gedrag nichtje niet acceptabel

17-07-2010 19:56 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede band met mijn zus .Zij heeft een dochter van 16 en ik een dochter van 23 en zoon van 28. Ik merk de laatste tijd dat mijn nichtje achter mijn rug samen met haar vriendje mij probeert belachelijk te maken.Gekke bekken trekken ,overdreven afstand houden bij begroeting en overdreven zoen afvegen . Mijn man en kinderen hadden dit eerst niet door.Maar nu hebben ze dit idd ook gezien .Heel vervelend en moeilijk om op te reageren .Mijn zus is blind als het om mijn nichtje gaat .Verwend haar enorm met dure kleding,cadeaus,telefoons,zakgeld,vakanties ,halen en brengen ed . Nichtje heeft geen bijbaantje en vind het prima zo .

Mijn zus geeft geen amper grenzen aan om ruzie te vermijden .

Toch vind ik dat ik kenbaar moet maken dat ik dit gedrag naar mij toe niet vind kunnen ,maar hoe haar of mijn zus hierop aanspreken ?

Kom daar niet uit ..

Graag jullie mening .
Ik zou dat negatieve gedrag negeren. Jouw zus heeft haar dochter kennelijk niet onder controle dus uit die hoek valt weinig steun te verwachten. Negeren dus, het gaat vanzelf een keer over.
Zou het niet gewoon een periode zijn dat het 'niet cool' is voor een 16-jarige om met een tante gezien te worden.. ofzo? Zou er niks mee doen en als je er wel wat van wilt zeggen tegen haar zelf en niet tegen jouw zus.
Kan je je nichtje niet zelf aanspreken op dit gedrag? Zelfs voor een 16-jarige vind ik dit onacceptabel en eigenlijk ook behoorlijk raar gedrag.
nichtje aanspreken
En als je je nichtje er dus toch op wilt aanspreken, zou ik gewoon rechtstreeks vragen 'vind je het niet fijn als ik je zoen, ik zag het je de vorige keer afvegen?'

Waarschijnlijk denkt ze er niet eens bij na dat dit voor jou als 'persoonlijke aanval' overkomt, maar is het stoerdoenerij tegenover haar vriendje. Ze komt er anders vanzelf wel een keer achter wat stoer is en wat niet toch.
Als het jou echt kwetst, zou ik er op het moment dat er zoiets gebeurt, meteen iets van zeggen.

Duidelijker kun je niet zijn.

Als je het via de moeder gaat spelen wordt het alleen maar ingewikkelder volgens mij.

Bovendien is ze oud genoeg om te weten dat dit soort gedrag niet kan, dus mag ze daar best op worden aangesproken.
ik zou denk ik tegen je zus zeggen dat je ziet dat haar dochter je een beetje de gek aansteekt en het vervolgens zelf bij het nichtje ter sprake brengen als je ziet dat het weer gebeurt. Vragen waarom ze het doet. De manier waarop je zus haar dochter opvoedt, doet hierbij naar mijn idee niet zo ter zake.
Geen zoen meer geven?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik zou zeker je nichtje hierop aanspreken. Daar zal ze vast wel van schrikken en de kans is groot dat ze het daarna niet weer doet.
Ik zou je nichtje aanspreken onder vier ogen. Dikke kans dat als je met je zus gaat praten dat ze het als een aanval op haar opvoeden beschouwt.
Hoi Plompiedom,

je nichtje is 16, bijna volwassen. Je kan haar dus aanspreken. Trouwens, als ze 8 jaar was geweest, dan had je haar zelf toch ook aangesproken en niet je zus?

Het gaat hier om JOUW grenzen dus jij kan deze bijna-volwassene hier best op aanspreken. Een ik-boodschap of met humor. Of negeren, als je denkt dat dat beter werkt.

Als je het met je zus bespreekt, dan kan zij dit opvatten als een aanval op haar opvoeding en dat is uiteindelijk een andere discussie en zal weinig opleveren.

Kortom: nichtje aanspreken op haar gedrag, niet op wie ze is.

succes!
Het liefst spreek ik mijn nichtje aan op dit gedrag . Ben alleen bang dat dit niet goed zal vallen bij mijn zus .En hoe moet ik dit zeggen tegen mijn nichtje ....

Spoken , het is thuis en op verjaardagen ed bij mijn zus en hier .

Wuiles:

Negeren werkt niet .Het speelt nu al ruim een half jaar
Je nichtje is 16, dat is inderdaad een leeftijd om het kind zelf aan te spreken op haar gedrag ipv de moeder.

En ik zou heel direct zijn, bijv bij dat zoenen zeggen 'Als je het zo vies vindt, waarom geef je me dan een zoen?' of als ze een gekke bek trekt achter je rug om 'Joh, heb je ergens last van, je ziet er echt belachelijk uit zo!' Op die manier wordt zij openlijk voor schut gezet in reactie op haar schijnheilige pogingen om dat bij jou te doen. Dat is een taal die pubers met dergelijk gedrag begrijpen, en ik denk dat het dan heel snel over is.
Niet meer zoenen de volgende keer.

dit is pubergedrag en dat houd vanzelf een keer op..
quote:plompiedom schreef op 17 juli 2010 @ 20:15:

Het liefst spreek ik mijn nichtje aan op dit gedrag . Ben alleen bang dat dit niet goed zal vallen bij mijn zus .En hoe moet ik dit zeggen tegen mijn nichtje ....

Spoken , het is thuis en op verjaardagen ed bij mijn zus en hier .

Wuiles:

Negeren werkt niet .Het speelt nu al ruim een half jaarHet is jouw partner en kinderen pas opgevallen nadat jij hen er op had gewezen. Zo heel opvallend gebeurt het dus niet. Ik zou er persoonlijk echt geen seconde energie in steken. Dan veegt ze jouw zoen toch af? Nou en, de volgende keer alleen een hand geven en verder negeren.
Inderdaad geen zoen meer geven, maar alleen een hand.

En als ze een gekke bek trekt gewoon vragen of ze last heeft van kramp of voor haar lol zo raar kijkt.
Ik zou me er niet mee bemoeien.

Misschien kunnen de kinderen (neefjes/nichtjes onder elkaar)

er elkaar op aanspreken.

Ze nemen vaker iets van iemand aan die ongeveer even oud is.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Fijn jullie reacties !

Denk ook met humor er wat van te zeggen de volgende keer .

Ik merk wel dat ik meer afstand heb genomen van mijn nichtje door dit gedrag,ben wat afstandelijker naar haar toe .
Ik zou het juist niet onder vier ogen bespreken maar direct op het moment dat het gebeurt er een opmerking over maken als je het niet wilt negeren. Op dat moment is het voor iedereen duidelijk, en voor je nichtje lijkt me dat ook het effectiefst. Als je het onder vier ogen doet kan ze daarna weer haar verhaal doen bij je zus, krijg je daar weer gezeik mee.
Ik denk dat je het te zwaar opvat. Kom op, zoveel verschrikkelijks doet ze toch niet? Misschien zit ze in haar "ongemakkelijk met ontmoetingen fase" ofzo

Trek je er niks van aan, dit gaat vanzelf wel weer over.
Gewoon negeren. Naarmate ze ouder wordt, zal ze dergelijk gedrag wel ontgroeien.
Niet meer zoenen, niet meer groeten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Als ik er wat van ga zeggen doe ik het direct en niet onder vier ogen .

Wintermuts;dit gedrag zou ik ook niet van mijn kinderen of destijds hun vriendjes pikken in mijn eigen huis .
Misschien zoekt ze (onbewust) bij jou een grens, een goed gesprek doet haar misschien wel heel erg goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven