Epilepsie bij hond

18-07-2010 15:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben op zoek naar ervaringen over epilepsie bij honden.

Mijn Jack van 3 jaar oud heeft nu 3 aanvallen gehad. Na de 1e aanval zat er 8 weken tussen de volgende aanval en na de 2e aanval slechts 2 weken tot de 3e aanval.

Ik ben alleen bij de 1e aanval aanwezig geweest, alle symptonen van epilepsie waren herkenbaar, schuim rond bek, stuipen, krampen, daarna erg afwezig, heel moe......de andere 2 aanvallen heeft hij gehad terwijl ik op mijn werk was. Hij laat urine lopen tijdens de aanval en ligt daar dan in, hierdoor zie en ruik ik bij thuiskomst dat het dus weer mis is gegaan.

Hoor graag tips en ervaringen.....( afspraak met dierenarts is wel gemaakt) Dierenarts heeft wel aangegeven bij te houden hoe lang aanval duurt, hoeveel tijd tussen de aanvalllen, maar ja, dat is lastig, omdat het dus ook gebeurt wanneer ik aan het werk ben.

Heb mijn Jack nu 2 jaar en 4 maanden en de 1e 2 jaar nooit een aanval gehad.

Bedank alvast.
Dat was schrikken denk ik, de eerste keer zo'n aanval meemaken? Wij hebben geen hond maar een kat met epilepsie. Twee jaar geleden kreeg hij zijn eerste aanval. De aanvallen volgden elkaar steeds sneller op. De kat heeft allerlei onderzoeken gehad omdat er waarschijnlijk een achterliggende oorzaak heeft. Helaas is daar niets uitgekomen.

Een jaar geleden hebben wij besloten om medicijnen te geven. Hij krijgt phenoral, dit wordt ook voor honden voorgeschreven. Het vervelende is dat dit medicijn problemen aan de lever en nieren kan veroorzaken en dat er afhankelijkheid optreedt (de dosis moet verhoogd worden om hetzelfde effect te krijgen). Ook is onze kat wat minder actief geworden en wat aanhankelijker, maar hij lijkt het erg naar zijn zin te hebben. Het is een keus tussen twee kwaden geweest, wij vonden de regelmatige aanvallen een te groot risico. Een kat kan in coma raken of er niet meer uitkomen, daarnaast worden zijn hersentjes bij elke aanval aangetast en is de onrustige tijd na een aanval voor hem niet prettig.

Het gaat momenteel goed met onze kat, hij heeft een enkele keer (ong. 1x per maand) een aanval, toevallig vanmiddag weer. Wat we dan doen is onze hand onder zijn koppie leggen zodat hij niet zo hard op de stenen vloer terecht komt. Daarna geven we hem wat brokjes, want hij heeft dan ontzettende honger.

Sterkte met je hondje.
Hoi Discus onze Jack Russel had dat vroeger ook waardoor hij een héél zenuwachtig hondje werd... Hij heeft zijn hele leven lang medicijnen moeten slikken en is uiteindelijk 16 jaar geworden! In het begin veel aanvallen maar met de medicijnen werd dit eens per half jaar ongeveer... Viel goed mee te leven voor hem denk ik zo het was een lief beestje tot het eind. Succes ermee in ieder geval!
Hoi,

Mijn hond (is ondertussen overleden) had ook epilepsie. Hij is 15 jaar geworden, prima leven gehad, dus ze kunnen er goed mee leven.

Hij kreeg er 2x per dag een pilletje voor dat door de dierenarts was voorgeschreven. Omdat mijn ouders dit regelden weet ik niet precies wat het was, maar ik geloof dat hij iets kreeg wat ook bij mensen wordt voorgeschreven omdat dat veel goedkoper was. Het hielp prima!

Hij had voordat hij medicijnen kreeg regelmatig aanvallen, inderdaad schuimbekken, stuipen, urine laten lopen, heel eng. We hebben niet lang gewacht met na de dierenarts gaan. Na de pillen heeft hij nooit meer een aanval gehad, behalve toen de dierenarts even wou kijken of hij het zonder pillen kon. Na 2 dagen geen pil kreeg hij alweer een aanval, dus we zijn gewoon doorgegaan met pillen geven.

Hopelijk loopt het bij jouw hond ook zo goed af!
Bah, vervelend dat je hond dit heeft!! Heb zelf helaas niet zo'n leuk bericht hierover: onze hond bleek een tumor te hebben. Hij was echter al wel oud, en we hebben hem uiteindelijk laten inslapen.

Hoop voor je dat het ondanks alles meevalt!
Een hond kan dit ook krijgen als er, ik geloof, eiwitten niet goed kunnen worden afgebroken. Bij n familielid met ook een JR bleek de epilepsie te worden veroorzaakt door t niet goed kunnen afbreken van n stofje waardoor er epilepsie kan optreden. Overgestapt op speciaal voer, alleen dat laten eten en t ging steeds wat beter.

Sterkte met je hondje!
Bedankt voor de reacties zover. Ik probeer alvast zoveel mogelijk info in te winnen en natuurlijk is het afwachten wat er donderdag bij de dierenarts gezegd wordt.

Hoor wel gelukkig dat honden met epilepsie heel oud kunnen worden, dat is fijn te weten, want ik wil mijn ondeugd nog lang niet kwijt.

Herkent iemand het volgende: hond vliegt ineens op, draait rondjes, zakt door achterpootjes, links of rechtsachter, alsof hij ineens geprikt of gestoken wordt ofzo. Dacht zelf aan volle anaalklieren, maar die zijn vorige maand bij dierenarts geleegd en zat niet veel in. Kan dit in verband staan met epilepsie.....want hond vertoont dit gedrag pas de laatste maanden en die epilepsie aanvallen dus ook......toeval of...??

Hond gedraagt zich verder als vanouds, net zo fanatiek en ondeugend.
Ik heb geen ervaring met een hond met epilepsie, maar weet wel dat op onderstaande site veel informatie hierover is te vinden:

http://www.epilepsiebijhonden.nl/home.htm

Sterkte met je hondje!
Poeh he, ik doe nu heel hard mijn best om na te denken hoe het in het begin was. Ik was toen nog jong, dus kan me niet heel veel meer herinneren.

Ik weet nog wel dat de dierenarts inderdaad ook z'n anaalklieren heeft geleegd en dat die steeds verstopt zaten. Maar of dat ook met de epilepsie te maken had weet ik niet. En het door z'n achterpoten zakken kan ik ook niet meer herinneren. Wel dat hij altijd voor aan aanval heel hard aan het hijgen was.

Mijn hond was trouwens na het hebben van een aanval altijd een beetje afwezig. Hij is in die periode toen ook vaak van huis weggelopen terwijl hij dat voorheen nooit deed. En ook wel ooit als we hem los lieten tijdens het wandelen dat hij dan opeens aanliep en niet terug kwam als we hem riepen. Normaal luisterde hij heel goed.
Laat in ieder geval uitgebreid bloed onderzoek doen, dat wordt nog wel eens vergeten. Ook bij jonge honden wordt er wel eens een reden voor epilepsie gevonden. Braakt jouw hond wel eens? Of heeft hij wel eens diarree?

Of er met medicatie begonnen wordt is afhankelijk van hoe vaak en hoe lang de aanvallen optreden. Normaal gesproken worden er pas medicatie voor geschreven als de aanvallen vaker dan 1 x per maand optreden of als een hond clusteraanvallen heeft (dus vele aanvallen binnen 1 dag en er tussendoor niet echt uit komt). Verwacht niet dat de aanvallen helemaal zullen verdwijnen. Het doel van de medicijnen is dat de aanvallen minder vaak voor zullen komen en minder heftig en lang.

Sterkte! Soms kan het heel frustrerend zijn!
Ik zal zeker vragen om een bloedonderzoek.

Hond braakt niet, alhoewel, afgelopen week 1x, had net een mergbotje gehad. Echt bijna nooit diarree.

Ik ga morgenochtend gelijk de dierenarts bellen voor een eerdere afspraak (morgen gelijk) want hij doet heel raar met zijn achterlichaam, lijkt boven bij aanzet staart te zitten, hij verkrampt helemaal, alleen al als ik hem wil aaien......als ik zachtjes druk en voel lijkt hij het niet fijn te vinden, piept ook niet van de pijn, vertrouw het niet helemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven