Geld & Recht alle pijlers

Boete gekregen in trein maar was ik wel in overtreding!!?

24-07-2010 12:21 420 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Afgelopen week zat ik in de trein richting Zwolle.

Ik zelf beschik niet over een OV en heb zelf dus ook geen recht op reductie. Maar je mag wel met iemand die wel een OV heeft mee reizen met korting.

Dit doe ik dan ook altijd, in de trein zoek ik iemand die OV heeft en ik vraag of ik mee mag reizen.

Ditmaal trof ik een jongen die een OV had en ik mocht mee reizen, maar hij moest wel eerder uitstappen.

Ik zou als hij de trein had verlaten iemand anders zoeken waarmee ik verder kon reizen.

De conducteur kwam onze kaartjes afknippen voordat de jongen er uit moest. Dus ik viel nog onder zijn korting, dit gaven we dan ook aan.

Maar de conducteur gaf mij een boete aangezien ik tot zwolle moest en ik niet dezelfde treinreis als de jongen had.

Maar nu hoorde ik dat ik tot de halte van de jongen niet in overtreding was. Als ik op de betreffende halte van de jongen ook was uitgestapt (en dat heb ik aangeboden aan de conducteur) was ik niet in overtreding geweest. Alleen ging de conducteur hier niet mee akkoord, en hij nam mijn ID-kaart in met de woorden later bij mij terug te komen. Zonder mijn identiteitskaart was het voor mij ook geen optie de trein te verlaten bij de halte van de jongen.

Nu is mijn vraag, was ik in overtreding? En mocht de conducteur mij de boete uitschrijven?

Alvast bedankt!

Fleurs.
Heb ik gezegd dat ik heilig ben dan?
668, the neighbour of the Beast
Heb ook weleens in de trein gezeten, liet mijn kortingskaart zien en 5 banken voor me riep iemand ineens dat ie met mij meereisde :-S

Ik laat trouwens wel vaak buitenlandse toeristen met mij meereizen.
Maar bij de NS zijn ze fuckers. Toendertijd dat er geen foto opstond op je kortingkaart. Hebben ze een foutje gemaakt er stond dhr ipv mevrouw. Nooit opgelet. Want ik had die kaart al jaren. Binnen 5 minuten werd ik gecontroleerd eerst door de conducteur die helemaal geen moeite deed en een iemand die nacontrole deed. Opeens werd mijn kaart ingehouden. Hij zei je hebt een kaart voor een heer en ik zie een mevrouw. Ik zei ik ben omgebouwd. Kon die humor natuur niet waarderen Wilde ook mijn treinkaartje afpakken. Gelukkig hield ik die bij mij.

Normaal moest ik een kaartje erbij kopen. Toen zei de mevrouw van het loket zelf dan zoek je toch iemand op met een kortingskaart dan kun je meegaan en toch met korting reizen.

Heb ik maar gedaan. Gelukkig had ik een conducteur die niet zo moeilijk deed. Heb ook verteld dat mijn kortingskaart was ingenomen,had ook een bewijsje bij mij dat ie was ingenomen.

Na een week kreeg ik mijn kaart gelukkig terug.

Met inderdaad mevrouw erop

Het ligt er gewoon aan wie je hebt. Soms zit er hufters bij en sommige zijn heel aardig. Vroeger liep ik met tig treinkaarten en moest dan altijd zoeken. Riep ik altijd ik ben grootdeel aanhouder he. 6 euro per aandeel. want dat koste mijn treinkaart De meeste konden erom lachen en sommige mafkezen weer niet.

Het is gewoon welke conducteur er staat en zo ook in jouw geval.

Straks lukt het waarschijnlijk niet meer met de ov chipkaart. Ik weet niet hoe ze dat gaan doen. Waarschijnlijk gaat het feest niet meer door en kun je niemand meer meenemen.
quote:boebele schreef op 24 juli 2010 @ 17:43:

55 euro aan de klant vragen om met korting te kunnen reizen is net zo goed een vorm van diefstal. Vooral omdat het alleen mag buiten de spits.

??? Dit snap ik niet. Door het kopen van zo'n kaart heb ik het hele jaar recht op reizen met korting. NS doet dit natuurlijk niet alleen om ons korting te geven, maar ook om de reizigers te spreiden. Dus mag je alleen buiten de spits met korting reizen. Lijkt mij een win-win situatie. Ik ben met kortingskaart en korting veel goedkoper uit dan zonder.

Overigens reis ik nu weer dagelijks met de trein en heb ik dus een jaartrajectkaart. Ik vraag me regelmatig af waarom de NS de spits alleen in de ochtend definieert en niet aan het einde van de dag... Zou het logischer vinden als je van 7-9 en van 16-18 uur niet met korting mag reizen (en geen fietsen mee mag nemen, maar dat is een andere discussie) en daarbuiten wel. Wel zo eerlijk tegenover de volledig betalende klanten, en als ik met korting wil reizen kan ik me hier prima aan aanpassen (want dat is toch eigen tijd).
Het gedrag van TO is natuurlijk een beetje op het randje. Een ieder heeft het volste recht zich op 't randje te begeven en de mazen van de regels te benutten. Daar hoort echter ook bij dat je die regels dan verdraaid goed moet kennen. En dat je er niet over mauwt dat het nare gevolgen heeft wanneer je de regels niet kent.

Maar verder... onvoorstelbaar, wat een intolerantie, wat een ziekelijk-starre legalistische prietpraat, wat een rabiate moraalridderij in dit topic. TO is "ronduit asociaal", TO "steelt", TO is een "fraudeur". En als ik toesta dat iemand die ik niet ken op mijn kortingskaart meereist ben ik ook asociaal, dan doe ik "kroelie kroelie met zwervers, fraudeurs en bedelaars". Doe even normaal zeg.

TO: je zou rustig met mij op mijn kortingskaart mee mogen reizen, tenminste als je een lekker stuk bent het netjes vraagt. Waar ben je trouwens gebleven?
Fietsen mogen toch ook niet mee in de spits?
Vroegah kon je kaartjes kopen op station A voor een treinreis van station B naar C. Die functie heb ik niet meer terug kunnen vinden. Gevolg: Op station A een normaal kaartje kopen van A naar B. Uitstappen op B, kaartje halen met korting (want vanaf dat punt reed ik met een vriendin mee, die een kortingskaart heeft) naar station C. Op de terugweg de volgende dag in omgekeerde volgorde hetzelfde verhaal (met als consequentie dat ik op station B beide keren een half uur moest wachten, omdat de aansluiting natuurlijk net wegreed..). Ik moet zeggen dat ik zwaar in de verleiding ben gekomen om gewoon op station A een kaartje met korting naar station C te kopen, want het was maar een kwartiertje naar station B. Heb het toch niet aangedurfd. Stel nu toch dat er niemand met een kortingskaart of met wat goede wil in de trein had gezeten?

Kan iemand me uitleggen waarom die functie er niet meer is op de machines, en als ze er wel op zitten, waarom het dan zo goed verstopt is dat ik het niet kan vinden?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hasse, waarom koop je in dat geval geen e-tickets via internet?
Als ik ergens geen medelijden mee heb is het de NS. Treinkaartjes zijn belachelijk duur, echt niet uitnodigend om met de trein te reizen. Ik weet niet wat ik vind van het gedrag van to maar ik vind de term immoreel erg overdreven.
Hasse, het kan wel hoor, je krijgt inderdaad standaard op de automaat het station waar je bent als vertrekstation te zien, maar je kunt dit aanklikken en dan wijzigen. Succes!
quote:Ikbenanoniem schreef op 28 juli 2010 @ 12:47:

Hasse, waarom koop je in dat geval geen e-tickets via internet?Normaal gesproken zou ik dat ook doen, ware het niet dat mijn printer is overleden
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Chopin schreef op 28 juli 2010 @ 13:22:

Hasse, het kan wel hoor, je krijgt inderdaad standaard op de automaat het station waar je bent als vertrekstation te zien, maar je kunt dit aanklikken en dan wijzigen. Succes!Kijk aan, dus je eigen stationsnaam aantippen? Wist helegaar niet dat dat kon... Dank je voor de tip! De volgende keer gelijk proberen!
Ja, als je op vertrekstation tipt, krijg je net als bij de selectie van een aankomststation de alfabetische lijst te zien.
Ik kan mijn vinger er niet op leggen maar bij dit soort verhalen krijg ik juist het idee dat dit de dingen zijn waardoor er maatregelen getroffen moeten worden, wat weer geld kost en dat in de prijs doorberekend worden.

Als er maar genoeg mensen er misbruik van maken, dan is dat echt een kwestie van " wacht maar af" . Op vele andere gebieden hebben we dat ook al mogen meemaken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Niet alles gelezen, dus ongetwijfeld inmiddels mosterd.

Maar afgaande op de OP: ja, jij bent in overtreding; je hebt namelijk geen kortingskaart aangeschaft en hebt dus ook geen recht op korting.

Het is namelijk heel simpel: ik koop voor bedrag X een kaart en daarvoor krijg ik Y% korting bij reizen in bepaalde uren.

Eens met MV; als er maar weer genoeg mensen zijn die misbruik maken op onvoorstelbaar creatieve wijze met zaken omgaan, wordt er vanzelf de stekker uitgetrokken.

@Whympysinger: rabiate moraalridderij??

Nou, eerder het tegenovergestelde, een ziekte die alom schijnt te heersen: wel de lusten, niet de lasten; geen verantwoording nemen voor het eigen gedrag en dan ook nog wijzen naar anderen ('de overheid') of wat krom is recht lullen (de treinkaartjes zijn toch al duur genoeg ; de NS heeft meer geld als ik).
als iedereen gewoon netjes zou betalen voor zijn kaartje, kortingskaart of whatever, dan zou de NS de prijzen misschien ook omlaag kunnen gooien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Eigenlijk wel triest. Het vertikken om een kortingskaart te kopen en dan met andere meeliften. En als je dan tegen de lamp loopt gaan piepen en vragen of het wel terecht is.

Je hebt gewoon fraude gepleegd en bent ermee gepakt. Wees dan ook zo stoer om de gevolgen te accepteren
quote:PixiePink schreef op 24 juli 2010 @ 12:38:

@ Fleurs wat een achterlijke instelling heb jij zeg. Hoop dat je veel boetes krijgt. Koop zelf zo'n kaart. Ik reis ook op dat traject en als ik je tegenkom heb je dikke pech.

wat een zeikerd ben jij zeg!

bij mij mogen mensen altijd meereizen op mijn OV, ga toch niet lopen janken terwijl ik er zelf geen last van heb. Zo krijg je ook niet echt een relaxte samenleving.

Ik deed dit overigens ook weleens voordat ik een OV had (maar vond het wel vaak vervelend om toch die onzekerheid te hebben), openbaar vervoer is in NL al achterlijk duur.
quote:rosanna08 schreef op 28 juli 2010 @ 19:03:

als iedereen gewoon netjes zou betalen voor zijn kaartje, kortingskaart of whatever, dan zou de NS de prijzen misschien ook omlaag kunnen gooien

waarom zou dat nu dan niet kunnen?

ik snap er niks van, in Belgie kost openbaar vervoer haast niks.. zit je 40 minuten in de bus en betaal je 1.20 euro!!
quote:Marielle29 schreef op 28 juli 2010 @ 12:50:

Als ik ergens geen medelijden mee heb is het de NS. Treinkaartjes zijn belachelijk duur, echt niet uitnodigend om met de trein te reizen. Ik weet niet wat ik vind van het gedrag van to maar ik vind de term immoreel erg overdreven.ennnnn waarom zouden ze onder anderen zo duur zijn? omdat er flink zwart gereden word, grijs gereden word en ga zo maar door. Oorzaak en gevolg niet door elkaar halen he. Dat de benzine zo duur is wil niet zeggen dat ik dan maar gratis mag tanken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven