
Pakket niet ontvanngen. Recht op geld terug?
donderdag 17 juni 2010 om 15:38
Vervolg op mijn vorige topic. Track and Trace code.
16-06-2010, 21:02
Via een website wat speelgoed voor zoon gekocht. Netjes gisteren Track and Trace code doorgegeven gekregen. Vandaag waren wij overdag niet thuis dus even gecheckt in mijn pauze. Status afgeleverd
Even bij de buren langs gegaan om na te vragen of deze misschien een pakketje voor mij hadden, helaas niets.
Op de tnt site staat dat je deze status mag lezen als afgeleverd bij geadresseerde. Maar ik was er niet en ik heb niets! Ik hoop dat het pakketje toch nog bij andere buren is afgegeven en ze het misschien morgen brengen.
Nou vraag ik mij af of het pakket nog op postkantoor kan zijn afgeleverd? Dan zou ik toch ook een briefje in de bus moeten hebben? En heb ik rechten richting de TNT?
Heb ik dan officieel recht op mijn geld terug van de verkoper? Ik heb niets ontvangen. Of hoe zit dat. Weet iemand dat?
16-06-2010, 21:02
Via een website wat speelgoed voor zoon gekocht. Netjes gisteren Track and Trace code doorgegeven gekregen. Vandaag waren wij overdag niet thuis dus even gecheckt in mijn pauze. Status afgeleverd
Even bij de buren langs gegaan om na te vragen of deze misschien een pakketje voor mij hadden, helaas niets.
Op de tnt site staat dat je deze status mag lezen als afgeleverd bij geadresseerde. Maar ik was er niet en ik heb niets! Ik hoop dat het pakketje toch nog bij andere buren is afgegeven en ze het misschien morgen brengen.
Nou vraag ik mij af of het pakket nog op postkantoor kan zijn afgeleverd? Dan zou ik toch ook een briefje in de bus moeten hebben? En heb ik rechten richting de TNT?
Heb ik dan officieel recht op mijn geld terug van de verkoper? Ik heb niets ontvangen. Of hoe zit dat. Weet iemand dat?
donderdag 17 juni 2010 om 16:20
Heel sneu, maar je hebt geen recht op compensatie van de TNT. In de TNT algemene voorwaarde is opgenomen dat zij zich vrijtekenen, exonoreren, voor het zoekraken of beschadigen van pakketjes. Dit geldt niet als het aangetekend bezorgd is. Dan heb je recht op een compensatie van, naar ik meen, 43 euro. Wel kan de AFZENDER een vermissingbericht instellen op te proberen het pakket alsnog op te sporen.
Hoewel de postbodes het niet mogen, bezorgen ze de pakketjes nog wel eens in de tuin of op de stoep. Dit is mij ook wel eens overkomen. Dit is in strijd met de regels en bij vermissing erkennen zij geen aansprakelijkheid.
Je zou wel kunnen proberen de verkoper aan te spreken, omdat deze verantwoordelijk is voor de wijze van verzenden en er in dit geval sprake is van een te kort koming in de nakoming omdat hetgeen jij gekocht hebt, niet is aangekomen. Aangetekende verzeding was slechts 0,25 cent meer geweest en zou, gelet op de handelswijze van de TNT meer voor de hand hebben gelegen.
Hoewel de postbodes het niet mogen, bezorgen ze de pakketjes nog wel eens in de tuin of op de stoep. Dit is mij ook wel eens overkomen. Dit is in strijd met de regels en bij vermissing erkennen zij geen aansprakelijkheid.
Je zou wel kunnen proberen de verkoper aan te spreken, omdat deze verantwoordelijk is voor de wijze van verzenden en er in dit geval sprake is van een te kort koming in de nakoming omdat hetgeen jij gekocht hebt, niet is aangekomen. Aangetekende verzeding was slechts 0,25 cent meer geweest en zou, gelet op de handelswijze van de TNT meer voor de hand hebben gelegen.

donderdag 17 juni 2010 om 16:21
quote:Aruba schreef op 17 juni 2010 @ 16:17:
Vind het ook zo raar om de hele straat af te lopen
En mijn naam en huisnr. staan erop dus je zou zeggen....
Anders morgen toch maar eens doen!tenzij het verkeerde nummer er op staat en het verkeerd bezorgt is. Ik zou maar gaan rondvragen en de postbezorger even aan zijn mouw trekken als je hem of haar ziet
Vind het ook zo raar om de hele straat af te lopen
En mijn naam en huisnr. staan erop dus je zou zeggen....
Anders morgen toch maar eens doen!tenzij het verkeerde nummer er op staat en het verkeerd bezorgt is. Ik zou maar gaan rondvragen en de postbezorger even aan zijn mouw trekken als je hem of haar ziet
donderdag 17 juni 2010 om 16:30

donderdag 17 juni 2010 om 16:30
Volgens mij heb je toch wel meer rechten als consument dan dat TNT je doet geloven. En als het echt van enige waarde is kun je anders misschien ook nog aangifte doen van diefstal of vermissing. Ik vind het echt schandalig hoe bedrijven als TNT zich er weer vanaf maken en burgers op extra kosten jagen als ze zeker willen zijn dat een brief of pakketje ook daadwerkelijk aankomt. Dit zou namelijk altijd het geval moeten zijn.
donderdag 17 juni 2010 om 16:44
De verkoper kan hier niets aan doen, dus daar krijg je je geld niet terug. Afhankelijk van hoe TNT zich indekt valt daar misschien nog wel wat te halen.
Wij hebben het gehad met een andere pakketjesbezorger: we vonden een briefje dat ze het pakket hadden achtergelaten bij ons huis (achter een muurtje, maar in feite gewoon op straat). Dat pakketje was dus weg toen wij thuiskwamen. Na veel heen en weer gebel heeft het bezorgbedrijf uiteindelijk de aankoopwaarde van het pakket vergoed. Nog steeds balen, want er zat iets zeldzaams in, dus een nieuwe kopen ging niet zomaar.
Volgens mij vindt TNT echter dat ze helemaal nergens voor verantwoordelijk zijn, behalve bij een verzekerd pakket. Een beetje belachelijk is het wel, want wat bewijst het feit dat zij zeggen dat het is afgeleverd nou helemaal? Wel zo fijn als ze je ook laten weten waar het dan is afgeleverd... Succ!es
Wij hebben het gehad met een andere pakketjesbezorger: we vonden een briefje dat ze het pakket hadden achtergelaten bij ons huis (achter een muurtje, maar in feite gewoon op straat). Dat pakketje was dus weg toen wij thuiskwamen. Na veel heen en weer gebel heeft het bezorgbedrijf uiteindelijk de aankoopwaarde van het pakket vergoed. Nog steeds balen, want er zat iets zeldzaams in, dus een nieuwe kopen ging niet zomaar.
Volgens mij vindt TNT echter dat ze helemaal nergens voor verantwoordelijk zijn, behalve bij een verzekerd pakket. Een beetje belachelijk is het wel, want wat bewijst het feit dat zij zeggen dat het is afgeleverd nou helemaal? Wel zo fijn als ze je ook laten weten waar het dan is afgeleverd... Succ!es

donderdag 17 juni 2010 om 16:51
@Kevin, Als het pakket van enige waarde is moet je het gewoon op de jusite wijze versturen. Dus niet alleen een pakketzegel, maar ook extra verzekerd. Je krijgt dan ook meer uitgekeerd. De TNT heeft hier voorwaarden voor waar je mee akkoord gaat als je het pakket door hun laat versturen. En juist doordat TNT zoveel verstuurd kan er weleens iets kwijt raken. Je dient wel altijd kenbaar te maken aan TNT dat je het pakket niet hebt ontvangen. Als zij over dezelfde postbode/ingehuurde koeriersdienst meerdere klachten krijgen kunnen ze actie ondernemen.
Helaas holt de service van TNT achteruit nu ze steeds minder eigen postbodes hebben, maar voor de bezorging derden inhuren.
@Aruba, meestal wel. Maar bij ons gaat het dan vooral om pakketjes verstuurd binnen de EU. Als een pakket langer dan 3 weken (dacht ik) op het postkantoor ligt wordt het retour afzender gestuurd. Dus dat is ook een mogelijkheid om het pakket weer boven water te krijgen.
Lees ook eens de voorwaarden van de webshop. Vaak staat hierin dat verzenden voor risico van de koper is.
Helaas holt de service van TNT achteruit nu ze steeds minder eigen postbodes hebben, maar voor de bezorging derden inhuren.
@Aruba, meestal wel. Maar bij ons gaat het dan vooral om pakketjes verstuurd binnen de EU. Als een pakket langer dan 3 weken (dacht ik) op het postkantoor ligt wordt het retour afzender gestuurd. Dus dat is ook een mogelijkheid om het pakket weer boven water te krijgen.
Lees ook eens de voorwaarden van de webshop. Vaak staat hierin dat verzenden voor risico van de koper is.
zaterdag 19 juni 2010 om 19:13
Zo vaak gehad met TNT, echt een slecht bedrijf. Ook een keer een pakket in ontvangst genomen van 'buren' 2 straten verderop. Nog gevraagd of er niemand dichterbij aanwezig maar nee. Ik kon vervolgens dat hele huisnummer niet vinden, en niemand die het kwam ophalen. Echt supervaak langsgeweest, toen ik na vragen aan een andere postbode het huisnummet had gevonden, maar steeds niemand thuis.
Eindelijk na ongeveer 5 week kunnen afleveren. Ik had na een aantal keer maar eens een briefje in de deur gegooid met de mededeling dat er bij mij een pakket op hun wachtte. Bleek dat zij (de eigenaar) geen briefje had gehad met waar het pakket was afgeleverd. Maar volgens mij was zo nog boos ook dat ze het pas na 5 week had. Tss alsof ik niet werk en nonstop voor haar deur kan posten.
Duss ik neem geen pakketjes meer aan van mensen die ik niet ken, als buur zijnde.
Eindelijk na ongeveer 5 week kunnen afleveren. Ik had na een aantal keer maar eens een briefje in de deur gegooid met de mededeling dat er bij mij een pakket op hun wachtte. Bleek dat zij (de eigenaar) geen briefje had gehad met waar het pakket was afgeleverd. Maar volgens mij was zo nog boos ook dat ze het pas na 5 week had. Tss alsof ik niet werk en nonstop voor haar deur kan posten.
Duss ik neem geen pakketjes meer aan van mensen die ik niet ken, als buur zijnde.
dinsdag 22 juni 2010 om 06:45
volgens mij is de verkoper wel degene waarvan jij je geld terug kan vragen... de verkoper is verantwoordelijk voor het pakket totdat jij het ontvangen hebt... dit is ook precies de reden waarom wij met de webwinkel alles aangetekend versturen met handtekening retour
de verkoper moet dan maar uit gaan zoeken met de tnt...
maar ik zou nog wel meer buren vragen of zij het pakket misschien in ontvangst hebben genomen
de verkoper moet dan maar uit gaan zoeken met de tnt...
maar ik zou nog wel meer buren vragen of zij het pakket misschien in ontvangst hebben genomen


zaterdag 26 juni 2010 om 19:58
quote:nietsdandit schreef op 22 juni 2010 @ 06:45:
volgens mij is de verkoper wel degene waarvan jij je geld terug kan vragen... de verkoper is verantwoordelijk voor het pakket totdat jij het ontvangen hebt... dit is ook precies de reden waarom wij met de webwinkel alles aangetekend versturen met handtekening retour
de verkoper moet dan maar uit gaan zoeken met de tnt...
maar ik zou nog wel meer buren vragen of zij het pakket misschien in ontvangst hebben genomen
Nee nee nee, pertinent NIET waar. Verkoper is alleen verantwoordelijk als het om brievenbuspost gaat. Als het om pakketpost gaat heeft de verkoper als bewijs Track&trace, en is dus NIET verantwoordelijk voor de goede aankomst.
Altijd op pakket laten zetten: niet bij buren afleveren.
Is het een electronisch adresformulier? Vul dat dan in achter 'bedrijfsnaam' en dan bij 'naam' gewoon je naam.
Omgekeerd: als jij als verkoper iets op Marktplaats verkoopt en je geeft de koper niet de keus tussen brievenbuspost of pakketpost maar het wordt automatisch verzonden als brievenbuspost, dan ben je als verkoper dus verantwoordelijk. Je ontloopt die verantwoordelijkheid alleen als de koper zwart op wit zet dat hij/zij expliciet voor brievenbuspost kiest.
*sluipt weer weg*
volgens mij is de verkoper wel degene waarvan jij je geld terug kan vragen... de verkoper is verantwoordelijk voor het pakket totdat jij het ontvangen hebt... dit is ook precies de reden waarom wij met de webwinkel alles aangetekend versturen met handtekening retour
de verkoper moet dan maar uit gaan zoeken met de tnt...
maar ik zou nog wel meer buren vragen of zij het pakket misschien in ontvangst hebben genomen
Nee nee nee, pertinent NIET waar. Verkoper is alleen verantwoordelijk als het om brievenbuspost gaat. Als het om pakketpost gaat heeft de verkoper als bewijs Track&trace, en is dus NIET verantwoordelijk voor de goede aankomst.
Altijd op pakket laten zetten: niet bij buren afleveren.
Is het een electronisch adresformulier? Vul dat dan in achter 'bedrijfsnaam' en dan bij 'naam' gewoon je naam.
Omgekeerd: als jij als verkoper iets op Marktplaats verkoopt en je geeft de koper niet de keus tussen brievenbuspost of pakketpost maar het wordt automatisch verzonden als brievenbuspost, dan ben je als verkoper dus verantwoordelijk. Je ontloopt die verantwoordelijkheid alleen als de koper zwart op wit zet dat hij/zij expliciet voor brievenbuspost kiest.
*sluipt weer weg*