Whiplash en nieuw matras

24-06-2010 20:00 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt een nieuw matras hebben, maar kan me niet meer dan 300 of max 400 veroorloven momenteel. Ik heb een whiplash en heb erg snel last van mijn bovenrug, armen, schouders, monnikskapspieren en uiteraard nek. Moet goede ondersteuning hebben maar het moet ook niet te zweterig warm worden want dan slaap ik niet. Nou ja, nu ook nauwelijks en ik ben au

Iemand tips omtrent prijs, soort, merk, ondersteuning, hardheid...enz...?

Ik zoek me suf, maar kom er niet meer uit

(dus vrolijk mijzelf op met een poll)

Een matras moet

Totaal aantal stemmen: 5

Hard zijn (20%)
Zacht zijn Geen stemmen
Niet hard niet zacht zijn (20%)
Gevuld met water zijn (40%)
Je warm houden Geen stemmen
Je koel houden (20%)
Geen van bovenstaande Geen stemmen
Dan is het geen alternerend matras Roosvrouw, maar een gewoon luchtmatras. Alternerend wil al zeggen dat de lucht er in afgewisseld wordt, anders is het een gewoon luchtmatras.

Ik gaf dat maar als voorbeeld omdat dat het eerste is waar ik aan denk bij "luchtmatras", maar da's misschien mijn medische achtergrond
668, the neighbour of the Beast
Enne, ik ken ze inderdaad, maar ik werk in 't buitenland he

Hehe, nee, serieus, in België gelden er soms net andere termen voor dingen en daardoor zou ik dingen soms anders noemen, ofzo.

Wat Hompeltje een luchtmatras noemt zou ik zelf niet zo genoemd hebben, maar goed, dat geeft niet. Ik weet nu wat zij bedoelt en ze weet wat ik bedoelde
Geen traagschuim, staat genoteerd.
Traagschuim moet je gewoon eens op liggen. Er zijn mensen die het helemaal kut vinden en mensen die er bij zweren.

En nu ga ik afsluiten, lees morgen wel terug!
Ik denk dat ik inderdaad een maand uitprobeer eerst, maar niet naar Beter Bed dus?
Minny, ik ben het ergens wel eens met de post van Roosvrouw of je nu een behoorlijk bedrag wilt besteden waarvan je weet dat je er ook niet een goed systeem voor kunt krijgen of nog even wilt doorsparen of iets kunt lenen.

Zelf hebben wij er voor gekozen nog even door te sparen voor een echt goed bed in plaats van weer te kiezen voor een tussenpaus.

Bij bepaalde beddenzaken hebben ze een systeem dat ze slaap-dna noemen. Het klinkt stom, maar hier maken ze een soort computerscan van je lijf om te kijken waar jij drukpunten hebt. Daar wordt vervolgens een persoonlijk bedsysteem op gemaakt (boxspring met verstelbare latten in de box zelf), dat ook nog weer is aan te passen als er iets verandert. Het is een stuk duurder dan dat jij noemt, maar zou misschien wel een uitkomst zijn voor je pijnklachten.

Ik zou inderdaad geen traagschuim of latex matras nemen, want die zijn erg warm en zweterig. Een binnenveringsmatras of een pocketveermatras ventileert beter.
Ik studeer nog en kan momenteel helaas niet heel veel sparen...maar zal eens kijken tot welk bedrag ik kom want ik wil gewoon weer kunnen slapen en de pijn verminderen.
quote:Marels schreef op 24 juni 2010 @ 20:28:

Aaaaah, dat bedoel jij. Nee, da's toch iets anders als wat ik ken als "luchtmatras". Dat is namelijk echt volledig opblaasbaar en daar zit een veel dunnere tijd omheen, vergelijk het met een waterbed waar lucht in zit in plaats van water.

Deze matrassen kan ik wel mee leven, want dit is niet echt een puur "luchtmatras", maar hier zitten gewoon compartimenten met lucht er in in de kern van het ding. Kun je ze ook echt opblazen en af laten lopen?Ja volgens mij is het helemaal zelf te regelen. Ik weet wel welke matrassen je bedoeld. Dat zijn van die decubitus matrassen. Die gebruiken ze idd op verpleegafdeligen tegen doorliggen.
quote:Marels schreef op 24 juni 2010 @ 20:46:

Enne, ik ken ze inderdaad, maar ik werk in 't buitenland he

Hehe, nee, serieus, in België gelden er soms net andere termen voor dingen en daardoor zou ik dingen soms anders noemen, ofzo.

Wat Hompeltje een luchtmatras noemt zou ik zelf niet zo genoemd hebben, maar goed, dat geeft niet. Ik weet nu wat zij bedoelt en ze weet wat ik bedoelde Ja zo heet het ding nou eenmaal. Maar kan me je verwarring voorstellen. haha.
quote:minny schreef op 24 juni 2010 @ 21:18:

Ik studeer nog en kan momenteel helaas niet heel veel sparen...maar zal eens kijken tot welk bedrag ik kom want ik wil gewoon weer kunnen slapen en de pijn verminderen.

In dat geval zou ik toch eens checken of je misschien voor bijzondere bijstand in aanmerking kunt komen. (geen idee hoe de inkomensgrens bij studenten ligt).

Ik heb een bed gekocht bij zo'n outlet winkel toen ik op mezelf ging wonen. De verbouwing duurde langer waardoor mijn bed een poosje in opslag bij de verkoper heeft staan wachten. Net op het moment dat we hem kwamen halen bleek de man mijn matrassen te hebben verkocht (in de veronderstelling dat hij op tijd weer nieuwe voor me binnen zou hebben). Ik kreeg er van hem 2 luxere matrassen bij. Het zijn springveer matrassen. Ik ben er verliefd op! Niet te zacht, niet te hard. Alle gepasseerde liefdes sliepen er ook geweldig op. Dat zeiden ze dan ook expliciet.

Ik geloof dat ik destijds voor de hele reutemeteut iets van 700 euro heb betaald incl. wollen 4 seizoenendekbed, ombouw en lattenbodems. Het is dus maar net wat jij nodig hebt. Ik ben helemaal tevreden mijn mijn matrassen. Maar mijn moeder met al haar pijntjes kan niet op een ander matras slapen dan haar luchtmatras of een gewoon luchtbed. Ik zou gewoon eens langs gaan bij een beddenzaak. En vragen wat je voor dat geld kan krijgen. Dan kan je dan ook vergelijken met duurdere matrassen. In mijn eigen geval heb ik de matrassen nooit op proef gehad. Dat is dan ook de lage prijs denk ik. 't Is lastig, zeker met jouw klachten. Succes met je overweging en keuze.
en echt... koop of leen eens zo'n wat dikker luchtbed. Pomp hem op, speel wat met de dikte en leg hem op je bed. Mijn moeder heeft ruim een jaar op die manier geslapen tot ze het perfecte matras had gevonden. En ze had een prima matras hoor voor die tijd, maar het luchtbed ging beter.Minder druk enz.
quote:Marels schreef op 24 juni 2010 @ 20:44:

Dan is het geen alternerend matras Roosvrouw, maar een gewoon luchtmatras. Alternerend wil al zeggen dat de lucht er in afgewisseld wordt, anders is het een gewoon luchtmatras.

Ik gaf dat maar als voorbeeld omdat dat het eerste is waar ik aan denk bij "luchtmatras", maar da's misschien mijn medische achtergrond

Geloof het of niet, ze zijn er ook in alternerende versie. Heb er zelf hier een gehad een aantal weken. Het zal denk ik niet eens zo zeer de medische achtergrond zijn, alswel waar je in jouw dagelijkse praktijk meest gewoon mee bent. De dagelijkse werkpraktijk kan een blik erg beïnvloeden (logischerwijze) heb ik gemerkt. Let wel; is geen waardeoordeel.

Minny, geldgebrek is k*t. Toch zou ik met dit soort dingen zo veel mogelijk mijn eerste pijlen richten op het vinden van de juiste oplossing voor mijn klacht. Het prijskaartje bekijk ik daarna wel en stap 3 is dan wel weer bedenken hoe het in hemelsnaam ooit betaald moet worden. Een budget in gedachten hebben heeft het risico dat onbewust dit mee gaat spelen in het maken van de keuze. An sich begrijpelijk, maar doodzonde als daardoor de keuze valt op een matras dat net niet je-dat is.

Iets heel anders en wellicht geheel de plank mis slaande; ben je lid van de lokale kruisvereniging/thuiszorg/hoe-ze-zich-in-jouw-regio-ook-noemen? Zo niet; worden. Je kunt als lid kosteloos allerlei hulpmiddelen lenen en uitproberen. Waaronder dus ook allerlei matrassen. Het zit allemaal meer in de medische hoek, geen onbeperkt assortiment en niet alles wat via dergelijke weg te lenen is, kun je 'zo' even op de consumentenmarkt aan schaffen. Anderzijds kan het soms een optie zijn om een periode tussen oud en nieuw matras te overbruggen of wellicht enig idee te krijgen wat voor jou een prettige ervaring geeft en wat niet. Je kunt sowieso voor max. 3 maanden aaneengesloten kosteloos huren. In bepaalde situaties kan die termijn verlengd worden tot max. 6 maanden. Weet niet meer of ze ook aan kussens 'doen', heb die optie nooit verkend.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 juni 2010 @ 23:15:

en echt... koop of leen eens zo'n wat dikker luchtbed. Pomp hem op, speel wat met de dikte en leg hem op je bed. Mijn moeder heeft ruim een jaar op die manier geslapen tot ze het perfecte matras had gevonden. En ze had een prima matras hoor voor die tijd, maar het luchtbed ging beter.Minder druk enz.Sja, zoveel mensen, zoveel ervaringen natuurlijk. Ik zou er zelf geen geld in willen investeren, wetende dat mijn budget al enorm krap is om te beginnen. Waarom niet? Omdat dit vaak niet als erg comfortabel beschreven wordt. Ergens in de omgeving een luchtbed ritselen, lenen en uitproberen; soit. Dan is er niets aan de hand als het onverhoopt niet bevalt. Maar het al kleine budget aanspreken voor iets waarvan het niet duidelijk is of het werkt? Neuh, zou ik persoonlijk niet doen.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:roosvrouw schreef op 24 juni 2010 @ 23:27:

[...]

Sja, zoveel mensen, zoveel ervaringen natuurlijk. Ik zou er zelf geen geld in willen investeren, wetende dat mijn budget al enorm krap is om te beginnen. Waarom niet? Omdat dit vaak niet als erg comfortabel beschreven wordt. Ergens in de omgeving een luchtbed ritselen, lenen en uitproberen; soit. Dan is er niets aan de hand als het onverhoopt niet bevalt. Maar het al kleine budget aanspreken voor iets waarvan het niet duidelijk is of het werkt? Neuh, zou ik persoonlijk niet doen.

Ik heb het niet over het kopen van een luchtmatras nu. Over het tijdelijk proberen of een luchtbed (gewoon zo'n ding van een tientje van de aldi) werkt voor de time-being. Dan kan ze (als dat werkt) in alle rust zoeken naar een geschikt matras. Evt. doorsparen, en misschien zelfs net als mijn moeder tegen een koopje aanlopen. Een verouderd model dat in de winkel ligt maar weg moet ofzo (en je dus gewoon kan proberen). Ik ben vooral met je eens dat een matras kopen een serieus iets is. Zeker voor Minny gezien haar klachten. Dus goed om je goed te laten voorlichten en div. modellen te proberen.

Voor mij was het destijds anders. Ik had ook weinig geld, sliep thuis op een doorgelegen matras en een bed dat bijna uit elkaar viel. Ik had geen specifieke klachten en heb in een uurtje besloten wat het moest worden. Mijn vader kwam na het ophalen van het bed ook nog eens met totaal andere matrassen terug, die toevallig goddelijk bleken te liggen. Die tactiek zou ik Minny niet adviseren. Al kan het prima werken, zoals in mijn geval.
quote:roosvrouw schreef op 24 juni 2010 @ 23:24:

[...]

Geloof het of niet, ze zijn er ook in alternerende versie. Heb er zelf hier een gehad een aantal weken. Het zal denk ik niet eens zo zeer de medische achtergrond zijn, alswel waar je in jouw dagelijkse praktijk meest gewoon mee bent. De dagelijkse werkpraktijk kan een blik erg beïnvloeden (logischerwijze) heb ik gemerkt. Let wel; is geen waardeoordeel.

Toch zou ik met dit soort dingen zo veel mogelijk mijn eerste pijlen richten op het vinden van de juiste oplossing voor mijn klacht. Het prijskaartje bekijk ik daarna wel en stap 3 is dan wel weer.

Soms is het geld er simpelweg niet. En om je nou in de schulden te werken... Dat zou ik denk ik niet snel doen. Natuurlijk als je voldoende zekerheid hebt dat een matras op redelijke termijn afgelost kan worden zeg ik ook, even investeren. Maar als de ruimte er niet is, houd het wel op wat dat betreft

Iets heel anders en wellicht geheel de plank mis slaande; ben je lid van de lokale kruisvereniging/thuiszorg/hoe-ze-zich-in-jouw-regio-ook-noemen? Zo niet; worden. Je kunt als lid kosteloos allerlei hulpmiddelen lenen en uitproberen. Waaronder dus ook allerlei matrassen.

Mijn idee. al heb je voor bijv. een matras wel een indicatie nodig van de dokter volgens mij. Of was dat bij de verzekering? Je zou in elk geval kunnen informeren.
Hoi,

Ik heb ook een whiplash en me suf gezocht naar een matras waar ik op kan slapen. Schuim ligt uiteindelijk niet goed, want je zakt erin, maar dan lig je op de onderliggende 'harde' laag en moet je nog erg veel draaien. Ik heb uiteindelijk voor een pocketvering matras met een zachte toplaag gekozen, met een flexibele bedbodem eronder. De matras is van de duurdere lijn van Beter Bed, maar ze hebben daar vaak aanbiedingen van. Dat gaat goed! Ook slaap ik wel eens op een latex matras, dat lukt ook.

Veel succes!

ps heb je een belangenbehartiger? Die moet een vergoeding voor je kunnen regelen!
Mijn vriendin en haar man hebben al jaren een beddenspeciaalzaak aangesloten bij slaapgilde. Zij verkopen niet eens traagschuim, inderdaad vanwege de genoemde redenen, zweterig, hard in de winter, ook bij de duurdere soorten. Wat zij adviseren is een pocketvering op een boxspring. Vanaf 1500 euro heb je een aardig bed, inclusief boxspring en matras, maar zonder aankleding zoals hoofdbord, topmatras ect.Maar dat is helaas al meer dan het budget van TO.

Ik zou ook nog even doorsparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven