Gezondheid alle pijlers

'Plakje' van mijn teen af

29-06-2010 12:00 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim een week geleden liet ik een groot zwaar keukenmes uit mn handen vallen en die viel precies op mijn grote teen en sneed zo een flapje huid achter mijn nagel af.. Het stukje huid zat nog wel voor een deel vast aan mn teen. Ik heb de wond laten bloeden, gedesinfecteerd en met zwaluwstaartjes verbonden. Het zag er naar uit dat het flapje vast bleef zitten, maar het stierf af, eergister liet hij los en gister kon ik hem er zo aftrekken met een pincet. Nu heb ik een wond aan mijn teen van 5x15mm. het bloedt niet, maar er komt wel een beetje wondvocht uit.

Aangezien ik deze week alleen op kantoor zit, dacht ik vandaag mn teen lekker te laten luchten en zit dus met slippers aan, zonder pleister of verband. Nou zegt een vriendin van mn dat ik mn teen absoluut af moet dekken, omdat het risico op een infectie zo veel groter is, maar is dit wel zo? Als ik mn slippers en de wond goed schoonhoudt, lijkt me dit beter dan een zweterige pleister, of zit ik er nu helemaal naast? Ik heb geen zin in een ontstoken teen :(

Alvast bedankt voor jullie reacties
Als je je zorgen maakt over een ontsteking is het misschien een goed idee om er honingzalf op te smeren. Dat gaat wondinfecties tegen en versnelt de genezing.
Volgens mij doe je het prima. Ik zou als je buiten rondloopt met open sandalen misschien wel een los gaasje erom doen, zodat er geen stof opkomt, maar verder inderdaad gewoon laten drogen.
En wat zei je arts/doktersassistente? Die weten behoorlijk wat af van wel of niet verbinden.
Ik zou het open laten, maar pas wel op voor straatvuil. Afdekken als je op straat loopt lijkt mij verstandig.
Aan de lucht laten drogen, maar zorg dat het schoon blijft. Op straat een vette gaas met pleister/ droge gaas. Dan blijft het niet plakken..
Gewoon je slippers aan doen en laten luchten, 's avonds als je thuis komt even weer schoon maken (voor eventueel straatvuil wat erin is gekomen) en volgens mij komt het dan wel goed....

Kan er niet zo'n klein rond pleistertje op? staat wat 'mooier'
hier een verpleegkundige.

sluit me aan bij bovenstaande adviezen.

Mocht het toch gaan ontsteken: 3 x daags voetenbadje met gewone soda en schoon laten weken, insmeren met betadinezalf. Verbinden met vette gazen en een gaasje.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
quote:MereldeMus schreef op 29 juni 2010 @ 13:01:

hier een verpleegkundige.

sluit me aan bij bovenstaande adviezen.

Mocht het toch gaan ontsteken: 3 x daags voetenbadje met gewone soda en schoon laten weken, insmeren met betadinezalf. Verbinden met vette gazen en een gaasje.sorry maar dit vind ik onverstandig advies van een verpleegkundige. Mocht het toch gaan ontsteken, ga dan naar de huisarts zodat hij het kan bekijken lijkt me een betere optie.
Al over tetanus nagedacht? Bij een wondje aan de teen zou ik niet met slippers gaan lopen. Voor je het weet zit er straatvuil in.

Naar de huisarts herhalingsspuitje gaan halen zou ik zeggen.....
Als het helpt: ben ook doktersassistente.

Als je voor een klein ontstoken wondje op je voet naar de huisarts belde voor wie ik heb gewerkt zou ik je dit advies geven.

Tenzij je suikerziekte hebt, een zwakke weerstand of een andere reden om wel bij de arts op het spreekuur te komen met een ontstoken wondje.

Als de dame in kwestie het echt wil laten beoordelen kan dat maar wel bij de dokersassistente. (afhankelijk van de klachten, mocht de teen er afhangen sterk rieken en zwart gekleurd zijn wordt het een ander verhaal )
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Bedankt voor alle reacties! Op straat zit er natuurlijk een gaasje en pleister op en draag ik schoenen, slippers heb ik nu alleen op kantoor aan.

Van huis uit meegekregen dat je een wond beter aan de lucht kan laten drogen als onder n pleister te laten zweten, maar door de reactie van mm vriendin wilde ik het toch even checken. En aan de reacties hier te zien, kan ik rustig 'luchten' zonder dat mijn teen er straks afvalt ;)
Ah ja, vorig jaar nog een Tetanus prik gehad, anders was ik inderdaad even langs mijn HA gegaan
Dubbelpost
Vroegah (heul lang geleden) bestond er boorzalf, daar kreeg je wonden prima mee schoon. Het trok alle vuil uit de wond.

Is nergens meer verkrijgbaar, schijnt tegenwoordig verboden te zijn ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Trekzalf heette dat toch? Maar dat was meer voor steenpuisten of zo.
.
quote:Ainne schreef op 29 juni 2010 @ 13:23:

Trekzalf heette dat toch? Maar dat was meer voor steenpuisten of zo.Nee, boorzalf is iets anders dan trekzalf. Er bestond ook boorwater trouwens. Daarmee maakte je een verband vochtig en dat ging dan op de vuile wond. Dan trok het vuil keurig in het verband.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven