Part-time samenwonen?

26-07-2010 15:20 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Sinds enkele maanden heb ik fijne relatie. Al vrij snel hebben we gesproken over wat voor beeld we van de toekomst hebben. Ik wil bijvoorbeeld graag kinderen. Ik vind dit belangrijk om het daar over te hebben want ik wil geen relatie met iemand die geen kinderen wil. Hij wil ze ook, dus dat is het probleem niet.

Ook hebben we het over samenwonen gehad, dat wil ik uiteindelijk ook. Hij wil ook wel samenwonen maar niet 'fulltime'. Hij wil wel een gezin en een huis samen, maar hij wil er ook een eigen appartementje bij, zodat hij, als hij daar behoefte aan heeft, zich terug kan trekken. (Zelfde geldt uiteraard voor mij.)

Ik weet niet goed hoe ik me daarbij voel. Ik weet dat hij veel ruimte voor zichzelf nodig heeft, en dat vind ik geen probleem. Ook weet ik dat het niet is om stiekem vreemd te gaan.

Hij kan erge slaapproblemen hebben en slaapt daarom soms liever alleen. Een eigen kamer in huis (een 'papa' kamer) vindt hij niet genoeg. Dan ben je nog steeds in huis met kinderen en vrouw om je heen. En als hij rust wil wil hij ook echt rust.

Hij heeft het over een appartementje in bv dezelfde straat, zodat hij binnen 2 min thuis zou kunnen zijn. Aan de ene kant denk ik: waarom ook niet? Aan de andere kant vraag ik me af hoe dat in de werkelijkheid gaat. Ik bedoel, als er eenmaal kinderen zijn kan je niet zomaar de deur achter je dichttrekken omdat je even tijd voor jezelf nodig hebt, zeker niet als je twee huilende kinderen hebt.

Nou is hij niet het type die me er alleen voor laat staan, sterker nog, hij is erg lief, verzorgend, trouw en verantwoordelijk, maar ik heb toch mijn twijfels hierover. Omdat dit niet het plaatje is wat ik in mijn hoofd heb? Omdat het 'niet normaal' is? Of omdat ik dit gewoon niet op deze manier wil? Ik ben er nog niet over uit.

Graag zou ik ervaringen van jullie lezen die bijvoorbeeld ook op deze manier samenwonen. En of jullie bijvoorbeeld behoefte zouden hebben aan zo'n eigen plek?

Dank jullie wel voor het lezen en jullie reacties.
Tuinhuis, schuur, zolder, kelder, ik heb ze ook voorgesteld.

Hij heeft 2x eerder samengewoond met een vrouw met kinderen en toen had hij dus een eigen kamer, maar toch was dat niet voldoende voor hem.

Hij zegt zelf ook dat het misschien wel heel anders is, als het zijn eigen kinderen zijn, en dat hij het dan niet eens meer wil, zo'n eigen plek, maar door de ervaringen in het verleden is dit het beeld wat hij nu heeft...

Ik kan wel hopen dat hij in de toekomst bijdraait, maar wie weet doet hij dat niet. Ik vind het een lastig dilemma!
Zou ik net zeggen; maak een leuk tuinhuisje.
Voor mij zou dit absoluut niet werken. Ik wil mijn leven graag delen met mijn vriend. Ook de minder leuke dingen, niet alleen als het hem even uitkomt.

Maar als het voor jullie allebei werkt is dat natuurlijk prima.
quote:Mazou schreef op 26 juli 2010 @ 15:32:

[...]

Als je er goede afspraken over maakt hoeft dat echt niet zo te gaan hoor.

To zegt toch ook helemaal niet dat vriend zijn verantwoordelijkheden niet wil nemen?

Die conclusie wordt naar mijn idee te snel getrokken, nu.

Ik zeg ook niet dat het zo gaat,maar dit is het gevoel wat het bij mij oproept

Daarom zou ik onder die voorwaarden zeker niet gaan samenwonen en/of aan kinderen beginnen.

Tis precies van Friezinnetje zegt

Ik wil graag een relatie waar ik op mijn partner zou kunnen bouwen ook als hij even een off dag heeft of als ik 3 dagen last van PMS heb
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Evalientje, dat is precies mijn zorg; kinderen, korte nachten, huilen, etc, dan moet je het idd samen doen, en ik wil dat ook samen doen. Hij zegt dat hij er dan zal zijn, maar ik ben benieuwd naar de praktijk.

Hij wil dus geen leuk tuinhuisje...
Zorg dat je een tweeling krijgt, jij 1, hij 1, eerlijk zullen we alles (!) (positief als negatief) delen!
En ook best een illusie dat je een huis en een appartement in één straat zou kunnen krijgen. Ten eerste staan er in een straat meestal óf huizen, óf appartementen. Ten tweede: lijkt me nogal gigantisch veel geluk voor nodig dat je twee woningen kan kopen in een straat.

En uiteindelijk, als je hem midden in de nacht zou mogen bellen en hij dan meteen komt, wat is dan het effect? Dan had hij dus net zo goed thuis kunnen zijn.

Ik zeg: geef die slapeloze man een paar chique oordoppen in plaats van een bachelors-flat.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik zou zeker niet hopen dat hij in de toekomst bijdraait. Als hij al eerder een lange relatie - met kinderen - heeft gehad neem ik aan dat hij weet waar hij het over heeft.

Als je nu al twijfelt denk ik dat dit je in de toekomst op gaat breken.

Hoe is het contact met zijn kinderen nu dan?
Ik voel me nu best rot, zo verliefd, alles leuk, en dan dit. Ook al ben je kort samen, dit is gewoon belangrijk. En ik vind het erg moeilijk, word er een beetje verdrietig van..
Nou ik vind het wel apart dat meteen wordt aangenomen dat die man dan ahw zou vluchten voor moeilijke situaties.

Ik vind dat helemaal niet gezegd.

Ik vraag me ook af, of als TO een man zou zijn en het een vrouw zou zijn die dit wil, of er dan dezelfde reacties zouden zijn...

Maar ik ben het er wel mee eens, dat hier kritisch naar gekeken moet worden.

Het moet natuurlijk ook niet ten koste gaan van TO.
quote:plankenkoorts schreef op 26 juli 2010 @ 15:45:

Ik voel me nu best rot, zo verliefd, alles leuk, en dan dit. Ook al ben je kort samen, dit is gewoon belangrijk. En ik vind het erg moeilijk, word er een beetje verdrietig van..

Je hoeft toch niet meteen te beslissen?

Geef het even de tijd.
quote:plankenkoorts schreef op 26 juli 2010 @ 15:45:

Ik voel me nu best rot, zo verliefd, alles leuk, en dan dit. Ook al ben je kort samen, dit is gewoon belangrijk. En ik vind het erg moeilijk, word er een beetje verdrietig van..Dat klopt, het is belangrijk. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je een kinderwens hebt is het wel zo handig dat je partner dat ook heeft en jullie daar hetzelfde over denken. Jij zult dus ook moeten bedenken of het voor jou een dealbreaker is. Als je 20 bent, kan ik me voorstellen dat je het een tijd aankijkt om te zien hoe hij er over een jaar of 2 over denkt. Als je 36 bent, zou ik die tijd niet meer nemen. Succes met je keuze!
Ik denk er nog eens over na, en begin het steeds oneerlijker te vinden. Een vriendin van me heeft net een kind gekregen en is daar 24/7 mee in de weer...

Hoe ziet ie dat in godsnaam voor zich? Hij een week, jij een week, met andere woorden: Jullie gaan elkaar dan niet meer zien. Wanneer jij druk met het kind bent, is hij er niet, wanneer hij druk met het kind is ben jij er niet. Als in: je loopt langs elkaar heen. Met een kind heb je al weinig tijd voor elkaar... op deze manier blijft er nog minder over in mijn ogen.
Haha Spijker, ik moet toch even om je lachen, die oordoppen heeft hij al, bedankt voor de tip!

Vicodin, zijn exen hadden kinderen, hijzelf heeft ze (nog) niet.

De kinderen van zijn ex waren volgens hem extreem druk, en bepaalden daar het hele huishouden, ik was er niet bij, dus dat neem ik dan aan. Mede daardoor zijn die relaties stukgelopen en ik denk dat hij er daarom nu bang voor is dat zoiets weer gebeurt. Al denk ik dat het toch anders is met je eigen kinderen, maar dat moet me geen valse hoop geven.
Ik ben zelf 30.

Mazou, ik hoef idd niet nu te beslissen en we zullen er zeker nog heel wat gesprekken over voeren...maar ik vind het wel lastig.

Blaagje, we zouden het wél samen doen, niet de ene week hij, de andere week ik. Gewoon samen met een mogelijkheid om je volledig terug te trekken. En daar zal hij, hem kennende, vaker behoefte aan hebben dan ik.

Super trouwens jullie reacties, daarvoor alvast bedankt.
Koop 'n groot vrijstaand huis ipv 2 kleine huizen/appartementen en huur 'n nanny in. Dan kunnen jullie je ook terugtrekken als je behoefte hebt aan rust.
quote:plankenkoorts schreef op 26 juli 2010 @ 15:52:

Gewoon samen met een mogelijkheid om je volledig terug te trekken. En daar zal hij, hem kennende, vaker behoefte aan hebben dan ik.

Hoe vaak is dan vaak?

Als het vaak is (wekelijks of vaker) zou ik het no way trekken.

Als het minder vaak dan dat is zou ik het belachelijk vinden daar een compleet appartement voor aan te houden.

Ja ik blijf bij mn eerste opmerking: ik vind het belachelijk en ik zou het niet doen.
Ik noem dit niet echt ' 't samen doen'. De mogelijkheid om je volledig terug te trekken met een pasgeboren kind, voor veel jonge ouders een DROOM! Maar je kiest er wel voor om een kleintje opde wereld te zetten. Een kleintje die niet even een uurtje voor zichzelf kan zorgen omdat papa en/of mama even aan 't terugtrekken is. En jullie moeten wel een wonderkind gaan krijgen wil het na een paar dagen al kunnen zeggen: Papa en Mama, over ongeveer 1,5uur ga ik beginnen met janken, aandacht vragen, onrustig doen, etc. Tot die tijd kun je doen wat je wil.....

Volgens mij heeft jouw vriend niet helemaal door dat wanneer hij de deur van huis1 uitloopt, misschien 10 minuten later een jank-uurtje begint. Er is geen pijl op de trekken. Rust gaat ie toch niet krijgen als jullie het 'Samen' gaan doen.
Elninjo, daar hebben we het ook wel over gehad, maar als ik kinderen krijg, wil ik het graag zelf doen, oppas prima, schoonmaker, super de luxe maar een nanny? Ik weet niet of ik dat wel wil. Klinkt zo Goois. Ik heb bovendien sowieso niet zo'n behoefte aan rust en in mijn eentje zijn, alhoewel ik het heel lekker kan vinden.
Als het maar af en toe is kan je beter af en toe (samen) een weekendje weg.
Ben ik met je eens Blaagje, daar zit 'm denk ik ook het probleem.
Spijker, ik denk dat het wel over zo'n één á twee dagen per week gaat.
Waarom vind je het nou eigenlijk lastig?

Omdat je niet aan 'het plaatje' voldoet als je hiermee instemt?

Of denk je echt dat je er zelf last van gaat hebben?
quote:plankenkoorts schreef op 26 juli 2010 @ 16:02:

Spijker, ik denk dat het wel over zo'n één á twee dagen per week gaat.

Je denkt, dus dat weet je niet eens?

Eén a twee nachten/dagen per week, dat is echt veel. En dan mag jij dus alle zorg op je nemen. En het gehele huishouden.

Nou gezelligheid!
waarom een apartement? waarom dan niet gewoon een kamer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven