Zoek de fout:

28-07-2010 18:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat er op een forum taalfouten worden gemaakt, nou ja, komt niet altijd even intelligent over maar meestal kan ik me er niet zo druk over maken. Echter, ik lees altijd even het laatste nieuws op nos.nl. Kijk als daar nou taalfouten gemaakt worden vind ik dat wel belachelijk. Kortom, zoek de fout.

Ik ben erg benieuwd wanneer het gecorrigeerd gaat worden.

Inhoudelijk is het trouwens een triest verhaal.

Haagse laat kind (2) in hete auto

Update: woensdag 28 jul 2010, 17:20

De politie in Den Haag heeft een klein meisje uit een auto bevrijd die stond geparkeerd in de volle zon. De agenten waren gewaarschuwd door voorbijgangers.

Toen het twee-jarige meisje niet reageerde op harde klappen op de ruiten van de auto, besloten de agenten een ruit in te slaan. Het meisje was versuft, maar bleek verder in orde.

Toen haar moeder kwam aanlopen herkende één van de agenten de vrouw: enkele maanden geleden had zij haar dochtertje ook al in de auto in de zon laten zitten. Ook toen beweerde zei maar even weg geweest te zijn. De Haagse politie heeft nu bureau Jeugdzorg ingeschakeld.
zei = zij

wat heb ik nu gewonnen?
"beweerde zei"

Oei, dat is best een erge
Ai. Een aantal zinnen lopen ook niet helemaal lekker trouwens.

Of is het nou "loopt"?! Ik raak hiervan ook in de war
Een aantal loopt.

Kan iemand even uitleggen wanneer het `een aantal mensen is´ en `een aantal mensen zijn´ is?

Ik heb namelijk ooit van een docent gehoord dat beide gevallen bestaan, geen idee meer welke zin in welk geval moet.
Viva naar de knoppen.
Volgens mij is twee-jarig ook fout. Ik twijfel enorm maar volgens mij moet het of 2-jarig of tweejarig zijn.

En de zin "De politie in Den Haag heeft een klein meisje uit een auto bevrijd die stond geparkeerd in de volle zon." vind ik ook tenenkrommend.

Zouden ze omhoog zitten daar bij de NOS?
quote:Arthemis schreef op 28 juli 2010 @ 18:42:

Een aantal loopt.

Kan iemand even uitleggen wanneer het `een aantal mensen is´ en `een aantal mensen zijn´ is?

Ik heb namelijk ooit van een docent gehoord dat beide gevallen bestaan, geen idee meer welke zin in welk geval moet."een aantal" kan ook gebruikt worden als synoniem van "een paar" of "enkele".
Toen. Toen.

Ik mocht vroeger op school niet zo vaak toen in mijn opstellen gebruiken
Arthemis, volgens mij mag je bij een aantal mensen zijn gebruiken (een aantal mensen zijn aan het forummen) en bij het aantal moet je per se is gebruiken. (het aantal feestgangers is teruggelopen van 100 naar 50).

Zelf gebruik ik in de spreektaal wel vaak genoeg mv bij "een aantal" of "een groep" maar vind ik het geschreven toch altijd wat raar staan.

In het Brabants Dagblad kan je trouwens elke dag grammaticale fouten bespeuren, tenenkrommend.
En eens met Margareta, volgens mij schrijf je inderdaad tweejarige of 2-jarige en die 2e zin is een beetje smplistisch ofzo. De tekst komt als geheel niet al te professioneel over.
quote:Margaretha2 schreef op 28 juli 2010 @ 18:45:

Volgens mij is twee-jarig ook fout. Ik twijfel enorm maar volgens mij moet het of 2-jarig of tweejarig zijn.

En de zin "De politie in Den Haag heeft een klein meisje uit een auto bevrijd die stond geparkeerd in de volle zon." vind ik ook tenenkrommend.

Zouden ze omhoog zitten daar bij de NOS?Als je snel leest lijkt het net of het meisje in de zon geparkeerd stond.
quote:Margaretha2 schreef op 28 juli 2010 @ 18:48:

In het Brabants Dagblad kan je trouwens elke dag grammaticale fouten bespeuren, tenenkrommend.Spits en Metro zijn ook heel erg.
Nostradame, bij "een paar" wordt volgens mij alleen nog maar enkelvoud gebruikt wanneer het daadwerkelijk twee aanduidt (er ligt een paar sokken in de la) en wanneer het gebruikt wordt als "enkele" of "een aantal" wordt doorgaans meervoud gebruikt (er waren een paar mensen teleurgesteld in hun werkgever).

Dit verzin ik trouwens allemaal zelf hoor dus wie weet zit ik een eind weg te lullen en klopt er niets van.
Ze hebben het veranderd...... jammer eigenlijk.
Ach ja, "een paar" kan inderdaad ook weer 2 betekenissen hebben, niet aan gedacht

Ik doelde alleen op "een paar" als in "enkele".

Dus: Een paar mensen waren bladiebla.

Of: een aantal mensen waren zusenzo.

Of: enkele menen waren ditendat.
Op het forum stoor ik me er niet echt aan, maar grammaticale fouten in de krant, oh daar krijg ik echt kippenvel van! Soms zie ik het ook in een boek (meestal bij vertalingen) of in kwaliteitstijdschriften (ik wilde Libelle noemen maar dan word ik vast uitgelachen hiero), vreselijk!!!

Waar ik me trouwens ook enorm aan stoor is als vriendinnen van mij die lerares zijn mails vol met taalfouten sturen!!!!
Zei...

Ik mis ook komma's.

Dat hele stukje rammelt...
die stond geparkeerd in de volle zon

Die geparkeerd stond in de volle zon klinkt beter
quote:Bergje65 schreef op 28 juli 2010 @ 18:39:

zei = zij

wat heb ik nu gewonnen?Je mag een nieuw persbericht zoeken met een fout.
Oh, Bergje had al gewonnen! Dat betekent dat jullie allemaal over het goede antwoord heen hebben gelezen?

Wad zein julie dom!...
Het is zomerteit: dus veul stageres
Misschien zitten er momenteel vakantiekrachten bij de NOS.
quote:Ligeia schreef op 28 juli 2010 @ 18:57:

Oh, Bergje had al gewonnen! Dat betekent dat jullie allemaal over het goede antwoord heen hebben gelezen?

Wad zein julie dom!... Met alle liefde gun ik jou ook een prijs heur. Zoek jij ook maar een tekts met fout, en dan wel een tekst van een "echte" site zoals iets van de overheid of belastingdienst.
quote:zonnestraaltje71 wrote on 28 July 2010 @ 19:00:

Misschien zitten er momenteel vakantiekrachten bij de NOS.So? Al zitten er negen olifanten en een impala, een eindredacteur moet de NOS toch wel kunnen betalen?...
quote:Gravinnetje wrote on 28 July 2010 @ 19:00:

[...]

Met alle liefde gun ik jou ook een prijs heur. Zoek jij ook maar een tekts met fout, en dan wel een tekst van een "echte" site zoals iets van de overheid of belastingdienst.Ik wil die hele prijs niet! Om niet de flauwste te zijn, neem ik jouw (door mij gequotete) berichtje wel als opvolger...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven