Geld & Recht alle pijlers

Richtlijnen bestaande en nieuwbouw

09-08-2010 14:23 35 berichten
Hoi allemaal,

Een vraag namens mijn ouders. Ik kan later eventueel preciezere details geven.

Mijn ouders wonen in een huis wat aan een appartement grenst. De rijtjeshuizen staan zeg maar tussen de appartementen in. Nu hebben de buren in het appartement recht boven de ingang van het huis van mijn ouders een afzuigkapuitgang geplaatst. Hierdoor worden, omdat de ramen hier ook in de buurt zitten, alle kook- en eetgeuren het huis in geblazen, maar ook stoom van de douche etc.

Na herhaaldelijk aangeven dat het voor overlast zorgt (ons huis ruikt constant naar hun etensgeuren etc). zonder dat er reactie kwam, heeft mijn vader een email naar de gemeente gestuurd met de vraag over regels mbt afvoeren en afstand van erfgrens. De gemeente stuurde een mail terug dat de uitgang van de afvoerpijp ten minste twee meter van de erfgrens gesteld moet zijn bij nieuwbouw. Bij bestaande bouw geldt deze beperking niet.

Onze vraag is nu, of men zich bij wijzigingen aan het huis moet houden aan de regels zoals tegenwoordig gesteld voor nieuwbouw, of dat die regels niet van toepassing zijn omdat het bestaande bouw is. Iemand die hier een licht over kan laten schijnen?

groetjes,

en alvast bedankt
Mail terugsturen of die ambtenaar bedoelt "nieuwgebouwde afvoer" of "nieuwgebouwd huis"?
Alle reacties Link kopieren
volgens mij zijn er best strenge regels als het gaat om een afzuigkap die uitkomt bij de buren. Ik woon in een flat waarbij de luchtroosters op elkaar aangesloten zijn en wij mogen dus in geen geval een afzuigkap plaatsen in de keuken.
-
http://www.bouwvergunning ... ok%20van%20de%20buren.pdf

Misschien heb je hier wat aan? Hier wordt wel verwezen naar het bouwbesluit voor regels voor afvoer van een ventilatie. Die regels gelden voor nieuwbouwhuizen en niet (met terugwerkende kracht) voor bestaande huizen, maar wat mij niet duidelijk is, is of het bouwbesluit wat dit betreft van toepassing is op nieuw gerealiseerde afvoeren. Dus stel dat de afvoer er al zat, dan kon je er niets mee. Maar deze afvoer zat er nog niet, en het is mij niet duidelijk of een nieuwe afvoer bij een bestaand huis wel of niet onder het bouwbesluit valt.

Ter vergelijking iets wat ik zelf heb uitgezocht: bij een renovatie van een oude woning is hoef je volgens het bouwbesluit geen geluidsisolerende maatregelen te nemen voor bestaande muren. Maar plaats je in datzelfde oude huis een nieuwe muur, dan is hierop wél het bouwbesluit van toepassing en dien je deze te isoleren.

Dus: wat voor een nieuwe muur geldt, geldt misschien ook voor een nieuwe afvoer.
-
..
..
-
Pfoe, wat een informatie al... Ontzettend bedankt! ik ga me er later eens flink over buigen, samen met mijn ouders. Meer tips blijven welkom!

In reactie op wat vragen: het gaat dus om een afvoer die er nog niet was, en nieuw geplaatst is.

groetjes
Als je buren in een appartement wonen hebben zij zich aan de regels van de vve te houden.

Vaak mag er namelijk helemaal geen afzuiging naar buiten in een app. geplaats worden.

Misschien kan je het regelement opvragen?
Goede tip zero, dank je.

Ach, het is geen levensbedreigend probleem.... Maar het stinkt gewoon zo!
-
..
quote:missrabbit schreef op 09 augustus 2010 @ 15:17:

Volgens mij is alleen wel het plaatsen van een afzuig uitgang niet bouwvergunningplichtig, het kan namelijk als bouwen van beperkte betekenis worden aangemerkt en bouwvergunningvrij zijn.

Het geplaatste rooster blijft in strijd met het bouwbesluit. Ook vergunningvrije werken dienen het te voldoen aan het bouwbesluit. Zie artikel 3 k van het besluit lichte bouwvergunningplichtige en bouwvergunningvrije bouwwerken.http://wetten.overheid.nl/BWBR0013890/g ... 09-08-2010 Je moet bij de gemeente verzoeken om handhaving.

het aanbrengen van een verandering van niet-ingrijpende aard aan een bestaand bouwwerk, mits voldaan wordt aan de volgende kenmerken:

1°. de verandering geen betrekking heeft op de draagconstructie van dat bouwwerk,

2°. de bebouwde oppervlakte niet wordt uitgebreid, en

3°. het bestaande niet-wederrechtelijke gebruik wordt gehandhaafd.
quote:zero181 schreef op 09 augustus 2010 @ 15:05:

Als je buren in een appartement wonen hebben zij zich aan de regels van de vve te houden.

Vaak mag er namelijk helemaal geen afzuiging naar buiten in een app. geplaats worden.

Misschien kan je het regelement opvragen?

sterker nog, ik denk dat het huis van je ouders in dezelfde VVE valt. Een appartement hoeft niet automatisch flat te betekenen, en als ze er tegenaan zitten, zitten ze vaak in dezelfde gemeenschap, alleen de ene buurman heeft een "huis" en de ander een "flat".

Als it het geval is, wat je ouders kunnen zien in hun eigendomsbewijs (als ze eigenaar zijn dan) kan je de splitsingsakte en reglement doorpluizen, daar staat vaak wel wat in .
-
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het, alleen omdat het huis er al staat, niet geldt voor een nieuw aangebrachte luchtafvoer, Missrabbit.

Nomaals de vergelijking met wat ik onlangs heb uitgezocht: bij het renoveren van een oud huis ben je niet verplicht geluidsisolatie aan te brengen op bestaande muren, maar wel op nieuwe muren. Als ik logisch doordenk, geldt dus het bouwbesluit niet voor bestaande afvoeren, maar wel voor nieuwe afvoeren. En deze afvoer is nieuw gerealiseerd.

Anders zou je alle bouwbesluitregels gemakkelijk kunnen negeren, puur en alleen omdat een huis er al staat.

Maar dit is puur mijn conclusie op basis van -in mijn ogen- logisch nadenken. De wettelijke onderbouwing ervan kan ik niet geven en niet vinden. Noch voor jouw standpunt, noch voor mijn vermoeden.
..
..
Nee hoor nieuweauto, ik lees het en klets terug

En bedankt! Ik hield er rekening mee dat ik er naast zat, maar ben toch blij dat ik het juist had
..
-
missrabbit: de belangen van de buren worden geschaad door deze ingreep. Dat is mijns inziens iets anders dan een isolatie-eis.

Ik vraag mij af in hoeverre het burenrecht uit het Burgelijk Wetboek van toepassing is op deze situatie, aangezien het o.a. regels bevat over privacy en uitzicht. Onderstaande tekst heb ik gekopieerd uit een brochure van rechtwijs.nl over burenrecht en hinder:

Degene die aan zijn buur hinder toebrengt in het genot van zijn zaak dient hiermee op te

houden en eventuele schade te vergoeden, maar alleen als de mate waarin of de wijze waarop

hinder wordt toegebracht onrechtmatig is. Niet alle hinder is dus verboden. In concreto zal de

vraag of van toelaatbare of onbetamelijke hinder sprake is steeds beantwoord moeten worden

aan de hand van de bijzondere omstandigheden van het geval. De rechter zal de belangen over

en weer tegen elkaar afwegen. Waar de grens wordt overschreden is niet in het algemeen te

zeggen.

Voorbeelden van hinder:

- het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook, of gassen, het onthouden van licht of

lucht of het ontnemen van steun aan een buurpand. Niet van belang is of degene die hindert

louter de bedoeling tot hinderen heeft dan wel andere omstandigheden de hinder

veroorzaken.

- het wijzigen van de loop, hoeveelheid of hoedanigheid van over zijn erf stromend water of

van het peil van het grondwater, dan wel

- gebruik van water dat zich op zijn erf bevindt en in open gemeenschap staat met water op

eens anders erf.

Alleen als deze hinder op onbetamelijke wijze of in onbetamelijke mate plaatsheeft, is sprake

van onrechtmatigheid.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven