Kat meenemen?

19-07-2010 14:50 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik denk erover om een kat aan te schaffen. Lijkt me zo heerlijk, wat meer gezelschap in huis. Het is wel zo dat de kat niet naar buiten kan en zal leven in een appartement. Wat zijn jullie ervaringen?
Katten mogen wel me je meereizen in de cabine, dat is zeker. En het is niet zo dat ik mijn besluit al heb gemaakt, ben juist benieuwd naar andere ervaringen en adviezen. En aan jullie reacties heb ik wat, dus bedankt daarvoor in elk geval! Ik ga absoluut niet over een nacht ijs.
welke mij. is dat jett? Bij de meeste is dat nl. niet zo. En wat Yette zegt over het mandje en de papieren lijkt me ook nogal essentieel.

Ik vind het zo'n enorm "ik doe lekker wat ik wil, en het interesseert me niet wat goed is voor de kat of kattenpopulatie, het gaat om mijn behoefte" gehalte hebben.

Genoeg katten overal ter wereld neem een kat in je woonplaats. Dat is beter voor de kat, en de kattenpopulatie.
Ik heb een keer met een jong katje in een reismandje gevlogen. Ik moest toen voor haar een ticket kopen, dat ging naar lichaamsgewicht. Ook moest ik papieren laten zien dat de poes gezond was. Ik mocht haar toen in het vliegtuig op schoot houden. Tijdens het stijgen en landen moest ze in het mandje onder de stoel. Maar ik weet niet hoe dat nu gaat. Dit is inmiddels al 10 jaar geleden en de poes leeft helaas sinds vorig jaar niet meer.

Om wat voor een ras gaat het?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Mosterd
quote:Nikki34 schreef op 19 juli 2010 @ 16:04:

Je situatie (wonen in de tropen en daar de kattensoort die je wilt niet kunnen krijgen) brengt het misschien nou eenmaal met zich mee dat je je wensen moet bijstellen?Precies. Het klinkt mij als: "ik wil ik wil ik wil ik wil het NU" *stampvoetend*
Bij KLM mogen de katten mee in de cabine, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen (max. 6 kg). De vervoerstas moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Vrienden die geëmigreerd zijn, hebben vorig jaar hun katten meegevlogen (binnen Europa). Eén van de katten vond het zo'n angstige ervaring dat hij in zijn vervoersmandje alles heeft laten lopen.

Hou er rekening mee dat een kat in de tropen lang en goed moet acclimatiseren vanwege de andere temperatuur. Water uit de kraan drinken de katten van mijn vrienden nog steeds niet. In het begin kreeg ze mineraalwater wat iets gezout was zodat ze voldoende vocht vast zouden houden.

Het is in ieder geval belangrijk om je daar (waar je woont) en hier in Nederland goed voor te laten lichten om de reis van het katje zo ontspannend en stressloos mogelijk te maken.
.
quote:Juicy_ schreef op 19 juli 2010 @ 19:53:

Vrienden die geëmigreerd zijn, hebben vorig jaar hun katten meegevlogen (binnen Europa). Eén van de katten vond het zo'n angstige ervaring dat hij in zijn vervoersmandje alles heeft laten lopen.

.

Eén van mijn katten laat het al lopen bij een autoritje naar de dierenarts van 5 minuten.

Misschien is het een optie, om, als je dit gaat doen een iets oudere kat aan te schaffen waarvan het karakter al bekend is. Dus of de kat tegen autoritten kan en niet al te snel angstig en gestressed is?
De maatschappij waarmee ik vlieg vertelt me dat de kat vervoert mag worden me ons in de cabine, in een mand op maat en max 8 kg.

Het is niet zo dat ik iets hoe dan ook wil, maar feit is dat ik geen kat kan aanschaffen in het land waar ik woon, vandaar dat ik overweeg het via Nederland te doen. De meest logische oplossing naar mijn idee, ik weet het anders ook niet. En inderdaad; een oudere kat is zeker een optie!
Je wilt een kat meenemen naar de tropen vanuit nederland alleen maar omdat je een bepaald soort wilt wat daar niet te krijgen is??

Je praat erover alsof het een product is. Het is veel belangrijker dat het goed gaat tussen jou en de kat en dat de kat het naar zijn zin heeft in de leefsituatie. Dat lijkt me makkelijker te proberen in het land waar je woont.

Verdiep je er eerst in of er geen katten zijn die een goed thuis zoeken in het land waar je woont.

Een lange vliegreis is voor een kat een hele stressvolle onderneming. Dat je dat doet met een kat die je al jaren hebt en waar je een band mee hebt is tot daar aan toe maar om dat met een nieuwe kat te doen dat zou ik te ver vinden gaan.
Het is zo dat er überhaupt nauwelijks katten zijn. De katten die er zijn leven op straat en in de stad waar ik woon heb ik ze zelfs nog nooit gezien. Geen kattenopvang ook trouwens, anders had dat natuurlijk een mooie oplossing geweest. Ik zie beesten niet als produkt, ik wil gewoon graag een maatje in huis, zoals ik ook altijd in Nederland had, maar helaas overleed die nog voordat ik het land verliet
Ik heb ook in het buitenland gewoond (ook tropen) en heb daar een hondje gehad, dit hondje (oke niet helemaal hetzelfde, maar volgens mij wel vergelijkbaar???) heb ik mee terug genomen naar Nederland. Daar gingen een hoop inentingen en vooral $ aan vooraf, maar het was niet moeilijk. In nederland hoefde hond verder niet in quarantaine...sterker nog de douane heeft al mijn papieren ter waarde van meer dan 500 dollar niet eens doorgekeken, niet eens doorgebladerd terwijl ze deden alsof ze het nakeken! Maar goed ik dwaal af.

Ik weet dat voor honden geldt (en dus waarschijnlijk ook voor katten) dat ze met sommige maatschappijen met je mee kunnen vliegen, voor vluchten langer dan 4 a 5 uur kan dit bij ongeveer 90% niet meer, dus maar even goed nakijken.

Voor mijn hond was de vliegreis naar Nederland echt super stressvol, toen ik hem uit de bench haalde trilde hij helemaal en zijn haar viel overal uit...heel zielig :(

Ik zal dan ook nooit meer met hem vliegen, behalve als het echt heeeeeeeeeeel erg nodig is.

Misschien is het toch een optie om eens rond te vragen bij een hondenopvang (meestal zijn die wat makkelijker te vinden in dat soort landen) of zij mensen kennen die katten hebben/verzorgen. Het dierenvriendenwereldje is meestal vrij klein in dieronvriendelijke landen.
quote:Jett schreef op 19 juli 2010 @ 15:40:

Maar er wordt toch wel vaker met katten gevlogen Meds; je mag ze in elk geval bij je houden op je vliegstoel.Een kat mag je nooit meenemen in de cabine met lange afstandsvluchten. Ze gaan altijd het ruim in. Dit moet je van te voren aangeven, zodat de maatschappij op de hoogte is en het ruim kan verwarmen. En verder inderdaad goed informeren wat de kat nodig heeft om het land binnen te komen. Elk land heeft regels wat betreft import dieren.
Wat als het beestje ziek wordt? Is er een dierenarts daar?

Elk land heeft zijn eigen invoereisen, die je hier kunt vinden: http://www.licg.nl/wcs/lcg/nl/3830/invo ... -land.html
Dank je wel voor je reactie missprincesa, een hondje lukt me echter niet om te houden dus dat ik geen optie. Mijn wens ligt echt bij een kat.

De maatschappij heeft niet gezegd of er een max aan uren verbonden is wat betreft het vervoeren van het dier. Dat zal ik nog eens moeten navragen dan.
Sunny81, de maatschappij vertelde me dat je een kat wel bij je kunt houden in een mand op handbaggage grootte. Alleen als het om dieren groter dan deze afmeting en zwaarder dan 8kg gaat, dan is het niet meer toegestaan.
quote:Jett schreef op 19 juli 2010 @ 22:37:

Dank je wel voor je reactie missprincesa, een hondje lukt me echter niet om te houden dus dat ik geen optie. Mijn wens ligt echt bij een kat.

De maatschappij heeft niet gezegd of er een max aan uren verbonden is wat betreft het vervoeren van het dier. Dat zal ik nog eens moeten navragen dan.Ik bedoelde ook niet dat je een hondje moet nemen ipv kat maar wel dat het enigzins vergelijkbaar is qua regels en maatregelen die je moet treffen.
Goede vraag, zijn er wel dierenartsen daar?
Ja annetd, had al eerder geschreven dat er een dierenarts is. Ik weet dat via een kennis die vorig jaar haar kat er heeft laten enten.
Hoe komt die kennis aan haar kat, je zou bij haar kunnen informeren.
Dat er een dierenarts is waar de kat geënt kan worden, zou voor mij nog geen reden zijn om te denken dat het dus allemaal wel kan eigenlijk.

Maak eens een afspraak bij die dierenarts. Vraag hoe hij de situatie, ook voor een huiskat, in dat land ziet. Is voer goed verkrijgbaar bijvoorbeeld? En wat als je kat allergisch blijkt te zijn voor het lokaal verkrijgbare voer? Ik heb zelf een allergische kat waar ik zelf het voer voor kook en bereid (ze mag ook geen rauwvoer), maar dat is een beste klus iedere keer.

En kan de dierenarts makkelijk aan eventuele benodigde medicatie komen als je kat wat mankeert? Zijn er dierenartsen waar deze dierenarts eventueel inlichtingen kan inwinnen als z'n eigen kennis niet toereikend blijkt (omdat hij bijvoorbeeld eigenlijk vee-arts is die toevallig ook wel een kat kan inenten)?
Iets anders
De kennis had haar kat gekregen van iemand die het gevonden had. Hoe het precies zat weet ik niet en inmiddels woont ze hier ook niet meer (heeft kat wel meegenomen naar haar thuisland).

Babsjuh, je noemt inderdaad belangrijke punten. Kattenvoer e.d is hier wel te koop in de luxere supermarkten, ook wel verschillende merken, maar als het diertje een allergie blijkt te hebben, wat dan?

De dierenarts eens spreken is een goed plan, ben benieuwd bijv of hij me kan vertellen of er meer katteneigenaren zijn hier.
quote:annetd schreef op 19 juli 2010 @ 22:05:

Je wilt een kat meenemen naar de tropen vanuit nederland alleen maar omdat je een bepaald soort wilt wat daar niet te krijgen is??

Je praat erover alsof het een product is. Het is veel belangrijker dat het goed gaat tussen jou en de kat en dat de kat het naar zijn zin heeft in de leefsituatie. Dat lijkt me makkelijker te proberen in het land waar je woont.

Verdiep je er eerst in of er geen katten zijn die een goed thuis zoeken in het land waar je woont.

Een lange vliegreis is voor een kat een hele stressvolle onderneming. Dat je dat doet met een kat die je al jaren hebt en waar je een band mee hebt is tot daar aan toe maar om dat met een nieuwe kat te doen dat zou ik te ver vinden gaan.
We vliegen allerlei dieren de wereld over, wat dat betreft zal het wel gaan.

Neemt niet weg dat katten niet graag uit hun vertrouwde omgeving weggehaald worden. Een ritje naar de dierenarts is al stressvol, dus een vlucht is nog veel erger natuurlijk.

Ik zou het mijn dieren niet aan willen doen. Maar goed, de meeste dieren overleven het wel, dus ja, het kan.

een zwerfkat in huis nemen vind ik nog veel zieliger. zwerfkatten zijn gewend buiten te leven, en bang voor mensen. Wil je zo'n kat het echt aandoen om in een flatje met en mens samen te moeten leven?

Denk dat de optie van een raskat kopen en die 1 keer in z'n leven te laten vliegen dierviendelijker is.
Ik zou het persoonlijk niet doen en toch proberen een kat te vinden in het land waar je nu woont.

Maar mocht je het toch willen doen is het dan niet een idee om te kijken of in buurlanden geen fokker is? Of, als je toevallig in Zuid Amerika woont, er 1 te importeren vanuit Amerika? Dat is al een kortere vlucht dan vanuit Nederland.

Om wat voor ras gaat het eigenlijk?
Ik heb het twee keer gedaan omdat ik al een kat had en naar een ander land moest, maar zou absoluut nooit een kat kopen als ik ermee naar de andere kant van de wereld moest!

Het is blijkbaar iedereen ontgaan dat ik hier eerder schreef dat de eerste kat die ik meenam, het niet overleefde. Ik kwam toen uit het Midden Oosten en ging naar Nederland. Ondanks dat ik haar bij me in de cabine had, was het drukverschil te groot. Ze liep aan alle kanten leeg en stierf een uurtje na aankomst.

De tweede keer ging het wel goed, maar als we een adres voor onze kat in Nederland hadden gehad, had ik haar niet naar Amerika laten vliegen. Ze heeft veel stress gehad tijdens de vlucht en ze zal in 2011 ook weer terug moeten. Buiten de stressvolle reis, moest ze natuurlijk ook een aantal keer vaker naar de dierenarts voor gewone èn extra entingen, een chip en een gezondheidsverklaring en zit ze hier nu opgesloten omdat ze eerst een paar weken binnen moet wennen. Allemaal dingen die ze absoluut niet leuk vindt. Zij wil gewoon vogels vangen in haar bekende omgeving.

Al met al neem ik het mezelf best kwalijk dat ik haar dit uit egoïsme aandoe. Waarschijnlijk was ik een paar jaar geleden niet aan deze kat begonnen als ik had geweten dat ik aan de andere kant van de wereld zou gaan wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven