Gezondheid alle pijlers

Tegelijk maag-darm onderzoek iemand ervaring?

22-07-2010 00:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben al jarenlang bekend met een chronische darmziekte maar de laatste tijd gaat het in een rap tempo achteruit.

Toen ik vandaag bij mijn MDL arts was zei hij dat hij eraan dacht om in de maag, dikke darm en dunne darm te gaan kijken. Nou ja vervelend onderzoek maar ik heb het beiden al vaker gehad.

Alleen hij wil dit dus (zoals ik het begreep) tegelijk doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even sprakeloos was dus ik heb niet doorgevraagd maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Gaan ze er echt aan beide kanten tegelijk in? (sorry )

Pfft ik zie het echt niet zitten....
Lijkt me niet. Ik denk dat hij bedoelt in 1 sessie, oftewel eerst het ene onderzoek, en dan het andere erachteraan.
quote:ika35 schreef op 22 juli 2010 @ 00:44:

Lijkt me niet. Ik denk dat hij bedoelt in 1 sessie, oftewel eerst het ene onderzoek, en dan het andere erachteraan.

Ik weet in ieder geval dat hij echt alles wil bekijken. De gehele dikke darm en dunne darm. Zou dat niet tegelijk moeten?

Ik heb namelijk een week of 10 geleden nog een maagonderzoek gehad toen ik opgenomen was in het ziekenhuis. Ik zou niet weten waarom dat dan nog een keer zou moeten.
Alles 'van bovenaf' of alles 'van onderaf' kan niet.

Van onderaf kan de hele dikke darm.

Van bovenaf kan slokdarm, maag en eerste stuk van de dunne darm.

Beide onderzoeken vallen onder MDL/functie-afdeling. Combineren als in achter elkaar kan dan prima, maar er gaan echt niet 2 personen tegelijk aan de slag.

1 patient, 1 onderzoekskamer, 1 set monitors waar een camera op wordt aan gesloten, 1 persoon (of team) dat het onderzoek uitvoert.

En nog een keer hetzelfde?

Misschien omdat hij het eerste stukje van de darm nog wil bekijken en is dat de vorige keer niet gedaan? Omdat hij bioten wil die vorige keer niet zijn genomen? Ik roep ook maar wat. Als je dat precies wilt weten zul je het aan je arts moeten vragen.
quote:ika35 schreef op 22 juli 2010 @ 01:08:

Alles 'van bovenaf' of alles 'van onderaf' kan niet.

Van onderaf kan de hele dikke darm.

Van bovenaf kan slokdarm, maag en eerste stuk van de dunne darm.

Beide onderzoeken vallen onder MDL/functie-afdeling. Combineren als in achter elkaar kan dan prima, maar er gaan echt niet 2 personen tegelijk aan de slag.

1 patient, 1 onderzoekskamer, 1 set monitors waar een camera op wordt aan gesloten, 1 persoon (of team) dat het onderzoek uitvoert.

En nog een keer hetzelfde?

Misschien omdat hij het eerste stukje van de darm nog wil bekijken en is dat de vorige keer niet gedaan? Omdat hij bioten wil die vorige keer niet zijn genomen? Ik roep ook maar wat. Als je dat precies wilt weten zul je het aan je arts moeten vragen.

Dan snap ik het helemaal niet meer. De enige reden die ik kon bedenken voor nog een keer een maagonderzoek was dat hij toen niet de gehele dunne darm heeft bekeken. Als ze maar een stukje kunnen kijken vraag ik me af waarom hij dit nog een keer wil. Hij heeft toen ook de dunne darm bekeken en biopten genomen. Deze waren ook niet goed.

Toen hij vandaag aan mijn buik voelde deed alles best wel heel erg zeer. Daarom zal hij wel in de dikke darm willen kijken. Dat begrijp ik dan nog wel.

En ik weet dat ik het ook aan de MDL kan vragen maar ik voelde me even zo rot. Ik wou het even van mij afschrijven. Gelukkig gaan we nog iets anders proberen maar als dat niet werkt ben ik aan de beurt.

Tjonge jonge wat een baggerzooi weer.
Als je al een afspraak voor de onderzoeken hebt staan zou je morgen even die afdeling kunnen bellen om te vragen wat het nou precies voor onderzoeken zijn die je krijgt. Ze hebben ook altijd informatiefolders over de verschillende onderzoeken (ook vaak online te vinden op de website van het betreffende ziekenhuis).

Als je eerst nog een keer teruggaat naar de MDL zou ik alle vragen die je hebt op een rijtje zetten en die volgende keer aan hem/haar stellen.

Sterkte ermee in ieder geval!
Jeetje, ik heb alle onderzoeken ook meerdere malen gehad, maar dan zat er wel altijd een paar dagen tussen.

Sterkte.
Misschien met een videocameracapsule?

Lijkt mij de minst ingrijpende vorm en kan alles in een keer doen!
quote:zusenzo schreef op 22 juli 2010 @ 07:13:

Cameracapsule kan toch alleen maar de dunne darm bekijken? Oh wacht, al googelend lees ik dat een Israëlisch bedrijf een camerapil ontwikkelt die ook de dikke darm kan bekijken, maar die is nog onbetrouwbaar. Bovendien zal de MDL-arts mogelijk biopten willen nemen, wat natuurlijk niet kan met die camerapil.

Ik heb vorig jaar een gastroscopie, colonoscopie en camerapilonderzoek gehad. Gastroscopie en colonoscopie worden vaak in één zitting gedaan, maar je hoeft niet bang te zijn dat ze aan beide kanten tegelijk beginnen

Sterkte, Mikk!
quote:zusenzo schreef op 22 juli 2010 @ 07:13:

Nee daar heeft hij het niet over gehad. Hij had het echt over endoscopie en gastroscopie (geen idee of ik het goed schrijf)

Ik ga denk ik als het zover is toch maar vragen of het mogelijk is dat het apart gebeurt. Darmonderzoek vind ik niet zo heel erg. Maar maagonderzoek. Brrr.

Gelukkig bestaan er roesjes

Die camerapil hoe gaat die in zijn werk? Nog nooit gehad.
Ik heb een maagonderzoek en een darmonderzoek in één sessie gehad. Ze doen het gewoon achter elkaar, dus eerst het maagonderzoek en dan het darmonderzoek. Ik zag er ook heel erg tegenop maar door de roes heb ik gewoon geslapen en er dus niets van meegekregen. Het is me dus heel erg meegevallen!

Voordat je het roesje krijgt ingespoten krijg je (meestal) wel eerst een keelverdoving en een bit in, daarom beginnen ze ook altijd eerst met het maagonderzoek.

Ze kunnen niet je hele dunne darm bekijken met een endoscopie; dat doen ze meestal met een MRI-scan, die heb ik ook gehad.

Sterkte ermee!
quote:muis80 schreef op 22 juli 2010 @ 21:29:

Ik heb een maagonderzoek en een darmonderzoek in één sessie gehad. Ze doen het gewoon achter elkaar, dus eerst het maagonderzoek en dan het darmonderzoek. Ik zag er ook heel erg tegenop maar door de roes heb ik gewoon geslapen en er dus niets van meegekregen. Het is me dus heel erg meegevallen!

Voordat je het roesje krijgt ingespoten krijg je (meestal) wel eerst een keelverdoving en een bit in, daarom beginnen ze ook altijd eerst met het maagonderzoek.

Ze kunnen niet je hele dunne darm bekijken met een endoscopie; dat doen ze meestal met een MRI-scan, die heb ik ook gehad.

Sterkte ermee!

Raakte je niet heel erg in paniek toen je nog een onderzoek erachter aan moest? Ik zie namelijk vooral op tegen het maagonderzoek. Ben bekend met beide onderzoeken maar ik ben altijd zo opgelucht dat het klaar is.

Darmonderzoek doet bij mij altijd heel zeer (ontstoken dikke darm) maagonderzoek eigenlijk niet maar dat vind ik echt veel erger...
Ik had toen nog nooit een darmonderzoek gehad dus ik raakte vooral in paniek van het idee dat ik een darmonderzoek kreeg.

Kun je niet vragen om meer verdoving als het darmonderzoek zeer doet? Ik had extra veel Midazolam (het eigenlijke roesje) en daarnaast nog Fentanyl (een opiaat) gekregen omdat ik zo bang was en er niets van mee wilde krijgen. Nou moet ik wel erbij vermelden dat ze bij mij niets gevonden hebben, dat zal inderdaad schelen in pijn, maar mij lijkt dat ze het desondanks toch voldoende zouden moeten kunnen verdoven?

Maar waarom vind je het specifiek zo erg dat het achter elkaar is?
quote:muis80 schreef op 22 juli 2010 @ 22:26:

Ik had toen nog nooit een darmonderzoek gehad dus ik raakte vooral in paniek van het idee dat ik een darmonderzoek kreeg.

Kun je niet vragen om meer verdoving als het darmonderzoek zeer doet? Ik had extra veel Midazolam (het eigenlijke roesje) en daarnaast nog Fentanyl (een opiaat) gekregen omdat ik zo bang was en er niets van mee wilde krijgen. Nou moet ik wel erbij vermelden dat ze bij mij niets gevonden hebben, dat zal inderdaad schelen in pijn, maar mij lijkt dat ze het desondanks toch voldoende zouden moeten kunnen verdoven?

Maar waarom vind je het specifiek zo erg dat het achter elkaar is?

Moeilijk uit te leggen. Op 1 of andere manier ben ik bang dat ik het niet kan handelen. Bij mij is alles ontstoken in mijn dikke darm in ieder geval dus een darmonderzoek doet zeer. Maar dit trek ik nog wel.

Maagonderzoek trek ik slecht. Ik raak in paniek bij de gedachte dat ik een maagonderzoek moet. Toen ik die een week of 10 geleden moest begon ik te huilen (24 jaar)

Daarom wil mijn MDL arts ook nog even wachten. Hij weet hoe bang ik ben voor dit onderzoek.

Ik ben dus eigenlijk bang voor een paniekaanval. Ik ga dus ook met de dokter bespreken of er een dag of 2 dagen tussen kan zitten. Ik maak me er nu al druk om en dat lijkt me niet de bedoeling. En ik ben bang voor de uitslag natuurlijk. Hij wil dit niet voor niets nog een keer.
O en het van het roesje krijg ik bij een maagonderzoek ook een hogere dosering. Ik trof ooit een arts die mij geen roesje gaf tijdens het maagonderzoek. Ik ben moeilijk te prikken en ze kregen het infuus niet voor elkaar. Sindsdien ben ik doodsbang voor het maagonderzoek en elke keer moet ik concluderen dat het wel meevalt. Ik krijg alleen mijn gedachten nog niet zover dat ik dit voor het onderzoek weet (beetje vaag ik weet het)
Schaam je maar niet hoor dat je moest huilen, ik heb ook vaker op het punt van huilen gestaan, zag er al weken van tevoren tegenop. Wel dapper dat je minder tegen het darmonderzoek opziet terwijl je daar zo'n pijn van hebt gehad.

Als ik jou was zou ik echt nog even bellen met je MDL-arts om je angsten te bespreken. Die van mij heeft me toen echt ontzettend gerust kunnen stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven