Hazeslaapjes

29-07-2010 19:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Poeh...ondanks dat dit mijn 2e kindje is ben ik toch onzeker.

Mijn dochtertje is nu 6,5 week oud en doet eigenlijk alleen maar hazeslaapjes overdag; ze is ongeveer een uur wakker en slaapt daarna max. een uur. Ze is dan niet uitgerust en wil eigenlijk niks; niet in de box, niet op schoot, niet in de draagdoek enz. Ze wil dan eigenlijk gelijk eten. Ze kreeg dan eerder naar 2,5 uur de fles maar omdaf ze dan echt teveel melk kreeg (en krampjes), ben ik t nu aan het rekken naar 3 uur. 's Avonds en 's nachts slaapt ze gelukkig goed.

Wie heeft er tips? Ze lag eerst in de Puckababy, we zijn nu weer 'echt' aan t inbakeren (Pacco), ik hou de regelmaat al aan van voeden, op schoot, spelen in de box en bij eerste vermoeidheidssignalen naar bed.

We laten haar ook weleens huilen in de hoop dat ze weer in slaap valt; ook dat helpt niet.

Ze zou van mij wel gewoon op mogen zijn maar je ziet aan haar dat ze niet tevreden is en echt nog moe is, vandaar dat ik hoop iets te vinden waardoor ze wat langer slaapt.

Alvast bedankt voor t meedenken.
Mss moet je gewoon vaker kleinere beetjes melk aanbieden, ik ben geen voorstander van rekken qua eten. Je eet zelf toch ook op het moment dat je honger hebt?
Eens met Germanwings. Je zit je baby van 6 weken in een ritme te duwen waar ze zelf nog niet aan toe is.
Een met mijn voorgangsters.
Oh ok...ik hoor om me heen zoveel kindjes die op die leeftijd maar op 5 of 6 flessen zitten. Zij zit meestal op 7 en vandaag bv op 8. Elke 2 uur voeden lijkt me ook wel weer veel, deden jullie dit wel met flesvoeding?
Hoi Femke,

Ik ben erg van het voeden op verzoek, dus wat dat betreft eens met mijn voorgangsters. Mijn zoontje dronk op die leeftijd 6 a 7 flessen per dag. Dat vond het CB teveel (en daar trok ik me helaas toen nog wat van aan...). Hij heeft toen Nutrilon Forte gekregen en zat in no time keurig op 5 voedingen per dag. Dat kán je doen, maar je kunt ook gewoon doorgaan zoals je het nu doet. Rekken zou ik zelf niet doen, honger is honger. Ze zal uiteindelijk vanzelf minder vaak gaan drinken. Check wel of het geen krampjes zijn, dat wordt ook wel eens onterecht aangezien voor honger, omdat dat ook (eventjes) over gaat van drinken.
-
Zoon hier was ook steeds erg onrustig en wilde vaak al na 2 of 2,5 uur de fles. Hij is sowieso erg hongerig. Ik geef hem nu voeding voor hongerige baby's en ben 'm 'gewoon' per fles meer gaan geven. Ook al vond het CB dat eigenlijk teveel, ik merk dat m'n zoon het er super op doet. Hij drinkt nu om de 3,5 of 4 uur! Hij is 4 weken en zit al op een liter flesvoeding per 24 uur, maar hij doet het er prima op. Het is trouwens ook mijn tweede en ook ik ben af en toe toch ook nog best onzeker. Wel weet ik dat ik me het beste voel als ik goed kijk naar mijn kind en hem volg in zijn behoeftes. Wat een ander daar ook over te zeggen heeft... Veel succes!

Hazeslaapjes herken ik trouwens ook. Dit doet zoon als hij op z'n rug ligt. Op z'n buik daarentegen tukt ie zo een paar uur aan een stuk...
Ik weet niet zeker of ze echt honger heeft; ze lijkt door de moeheid een grote zuigbehoefte te hebben. We geven haar dan een speen en daar is ze dan ook even tevreden mee.

Helemaal op verzoek voeden lijkt me nogal ver gaan; dan zou ze op 9 of 10 flessen per dag komen. Ze is nl een uurtje wakker en slaapt max een uur; dan zou ze dus elke 2 uur voeding krijgen.

Pfff lastig he; zat er maar een gebruiksaanwijzing bij
@Mife; ben je in 1x overgegaan? Wij geven nu 1/4 forte en 3/4 gewone voeding sinds gisteren. Ze krijgt per fles 120 cc. Dat is denk ik best veel met 7 flessen.

Iris heeft de eerste weken ook graag op haar buik gelegen maar omdat ze nu boven ligt (ivm lawaaierige peuter in huis waar ze steeds wakker van werd) vind ik buikslapen qua veiligheid geen optie meer en bakeren we haar in. Dit geeft enigzins dezelfde sensatie toch? Zo ligt ze ook wat ingeperkter.
We hebben 1 dag gemengd en de dag erna helemaal over (Friso extra). Zoon kreeg ook 7x120 en nu 6x150. Die forte doet het hier goed en meer in z'n fles ook.

Grappig, ik heb hier ook een peuter in huis en denk er ook over om zoon boven te leggen overdag. Weet niet zeker of ik 'm dan op z'n buik wil leggen. Inbakeren ben ik niet zo'n fan van en zoon ook niet (alhoewel ik het maar 1 keer heb geprobeerd, was meteen hartverscheurend krijsen).
Vaak reageer ik niet, maar zie dat het over 'buikslapen' gaat. Hier ook een buikslaper van inmiddels 3,5 maand. Ik wil het absoluut niet promoten, maar wel graag mijn ervaring delen!

Ik heb totdat zoon 4 weken was echt enorm gemodderd met het slapen, hij wilde alleen maar bij (op) mij slapen, krijsen als hij op zn rug lag. Na 4 weken bijna geen slaap heb ik hem op zijn buik gelegd en hij heeft 4 uur aan een stuk doorgeslapen! Sindsdien slaapt hij op zn buik. Hij wil en kan anders gewoon écht niet slapen. Voordeel hiervan is wel dat hij al heel snel ontzettend sterk was in zijn nekje en armen, wat voor mij reden is om inmiddels (bijna) niet meer bezorgd te zijn voor de risico's. Consultatieb-arts is het met me eens: ook niet slapen is een risico.

Inmiddels maakt meneer al nachten van 8/9 uur aan een stuk. Van een potentiele huilbaby die nauwelijks wilde slapen en inderdaad alleen maar hazenslaapjes deed, nu een prima slaper.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat je vooral naar jouw gevoel en dat van je kindje moet luisteren, je kunt eventueel ook op de zij proberen!! Inbakeren ben ik niet zo'n fan van. Al zijn er veeel meer mensen die mij vreemd aankijken dat mn zoontje op zn buik ligt (zelfs in de wandelwagen :D)

Sterkte!
nog een vraag, je zegt dat ze de eerste weken graag op haar buik sliep.. Deed ze toen ook hazenslaapjes of sliep ze toen langer?
Ze sliep toen wel langer. We zijn toen gaan inbakeren en daar sliep ze in eerste instantie ook goed op, maar t wordt nu minder.

Het is echt alleen overdag; ze slaapt vanaf ongeveer 19u prima; meestal: 19-23, voeding en dan tot ongeveer 4.00u, voeding en da tot 8.00u. Dat is perfect dus. Soms slaapt ze overdag ook opeens 3u achter elkaar maar t gaat steeds meer naar een uurtje.
Hey Joy! Heb je zin om even in ons topic te komen vertellen hoe het met je gaat?

Femke, wij zijn in één keer overgestapt op forte (ook op advies van CB). Ik zou eens 150+5 gaan aanbieden. Zou best kunnen dat ze het daar langer op doet en dus op minder voedingen komt.
-
Met voeden op verzoek bedoel ik trouwens niet dat je bij elk piepje er een fles in moet stoppen. Als ze tevreden is met een speen, dan heeft ze geen honger, maar zuigbehoefte, en is het dus niet nodig om een fles te geven.

Inbakeren heb ik ook gedaan, werkte hier goed. Maar mijn zoontje is (na de eerste paar weken) geen buikslaper.
-
quote:femke29 schreef op 29 juli 2010 @ 21:05:

Helemaal op verzoek voeden lijkt me nogal ver gaan; dan zou ze op 9 of 10 flessen per dag komen. Ze is nl een uurtje wakker en slaapt max een uur; dan zou ze dus elke 2 uur voeding krijgen.

Pfff lastig he; zat er maar een gebruiksaanwijzing bij

Zou dat niet zo zien, te ver gaan. Ik heb ook zo'n jochie, nu 8 weken. Ik denk juist dat voeden op verzoek, hoe vaak ook, in jouw geval meer rust zal brengen. Als zij daar behoefte aan heeft...

Het ene kindje is de andere niet, dus spiegel je svp niet aan anderen of wat de "norm" zou moeten zijn. Jouw kleintje kan een kleiner maagje hebben of je melk wat lichter verteerbaar..Zou er echt wel aan toegeven. Wordt vanzelf minder en je kind is tevreden, dus jij hebt meer rust.

Het is een opgaaf, ik weet het, maar als je al inbakert en rust en regelmaat toepast, pas op voor de onrust. Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel van moeheid/ontevredenheid.

Ik weet daar helaas alles van.

Nu met inbakeren gaat het gelukkig goed hier.
Volledig voeden op verzoek is juist heel goed, ook bij flesvoeding (en CB's raden dat ook aan - als het goed is). Je kind kan dan zelf aangeven wanneer ze honger heeft, juist voeden op schema kan later problemen geven (want dan heeft je kind niet goed geleerd wanneer ze honger heeft). Ook kleine beetjes per keer is prima, de maagjes zijn maar heel klein en hoe minder snel ze opgerekt worden hoe beter (ook weer ivm later, verzadigingsgevoel leren herkennen).

Slaapjes van een uur zijn trouwens niet echt hazeslaapjes, de slaapcyclus van een baby omvat ongeveer 45 minuten. Die van mij sliep altijd exact 45 minuten, daar kon ik zowat de klok op gelijk zetten Zeker als ze op andere momenten wel langer slaapt zou ik me daar zelf geen zorgen over maken, go with the flow.

Succes, een gebruiksaanwijzing zou toch makkelijk blijven he?
Hai Femke,

ik ben vooral een meelezer, maar wil toch even reageren op je vragen. Ook mijn zoontje sliep maar 45 minuten per keer en was niet uitgerust als ik hem uit zijn wiegje haalde. Hij wilde ook continu drinken (ik gaf borstvoeding) en had een enorme zuigbehoefte. Ik merkte al heel snel dat hij last had van (verborgen) reflux, wat mede zijn enorme zuigbehoefte en kort slapen verklaarde. Pas op met 'voeden naar behoefte', bij hem zorgde dat ervoor dat de melk zijn slokdarmpje verzachtte, maar daardoor bleef er telkens melk terugkomen en kwamen de drinkmomenten veel te kort op elkaar. Ik ben absoluut een voorstander van voeden naar behoefte, maar dan moeten oorzaken als reflux of een sterke zuigbehoefte wel worden uitgesloten.

Als je twijfelt, leg dan je verhaal voor aan huisarts/cb arts en laat je anders doorverwijzen naar een kinderarts.

Succes!
als ik jouw verhaal lees, dan zie ik veel overeenkomsten met mijn zoon (nu 3 mnd oud). Hij was ook erg hongerig (leek onverzadigbaar), wilde eigenlijk niet overdag slapen, 's nachts wel. Overdag waren we de hele tijd met hem aan het wandelen of auto rijden, dan was hij alleen rustig. Van alles geprobeerd maar niets hielp.

Uiteindelijk ben ik eens een beetje gaan googelen, ik kwam toen uit op verborgen reflux. Dit bleek het idd te zijn! Hij krijgt nu in de fles 3 schepjes gewone voeding en 3 schepjes voeding voor spugende baby,s. Ik doe 50-50 anders krijgt hij weer erge krampen van alleen die voeding voor spugende baby's

Misschien heb je er wat aan.
Hier een moeder van 3 hazeslaapkinderen (helaas). Wat hier goed hielp toen ze zo klein waren was kilometers wandelen. Dan konden ze zomaar 2 uur slapen. Maar daar moet je natuurlijk wel tijd en energie voor hebben. Overigens vind ik een slaapje van een uur ook geen hazeslaapje hoor.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven