Bramen plukken

zaterdag 31 juli 2010 om 14:55
Grappig, ik lust ze niet maar toen mijn vader nog leefde ging ik wel met hem bramen plukken. Leuk om te doen ( in de gebieden waar het mag en geen honden tegenaan plassen). Helaas heb ik het nooit meer gedaan (nadat mijn vader is overleden).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

zaterdag 31 juli 2010 om 15:03
Vroeger deden we dat ieder jaar: vlierbessen (makkelijk te vinden, niet lekker ) en bramen plukken en daar hadden we dan nog een half jaar jam en siroop van. Leuk om weer eens te gaan doen! Enig idee wanneer die dingen precies rijp zijn? Ik ben tegenwoordig een stadsmens, dus tenzij er bramen-webcams bestaan gaat het waarschijnlijk volledig aan me voorbij
Dat zeg ik....
zaterdag 31 juli 2010 om 15:05
Jaaa! Dat is en jeugdsentiment en nog steeds een jaarlijkse bezigheid! Vroeger inderdaad met heit of pake en beppe de weilanden doorcrossen op zoek naar de beste bramenstruiken. Nu heb ik een heel natuurgebied met dauwbramen tot mijn beschikking. Ik maak alleen jam en saus voor over de vla of yoghurt van bramen.
zaterdag 31 juli 2010 om 15:07
Bij mijn vorige flat stonden ze op het pad om naar een natuurgebied (aangelegde stranden) te gaan. Maar iedereen liet hun honden erop plassen dus ik heb ze daar nooit geplukt, maar ze zien er wel altijd aantrekkelijk uit om te plukken. Jammer dat je ze moet lusten, daarom laat ik ze voor anderen uiteraard hangen. (de niet ondergepieste bedoel ik he!)
zaterdag 31 juli 2010 om 15:08
Emmers vol hebben we elk jaar. Dit jaar ga ik denk een standje maken voor het huis met van die kneuterige ouderwetse potjes jam. Zo'n oudbollig roodgeruitje stofje over de deksel. Jel's Bramenjam! Ik heb er zin in!
Zie trouwens dat de appels in de tuin ook al lekker op kleur beginnen te komen! Het culinaire seizoen gaat weer beginnen!
Zie trouwens dat de appels in de tuin ook al lekker op kleur beginnen te komen! Het culinaire seizoen gaat weer beginnen!
zaterdag 31 juli 2010 om 15:09
quote:Marels schreef op 31 juli 2010 @ 15:04:
In de tuin natuurlijk.Ja dat krijg je als je 4 hoog achter woont. Maar "fanatiek bramen plukken" roept toch niet de associatie op van, achterdeur open en wat bramen plukken.
In de tuin natuurlijk.Ja dat krijg je als je 4 hoog achter woont. Maar "fanatiek bramen plukken" roept toch niet de associatie op van, achterdeur open en wat bramen plukken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 31 juli 2010 om 15:10
quote:Marielle1410 schreef op 31 juli 2010 @ 15:08:
Emmers vol hebben we elk jaar. Dit jaar ga ik denk een standje maken voor het huis met van die kneuterige ouderwetse potjes jam. Zo'n oudbollig roodgeruitje stofje over de deksel. Jel's Bramenjam! Ik heb er zin in!
Zie trouwens dat de appels in de tuin ook al lekker op kleur beginnen te komen! Het culinaire seizoen gaat weer beginnen!Ik kom langs om een potje te kopen!
Zie trouwens dat de appels in de tuin ook al lekker op kleur beginnen te komen! Het culinaire seizoen gaat weer beginnen!Ik kom langs om een potje te kopen!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 31 juli 2010 om 15:14
Jammer dat ik een terras heb. Ik zou druiven willen om wijn te maken. Appels voor de appelmoes. Truffels voor de culinaire gerechten. Aardbeien voor het lekkere. Paar perzikken of abrikozen voor in gerechten. Sla natuurlijk. En nog veel meer groente maar dat gaat helaas niet lukken op een terras.
Uhmm uiteraard kruiden wil ik vers, maar dat ga ik volgend jaar proberen in bakken op het terras.
Uhmm uiteraard kruiden wil ik vers, maar dat ga ik volgend jaar proberen in bakken op het terras.
zaterdag 31 juli 2010 om 15:16
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2010 @ 15:14:
Jammer dat ik een terras heb. Ik zou druiven willen om wijn te maken. Appels voor de appelmoes. Truffels voor de culinaire gerechten. Aardbeien voor het lekkere. Paar perzikken of abrikozen voor in gerechten. Sla natuurlijk. En nog veel meer groente maar dat gaat helaas niet lukken op een terras.
Uhmm uiteraard kruiden wil ik vers, maar dat ga ik volgend jaar proberen in bakken op het terras.Druif kan makkelijk in een pot tegen de schutting of iets anders op je terras! Heb je niet ergens in de buurt iets met volkstuinen dat je daar een stukje kan huren?
Uhmm uiteraard kruiden wil ik vers, maar dat ga ik volgend jaar proberen in bakken op het terras.Druif kan makkelijk in een pot tegen de schutting of iets anders op je terras! Heb je niet ergens in de buurt iets met volkstuinen dat je daar een stukje kan huren?
zaterdag 31 juli 2010 om 15:17
Weet iig dat je ze niet moet plukken op plekken waar ook veel vossen komen. Hondenpies is niet zo'n groot probleem, maar vossen in NL schijnen nogal eens blaasworm te hebben (en nee, dat zijn geen wormen in je blaas, maar wormen die in je lichaam blazen vormen, schijnt niet zo prettig te zijn, zelfs zwaar schadelijk...).
Ik hou het dus lekker bij mijn eigen bramenstruikje in mijn achtertuintje, al kun je van één struikje niet echt veel jam halen, helemaal niet als de vogeltjes je voor zijn... (o ja, daarom heb ik katten ).
Het risico zal wel niet heel groot zijn, maar ik zou iig de bramen op 'pieshoogte' effe laten hangen ... Volgens mij is dat namelijk de manier van overbrengen.
Ik hou het dus lekker bij mijn eigen bramenstruikje in mijn achtertuintje, al kun je van één struikje niet echt veel jam halen, helemaal niet als de vogeltjes je voor zijn... (o ja, daarom heb ik katten ).
Het risico zal wel niet heel groot zijn, maar ik zou iig de bramen op 'pieshoogte' effe laten hangen ... Volgens mij is dat namelijk de manier van overbrengen.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~