Ander werk doen dan je gevolgde opleiding

28-07-2010 21:39 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel erg vaak over wat ik wil qua werk/studie in mijn leven. Ik ben een jonge meid, van 21 jaar oud. Nog 1,5 schooljaar en ik heb heb mijn hbo diploma. (SPH)

Maar waar ik veel over twijfel is of ik wel dit werk wat bij deze studie past eigenlijk wel wil doen. (denk aan groepen begeleiden)

Misschien wil ik wel iets heel anders doen wanneer ik klaar ben met deze opleiding.

Beroepen die mij aanspreken zijn ergotherapeut, leidinggevende kinderopvang, werken als intaker bij thuiszorg. Of misschien kantoorwerk doen.

Meer medische beroepen spreken mij eigenlijk ook heel erg aan.

Denk hierbij aan verpleegkundige.

Ik moet me nu eigenlijk inschrijven voor het komende schooljaar, maar merk dat ik hier eigenlijk geen zin in heb. Hierbij speelt bij mij de gedachte op de achtergrond, de nieuwe regeling van de overheid. Per sep. 2010 moet je namelijk 6000euro schoolgeld betalen als je al een hbo diploma hebt en dan een nieuwe begint. Stel ik wil hierna toch nog een andere opleiding gaan doen, dan heb ik dit geld niet.

Gesprekken heb ik gehad met studiedecaan, ouders en vrienden. Maar dit helpt me ook niet echt verder. Iedereen zegt dat ik moet doen wat ik wil, en uiteindelijk moet ik toch mijn eigen keuzes maken. Veel mensen zeggen dat ik met mijn hbo-diploma van alles zou kunnen doen. Maar is dit wel zo? In deze tijden hebben bedrijven toch genoeg keuze uit mensen (welke qua studie het meest aansluiten).

Mijn vraag is nu eigenlijk; doe jij iets anders dan waarvoor je bent opgeleid?
Ik begrijp dat je nog anderhalf naar school moet, en dan je diploma op zak hebt ?

Meid, voor je het weet is het zover en heb je toch maar mooi je school afgemaakt! Dan kun je er altijd nog voor kiezen om iets anders te doen, maar heb je in ieder geval dit diploma binnen.

Ik wou dat ik dat had gedaan, dan had ik nu niet tussen de thuisstudies,cursussen en andere rotzooi hoeven zitten.
Ik zou sowieso de opleiding afmaken, zorgen dat je een diploma op zak hebt! Ik doe ook iets heel anders dan mijn opleiding, maar omdat ik een universitaire opleiding heb gedaan maakte dat niet uit voor mijn werk. Je hebt dan een bepaald werk/denkniveau waar een werkgever om kan vragen.

Als je hierna nog iets wilt doen, dan moet je die 6000 euro als investering zien en niet als kosten. Dus maak die anderhalf jaar gewoon af en denk ondertussen na over wat je wilt gaan doen.
Ik zou ook zeggen afmaken die opleiding. Je kunt je ook in het werkveld verder laten scholen of om laten scholen, cursussen doen etc. Een vriendin van mij heeft dr mbo na 2 jaar laten schieten (ze moest nog 1 jaar dus), toen dr hbo na drie jaar laten schieten en ze was er echt van overtuigd dat ze nog wel iets af ging maken, nooit meer gelukt en dat scheelt behoorlijk in je banenkans.

Ik heb trouwens zelf ook hbo-sph gedaan en werk uiteindelijk op kantoor bij een zorgverzekeraar, hartstikke leuk werk, al leidt SPH daar niet echt voor op.
En trouwens, stel dat je hierna nog wat anders wilt gaan doen qua studie, dan heb je met je diploma kans op een leuke baan en dan kun je wel goed sparen voor die andere opleiding.
Ik snap je twijfel wel, maar als je wil switchen (naar verpleegkunde of wat dan ook) dan moet je het echt zeker weten. Anders zou ik gewoon deze opleiding afmaken, en zoals al gezegd is, dit geeft aan wat je aankan qua niveau dus je kan er nog alle kanten mee op.
volgens mij is SPH een hele goede, brede opleiding, die je voorbereid op heel wat van de beroepen die jij noemt (leidinggevende kinderopvang, intaker bij de thuiszorg). Zeker als je bv je eindscriptie al in die richting doet. Maak dus vooral je studie af!!!
Lekker je diploma halen hoor! Tijd zat nog om allerlei andere dingen te gaan doen.

Ik heb de uni afgerond, ben gaan werken en heb uiteindelijk besloten verpleegkundige te worden. Heel iets anders, maar ik heb totaal geen spijt van m'n uni. Dat diploma heb ik toch maar lekker!
Ik heb de Pabo gedaan. Een paar jaar in het onderwijs gewerkt. Nu werk ik als tandartsassistente. Ik vind het geweldig werk, en wil het voorlopig blijven doen. Maar toch ben ik blij met mijn Pabo-diploma. Ik kan altijd weer terug het onderwijs in, en alleen al dat idee geeft een goed en rustig gevoel.

Ik zou als ik jou was dus lekker je opleiding afmaken.

Mocht je in de toekomst toch iets anders willen gaan doen, qua werk, kun je ook heel ver komen door het vak in de praktijk te leren, en daarnaast eventueel een interne opleiding te gaan doen.
Bedankt voor jullie reacties!! Dat doet me goed, echt een steuntje in de rug! Ik ben ook wel zat van het naar school gaan. Ik wil wel eens aan het werk. Maar zal mijn opleiding maar afmaken. Jullie hebben gelijk, ik kan door cursussen etc. me verder ontwikkelen als ik aan het werk ben. En geld sparen voor eventuele andere opleiding. Ik voel me alleen een beetje, alsof mijn hele leven nu vast ligt, en dat is een beklemmende gedachte.
quote:anna761 schreef op 28 juli 2010 @ 22:47:

volgens mij is SPH een hele goede, brede opleiding, die je voorbereid op heel wat van de beroepen die jij noemt (leidinggevende kinderopvang, intaker bij de thuiszorg). Zeker als je bv je eindscriptie al in die richting doet. Maak dus vooral je studie af!!!

Dit vind ik wel een goede tip, dan kun je toch je opleiding nog een beetje 'sturen'.

Als je er echt niet mee verder wil kun je switchen naar een opleiding, waarbij je wellicht vrijstelling kan krijgen voor vakken, zodat je niet veel langer bezig bent ofzo?

En het is wel waar wat je omgeving zegt: je moet doen wat je zelf wil!
Je opleiding is breed genoeg dus je kunt er veel kanten mee op.

Je zou misschien eens kunnen kijken of er een mogelijkheid is om andere minoren te volgen, bijvoorbeeld een minor in de richting van Management o.i.d. op die manier kun je tijdens je opleiding toch je kennis al enigsinds verbreden en dit kun je ook op je c.v. bijschrijven.

Verder zou ik een tactische stage uitzoeken, dus dan niet een stage waarbij je begeleider bent op een groep maar een functie waar je veel verschillende dingen kunt doen en bekijken.
Hoi meid, even doelend op die regeling van de overheid, het klopt inderdaad dat je zoveel geld moet gaan betalen voor een tweede hbo studie (instellingsgeld) maar er is hier wel een uitzondering op: namelijk als je een tweede studie (hbo/wo) in de sector onderwijs of zorg gaat volgen. Dan betaal je gewoon het collegegeld dat je nu ook betaalt dus niet het instellingsgeld.

Je eerste studie mag dan niet in die sector zijn, maar SPH valt onder de sector gedrag & maatschappij. Dat betekent dus dat je na je SPH nog een studie kunt gaan volgen zoals verpleegkunde en ik geloof zelfs dat ergotherapie ook onder de sector zorg valt (op de site van de duo/ibgroep kun je dat checken).

Dus het is dan misschien een hele geruststelling voor je dat je na je SPH (wat ik als ik jou was zeker zou afmaken) tóch nog een studie kunt volgen in de zorgsector voor het reguliere collegegeld.

Ik zelf heb namelijk ook zoiets soortgelijks. Ook eerste studie in de sector gedrag & maatschappij en ga mijn tweede studie doen in de sector onderwijs.

Succes met het maken van een keuze.
@ Sofievrouw, bedankt voor je reactie! Dat is inderdaad een hele geruststelling! Vreemd dat mijn decaan op school wat anders zei. Ik geloof dat de regeling ook nog niet echt bekend is onder de mensen. Veel succes met je nieuwe opleiding!
Maakt toch niets uit als je ander werk gaat doen dan waarvoor je opgeleid bent?

Als het een totaal andere sector is kan het zijn dat je je moet omscholen, maar het lijkt mij het belangrijkst dat je gaat doen wat je écht leuk vind.

Ik doe nu rechten maar voor mij ligt de toekomst eigenlijk min of meer open. Ik maak alles absoluut af, dus deze studie ook.

Maar of ik er echt in verder ga, dat betwijfel ik.
Viva naar de knoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven