Werk & Studie alle pijlers

Hoelang over een scriptie?

10-08-2010 20:29 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ga binnenkort aan mn scriptie beginnen. Ben benieuwd hoelang ik er mee bezig ben.

Het wordt een literatuuronderzoek voor m'n master (18 Ects).

Wat zijn jullie ervaringen?
mijn ervaring is dat het eindeloos duurt... Scripties zijn verschrikkelijk.....

ik heb er ruim anderhalf jaar over gedaan (25 ects), ik ken mensen die er een jaar, 2 jaar en zelfs 3 jaar over hebben gedaan.

Discipline is een groot goed bij het schrijven van scripties.
Dat snap ik dus nooit zo goed.. heb je dan geld teveel ofzo? ;)
die volg ik niet
Wat volg je niet?
Ik heb er, als ik het me goed herinner zo'n 5 a 6 maanden over gedaan. (na een half jaar uitstellen om te beginnen :S ) Praktijk en literatuuronderzoek.

Ik denk dat je er niets van kan zeggen. Wil je het rustig aan doen of juist snel. Heb je 40 uur per week te besteden of 20. Heb je een baan naast je studie of niet. Kom je makkelijk aan je informatie of niet, schrijf je makkelijk of moeizaam, heb je begeleidings momenten nodig of niet etc. Er is zoveel dat van invloed is.
wat heeft het met geld te maken?
Ik heb nu de eerste maand 40uur te besteden, daarna een stuk minder.

Literatuur is makkelijk te vinden.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 augustus 2010 @ 20:46:

wat heeft het met geld te maken?Nou zolang je niet afstudeert betaal je toch (onnodig) collegegeld?
Ik denk dat ze bedoeld dat je elke maand gewoon je studiegeld moet betalen, dus wanneer je jaren over een scriptie doet er veel geld voor jan met de korte achternaam uit gegeven wordt.
Hangt helemaal van jezelf af. 1 ECTS staat voor 28 uur studeren, dus je zou het in 18 x 28 = 504 uur moeten doen.

Dat komt overeen met 504 / 40 = twaalfeneenhalve week fulltime aan de slag. Drie maanden dus, vakantie niet meegerekend.

Sommigen hebben dat nodig, anderen doen het in minder en weer anderen in veel meer tijd.

Er valt echt niet zoveel over te zeggen.
Ehh, de meeste mensen die er lang over doen, doen dat heus niet voor de lol hoor Het is vaak gewoon een groot project waar je helemaal induikt, en het is gewoon moeilijk plannen om dat allemaal binnen te tijd af te hebben.

Maar als antwoord op je vraag: die is eigenlijk haast niet te beantwoorden. Het ligt zo aan je onderwerp, je eigen motivatie, wat voor dingen je er allemaal nog naast moet doen etc. etc.

Probeer een realistische planning te maken, dan kom je er wel achter. Succes!
sorry, beetje flauwe reactie, maar ik vond het een rare opmerking.

Een scriptie schrijven kan best heel lastig zijn. Het vraagt nogal wat discipline en soms lukt het gewoon niet. Ik ken iemand die na 4 maanden toch maar een ander onderwerp heeft gekozen, omdat het eerste onderwerp gewoon niet haalbaar was. Ik ken mensen bij wie de begeleider elke 2 weken nieuwe ideeen had die ook nog verwerkt moeten worden. Ik ken mensen die faalangst kregen. Ik ken mensen die heel erg op zagen tegen gaan werken en dus maar door gingen met hun scriptie. Allemaal mogelijke scenarios
wat digitalart zegt dus.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 augustus 2010 @ 20:50:

sorry, beetje flauwe reactie, maar ik vond het een rare opmerking.

Een scriptie schrijven kan best heel lastig zijn. Het vraagt nogal wat discipline en soms lukt het gewoon niet. Ik ken iemand die na 4 maanden toch maar een ander onderwerp heeft gekozen, omdat het eerste onderwerp gewoon niet haalbaar was. Ik ken mensen bij wie de begeleider elke 2 weken nieuwe ideeen had die ook nog verwerkt moeten worden. Ik ken mensen die faalangst kregen. Ik ken mensen die heel erg op zagen tegen gaan werken en dus maar door gingen met hun scriptie. Allemaal mogelijke scenarios

Dat snap ik, maar 2 of 3 jaar vind ik gewoon erg veel.

Tuurlijk doe je dat niet voor de lol. Maar denk namelijk dat er ook wel mensen zijn die de stap naar het werkende leven (misschien terecht) erg eng vinden en het daarom onbewust uitstellen...
Niet elke scriptie is trouwens 18 punten. Die van mij is al 30 punten. Dat is dus bijna 2x zo groot. Zo zullen er nog wel meer variaties in zitten.

Heb je ook een bachelorthese geschreven? Daar kun je al wat van afleiden over de tijd die je nodig hebt voor een soortgelijkl project.
M'n bachelorscriptiescriptie ging best snel. Maar die moest ik binnen een vak schrijven, dus er was ook meer begeleiding.

Maar goed, ga me gewoon opsluiten in de bibliotheek!
quote:pizzapizza schreef op 10 augustus 2010 @ 20:55:

[...]

Dat snap ik, maar 2 of 3 jaar vind ik gewoon erg veel.

Tuurlijk doe je dat niet voor de lol. Maar denk namelijk dat er ook wel mensen zijn die de stap naar het werkende leven (misschien terecht) erg eng vinden en het daarom onbewust uitstellen...hahaha ik ken mensen die er al 30 jaar over doen Misschien heb ik wel heel luie kennissen? Soort zoekt soort?
Maak een planning. Begin bij het einde: Wanneer wil je klaar zijn en reken dan terug.

Bijvoorbeeld:

Maart: Inleveren

Februari: Commentaar verwerken, laatste puntjes op de i zetten, lay out en spelling, inhoudsopgave, literatuurlijst

Januari: Voor commentaar laten doorlezen

December: Alles zelf goed doorlezen en verbeteren

Oktober-November: Schrijven

September: Literatuur lezen

Augustus: Literatuur verzamelen
Ik heb echt belachelijk weinig tijd besteed aan m'n scriptie (30 ects). Slordig twee maanden; paar uurtjes per dag (denk 1 á 2). Ik schrijf erg makkelijk. En ik beken; het was geen scriptie om trots op te zijn.
Ik denk dat het van veel dingen afhangt. Wat zijn de eisen van je opleiding aan je scriptie? Moet je zelf data verzamelen of alleen literatuur verwerken? Hoeveel begeleiding krijg je en heb je nodig? Heb je een baan naast je studie of kun je er fulltime aan werken?

En daarnaast zijn er nog externe factoren die invloed kunnen hebben. Bijvoorbeeld als je je scriptie schrijft binnen een project dan kan het gebeuren dat er dingen mislopen in dat project en die dus invloed hebben op de planning.

Zelf heb ik zeer uiteenlopende ervaringen. Mijn bachelorscriptie heb ik een 4 maanden geschreven. Over mijn master scriptie deed ik bijna 10 maanden.

Oh ja en wat denk ik ook invloed heeft is welke eisen je aan jezelf stelt. Wil je enkel een voldoende of wil je er meer uithalen?

Wat heel goed helpt is om eerst het doel van je scriptie op te schrijven en een onderzoeksraag te formuleren. Daarnaast opschrijven wat je allemaal moet doen en een planning maken. Zo houdt je overzicht.

Succes!
anoniem_54476 wijzigde dit bericht op 11-08-2010 11:12
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik heb er 7 jaar over gedaan. Het grootste gedeelte zonder ingeschreven te staan, toen hij klaar was me weer ingeschreven, afgestudeerd en uitgeschreven.

Ik heb wel 2 kinderen gekregen in de tussentijd, heb in verschillende landen gewoond en heb heel lang niet naar mijn scriptie omgekeken. Gelukkig heb ik op het laatst besloten, dat dat zonde was en ben weer gaan schrijven.

Als ik het over moest doen schreef ik 3 maanden fulltime en was er van af.
Het is bij mij inmiddels jaren geleden maar wat een nogal vertragende factor bleek waren mijn begeleiders.

Het lukte me redelijk goed door te werken en niet te veel andere dingen te doen wanneer ik eigenlijk anaylses moest maken of moest schrijven. Maar het duurde ontzettend lang voor alledrie mijn begeleiders de boel gelezen en becommentarieerd hadden. Vreselijk!

Nadat het me echt te erg werd ben ik daar een keer heel duidelijk over geweest en toen was het binnen no-time bekeken en was ik ineens redelijk snel afgestudeerd.
quote:juf_deetje schreef op 11 augustus 2010 @ 12:15:

Ik heb er 7 jaar over gedaan. Het grootste gedeelte zonder ingeschreven te staan, toen hij klaar was me weer ingeschreven, afgestudeerd en uitgeschreven.

Ik heb wel 2 kinderen gekregen in de tussentijd, heb in verschillende landen gewoond en heb heel lang niet naar mijn scriptie omgekeken. Gelukkig heb ik op het laatst besloten, dat dat zonde was en ben weer gaan schrijven.

Als ik het over moest doen schreef ik 3 maanden fulltime en was er van af.Maar kun je je zomaar uitschrijven dan? Valt dan niet alles wat je daarvoor gehaald hebt aan tentamens zomaar weg?
Je kunt je vaak zomaar uitschrijven. Volgens mij is het wel per studie of faculteit een beetje verschillend dus het is natuurlijk wel raadzaam dat even na te vragen voor je dat gaat doen.

Ik heb nog gestudeerd in het doctorale systeem dus weet niet precies hoe het nu zit maar 'in mijn tijd' waren er genoeg mensen die zich, tijdelijk, uitschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven