siliconen/ouderwetse bakblikken ?

23-06-2010 15:31 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hola mede forummers,

Even een vraag over bak blikken, je ziet ze in silicone materiaal en de roestvrijstale blikken, ik ben in een kook en bak bui gekomen door teveel op de viva eetpijlert te zitten

Ik wil nu gaan beginnen met cake, boterkoek, hartige quise, appeltaart etc etc... zelf een braadslede voor iets van aardappel schotels.

Nu ben ik zowel bij de Xenos, hema en action geweest en heb keuze aan... of silicone of de ouderwetse blikken, wat is nu fijner om te gebruiken ? is het zo dat je bij die ouderwetsebakblikken (daar zit anti aanbaklaag in), geen boter nodig heb en bij die silicone wel ? ik las wel op de silicone verpakking dat het er handig uitgewipt kan worden

Wie kan mij een beetje opweg helpen, qua prijs was ik bij de action het goedkoopste en waren daar geen verschil tussen die siliconen dingen of gewonen blikken.

Alvast bedankt, voor het mee willen helpen.

Groetjes Girlxxx.
De ouderwetse!

Ik ben dan geen keukenprinces, maar in de siliconenvormen blijft de cake vastplakken.

Ik had eens hele leuke halloweenvormpjes gekocht (siliconen) en dat wat een grote ramp!

De ouderwetse invetten met boter en daarna met bloem bestuiven en geen vastplakkende cake.
Ik gebruik al jaren bakblikken, gewone dus. Geen idee of die siliconendingen wat zijn, maar ik heb in ieder geval nooit problemen met die ijzeren dingen. Invetten, bakpapier, voor muffins en cupcakes van die papiertjes gebruiken...nooit ergens last van.
Hier ook geen siliconenervaring. Toen ik laatst een nieuwe springvorm nodig had, ben ik voor de ouderwetse gegaan. Hoe krijg je in vredesnaam je appeltaart, of nog erger: cheesecake, in een geheel uit zo'n floeperige vorm? Misschien dat het echt makkelijk is, maar ik zag het niet gebeuren.
Voor quiche adviseer ik je een springvorm. De bodem bekleden met bakpapier en binnenkant ring invetten met boter en dan de quiche er in maken en in de oven. Na het bakken voorzichtig de ring verwijderen en voila: een quiche die je goed kan snijden!

Succes!
Ik vond die siliconendingen ook helemaal niets. Ik kreeg mijn cakjes er niet uit. Ben nu maar weer overgestapt op mijn oude vertrouwde bakblik.
Ik heb allebei maar mijn voorkeur is de ouderwetse.. Siliconen vind ik alleen fijn voor cupcakes/muffins maar inderdaad niet voor grote dingen zoals Delphi al aangeeft eigenlijl.
Ik heb zo waa waa waa waanzinnig gedroomd
wat je zelf prettiger vind.

ik heb beide, en pak wat vooraan ligt :D

(lui)

smeer wel altijd alles in met boter, om de boel er makkelijker uit te halen!

bewaar een stukje cake, dan kom ik proeven!
Ik ging googlen en dit was de eerste hit: AgentL in "Siliconen bakvorm vs. ouderwetse springvorm"

Ik heb gewone bakblikken, dus niet met anti aanbaklaag, en de siliconen vormen. Deze laatste heb ik als cakevorm. Beide vet ik in, beide voorzie ik op de bodem van bakpapier en in beide breik ik een goed resultaat. Ik heb dan ook geen voorkeur voor de een of de ander.
Wow ! dank jullie voor de snelle reacties, idd mijn 1e intentie ging ook uit naar de ouderwetse blikken, zien er degelijker uit, en idd als het blijft aanplakken in die siliconen blikken, word ik straks daardoor ontmoedigt

Ik ga ze morgen aanschaffen
Blikken! met de siliconen vorm krijg je geen lekker krokante korst, maar wordt de cake sponsig!
Silicoon zuigt. Ja, het bakt helemaal prima, maar ik krijg de taart annex cake nooit heel uit de bakvorm. Ik stem dus tegen.
In het topic waarvan ik een linkje plakte, gaat de voorkeur juist uit naar siliconen.
Ik heb net zo'n siliconenvorm voor muffins gehaald. Leek me handig om in die vormpjes dan de papieren dingetjes te zetten, dat ze dan mooier in vorm bleven? Iemand daar ervaring mee of doe ik daarmee iets heel raars? (Het mag duidelijk zijn dat ik het nog niet heb uitgeprobeerd)
...
Volgens mij is dat heel normaal, vlammetje. Dan zakken ze niet uit.
Misschien ben ik gewoon enorm onhandig (kan best hoor ), maar bij mij wiebelen siliconenvormen zo. Ik krijg de boel nog wel heelhuids in de oven, maar na het bakken heeft zo'n taart alleen maar stevigheid van zichzelf. Ik moet de boel dus heel voorzichtig uit de oven halen, zonder te wiebelen, anders barst de taart. Nee, geef mij maar een blik, daar kun je tenminste nog mee sjoelen zonder dat de taart het loodje legt
Hmmm, krijg spontaan zin om muffins te maken.

Maar dan wel in 'ouderwetse' bakblikken. Siliconen vind ik ook niets
Delphicat, merci voor de link gaat het bestuderen

echt verders iedereen bedankt !

reddevil, stuur privé bericht hahaha, dan ben je van harte welkom om hem uit te testen, desnoods helpen hahaha, waar ga ik aan beginnen met al dat gebak

Ik ga sowieso op jullie aanrade bakpapier aanschaffen en heb net een vriend gebeld en gevraagd of ik zijn mixer kan/mag lenen ( geef ik netjes terug ) en verders de viva topics in de gaten houden, ik las citroentaartjes, nou die lijken mij zalig ! en ik heb nog 's bij mijn neef zijn vrouw en heerlijke uientaart gegeten dus daar moet ik achteraan, voor het recept.

Nogmaals super bedankt !
Ah! vlammetje da's balen zeg, ik zag die ook idd in silicone en gewone blikvorm, ik zag ook papiere vormjes voor in de blikkjes te doen.

Ja ik heb een nieuwe gasfornuis met mooie oven erin, en hij word nooit gebruikt, daar moet verandering in komen, en als ik zo al die recepten hier lees
Hahahahah, ik had dezelfde link als Delfp, ik moet even kijken of ik mijn ervaring er al in had gezet. Maar de siliconen vind ik niets, ze zakken hoe dan ook in, dus die leuke vorm is er gewoon niet meer aan het eind. Ik had ze gelukkig niet allemaal gebruikt dus kon alles terug brengen naaar de Action.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mylene, da's handig idd dat je ze kon terug brengen ik ben er echt over uit het worden ouderwetse blikken en ga echt mijn best ervoor doen
hier ga ik ook voor de ouderwetse vormen.

Ik heb siliconen vormen ( cake komt er nooit heel uit ondanks invetten) en met anti aanbaklaag ( super!) en gewoon de rvs ( ook goed)

Ik ben ook anti siliconen dus ( enige voordeel vind ik dat het minder ruimte inneemt in het kastje)
Blij te lezen dat het écht aan de siliconenvormen ligt en niet aan mijn keukentalenten.
Hier ook een voorstander voor de bakblikken, ik heb een siliconen taartvorm (dat is echt bagger, je krijgt de taart er bijna niet heel uit), een siliconen cakevorm (ook slecht, het bananenbrood dat ik maakte zakte helemaal uit, omdat de vorm flexibel was, zag er niet uit) en siliconen muffinvormpjes (die is wel goed, kunnen 6 muffins in, dus voor kleine vormpjes is een siliconenvorm wel goed.

Dus voor muffins enzo kan je best siliconenvormen gebruiken, maar je moet er wel een papiertje indoen. Voor cakes en taarten zijn de blikken toch echt veel beter.
Semper ubi sub ubi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven