Zwembad gekocht, tips gezocht

14-07-2010 22:53 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een dikke drie jaar te hebben meegenoten van de gezellige geluiden uit het zwembad van de buren, heb ik zelf vanmiddag ook zo'n enorm bad gekocht. En ik schrok me te pletter van de bijkomende kosten zoals die voor chloortabletten. Meisje achter de kassa haalde me over met dat ik er ook huistuinenkeukenchloor erin kon kiepen.

Wie heeft er tips om het water gezond te houden? Filter staat er, het gaat dus om, als ik het goed begrepen heb, de ph waarde, het voorkomen van algengroei en een bepaalde hoeveelheid chloor. Iemand die dit met huistuinenkeukenmiddelen succesvol heeft aangepakt (en hoe dan, hoe vaak?) Iemand die weet hoe je het bad netjes houdt als je in je vakantieweken het liefste het filter uitschakelt en toch verder wilt gaan met die dikke 3000 liter water die er nu in staan?

Please enlighten me. Ik kan natuurlijk ook de buurvrouw vragen, maar die spreek ik niet meer vanavond.
Toch maar die tabletten kopen. Huis-tuin-en-keuken-chloor zou ik niet gebruiken. Tabletten zijn goedkoper dan je bad opnieuw vullen. Kijk anders eens online!
Nee heb ook een keer chloor er in gegooid maar je weet geen hoeveelheid,,,wij dus teveel...droge branderige huid en branderige ogen...hahahahaha...eh niet doen dus!!
Dit lijkt me een redelijk helder verhaal: http://tuinfo.nl/site/index.php/zwembad ... onderhoud/

(en eerlijk gezegd, ik zou zoiets lezen voor ik een zwembad kocht )
Nou ik heb niet zo'n loei groot bad....hoewel er toch snel een 700 liter water in gaat....maar die gaat gewoon eind van de dag leeg over mijn plantjes en gras.

Enne ga naar een zand afgraving met blauwalg en liters urine op 1 plek en geloof dat dat kraan water nog altijd schoner is....;-)

Inclusief zweet en talg.
Wij hebben ook zo'n bad. Niet heel groot, maar toch. Wij mikken er eens per week een cloortablet in (zoveel hoeft er niet in nl) anti-algenmiddel, maar nog groen water deze week met deze temperaturen. Dus wij hebben een of ander middel gekocht dat alle kleine vuildeeltjes als een wolk aan elkaar laat vlokken. Water is bijna weer geheel schoon.

Denk er ook aan om het filter af en toe schoon te maken (wij sproeien het af met een opzetstuk voor de tuinslang)

Succes enneh veel plezier!
Filter proberen schoon te sproeien van binnenuit. Eerst 10 min weken in water met chloorgranulaat 60% dit kun je ook ipv tabletten gebruiken overigens. Tablet past wellicht in je filter?

Verder regelmatig bodem en wanden schrobben net zo'n borstelbezem, als je er zelf in staat, dan eruit gaan en filter aanzetten. Schepnet voor beestjes& rommel. Afdekken bij regen en onweer en als je water te erg naar chloor stinkt, 1/2 water eruit, bijvullen, filteren. Op deze manier kun je er zelfs gewoon met zonnebrand crème in gaan.

Oja een voetenbadje om je voeten af te spoelen voordat je erin stapt scheelt veel zand.

Veel spetterplezier!
quote:ednaloy schreef op 14 juli 2010 @ 23:13:

Nou ik heb niet zo'n loei groot bad....hoewel er toch snel een 700 liter water in gaat....maar die gaat gewoon eind van de dag leeg over mijn plantjes en gras.

Enne ga naar een zand afgraving met blauwalg en liters urine op 1 plek en geloof dat dat kraan water nog altijd schoner is....;-)

Inclusief zweet en talg.Wat zul jij een water-rekening hebben joh!
quote:Caylinn schreef op 14 juli 2010 @ 23:38:

Wij hebben ook zo'n bad. Niet heel groot, maar toch. Wij mikken er eens per week een cloortablet in (zoveel hoeft er niet in nl) anti-algenmiddel, maar nog groen water deze week met deze temperaturen. Dus wij hebben een of ander middel gekocht dat alle kleine vuildeeltjes als een wolk aan elkaar laat vlokken. Water is bijna weer geheel schoon.

Denk er ook aan om het filter af en toe schoon te maken (wij sproeien het af met een opzetstuk voor de tuinslang)

Succes enneh veel plezier!Lees de gebruiksaanwijzing eens van die chloortabletten
Bedankt voor de tips so far. Hoe zit het trouwens met de temperatuur van het water, blijft die zoals in een openluchtzwembad min of meer aan de omgeving aangepast of moet ik aan een zwembadverwarmer geloven om blauwe lippen bij de jongens te voorkomen?
Haha Mamz, gewoon bikkels van maken! Als het buiten 32 graden is, is zo'n bad een heerlijke afkoeling joh.
quote:ednaloy schreef op 14 juli 2010 @ 23:13:

hoewel er toch snel een 700 liter water in gaat....maar die gaat gewoon eind van de dag leeg over mijn plantjes en gras.Wat een ontzettende verspilling van drinkwater!
Mijn buurmeisjes zitten er in elk geval volcontinu in
Wij hebben deze week ook een groot bad gekocht. Ik vond de chloortabletten ook heel duur (zo'n 20 euro voor een pot) maar er zitten er wel heel veel in. Volgens mij kan je heel lang doen met 1 zo'n pot.
Ik zou liever regelmatig water verversen dan (teveel) chloor gebruiken. Vind dat echt goor stinken en 't is slecht voor je haar, je ogen en je huid. Gooi er gewoon 'n paar emmers heet water in om niet elke keer weer met ijskoud water te hoeven beginnen.
Wij hebben ook zo'n zwembad waar 3600 liter water in gaat en je moet er in het begin al minstens 3 chloortabletten in doen en daarna checken wij het water met stripjes die verkleuren in het water zodat je dus weet of het chloorgehalte etc. oké is. Die tabletten zijn idd 20 euro per pot maar je doet er dus wel lang mee, ik zou daar in ieder geval niet op bezuinigen. Wij hebben ook nog geen groen of vies water gehad...Regelmatig de pomp er in hangen en laten filteren en voila je eigen zwembad klaar voor gebruik!
Oh ja wij hebben geen verwarmingselementen erbij, gisteren was het water gewoon lekker van temperatuur, niet te koud maar ook niet warm.
quote:redbulletje schreef op 15 juli 2010 @ 09:53:

Gooi er gewoon 'n paar emmers heet water in om niet elke keer weer met ijskoud water te hoeven beginnen.Alsof die paar emmers uitmaken op 3000 liter. Volgens mij warmt het water vanzelf op als zo'n bad de hele dag in de zon staat. 's Avonds gewoon goed afdekken, dan is het water echt niet ijskoud de volgende dag.
quote:Capibara schreef op 15 juli 2010 @ 10:07:

[...]

Alsof die paar emmers uitmaken op 3000 liter. Volgens mij warmt het water vanzelf op als zo'n bad de hele dag in de zon staat. 's Avonds gewoon goed afdekken, dan is het water echt niet ijskoud de volgende dag.Ja, maar als je het water regelmatig ververst ipv chloor er in te doen, zit je dus regelmatig met koud water. Dan is aanvullen met warm water dus wel handig. Niet ieders huid is bestand tegen chloorwater.
quote:redbulletje schreef op 15 juli 2010 @ 10:14:

[...]

Ja, maar als je het water regelmatig ververst ipv chloor er in te doen, zit je dus regelmatig met koud water. Dan is aanvullen met warm water dus wel handig. Niet ieders huid is bestand tegen chloorwater.

Nou hier is het water wel koud met echt niet te koud hoor, juist lekker als het zo warm is of je moet van dat lauwe houden natuurlijk Maar dat noemen wij piswater Bovendien vind ik het echt verspilling om elke keer 3600 liter water weg te laten lopen.

Zoals ik al schreef houden wij het chloor gehalte bij d.m.v. van stripjes die het meten en dan zit er echt niet meer in dan in een gewoon zwembad.
van 'n gewoon zwembad krijg ik ook al snel last van mijn huid en ogen: veel te veel chloor! laat staan bij openbare zwembaden, die ruik je op 'n km afstand al
Een vraag: ik heb ook net zo'n groot tuinzwembad gekocht en inderdaad, ik gebruik zo'n vlokmiddel dat vuildeeltjes aan elkaar laat vlokken. Maar hoe krijg ik die "vuilwolken" er dan uit?? De deeltjes gaan gewoon door mijn netje heen. Houdt de fiiter dat tegen??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven