cavia,s zijn leuk

20-04-2009 22:23 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier net een hamstertopic, maar die heb ik niet (meer), maar wel cavia,s.

Lang geleden had ik hier een topic over de cavia,s Jozef en Maria.

Nu heb ik 7 cavia,s waaronder nog steeds Jozef (die toch een vrouwtje bleek te zijn) en Maria.

Wie heeft er nog meer cavia,s ?
Hallo

Ik heb ook 4 cavia's die buiten in een grote ren wonen, inclusief kinderblokhutje als binnenverblijf. Het zijn 4 dames en komen allemaal uit het asiel. Door de jaren heen heb ik er al heel wat opgevangen. Als er 1 doodgaat, komt er meestal wel weer 1 bij

De tunnel vinden ze helemaal geweldig. Het eerste wat ze 's morgens doen is in optocht door de tunnel racen!

Ahh, leuk die foto's! Nu wil ik ook een cavia!
quote:Ginn schreef op 10 mei 2010 @ 12:29:

Ahh, leuk die foto's! Nu wil ik ook een cavia!Cavia'S Ginn! Ook cavia's zijn gelukkiger als ze met soortgenootjes samenleven
Inderdaad, een cavia in z'n eentje is heel zielig.

Ik heb er 2. Een gecastreerd mannetje samen met een vrouwtje. Ze zijn geweldig! Vooral de gekke sprongetjes die ze soms maken, het zogenaamde 'popcornen', fan-tas-tisch.
Bij mijn ouders heb ik een cavia.

Toen ik thuis woonde was hij gewoon van mij, maar toen ik uit huis ging is hij bij mijn ouders gebleven. Het beest was nogal verwend en zou bij mij de hele dag alleen zijn, vonden we zielig.

Hij is heel lief, als ik bij mijn ouders kom gaan we altijd even knuffelen of mag hij loslopen in de gang. Hij wordt dit jaar alweer 3.

En dat gegil he, super.. Hij weet precies wanneer hij wat krijgt of volgens hem zelf, hoort te krijgen.
Hier drie gezellige dames. Cavia's zijn groepsdieren die zich het meest op hun gemak voelen in een groep(je). De dames hebben een duidelijke rangorde die heftig moet worden bepaald als er nieuwkomers zijn (en helaas ook bij een zieke caaf).

Ze zijn redelijk slim en kunnen veel leren! Een aantal van mijn dames kan:

- naar mij toekomen als ik haar roep!

- vriendjes ophalen die niet durven te komen (door erheen te lopen en de angsthaas achter zich te laten aanlopen),

- over de drempel klimmen (als de buitendeur openstaat) en ze geen zin hebben om nog langer buiten te lopen.

- Zelf in de bak klimmen :-)

- mij of andere huisgenoten begroeten bij binnenkomst (ik heb het vermoeden dat dit geschreeuw om lekkere hapjes zijn).

En in het verleden caafs gehad die de hele middag zonder toezicht op een niet afgesloten terras konden lopen. Ze gingen niet voorbij een bepaalde tegel en liepen niet weg (zelfs niet naar de tuin of het gras). Natuurlijk hield ik ze wel goed in de gaten maar het is bij andere cavia's nooit meer gelukt (die vlogen alle kanten op drama.....)

En een caaf is natuurlijk zeer milieubewust. Ze ruimen al mijn groente- en fruitresten op en eten hun eigen keutels vervolgens weer.....
Ach, ik vind ze ook zó leuk!

Vroeger had ik er één als klein meisje. Ik kreeg hem met sinterklaas en geloof serieus dat dat een van de mooiste momenten in mijn leven was. (klinkt wel sentimenteel, maar toch waar!) Cavia's zijn lief, zachtaardig en bijzonder communicatief. Als je in ze investeert, kun je echt een band met ze opbouwen.

De cavia's die we nu hebben, wonen buiten in onze kippenren. Drie jaar geleden zijn we begonnen met Hector en Moulinex, de twee lelijkste die we konden vinden. Hector is zwart-wit met allemaal borstels, soort jaren '80 kapsel, zo'n lelijke had ik nog nooit gezien. Moulinex was rood-wit en had lange krullen, die echter na één dag kippenren al volledig in de klit zaten waarna Moulinex door het leven ging als wellicht een van de weinige cavia's met heuse dreadlocks. Moulinex moesten we eens per kwartaal knippen en dan kwam er een hele nieuwe cavia af, qua haar. Helaas is Moulinex afgelopen winter overleden, we vermoeden dat hij aangevallen is door een roofvogel/kraai die zich vergiste, want hij lag midden in de ren.

Nu hebben we sinds een maand of twee een nieuwe vriend voor Hector, hij heet Ron en ik lach me kapot om hem. Ron is wit met bruin-zwarte vlekken. Doordat hij voornamelijk wit is, kan ik hem vanuit huis door de ren zien hoppen en dan lach ik me suf. Vind cavia's sowieso ontzettend komisch, dat stomme gehop en die geluidjes. En dat die achterpoten zo stom omhoog schieten als ze hard rennen, net kleine mislukte varkentjes. Als de cavia's me horen aankomen, beginnen ze al te piepen. Denken ze dat ze iets krijgen en meestal is dat nog zo ook, want ik verwen ze graag.

Hector en Ron leven vredelievend samen met de kippen. Ze zijn een aanwinst in mijn leven, serieus waar. Als ik thuis ben, loop ik regelmatig even de tuin in om ze te observeren. En dat terwijl ik mezelf toch als een redelijk normaal volwassen persoon beschouw. ;)
Ik heb sinds een paar weken ook cavia's. Het zijn 2 zeugjes en zijn gladharige.. Ik had eerst maar 1 zeugje, maar vond het zielig en heb vorige week een nieuw zeugje. De '' oudste'' hebben we nu 4 weken en is al redelijk gewend. Ze blijft al zitten als ik haar op wil pakken. Zij is ook echt een kroelkont! En wat leuk als ze hoppen haha. Ze heeft soms ook echt de gekke 5 minuten haha..

Maar de nieuwe wilt maar niet stilzitten als ik haar op schoot neem! Ze maakt dan echt dat ze wegkom, en dat vind ik erg jammer. Ik probeer haar zoiezo 2x per dag op schoot te nemen zodat ze wat kan wennen, maar vind het zo jammer want ze blijft maar niet stil zitten..Zou dit nog veranderen of zal dit haar karakter zijn?
Dieren zijn leuk :D
Ik heb op dit moment buiten 7 mannetjes lopen en een konijn.Het konijn bepaald wanneer de cavia,s gaan slapen. Dan gaan ze allemaal vrijwillig het nachthok in, en het konijn sluit de ingang af, met zijn dikke koppie, zodat er geen enkel dier meer in of uit kan.

Binnen zitten vier vrouwtjes, waaronder nog steeds Jozefientje, inmiddels 3 jaar. Als de vrouwtjes eten krijgen staan de mannen buiten met hun neusje tegen het raam, zodat ik ze niet vergeet.
Hier blijkbaar genoeg mensen die mij advies/antwoord kunnen geven op mijn vragen. Ik wil graag cavia's, maar nu hoor ik van mensen dat ze constant piepen en vreselijk stinken in huis. Wat ik hier in dit forum lees is dat ze enkel piepen als je binnenkomt of ze denken dat ze iets te eten krijgen. Verder lees ik hier ook dat de meeste mensen ze buiten hebben zitten, ik wil er graag 2 en dan binnen zodat ik ze handtam kan maken en ze in een ren ook binnen rond kunnen lopen. Wil graag een huisdier binnen en omdat we hele dagen werken lijkt het me dat zo 2 cavia's die overdag elkaars plezier/gezelschap hebben de ideale huisdieren zijn. Kan op schoot moet eten, kan je vertroetelen, loopt los e.d. of zie ik het nu allemaal te positief in. Is natuurlijk ook kosten en werk aan maar dat is aan elk huisdier. Wie geeft mij raad/advies inzake, piepen, reuk in huis, handtam maken, e.d. ...
De cavia van mijn ouders stinkt totaal niet. Het is een heel schoon dier.

Dat piepen vind ik juist wel schattig. Hij doet het niet altijd maar mijn moeder heeft een soort ritueel sochtends.

Ze drinkt na het opstaan eerst een glas water in de keuken en dan krijgt de cavia gelijk te eten (hij staat in de woonkamer).

Als het niet gaat zoals meneer gewend is begint hij te piepen.

Als m'n moeder de woonkamer binnenkomt begint hij ook te piepen, of als hij een plastic zakje hoort. Niet alle zakjes trouwens, dat vind ik wel knap.

Echt een grote knuffelaar is het niet. Maar dat komt misschien meer door ons. Op schoot zitten wil hij soms wel, dat vind hij ook lekker maar niet te lang.

Rondrennen doet hij niet vaak, hij zit meestal in zijn kooi maar als hij los is is hij erg lief. Beetje snuffelen aan alles en rond lopen.
Dank Kuzu ... dat is alvast weer een positieve gedacht erbij. Kom steeds dichter bij m'n huisdiertje !
Hier hebben we sinds ruim een maand 5 cavia's. 5 dames (dus het blijft bij deze 5). Was eigenlijk op zoek naar 2 jonge cavia's voor de kinderen maar deze kwamen toevallig op mijn pad. Vorige eigenaar had er onvoldoende tijd voor.

We hadden in een paadenbox een grote ruimte voor ze gemaakt. Maar daar zijn ze nog niet terecht gekomen.

ze staan in 2 grote kooien in de huiskamer. Lopen regelmatig hier in huis en gaa bijna iedere dag een paar uurtjes naar buiten.

Cavia's op zich stinken niet maar de kooi wel bij onvoldoende verschonen. Dus dat heb je helemaal zelf in de hand.

Hier beginnen ze wel elke keer te piepen zodra de kelderdeur open gaat (en met 8 personen in huis gaat die nog al een keer open). Maar zo storend is dat geluid niet hoor.

We zijn hier gewend aan twee varkens die beginnen te gillen zodra ze me zien en daar valt het piepen van 5 cavia's totaa in het niet.
Ahh.,.ik vind cavia's ook zulke schattige beestjes.. Lekker log, dik en zooo koddig. Ik heb zelf ook altijd cavia's gehad en op dit moment heb ik er eentje die eigenlijk veels te dik is..Als hij vooruit loopt sleept hij zich eigenlijk voort, het ziet er schattig uit maar misschien moet hij op dieet. Kan dit wel? Iemand anders ervaring mee??
*krijgt zin in cavia's door dit topic*
Ik vind hier dingen van.
Cavia's stinken helemaal niet. Tenminste de vrouwtjes niet.

Ik heb een paar keer mannen gehad en die rook je soms wel, maar komt omdat die sproeien.

Zelf heb ik 3 meisjes: Suki, Saba en Zoe.

Suki had ik als eerste, die was zo klein dat ze in mijn hand paste toen ik haar kreeg. Daarna nam ik Saba erbij, die is wat pittiger dan Suki. Behalve als het om eten gaat want dan is Suki weer de baas, die is echt gek op groenvoer.

Daarna kregen we Zoe, die nu nog klein is, ze is heel schattig. We noemen haar ook standaard Baby smurf.

Omdat ze zo piepklein is vergeleken met die andere 2.
dus jullie zetten de cavia's ook buiten?

zijn ze ook wintervast?
MEFunny:

Mijn cavia's wonen het hele jaar door buiten. Cavia's krijgen GEEN wintervacht, maar kunnen wel redelijk goed tegen kou, áls je maar zorgt voor een schoon, droog en warm binnen/nachtverblijf. Vocht en tocht echter is niet goed voor de caafs!

Ik zelf heb een kinderspeel-blokhutje als binnen/nachtverblijf, met daarin nog een apart slaapruimte, die ik 's winters elke dag voldoe met schoon hooi en stro. Het blokhutje staat in een grote ren van 4m x 4m. 's Winters zijn ze het grootste gedeelte van de dag in "de hut", maar de sneeuw afgelopen winter vonden ze geweldig.

Oude en/of zieke cavia's zou ik in het najaar en winter wel binnenhalen, omdat die gewoon minder sterk zijn.

PS Mijn foto's staan hier een stukje naar boven (10 mei)
En hier een foto van mijn nieuwe caaf, Swinkels. Een gecastreerde beer voor het vermaak van mijn dames

Staatsiefoto

En Swinkels buiten:

Helaas is vorige maand één van de meisjes overleden.
bedankt slofje voor de info..
Hoi

Ik zit te denken om over een tijdje weer huisdieren te nemen. Ik heb nu 2 ratjes in mijn kamer, maar die zijn niet heel erg knuffelig. Nu is mijn vraag heb je ook wat kleinere cavia's. Die ik ken zijn echt behoorlijk stevig en groot terwijl ik eigenlijk toch iets kleiners zoek.
Cavia's zijn zooo leuk!! Ik heb zelf vier vrouwtjes. Ze staan buiten en hebben verwarming in hun hok :-) Het zijn vier teddy's.

Een extra klein ras bestaat niet Rianne. Er bestaan wel grote cavia's, de cuy cavia's.

Vroeger heb ik ook altijd cavia's gehad. Het zijn lieve schattige diertjes en leuk om ze in een groep te zien.
Hier ook een cavialiefhebber. Ikheb vier mannetjes.

James, Elliott, Bruce en Lee.

Allemaal verschillende karakters, Lee is een dikzak,Bruce is zijn boer en mager.

James is pikzwart en vrij klein. Elliott is een beetje raar,wenoemen hem dan ook "Gekke El".

Maar leuk dat ze zijn, ikheb er elke dag plezier van.

groetjes.
wij hebben 16 cavia's thuis, 9zeugen en 7beren. Maar ben verliefd op allemaal! En we hebben dan ook een enorm hok, helemaal zelf gemaakt door vriendlief!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven