Hollandsche zuunigheid

31-07-2010 20:24 934 berichten
Ik las zojuist in een ander topic een opmerking van een andere forummer die haar eigen chips mee nam naar de bioscoop. Weer een andere dame vertelde dat ze altijd haar eigen water en snaai meenam omdat ze het in de bios te duur vond.

Nu zijn dit stuk voor stuk hele lieve meiden hoor maar ik ben eigenlijk een beetje flabbergasted dat je je eigen eten meeneemt als je uit gaat. Een bioscoopbezoekje vind ik persoonlijk een uitje, en dat mag best wat kosten.

Wat vinden jullie?? En voor de volledigheid uiteraard een poll

ik ga op stap en ik neem mee

Totaal aantal stemmen: 222

niks, ik koop lekker wat te snaaien op lokatie (49%)
alleen een flesje water (34%)
Een hele koelbox vol tapas en wijn (10%)
ik ga nooit uit (2%)
zelfs als ik uit eten ga neem ik mijn eigen eten mee (4%)
ik ben aan de lijn Geen stemmen
ik weet het niet (0%)
geen mening (1%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 01 augustus 2010 @ 18:16:

[...]

Of juist een compliment voor de chef (zie je jezelf al in de Librije? )Hehe, ik ben dit jaar bij Inter Scaldes in Kruiningen geweest (2 sterren) en het was een goeie stunt geweest ja
668, the neighbour of the Beast
Vernachelen dear
O God, dat kan ik me wel herinneren... op vakantie in de VS en dat mijn ouders dan bij het all you can eat buffet, broodjes meenamen in servetjes voor tussen de middag. Ik schaamde me echt dood. Vind ik overigens totaal iets anders dan een stuk fruit meenemen als tussendoortje.

Nog eentje dan... Ik ken iemand die nog bij een beetje ouderwets bedrijf werkte met een koffiejufrouw die drie keer per dag langskwam. Je kreeg dan koffie met automatisch erbij een twee zakjes suiker en een zakje melk. Die spaarde hij gewoon op en nam die mee naar huis. Het was aan hem gegeven! Ook ken ik iemand die gewoon papier mee naar huis neemt vanaf haar werk. Daar hebben ze toch zat, en 4 euro voor een pak papier vindt ze echt te duur. Is dat Nederlands of niet?
quote:dangeensuus schreef op 01 augustus 2010 @ 17:47:

MV, all inclusive betekent toch niet all the food you can grab-clusife?*is in shock* Had je dat niet even eerder kunnen zeggen? Ik heb die vakantie nu al geboekt; hoe moet ik me dan gaan gedragen daar? Ik had al een trollie klaar staan om alles in te schuiven wat ik tegenkom voor "je kan niet weten"
Dat is gewoon jatten.

Al schijnt een behoorlijk groot percentage werknemers dat te doen.
quote:Star schreef op 01 augustus 2010 @ 18:18:

Vernachelen dear Maar ik vind vernaggelen zo lekker lomp staan, dus ook dat doe ik expres
Hier ook hoor, op het werk. Eten uit de keuken pakken voor tussen de middag en het dan niet opschrijven
En nu ga ik eten
quote:Marels schreef op 01 augustus 2010 @ 18:20:

[...]

Maar ik vind vernaggelen zo lekker lomp staan, dus ook dat doe ik expres Het slechtste excuus dit jaar.
quote:Faye_C schreef op 01 augustus 2010 @ 18:18:

O God, dat kan ik me wel herinneren... op vakantie in de VS en dat mijn ouders dan bij het all you can eat buffet, broodjes meenamen in servetjes voor tussen de middag. Ik schaamde me echt dood. Vind ik overigens totaal iets anders dan een stuk fruit meenemen als tussendoortje.

Nog eentje dan... Ik ken iemand die nog bij een beetje ouderwets bedrijf werkte met een koffiejufrouw die drie keer per dag langskwam. Je kreeg dan koffie met automatisch erbij een twee zakjes suiker en een zakje melk. Die spaarde hij gewoon op en nam die mee naar huis. Het was aan hem gegeven! Ook ken ik iemand die gewoon papier mee naar huis neemt vanaf haar werk. Daar hebben ze toch zat, en 4 euro voor een pak papier vindt ze echt te duur. Is dat Nederlands of niet?

Oh dat van die suikerzakjes; ben ik heel vaak tegengekomen zulke mensen!

Die nemen ook altijd de suikerzakjes mee van restaurants. En niet omdat ze ze sparen, gewoon om de suikerpot mee aan te vullen .
Ik laat mijn eten staan als ik vol zit, ik vraag dus niet om een doggy bag Hoe gebruikelijk dit ook moge wezen. Ten eerste hoef ik geen twee dagen achter elkaar hetzelfde te eten en ten tweede vind ik zo'n kleffe lauwarme hap in een zakje vies om mee te zeulen,
quote:Faye_C schreef op 01 augustus 2010 @ 18:18:

Nog eentje dan... Ik ken iemand die nog bij een beetje ouderwets bedrijf werkte met een koffiejufrouw die drie keer per dag langskwam. Je kreeg dan koffie met automatisch erbij een twee zakjes suiker en een zakje melk. Die spaarde hij gewoon op en nam die mee naar huis. Het was aan hem gegeven! Ook ken ik iemand die gewoon papier mee naar huis neemt vanaf haar werk. Daar hebben ze toch zat, en 4 euro voor een pak papier vindt ze echt te duur. Is dat Nederlands of niet? Of het typisch Nederlands is weet ik niet, het is wel je reinste diefstal om pakken papier mee naar huis te nemen en ik geloof dat die kostenpost op jaarbasis miljoenen euro's is.
quote:Jippertje schreef op 01 augustus 2010 @ 17:55:

Mijn nederige excuses voor 'juigen' i.p.v. 'juichen'. Even nog uitzoeken wat er verkeerd is aan 'schokkerend'. Maar eigenlijk moet ik ook niet het lef hebben om te forummen met een oorontsteking. Dat mag natuurlijk alleen wanneer je helemaal op je qui vive bent en je het op dat moment interesseert of het 'juigen' of 'juichen' is.

Chapeau dames, goed opgelet.

Wel complimenten voor 'op je qui vive' en 'chapeau', krijg je weer bonuspunten mee .

Kun je bij de volgende oorontsteking weer lekker een paar foutjes maken .

Sterkte trouwens! Lijkt me niet fijn.
quote:Marels schreef op 01 augustus 2010 @ 18:16:

Net gewiki-t, en zowat alle andere landen houden de originele spelwijze "Valhalla" aan. Dus dan ben ik eigenwijs genoeg om te weigeren de Nederlandse vernaggeling te gebruiken

Ah als ik hier valhalla intyp dan krijg ik er zo'n mooie rode streep onder, bovendien zegt van dale dit;

Je hebt gezocht op het woord: walhalla.

 wal·hal·la het; o het hoogst bereikbare: de formule 1, het ~ vd autosport

 Wal·hal·la het; o (Germaanse myth) paradijs van gesneuvelde helden

Het woord valhalla kent van dale niet eens, tot zover de correcte schrijfwijze dan
quote:Marels schreef op 01 augustus 2010 @ 18:15:

Oh, en ik laat ook eten staan als ik het over heb. Ik zou het té genant vinden om te vragen of ik het mee mocht nemen.

Ik kan al langere tijd maar een heel klein beetje per keer eten (geen eetstoornis, zit meer in de troubles). Vorige week aten vriend en ik een hapje bij soort turks tentje. Ik bestelde een pizza en heb vooraf gevraagd een halve op mijn bord te doen en een halve in te pakken (is ook take away).

Van die halve op m'n bord bleef nog een stukje over.Ok, jammer dan.

Maar ik kan 2 tot 3 uur later wel weer een klein stukje eten én heb dan weer wat binnen.

Bij een 'gewoon/ander' restaurant zou ik het niet doen want stukje gebakken vis/vlees meenemen lijkt me niet echt lekker.

Mede een reden waarom ik zelden uit eten ga en ALS dan een voorgerechtje als hoofdgerecht.

Nu heb ik nooit all inclusive gezeten maar ik voel me geen tokkie als ik een stukje fruit of een croissantje voor later meeneem. Ook al zit je all inclusive, sommige dingen zijn op sommige momenten niet beschikbaar en issue voor mezelf van iets binnenkrijgen telt dan toch echt zwaarder.

Een pakje cup-a-soup in de koffer? Ja. Altijd handig om te hebben, zeker als je op een nachtelijk tijdstip in je appt komt.

En verder neem ik altijd veel NL dingen mee, maar dan niet voor mezelf maar voor NL mensen die wonen naar waar ik ga omdat ze die daar niet/nauwelijks kunnen krijgen. En ja, een klein plastic bakje hagelslag neem ik ook meestal mee. Omdat een beschuitje/cracker met dat soms het enige is wat ik weg kan krijgen.

Haha, ik zal mijn net getypte vervolgvraag toch maar niet posten
thee in jouw geval dat je maar kleine beetjes kunt eten wegens een eetprobleem vind ik totaal anders als hebbenhebbenhebben
en ik ben toch heel benieuwd naar je vervolgvraag
grinn suus, die was terwijl ik typte al voorbij gekomen, de suikerzakjes en melkcupjes.
Juigen viel me puur op omdat iedereen opeens begon te juigen ipv te juichen..... Collectieve massahysterie

Niet omdat Jippertje dat per ongeluk het verkeerd schreef dus, maar om de massale overname van jouw spelling. Je bent blijkbaar een goede leider, Jippertje!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik moet zeggen dat ik hier wel hele goede ideeën opdoe om te bezuinigen echt van die dingen waar ik zelf nog nooit aan gedacht heb. Het idee van de piccolo vind ik tot nu toe de beste Even vragen wat mijn meneer daar van vind....
Mijn ouders hebben ook echt veel rare dingen gedaan wat betreft zuinigheid/gierigheid.

Gewoon te genant om te vertellen.

Maar gelukkig heb ik mezelf heropgevoed. Ik heb een hekel aan zuinigheid. Ja, als het moet, dan moet het.

Maar veel van die Hollandsche Zunigheid is mijns inziens gewoon verkeerde zuinigheid.

Ik zou me meer schamen om die dingen te doen dan dat ik er baat bij heb.
suikerzakjes meenemen om thuis de suikerpot mee te vullen is natuurlijk ubertriest........
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:dangeensuus schreef op 01 augustus 2010 @ 18:33:

thee in jouw geval dat je maar kleine beetjes kunt eten wegens een eetprobleem vind ik totaal anders als hebbenhebbenhebben

Het gaat me idd niet om hebbenhebbenhebben, maar wel om af en toe iets te (kunnen) eten. Maar aan de andere kant kun je/kan men ook zeggen, dan koop je dat later bij de locale groenteboer/bakker etc.

En ach, ondanks bijna geen eetlust (gerust 24 tot 3 uur niet) blijf ik lekker koken in diepvriesbakjes voor anderen. Koken blijft leuk!

Hoogste tijd voor een goed/beter ritme = baan. Maar ja.....
quote:singalala schreef op 01 augustus 2010 @ 18:38:

suikerzakjes meenemen om thuis de suikerpot mee te vullen is natuurlijk ubertriest........

Ja. Wat kost een kilo suiker nou helemaal ?

In disney zag ik heel veel mensen die het ontbijt buffet geplunderd hadden en dat dat in de rij van de attracties op aten. wat een schaamteloos volk is ons volk toch ook ( ja, het waren Hollanders, wat toen ik mijn verbazing uitsprak kreeg ik in onvervalst Rotterdams te horen dat ik "mijn pleuris muil" moest houden. Verbaasde me niets dat die meneer ging schelden )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:singalala schreef op 01 augustus 2010 @ 18:38:

Ik weet nog dat mijn opa vroeger weleens boos op mij werd omdat ik de kaasschillen weggooide.

Dus die harde stukjes kaas die je ervan af haalt om te kunnen schaven.

Hij vond dat zonde.

Maarja, ik begrijp het ergens ook wel bij mensen die de hongerwinter hebben meegemaakt. Of armoede op een andere manier hebben meegemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven