Geld & Recht alle pijlers

Ontslag nemen met 5 'min-dagen'

19-07-2010 13:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend een nieuwe baan aangeboden gekregen en nu wil ik mijn ontslag in gaan dienen om per 1 September bij mijn nieuwe werkgever te kunnen gaan beginnen. Nou sta ik met mijn geplande 2 weken zomervakantie op dat moment 5 dagen in de min en vraag me af wat de opties zijn en of mijn werkgever voor mij mag/kan beslissen hoe we dit op gaan lossen. Voor zover ik weet zijn er 2 mogelijkheden; oftewel werk ik nog 5 dagen onbetaald voor mijn oude baas, of hij betaald mij 5 dagen minder uit in Augustus.

Mijn huidige baan is 40 uur en ik ga straks 24 uur werken, dus de mogelijkheid de dagen hier in te halen heb ik.

Nou heeft mijn baas mij in de afgelopen 4 jaar dat ik hier werk behoorlijk wat vakantiedagen door de neus geboord, lang verhaal, maar kan ik me hier nog op beroepen?
Je kunt ook 1 week vakantie nemen ipv 2 weken.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Wat Primabella zegt!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Bedankt voor alle reacties!

Heb net een gesprekje gehad met mijn baas, optie nummer 3:

Vanaf 1 september zetten we mijn contract om in een part-time contract en ik blijf nog een nader overeen te komen periode deels hier, deels op mijn nieuwe werk. Ik moet hier even een nachtje over gaan slapen ...
*tekent in op zomerrooster*

Ook daar is van ons uit niets zinnigs op te zeggen omdat het een ander land betreft. In Nederland zou ik het een bijzonder omslachtige en ongunstige oplossing vinden, daar er weer fiscale beperkingen kleven aan een tweede arbeidsovereenkomst. En is dit alles alleen om 5 dagen in de min op te lossen? Wordt het dan berekend in uren of in uurloon?
quote:byrd schreef op 19 juli 2010 @ 14:24:

Bedankt voor alle reacties!

Heb net een gesprekje gehad met mijn baas, optie nummer 3:

Vanaf 1 september zetten we mijn contract om in een part-time contract en ik blijf nog een nader overeen te komen periode deels hier, deels op mijn nieuwe werk. Ik moet hier even een nachtje over gaan slapen ...

Dat zou ik zeker doen. Niet gehinderd door kennis van zaken zoals Wuiles of Tia Dalma, maar er zijn twee dingen waar je althans in Nederland mee te maken zou krijgen:

(1) Je betaalt over baan 2 meer belasting - geloof dat je het wel kan terugvragen, maar dat weet ik niet zeker, wel van die meer belasting

(2) je nieuwe werkgever, waar je dus 24 uur gaat werken en dan dus theoretisch als je hoofdbaan geldt, moet het ook maar goed vinden dat je nog voor die oude baas gaan werken.
Overigens, je gaat van 40 naar 24 dus je calculeert al enig inkomstenverlies in. Maken die 5 dagen zoveel uit? Kun je die niet even ondervangen met een salariskrediet en dan langzaam weer inlopen?
*count me in*

@muis

Je betaalt niet meer belasting bij een tweede baan. Het is wel zo dat je geen heffingskorting kunt laten toepassen in 2 banen. Je moet het zeg maar zo zien dat je, wanneer je werkt, over de eerste zoveel honderd euro geen belasting hoeft te betalen. Hier mag je werkgever rekening mee houden bij het berekenen van de loonbelasting. Maar iedereen heeft slecht 1x recht op die belastingvrije verdiensten en dus mag een tweede werkgever dat niet nog eens meerekenen.
Nummerzoveel, dat is het! Dank voor de correctie!
quote:Muis66 schreef op 19 juli 2010 @ 15:43:

Overigens, je gaat van 40 naar 24 dus je calculeert al enig inkomstenverlies in. Maken die 5 dagen zoveel uit? Kun je die niet even ondervangen met een salariskrediet en dan langzaam weer inlopen?En buiten dat; het lijkt me knap triest als je niet eens 1 week salaris als 'buffer' hebt.
Hier worden minuren ook verrrekend met het laatste uit te betalen salaris.

Vijf dagen extra werken, ik zou wer bij een werknemer niet op zitten wachten, heel vaak is er totaal geen motivatie meer, en waarschijnlijk ben je "overbodig" omdat de werkuren al zijn ingepland.

Dus ik vermoed dat je niet eens de keuze krijgt.
Gekke vraag misschien, maar heb je de uren die je nu misloopt niet meegenomen in je onderhandeling bij je nieuwe baan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven