Geld & Recht alle pijlers

mag je tas zomaar gecontroleerd worden?

22-06-2010 20:20 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Aan de ene kant denk ik, als je toch niks te verbergen hebt, maar aan de andere kant vind ik deze aktie echt onzin!

Dank jullie wel!
Hier ook bij de V&D gewerkt. Een erg omslachtig systeem moet ik zeggen. Vaak (zul je altijd zien) zat er dan niemand bij de beveiliging waardoor het nogal lang duurde. En de personeels in- en uitgang zat ook nog is aan de achterkant, als ik dan is snel een boodschap wilde doen tijdens m'n pauze moest ik echt haasten. Want je moest er ook weer in en dat %§%# personeels-pasje werkte ook niet altijd. Ook kreeg je zo'n fijn 'toilettasje' voor je persoonlijke spullen die veel te klein was om iets fatsoelijks in te stoppen.
quote:Christiane04 schreef op 23 juni 2010 @ 21:42:

Van een winkel kan ik het me nog voorstellen, maar bij elk ander bedrijf, zou ik het niet prettig vinden. Ik zou niet in zo'n achterdochtige omgeving kunnen/willen werken. Uiteraard kan ik me voorstellen dat het not done is om allerlei dingen van het werk mee te nemen, maar van hier en daar een pen of een pakje nietjes, raakt een groot bedrijf echt niet in de problemen. Overigens heb ik voor dit probleem een nette oplossing met mijn werkgever getroffen. Ik mag zo af en toe een printje maken, een pen meenemen en in ruil daarvoor schrijf ik een uur vakantie af. Iedereen blij.

Ten eerste vind ik het een rare houding van je dat je een pen of nietjes jatten geen probleem vindt. het is niet van jou, dus blijf er met je tengels van af. Ten tweede: ik denk dat veel werkgevers zouden willen dat het bij een pen of een nietje zou blijven. Binnen heel veel bedrijven wordt stelselmatig behoorlijk gejat. Dus ik kan me voorstellen dat een tassencontrole dat wordt ingevoerd. of je daar je jatten echt mee tegen gaat blijft de vraag. Mensen die echt stelselmatig wat jatten bedenken dan wel een andere manier denk ik.

Hier ook gewerkt bij een groothandel die met z';n knop werkte. en af en toe werd iedereen gecontrolleerd. Daar waren het voornamelijk stanleymessen en gereedschap die "per ongeluk"mee naar huis werden genomen
Bij de Xenos gewerkt, gebeurde het ook af en toe. Geen probleem, vond ik. Pennen etc. komt idd veel voor, maar is vaak ook per ongeluk. Ik zat in ook in de vulploeg dus dan had ik dat wel eens met een aardappelschilmesje. Schreef ik dat gewoon de volgende dag op als aankoop, dat mocht ook, of ik bracht em weer mee.
Aankoop ging trouwens van je loon af :P Beetje overbodig, maar zeg maar even ;)
Nee..dat mag niet!!

Zij hebben geen enkel recht en bevoegdheid om in jou spullen te zitten. Alleen politie mag dat..

Helaas weten het grootste gros mensen dat niet, en dus werken zij vaak wel hieraan mee(kijk bijv maar eens in de suermarkten)

Maar zij mogen dat echt niet doen..ook al zijn ze beveiligingsambtenaren..o.i.d..

Als ze mij vragen om in mijn tas te kijken, vraag ik of ik in hun portemonnee mag kijken.

Ben 2x aangehouden bij n kassa, mooi dat ze niet in mijn tas kijken.Zat trouwens ook niks in..Heb ook mijn principe's..

Handtassen komen ze al helemaal niet in. Dat is prive..hebben zij niks mee te maken. En ook dat recht hebben ze niet.
quote:jilzz schreef op 25 juni 2010 @ 10:32:

Nee..dat mag niet!!

Zij hebben geen enkel recht en bevoegdheid om in jou spullen te zitten. Alleen politie mag dat..

Helaas weten het grootste gros mensen dat niet, en dus werken zij vaak wel hieraan mee(kijk bijv maar eens in de suermarkten)

Maar zij mogen dat echt niet doen..ook al zijn ze beveiligingsambtenaren..o.i.d..

Als ze mij vragen om in mijn tas te kijken, vraag ik of ik in hun portemonnee mag kijken.

Ben 2x aangehouden bij n kassa, mooi dat ze niet in mijn tas kijken.Zat trouwens ook niks in..Heb ook mijn principe's..

Handtassen komen ze al helemaal niet in. Dat is prive..hebben zij niks mee te maken. En ook dat recht hebben ze niet.Klopt idd en dat weet de beveiliging ook donders goed aangezien je dat in je lesstof krijgt.
Ik werkte vroeger bij de Bas van der Heijden en daar hadden we ook uitgangscontrole. En controle op de baas. Zaterdagavond werd er altijd een krat bier neergezet en dronken we gezellig een biertje met elkaar. Elke week een krat tikt aardig aan en leverde bij betrapping een waarschuwing op voor de baas.
Als de ondernemingsraad er mee in stemt en je tekent ervoor in je contract ligt dat echt wel wat anders hoor!
Om misverstanden uit de weg te gaan. Niemand behalve de daartoe krachtens de wet aangewezen ambtenaren zijn bevoegd iemand aan de kleding of tassen e.d. te onderzoeken. Dus, beveiligingsmensen in een winkel mogen dat niet en personeel controleren bij bedrijven mag ook niet. Of je het gezeur aan wil als je weigert met je baas of de betreffende winkel is iets anders.

Overigens mogen beveiligingsmensen in een winkel bij betrapping op diefstal bij heterdaad iemand wel vasthouden totdat de politie er is. Daarnaast mag iemand wel vragen of hij in je tas mag kijken. Het is dan aan jou of je dat toelaat of niet.
Hier ook de rode/groene knop (V&D) ervaring. Nooit een probleem gevonden. Of 's ochtends bij binnenkomst een krabbel op je krant/boek/whatever zodat bekend was dat je het mee naar binnen had genomen.
quote:Marijke_deBoer schreef op 27 juni 2010 @ 17:00:

Om misverstanden uit de weg te gaan. Niemand behalve de daartoe krachtens de wet aangewezen ambtenaren zijn bevoegd iemand aan de kleding of tassen e.d. te onderzoeken. Dus, beveiligingsmensen in een winkel mogen dat niet en personeel controleren bij bedrijven mag ook niet. Of je het gezeur aan wil als je weigert met je baas of de betreffende winkel is iets anders.

Overigens mogen beveiligingsmensen in een winkel bij betrapping op diefstal bij heterdaad iemand wel vasthouden totdat de politie er is. Daarnaast mag iemand wel vragen of hij in je tas mag kijken. Het is dan aan jou of je dat toelaat of niet.Vasthouden als in lichamelijk mag ook niet, ze kunnen je vragen mee te lopen,maar mogen je niet aanraken
quote:feeks schreef op 27 juni 2010 @ 17:19:

[...]

Vasthouden als in lichamelijk mag ook niet, ze kunnen je vragen mee te lopen,maar mogen je niet aanrakenGepast geweld is zelfs toegestaan. Het moet dan gaan om een zgn. burgerarrest.
quote:Marijke_deBoer schreef op 27 juni 2010 @ 17:00:

Overigens mogen beveiligingsmensen in een winkel bij betrapping op diefstal bij heterdaad iemand wel vasthouden totdat de politie er is. Daarnaast mag iemand wel vragen of hij in je tas mag kijken. Het is dan aan jou of je dat toelaat of niet.Het is overigens wel zo slim dat als je iemand staande houd als beveiliging je niet zelf de tas inhoud er uit haalt ook al geeft de aangehouden persoon in kwestie toestemming.
quote:Marijke_deBoer schreef op 27 juni 2010 @ 17:33:

[...]

Gepast geweld is zelfs toegestaan. Het moet dan gaan om een zgn. burgerarrest.Ik heb les gehad van oud rechercheurs en die hebben ons toch echt duidelijk geleerd dat dat dus echt niet mag,stond ook in de wets artikelen die wij hebben moeten leren...........
Ik weet alleen niet meer of fouileren en visiteren alleen door een bevoegde ambtenaar mag,in elkgeval mag visiteren niet door beveiliging,of ander personeel.
quote:ronniemitchel schreef op 28 juni 2010 @ 01:17:

Ik weet alleen niet meer of fouileren en visiteren alleen door een bevoegde ambtenaar mag,in elkgeval mag visiteren niet door beveiliging,of ander personeel.behalve als dit is opgenomen in de bezoekersvoorwaarden.(bv voetbalwedstrijd of festivals) en bedrijfsregelement.veranderingen in bdr zouden goedgekeurd moeten zijn door OR en schriftelijk kenbaar gemaakt moeten worden aan personeel.
Nou bij de lidl wordt je tas echt helemaal nagekeken als je daar als klant komt. Ben er al een poosje niet geweest, maar tijdje geleden was dit nog wel zo. Het ging wel om boodschappentassen niet mijnhandtas.
In een winkel mag het niet weet ik zeker. Toen ze mijn tas wilde controleren heb ik zelf de politie gebeld. Vonden ze niet leuk. Ik had natuurlijk niets.

Het was voor haar erg leuk,want ik woonde aan de overkant van de winkel en ze moest door mij langer wachten. Heeft bijna een uur geduurd. want ik had voor 8 iets gekocht en ze zouden om 8 uur sluiten. Dus kon ze een uur later naar huis.

Vooral lidle en aldi zijn berucht hierom.

Toen ik op schiphol werkte kreeg je ook controle. Was wel vervelend maar wel begrijpelijk. Wel vind ik dat je privacy moet hebben. Stel je hebt iets bij je in je tas een seks toy. Dan zou je toch willen dat niet het hele werk mee gaat genieten.
Misschien moet je dan maar geen sextoys meenemen naar je werk..
quote:ossiepossie schreef op 30 juni 2010 @ 00:05:

Misschien moet je dan maar geen sextoys meenemen naar je werk..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven