Koemelk + eivrije taart

29-06-2010 16:17 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar maandjes en dan is onze Saba jarig. Ik ben alvast aan het uitproberen met als resultaat een heel blij hondje en een volle afvalemmer

Vandaag eindelijk een taart die in ieder geval te eten was. Het was appeltaart maar dan met peren (appel lijkt hij ook niet tegen te kunnen) en voor de ei, eivervanger. Alleen door de peer was hij zo slap en liep het perenvocht eruit. Toch geen daverend succes dus. Iemand een idee hoe ik dat kan verbeteren?

Ik wil het liefst een taart maken zonder ei en zonder melk. Hebben jullie tips?
Hi TO

Ik ken je preciese verhaal niet, maar misschien een idee om eens een kijkje te nemen op dit soort sites?

http://www.vegatopia.com/smf/index.php? ... adid=12844
Custard kan sporen van melk bevatten, staat op mijn verpakking. Die heb ik dus niet gebruikt... Noten zou ik ook niet doen en cacao is ook een allergeen, dus die hebben wij ook zo lang mogelijk laten staan. Ik ga nog wel even voor je nadenken wat ik nog kan verzinnen. (Nu een mega-middag-dip, dus niet zo veel inspiratie. )

Ken je het kookboek voor mensen met voedselallergie? Daar heb ik veel aan gehad voor tips en trucs.

http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004002126191/index.html
Overigens kun je bij de natuurvoedingswinkel ook eens kijken naar veganistische taart. Dat is gegarandeerd zonder ei en zonder melk, andere allergenen kun je even naar vragen. En op bestelling kan er wellicht nog meer gemaakt worden. Scheelt jou een hoop gedoe in de keuken.

(Ik zei het toch? Middagdip... ik ben van de makkelijke oplossingen momenteel. )
quote:Hermes schreef op 29 juni 2010 @ 17:21:

Even mam gebeld: dit is de appeltaart zonder appel, koemelk of ei die zijn altijd voor ons maakte (en die wij nog stug appeltaart noemen)

Ingrediënten:

300 gr gezeefde bloem

200 gr wajang in blokjes of een mengsel van 2/3 wajang en 1/3 plantaardige olie

150 gr suiker

zout

1 tot 1,5 kilo zoetzure harde peren (Conference is geschikt), geschild en in plakjes

1 el citroenrasp (kan weggelaten worden)

3 el vanillesuiker

1 el kaneel (kan weggelaten worden)

Kneed bloem, zout, suiker, margarine snel tot een samenhangend deeg (eventueel in de foodprocessor). Laat de deegbal in plasticfolie een uur in de koelkast opstijven.

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet een taartvorm in, bestrooi met bloem en bekleed de bodem met bakpapier.

Dep de perenschijfjes droog en meng ze met de suiker, citroenrasp en kaneel.

Rol van 3/4 van het deeg een ronde lap en bekleed de bakvorm met het deeg. Prik gaatjes in de bodem en bestrooi de bodem eventueel met maizena of paneermeel. Schep het perenmengsel in de vorm en druk aan met een vork, zodat de vulling goed verdeeld is.

Rol de rest van het deeg dun uit en maak er repen van. Leg deze in een ruitpatroon op de vulling. Bestrijk eventueel met eivervanger, maar dat is niet echt nodig.

Bak de taart in 60 minuten gaar.

Yes! Hier ben ik heel erg blij mee.

En wat grappig dat jullie hem nog altijd appeltaart noemen.

Kon jij vroeger ook niet tegen deze dingen? Lief van je en van je mams.
je kan best de ei eruit laten zonder vervanger. Ik ben ondertussen 6 jaar veganist (of was het nu 7) en bak regelmatig cake of appeltaart.

Wajang kan prima of bij de natuurwinkel boter kopen.

Om de ei te vervangen doe ik altijd iets meer boter erdoor en ietsje soja room. (soja cuisine) Oppassen dat het niet te nat word.

Appeltaart met peer heb ik geen ervaring mee.

Met veganistische recepten op internet is het zo dat je echt op gevoel moet kijken of het klopt. Zo maak ik ze en het lukt mij iig altijd.

Maak je een cake zonder ei dan is de kunst om m heel erg langzaam te laten afkoelen, liefst in de oven.

En mijn devies is geworden, een ingezakte cake is prima te eten :-)
Mijn broer is lactose intolerant en ik heb bij vlagen overal en nergens last van. Wat Ziva schrijft: doe het op gevoel: ik hou van plakkerig deeg, een ander wil wat droger.

Geniet ervan!
Ik bak regelmatig bananencake (melk en ei vrij) appeltaart en brownies. De recepten staan volgens mij op de site van de stichting voedselallergie. Ook gebruik ik vaak bladerdeeg van het eigen AH merk. Hier kun je natuurlijk allerlei vullingen in doen.
Hier staan heel veel lekkere taarten op (en ander lekkers): http://www.watmaakt.suzette.nu/recepten/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven