Gezondheid alle pijlers

Kies laten trekken, hoe schoonhouden?

23-07-2010 17:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week een kies laten trekken. Nu blijft er wat vuil in zitten wat ik er met poetsen en spoelen niet uit krijg. Het ruikt niet zo lekker dus.

Nu heb ik een spuitje gekocht bij de apotheek om het wondje schoon te spoelen, maar ik weet niet hoe ik het precies moet doen en of ik gewoon kraanwater kan gebruiken.

Hebben jullie een idee?

Anne
Water koken, theelepel zout in laten oplossen, af laten koelen tot handwarm, dat in spuitje doen en daarmee schoonspuiten. (dat stond in de gebruiksaanwijzing die wij hadden gekregen van de kaakchirurg).

Heel veel succes, hoop dat het lukt!
Je kunt ook Corsodyl gebruiken, dat is een medisch mondwater dat te koop is bij apotheek dacht ik. Dat doodt alle bacterien in de mond en is speciala bedoeld voor mensen die tijdelijk hun tanden niet goed kunnen poetsen of bv gehandicapten. Je moet het alleen niet te lang gebruiken want je kan vlekken ervan op je tanden krijgen. Die zijn wel weg te krijgen door tandarts maar goed...voorkomen is beter dan weghalen.

Misschien is dat een prettiger idee dan gewoon kraanwater, gezien de kans op infecties.
Waarschijnlijk is dat zo'n spuitje met een knik erin, of niet? Die kun je gewoon vullen met water. Vervolgens moet je die (ik weet het, erg onhandig) het uiteinde vlakbij je nieuwe krater houden en schoonspuiten Thats it, vaak gaat het eten er dan zo uit. Het is onverstandig om met tandestokers in je krater te gaan pieren, daar gaat je wondje niet van dicht (sprak de deskundige )

Succes!
Normaal gesproken zou ik zeggen spoelen met Bocasan maar dat blijkt uit de handel te zijn.
Ik moest spoelen met Chloorhexidine.
quote:moi_eva schreef op 23 juli 2010 @ 17:19:

Water koken, theelepel zout in laten oplossen, af laten koelen tot handwarm, dat in spuitje doen en daarmee schoonspuiten. (dat stond in de gebruiksaanwijzing die wij hadden gekregen van de kaakchirurg).

Heel veel succes, hoop dat het lukt!Zo heb ik het ook gedaan, ging helemaal goed (kwamen hele broden uit bij mij.......).
Zo (met zoutoplossing) heb ik het óók gedaan op advies van de kaakchirurg. Ik had zo'n spuitje met een gebogen, dun tuutje die in de wond moest, tussen de hechtingen door....
O bah dit heb ik ook een paar keer moeten doen (vaak kiezen laten trekken helaas).

Inderdaad met de monoject (zo heet zo'n spuitje, weer wat geleerd dames, of niet soms? ) met lauw gekookt water en zout zo'n beetje in het gat spuiten. Hechting laat uiteindelijk vanzelf los. Als je het idee hebt dat het echt ontstoken raakt, Corsodyl bij de apotheek halen en de monoject daarmee vullen.
Met chloorhexedine? Gatver....

Dan is zout nog het beste.
quote:belletje2 schreef op 23 juli 2010 @ 17:21:

Normaal gesproken zou ik zeggen spoelen met Bocasan maar dat blijkt uit de handel te zijn.

Daarom kon ik het niet vinden bij Kruidvat.

Heb toen ook Corsodyl gekocht en is inderdaad goed spul.

Als je het in je mond krijgt is het even doorbijten maar je voelt gewoon dat het werkt
Sterkte!

Ik heb een paar jaar geleden zoiets gehad. Er waren in totaal 5 kiezen getrokken en ik kon alleen maar vloeibaar eten. Ik at/dronk vooral kruidenbouillon. Na een paar dagen kreeg ik een flinke ontsteking en wat bleek? Er was in één van de wonden een minuscuul stukje van de kruiden (uit de bouillon) terecht gekomen. Toen kreeg ik van de assistente op mijn kop dat ik geen kruidenbouillon had mogen eten!
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Even een tip van een mondhygieniste:

Spoelen met lauw zout water, eventueel inderdaad met een Monoject spuitje

Corsodyl zou ik nog even niet doen, dat bijt in het nu nog open wondje.

Wil je per se toch met iets sterkers spoelen dan zout water, koop dan bij de drogist Perio Aid, is bijna het zelfde als Corsodyl maar dan zonder alcohol
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Vanmorgen nog langs de kaakchirurg geweest omdat ik zo veel pijn had aan mijn getrokken verstandskies. Heb inderdaad zo'n 'monoject' spuitje meegekregen en die moet ik helemaal IN de wond doen en dan uitspuiten met zout water. (best pijnlijk trouwens)

Ik wist trouwens niet dat je eerst het water moest koken enz. Ik gooi gewoon zout in een fles en vul hem met water?
Ik kreeg een spuitje mee met een hele lange 'tuit' waar een kromming in zit. Zout water oplossen in lauw water en spuiten maar. Werkt prima en beter idd dan 'gewoon' spoelen met mondwater.
Gewoon spoelen met mondwater. Mondwater is anti-bacterieel, en werkt prima! (spreek uit ervaring)
Ik kreeg ooit eens de tip om op een gaasje met (volgens mij) waterstofperoxide te kauwen. Dat heeft toen ook goed geholpen.
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:belletje2 schreef op 23 juli 2010 @ 17:21:

Normaal gesproken zou ik zeggen spoelen met Bocasan maar dat blijkt uit de handel te zijn.Dat meen je niet?Gebruik ik altijd,waarom dan...
quote:daffyduck schreef op 23 juli 2010 @ 21:13:

Dat meen je niet?Gebruik ik altijd,waarom dan...

Van een ander forum geript:

'De fabrikant P&G heeft er voor gekozen om geen aanvraag in te dienen om het product als geneesmiddel te registreren. Dit is vrij kostbaar. Vandaar deze keus.Het stond al geregistreerd maar er moest een nieuwe aanvraag worden ingediend. De kosten wogen niet op tegen de opbrengst. Vandaar deze keus'.
quote:daffyduck schreef op 23 juli 2010 @ 21:13:

[...]

Dat meen je niet?Gebruik ik altijd,waarom dan...Komt bij mij over als dat je het elke dag gebruikt.............Hoop het niet want het is toch echt een geneesmiddel en niet een dagelijks antibacterieel mondspoelmiddel
Ik heb een gewoon spuitje, niet een gebogen spuitje.

Kan ik het hier ook mee proberen.

Waar zou ik anders zo'n gebogen spuitje kunnen kopen.

(Bij de apotheek kreeg ik, nadat ik mijn verhaal had gedaan, het gewone spuitje mee. Nu ik jullie advies lees hier, dan had ik gelijk naar zo'n andere spuit gevraagd...)
Ik kan me herinneren dat er een (verstands)kies bij mij getrokken is. De tandarts zei: "Niet kauwen aan de kant waar de wond zit, en ook vermijden dat je de wond met de tong aanraakt." De wond groeide zonder problemen dicht; het was overigens wel gehecht.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven