Draagdoeken en andere dragers 2 - voor al je draagvragen

14-04-2010 12:33 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het tweede algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.
quote:Whiskers schreef op 30 juli 2010 @ 21:01:

Oh, die is wel leuk idd!

Kostie?

duur rond de 130 geloof ik

kijk maar even bij blozekriekske.nl
Wow, dat kon de aaifoon niet aan!

Ik kijk zo wel even op de laptop.

Zitten wel leuke tussen!
Oef, dat wordt hard werken!

Misschien moet ik m'n doek dan maar verkopen.
waarneer ben je jarig
4 mei jarig geweest!
Sorry Yam, heb dat niet gezien op deze pagina. Zal nóg beter meelezen!

Jammer dat de Mei Tai niet voor jongere kindjes is. Vind hem erg mooi.

(hoewel dit kindje toch wel erg klein lijkt??... hmmm....)
sabine voor je het weet zijn ze een maand of vijf hoor !

time flies !
Zo juist via Marktplaats een Tricot Slen gekocht (alvast om te oefenen, ben pas vier maanden zwanger). Meteen thuis geoefend met het knopen (zonder baby dus) en zelfs mijn man lukte het! Wil nog niet zeggen dat het met baby ook goed lukt natuurlijk, maar zo via Marktplaats kan ik er in elk geval geen bult aan vallen. En anders verkoop ik 'm volgend jaar weer.

Ik wil denk ik ook een Bondolino, wellicht ook een tweedehandsje.

Thanks voor alle tips tot nu toe!
mickey goede keuze.

voor een pasgeboorne is een rekbare doek een fijne om mee te beginnen. in de gebruiksaanwijzing staat dat je de voetjes eerste weken in de doek moet doen. dat is inmiddels achterhaald het is beter om de voetjes buiten de doek te doen " tipje doe ermee wat je wilt neem het mee als bagage "

een bondolino is ook een hele goede keuze. (iets makkelijker te bekomen via de duitse Ebay "tipje doe ermee wat je wilt , neem het mee als ... nou ja je kent m "
als kindje te zwaar word om comfortabel te dragen met een rekbare doek ( met 3- 6 maanden) dan is eventueel overstappen op een geweven doek een goede keuze.
Klopt Yam! Maar aangezien wij erg graag nog een keer een tweede willen probeer ik al iets verder te kijken Dan zou het leuk zijn als ik de doek al snel kan gebruiken natuurlijk!
Ik heb van de week een bondolino gekocht voor n prikkie

in oktober gaan we weer naar de gyn voor baby nr 2 ... spannend !

en als er geen baby2 meer kan komen dan verkoop ik m gewoon weer .. maar tot nog toe ga ik ervan uit dat t wel moet lukken
Yamuna, dank voor de tips. Een geweven doek wil ik pas aanschaffen als het straks bevalt en als de rekbare doek door het gewicht van het kind te veel gaat rekken.

E-bay, goede tip (maar mijn Duits is niet zo...) :-)

Enneh, spannend voor je, of een tweede je gegeven is! Ik duim voor je!
google chrome vertaalt voor je
geweven doek heb ik hier nog.

Ik ben manieren aan het bedenken om een beco te kunnen kopen.

Ik kan niet inloggen op het D&V forum.

Beetje balen.
waarneer is je man jarig

doe je m kado .... (eigenbelang? huh ?)
O, wat een feest, vandaag met meisje in de bondolino naar het CB geweest. Ging super, beentjes buitenboord vindt ze nu ook prima. Moet geloof ik nog wel wennen aan de blikken van de mensen in de buurt, maar misschien lag dat aan dat ik er erg op lette en op de lege kinderwagen die we toch meesleepten, omdat ik niet wist hoe het zou gaan.

Vandaag heb ik haar ook in de rekbare doek gehangen, ging ook prima met de FWCC. Meisje is 6 kilo met bijna 6 weken en het draagt nog goed met de rekbare doek. Heb er nog geen kilometers mee gelopen, dat ga ik dit weekend eens proberen.
van de week had ik yammini uitgekleed bij het CB maar we moesten nog even wachten , yammini strekt haar armpjes uit dus ik doe haar in de doek

de weeg en meet juffrouw zegt "ach moet ze nu alweer vastgebonden ? "

Hoi Sabine

Wat je ook zou kunnen doen is voor een eventuele tweede een rekbare doek kopen (bijv. draagdoek.nl, zijn op marktplaats voor weinig geld te koop). Tegen de tijd dat die daar te zwaar voor is (zeker als het net zo'n fijn ding is als Sabbaby) kun je dan de Mei Tai gaan gebruiken. Ik vond een rekbare doek nog wel makkelijk in het gebruik, met de geweven doek had ik meer moeite. Maar ik weet niet of dat een algemeen iets is, of dat ik gewoon niet zo handig ben

Wen, is het misschien een idee om in de openingspost iets te zeggen over vanaf wanneer de verschillende soorten dragers te gebruiken zijn? Die vraag komt erg vaak langs, en jij en Yam zijn superlief dat jullie dat steeds weer beantwoorden, maar misschien is het wat makkelijker om het in de OP te zetten.
-
quote:Soep schreef op 30 juli 2010 @ 22:13:

O, wat een feest, vandaag met meisje in de bondolino naar het CB geweest. Ging super, beentjes buitenboord vindt ze nu ook prima. Moet geloof ik nog wel wennen aan de blikken van de mensen in de buurt, maar misschien lag dat aan dat ik er erg op lette en op de lege kinderwagen die we toch meesleepten, omdat ik niet wist hoe het zou gaan.

Haha, Soep, ik ging een tijdje terug naar de babymassagecursus met Moonzoon in de Bondolino omdat ie er zo lekker in lag te slapen, maar heb toen de kinderwagen meegenomen om de spullen in te vervoeren Mijn man vond het geen porum, die vond het net ma Flodder met haar winkelwagen (en bedankt, schat).
-
quote:Yamuna schreef op 30 juli 2010 @ 22:26:

van de week had ik yammini uitgekleed bij het CB maar we moesten nog even wachten , yammini strekt haar armpjes uit dus ik doe haar in de doek

de weeg en meet juffrouw zegt "ach moet ze nu alweer vastgebonden ? "

Vastgebonden?? Raar mens.

Hier in de buurt vinden mensen mijn mini (16 maanden) veel te oud om nog te dragen. Waarom een kind wel tot zijn 4e in de buggy mag is me dan een raadsel...
Oh Yam wat spannend voor een 2e (stuur heel veel positieve energie... las bij yammini al stiekum mee, nageltje en vruchtwater enzo )

Vastgebonden ! Die had ik nog niet gehoord...

quote:Yamuna schreef op 30 juli 2010 @ 21:15:

sabine voor je het weet zijn ze een maand of vijf hoor !

time flies !

Dit is zo waar! Zoon is alweer 5 mnd en nu mag hij dus bijna in de mei-tai-in-de-maak

Kenden jullie deze trouwens al?

Arme baby! En arme mama:

En dan is die ¤130 ineens een koopje, deze "on-ergonomisch doesn't even begin to describe it" drager gaat is de uwe voor 730 dollar.
quote:mimpje schreef op 30 juli 2010 @ 22:39:

Vastgebonden?? Raar mens.

Hier in de buurt vinden mensen mijn mini (16 maanden) veel te oud om nog te dragen. Waarom een kind wel tot zijn 4e in de buggy mag is me dan een raadsel...Hier kreeg ik van de week ook zo'n opmerking. Zoon, 14 maanden en erg groot voor zijn leeftijd, zat in de beco op mijn rug, te genieten van de eendjes ed, zegt zo'n mens ineens: "nou zo'n groot kind hoort gewoon te lopen hoor en niet op moeders rug". Hij loopt net een paar dagen helemaal zelf los, kan echt geen stukken lopen en hij en ik genieten van het samen wandelen en de hond uitlaten op deze manier.
Wat een ding zeg, hoe verzinnen ze het!

@Anemoon: Ik vond een geweven doek juist veel makkelijker dan een rekbare doek. Bij mij zat de rekbare doek altijd gedraaid op mijn rug en niet strak genoeg en hij zakte al heel snel uit.
quote:anemoon schreef op 30 juli 2010 @ 22:34:

[...]

Haha, Soep, ik ging een tijdje terug naar de babymassagecursus met Moonzoon in de Bondolino omdat ie er zo lekker in lag te slapen, maar heb toen de kinderwagen meegenomen om de spullen in te vervoeren Mijn man vond het geen porum, die vond het net ma Flodder met haar winkelwagen (en bedankt, schat).

heb ik ook vaak gedaan hoor, kindje in de doek en boodschappen in de wagen

(heb nu zo een trolley ding mag niet te veel tillen ivm bekken)

((en tillen en dragen zijn twee verschillende dingen ))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven