Gezondheid alle pijlers

Pijn na tandartsbezoek normaal?

01-07-2010 22:26 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaartje geleden had ik mijn eerste twee gaatjes. Een half jaar later moest ik voor controle en had ik oorpijn klachten. Echter tandarts vond alles er goed uit zien. Nu een half jaar later weer dezelfde klachten. Weer een foto gemaakt, en nu ook een testje met een koud watje. Nu bleek er achter mijn vulling een ontsteking te zitten. De tandarts heeft de vulling verwijderd. geboord, en een medicijn in de kies gespoten en een tijdelijke vulling geplaatst. Nu de verdoving is uitgewerkt heb ik toch wel behoorlijk last ervan. Het doet veel pijn. Is dit normaal? En... is de behandeling van deze ontsteking een wortelkanaalbehandeling geweest? (kan me voorstellen dat de tandarts dat bewust heeft verzwegen omdat ik nogal een zenuwpees ben, bij het eerste gaatje bijna flauw gevallen).

En verder... hoe kan het dat het achter een vulling gaat ontsteken? Is er dan vuil achter de vulling gekomen? Dat moet toch niet kunnen?

Nou ja, wie weet kunnen jullie me meer vertellen. Met name of de na pijn normaal is.
Als ze een ontsteking had, had ze al tijdens de behandeling gillende pijn gehad, want dan valt het inderdaad niet te verdoven.

Misschien kan je morgen even bellen met de tandarts of het inderdaad een zenuwbehandeling was.
Overigens ben ik ook heel panisch voor de tandarts en zij weet dit.

Daarom verteld ze me bij alles wat ze doet enzo..

Maar goed, die van jou kan ook een andere aanpak hebben!

Als je morgen veel last heb gewoon bellen.

Ik heb trouwens ook na beide behandelingen brufen 500 mee gekregen omdat het erom bekend staat dat je achteraf wat pijn kan hebben!
Om je gerust te stellen, ik had ook een fikse ontsteking in mn kies (die drukte tegen mn kaak dus leek of ik kiespijn had maar inwerkelijkheid was het mn kaak) en heb inderdaad mn behandeling zonder verdoving gehad.

Als je zenuw al dood is voel je er heel weinig van!

Laten we dan maar hopen dat dat bij jou ook zo is..
quote:mamzelle schreef op 01 juli 2010 @ 23:52:

De wortelkanaalbehandeling afmaken is geen goede optie zolang je nog echt pijn hebt. Ontstoken weefsel is niet te verdoven. Ik zal maar niet doorgaan met mijn horrorstory

Herkenbaar.

Toen ik gillend in de stoel lag, na tig verdovingen zeiden ze pas dat 't, eenmaal ontstoken, niet goed te verdoven was.

Als ik dat geweten had!

Ik vroeg me tijdens de behandeling af wat erger was. Dit of bevallen. Ik kon niet kiezen. Toch wel bevallen misschien.

Nou. De enige voordelen van ouder worden:. nooit meer bevallen en een kunstgebit.
oke... morgen toch maar even bellen dan als de pijn er nog zit. Kan ik ook gelijk vragen wat ze nu werkelijk hebben gedaan. Ik heb niet gemerkt dat hij met raggertjes in de weer is geweest. Heb alleen het wisselen van de boor gezien een paar keer. Het schoonblazen/zuigen en het medicijn dat erin kwam. En de noodvulling.
Als ik jou was zou ik zo lekker even mijn zinnen gaan verzetten, even helemaal niet meer aan denken zodat je het los kunt laten.

Ik ben vroeger bij de angsttandarts geweest, dus ik snap je zenuwen wel hoor!

Wordt vanzelf minder als je 'routine' krijgt.

Ik doe meestal ademhalingsoefeningen in de stoel, soms lukt het me om helemaal ontspannen te worden, dan kom ik met blosjes op de toet de stoel weer uit.

Van tandarts.nl:

Bij de start van een wortelkanaalbehandeling wordt de tandzenuw (indien nog aanwezig) verwijderd, de kanalen schoongemaakt en meestal tijdelijk opgevuld, zodat een andere zitting de behandeling definitief afgemaakt kan worden.

Restjes zenuw, ontstekingsweefsel of achtergebleven bacteriën kunnen aanleiding geven tot napijn, meestal het hevigst tijdens de eerste twee dagen, maar dit kan helaas ook wat langer duren. Dit kan een zeurende pijn zijn, maar ook verhevigen of pas optreden bij (kauw)druk.

Als de vijl die gebruikt is tijdens de behandeling voorbij de wortelpunt is gekomen kan deze het bot en het wortelvlies geïrriteerd hebben wat ook enige tijd tot klachten kan leiden (mechanische irritatie). Hetzelfde geldt voor het doorpersen van de verdunde chlooroplossing welke gebruikt wordt voor het ontsmetten (chemische irritatie).

In de eerst genoemde situaties waarbij de kanalen nog niet helemaal schoon zijn of de situatie waarbij er een ontsteking rond de wortelpunt aanwezig is die een hoge druk opbouwt in de kanalen, kan het opnieuw openen, schoonmaken en spoelen helpen! In de meeste situaties is het vaak toch een kwestie van tijd en zullen de klachten vanzelf afnemen.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 02 juli 2010 @ 00:03:

oke... morgen toch maar even bellen dan als de pijn er nog zit. Kan ik ook gelijk vragen wat ze nu werkelijk hebben gedaan. Ik heb niet gemerkt dat hij met raggertjes in de weer is geweest. Heb alleen het wisselen van de boor gezien een paar keer. Het schoonblazen/zuigen en het medicijn dat erin kwam. En de noodvulling.Goed plan, ik kreeg meteen na het boren al een receptje mee voor paracetamol met codeine. Gelukkig niet nodig gehad.
Hoewel de verdoving even veneinig was heb ik tijdens de behandeling geen pijn gehad. Hij vroeg nog 'doet het zeer' waarop ik zei 'nog niet nee' toen begon ie te lachen en zei hij, dan gaat het ook geen zeer meer doen hoor. Nou ja daar heeft hij gelijk in gekregen. Ik heb inderdaad ook niet superlang in de stoel gelegen. Denk dat ie hooguit een minuut of 10 tot 15 bezig is geweest. Maar dat is mijn beleving. Kan ook wel korter zijn geweest dus.
quote:borderwalk schreef op 02 juli 2010 @ 00:05:

[...]

Goed plan, ik kreeg meteen na het boren al een receptje mee voor paracetamol met codeine. Gelukkig niet nodig gehad.Die heb ik dus standaard hier liggen. Werken het best bij mij met hoofdpijn enzo. Heb er een van gehad rond een uur of 21.00 maar met weinig effect dus. Neem er zo nog een.
quote:Greenleaf schreef op 02 juli 2010 @ 00:04:

Restjes zenuw, ontstekingsweefsel of achtergebleven bacteriën kunnen aanleiding geven tot napijn, meestal het hevigst tijdens de eerste twee dagen, maar dit kan helaas ook wat langer duren. Dit kan een zeurende pijn zijn, maar ook verhevigen of pas optreden bij (kauw)druk.Nou ja dat is het dus precies. Voel het kloppen, trekt wederom door naar oor en oogholten nu. En bij het gebruiken van de kies is het vrij heftig qua pijn. Drinken gaat overigens wel prima.
@twinkle... en ik ben pas 29 :-S Vrees dat het tandarts drama nu net pas begint. Ben bij kiespijn veranderd van tandarts. Mijn huidige tandarts had ik van huis uit al. De tandarts van mijn ouders. De man is oud, en zijn praktijk ook. Ik vind het een vies en achterhaalde praktijk. Zolang het bij controle blijft ok... maar voelde dat er iets niet goed zat en ben toen van tandarts veranderd. Deze tandarts heeft gelijk 2 gaatjes gevuld en nu dus nog iets gedaan met boren, medicijnen en iets wat met een zenuw te maken heeft.
quote:Twinkle1001 schreef op 02 juli 2010 @ 00:03:

[...]

Herkenbaar.

Toen ik gillend in de stoel lag, na tig verdovingen zeiden ze pas dat 't, eenmaal ontstoken, niet goed te verdoven was.

Als ik dat geweten had!

Ik vroeg me tijdens de behandeling af wat erger was. Dit of bevallen. Ik kon niet kiezen. Toch wel bevallen misschien.

Nou. De enige voordelen van ouder worden:. nooit meer bevallen en een kunstgebit.

Yep, hier nog zo een met dezelfde ervaring... Ontstoken spul is idd niet goed te verdoven, heb ook ooit een keer gillende pijn gehad (was zelfs naar het zkh geweest, daar dachten ze dat m'n kaakbot ontstoken was) en bij de tandarts moest ik meteen uitvoerig geboord. Eerste verdoving scheelde een hoop (want ik stierf al van de pijn) dus was in eerste instantie heel blij, tótdat 'ie ging boren dus...

Ik geloof dat ik uiteindelijk vijf verdovingen heb gehad ofzo, uiteindelijk kreeg 'ie het wel dragelijk maar ik heb nog uuuuuren met een halfverlamde kanis gelopen (maar was allang blij)...

TO, hoe is het nu met de kiespijn?
Kiespijn is er nog helaas. Wel goed geslapen tot nu toe dan. (4.30) Maar dat geeft niet dat ik nu wakker ben. Kan ik mooi nog even mijn huisje laten doorwaaien voor de hitte arriveert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven