Help! Peuterpubertijd?
zondag 18 juli 2010 om 23:17
Mijn zoon van ruim 2 zit -volgens mij- volop in de peuterpubertijd. Hij wil niet meer naar bed ('s middags en 's avonds) en we hebben geregeld 'ruzie'. Wat betreft het slapen: vanavond laten huilen en om de 3 min, 6 min, etc gaan kijken. Gisteren sliep hij na 40 min., vandaag na 15 min. Echter, net werd hij wakker en wilde er persé uit. Wat drinken gegeven (niet uit bed gehaald!) en toch maar weer laten huilen. Gelukkig maar een paar minuten, maar het voelde niet tof.
Ik snak dus naar lotgenoten om dit 'leed' mee te delen. Het was (en is natuurlijk nog steeds!) zo'n heerlijk, gezellig jochie! Nu heb ik geregeld een rol behang nodig.
Ik snak dus naar lotgenoten om dit 'leed' mee te delen. Het was (en is natuurlijk nog steeds!) zo'n heerlijk, gezellig jochie! Nu heb ik geregeld een rol behang nodig.
zondag 18 juli 2010 om 23:34
Herkenbaar! Ze hebben zo'n lekker eigen willetje!!! (en jij zal weten dat ze die hebben ook) Tja, het heeft allemaal een doel: ontdekken dat hij een eigen ik heeft en dat hij anderen zover kan krijgen om iets te doen wat hij wil.
Maar een tip... het gaat over, heb geduld en herhaal voor jezelf tot die tijd de volgende mantra: 'het is een fase, het is een fase, het is een ...'
Maar een tip... het gaat over, heb geduld en herhaal voor jezelf tot die tijd de volgende mantra: 'het is een fase, het is een fase, het is een ...'
zondag 18 juli 2010 om 23:39
Mijn dochter van 2 heeft dit ook. Die zit hier nu een spelletje op de iphone te spelen
Ze heeft zó'n harde stem, dat we haar wel uit bed moeten halen, anders wordt mijn zoontje (3,5) wakker en het hele blok trilt op zijn fundering. Het gaat idd allemaal weer over, ik geniet er gewoon van dat ik nog even met haar kan knuffelen, ze worden zo snel groot..
Ik ga haar zo in haar bedje doen, en hopen dat ze dan lekker doorslaapt.
Ze heeft zó'n harde stem, dat we haar wel uit bed moeten halen, anders wordt mijn zoontje (3,5) wakker en het hele blok trilt op zijn fundering. Het gaat idd allemaal weer over, ik geniet er gewoon van dat ik nog even met haar kan knuffelen, ze worden zo snel groot..
Ik ga haar zo in haar bedje doen, en hopen dat ze dan lekker doorslaapt.
het is hier binnen beter dan buiten
zondag 18 juli 2010 om 23:47
Blijf volhouden! Kinderen hebben een muur nodig waartegen ze lekker kunnen duwen, maar die niet deukt.
Merk het aan zoon, hij moet dan gewoon weer even weten wat z'n plekje is in huis en na een paar dagen is het weer stukken gezelliger, maar dan moet ik wel goed m'n grenzen blijven aangeven.
Succes!
Merk het aan zoon, hij moet dan gewoon weer even weten wat z'n plekje is in huis en na een paar dagen is het weer stukken gezelliger, maar dan moet ik wel goed m'n grenzen blijven aangeven.
Succes!
maandag 19 juli 2010 om 01:43
Ik ben geen lotgenoot; mijn dochter van
tweeënhalf gaat wel om 19.30 naar bed en
hoor je niet tot je haar de volgende ochtend uit bed haalt. Ze vindt het prima om in bed te zijn, ook als ze wakker is. Gaat dan liedjes zingen, een boekje lezen of een beetje mijmeren. Heeft hij voldoende te doen in zijn bedje? Kan hij speelgoed of boekjes pakken? Misschien helpt dat.
Misschien heeft hij het middagslaapje inmiddels niet meer nodig. Als je dat overslaat wil hij misschien 's avonds gemakkelijker slapen. Wat ook kan helpen is om hem aan te praten dat hij heel moe is. "Zo, jij bent moe hè, poe, jij moet nodig slapen, jij bent heel erg moe, je hebt jezelf ook weer zo druk gemaakt vandaag, lekker naar je bedje toe, lekker slapen, och och wat ben jij moe." Dat werkt hier vaak ook heel goed.
tweeënhalf gaat wel om 19.30 naar bed en
hoor je niet tot je haar de volgende ochtend uit bed haalt. Ze vindt het prima om in bed te zijn, ook als ze wakker is. Gaat dan liedjes zingen, een boekje lezen of een beetje mijmeren. Heeft hij voldoende te doen in zijn bedje? Kan hij speelgoed of boekjes pakken? Misschien helpt dat.
Misschien heeft hij het middagslaapje inmiddels niet meer nodig. Als je dat overslaat wil hij misschien 's avonds gemakkelijker slapen. Wat ook kan helpen is om hem aan te praten dat hij heel moe is. "Zo, jij bent moe hè, poe, jij moet nodig slapen, jij bent heel erg moe, je hebt jezelf ook weer zo druk gemaakt vandaag, lekker naar je bedje toe, lekker slapen, och och wat ben jij moe." Dat werkt hier vaak ook heel goed.
maandag 19 juli 2010 om 07:56
Misschien de middagdut inkorten of overslaan? Als zoon de middag niet slaapt is hij in de avond zonder gedoe naar bed te krijgen, anders houdt hij het wel een uurtje vol met smoezen. Helpt het om hem iets te spelen/lezen in bed te geven? Mijn zoon bleef dan in ieder geval rustig in bed liggen zonder huilen e.d.
dinsdag 20 juli 2010 om 09:09
Hoi allemaal
Bedankt voor de reacties! Inmiddels hebben we een paar avonden de 'huil-methode' toegepast en gisteren huilde hij maar 5 minuten, kletste vervolgens 20 min. en viel toen lekker in slaap. De middagdut ging ook weer redelijk goed, dus er is hoop!
Wel fijn om zo ervaringen te kunnen delen.
Bedankt voor de reacties! Inmiddels hebben we een paar avonden de 'huil-methode' toegepast en gisteren huilde hij maar 5 minuten, kletste vervolgens 20 min. en viel toen lekker in slaap. De middagdut ging ook weer redelijk goed, dus er is hoop!
Wel fijn om zo ervaringen te kunnen delen.
dinsdag 20 juli 2010 om 09:45
Hier qua slapen geen herkenning maar hier heeft zoonlief weer andere dingen. Zo heeft hij bedacht dat hij niet meer IN bed wil slapen maar eronder....
En ik wil NU iets uit de koelkast, regelmatig iets wat achterin staat waardoor de rest er allemaal uitvalt. Dan is het tot 10 tellen (kom niet altijd tot 10 haha) en dan maar zo rustig mogelijk op de trap zetten en uit leggen waarom ik boos ben. Standaard antwoord: sollie mama dee nie espres.....
Ik heb nu wel voor mezelf dat ik bepaal wat ik écht belangrijk vind en wat een 'ruzie' waard is....de rest laat ik gewoon. Nu ben ik zwanger van nummer 2 en merk dat ik gewoon niet altijd de energie heb om er constant achteraan te rennen omdat dit niet mag en dat niet mag....
En ik wil NU iets uit de koelkast, regelmatig iets wat achterin staat waardoor de rest er allemaal uitvalt. Dan is het tot 10 tellen (kom niet altijd tot 10 haha) en dan maar zo rustig mogelijk op de trap zetten en uit leggen waarom ik boos ben. Standaard antwoord: sollie mama dee nie espres.....
Ik heb nu wel voor mezelf dat ik bepaal wat ik écht belangrijk vind en wat een 'ruzie' waard is....de rest laat ik gewoon. Nu ben ik zwanger van nummer 2 en merk dat ik gewoon niet altijd de energie heb om er constant achteraan te rennen omdat dit niet mag en dat niet mag....
dinsdag 20 juli 2010 om 15:23
dinsdag 20 juli 2010 om 16:58
Ja hoor, hier ook. Wil je drinken? NEE NIET DRINKEN!!! Okee, hoeft ook niet. WHEEEEE, IKKE DRINKEN!!!!! Is goed, hier is je beker melk NEEEEEEE, IKKE SAP!!!! Wil jij sap kindje, best hoor, hier is sap. NEEEEE NIET SAP DRINKEN!!!! En wederom vliegt een beker door de kamer.
Of het beruchte ZELLUF DOEN!!! terwijl het gaat om iets wat ze nog onmogelijk zelf kan. Dat frustreert haar dan enorm, maar denk maar niet dat ik mag helpen...
Tja, pittig, maar ook leuk (al geef ik toe dat dat meestal pas achteraf is).
Of het beruchte ZELLUF DOEN!!! terwijl het gaat om iets wat ze nog onmogelijk zelf kan. Dat frustreert haar dan enorm, maar denk maar niet dat ik mag helpen...
Tja, pittig, maar ook leuk (al geef ik toe dat dat meestal pas achteraf is).
vrijdag 23 juli 2010 om 22:28
Pfff, hier ook een peuterpuber. Zoontje is 26 maanden en sinds een tijdje een regelrechte boef. Hij daagt je continu uit en wil idd ook 's middags ineens niet meer naar bed, terwijl ik zie dat ie wel doodmoe is. Continu strijd. De ergste streken komen als ik mn jongste van 4 maanden aan het voeden ben, dan weet ie dat ik niet meteen kan opstaan. Af en toe kan ik 'm ook wel achter het behang plakken, snap nu duidelijk de betekenis van dat spreekwoord
Tis idd een fase...hopelijk duurt ie alleen niet al te lang...haha
vrijdag 23 juli 2010 om 22:29
quote:Lilla schreef op 20 juli 2010 @ 16:58:
Ja hoor, hier ook. Wil je drinken? NEE NIET DRINKEN!!! Okee, hoeft ook niet. WHEEEEE, IKKE DRINKEN!!!!! Is goed, hier is je beker melk NEEEEEEE, IKKE SAP!!!! Wil jij sap kindje, best hoor, hier is sap. NEEEEE NIET SAP DRINKEN!!!! En wederom vliegt een beker door de kamer. Haha, heel herkenbaar. Zo gaat dat hier ook op t moment.
Ja hoor, hier ook. Wil je drinken? NEE NIET DRINKEN!!! Okee, hoeft ook niet. WHEEEEE, IKKE DRINKEN!!!!! Is goed, hier is je beker melk NEEEEEEE, IKKE SAP!!!! Wil jij sap kindje, best hoor, hier is sap. NEEEEE NIET SAP DRINKEN!!!! En wederom vliegt een beker door de kamer. Haha, heel herkenbaar. Zo gaat dat hier ook op t moment.