Man baan kwijt
maandag 16 augustus 2010 om 12:22
K.t met Peren.. Manlief heeft zojuist gehoord dat hij zijn baan wegens economische redenen kwijt raakt.. Vorig jaar had het bedrijf het al heel moeilijk en gingen alle jaarcontracters er al uit maar hij heeft een vaste aanstelling. Hij werkt er vanaf vorig jaar januari..
Hoe zit dat nu met even. ontslag vergoeding ? HIj heeft hiervoor een eeuwigheid ergens anders gewerkt maar door verhuizing heeft hij deze baan genomen. Hij werkt er dus vanaf januari 2009.
Wij zijn lid van de vakbond dus die bellen is sowiezo handig, en CWI kan meen ik pas vanaf het moment dat je op papier hebt..
Wie heeft er tips of do's en don'ts voor me ?
Hoe zit dat nu met even. ontslag vergoeding ? HIj heeft hiervoor een eeuwigheid ergens anders gewerkt maar door verhuizing heeft hij deze baan genomen. Hij werkt er dus vanaf januari 2009.
Wij zijn lid van de vakbond dus die bellen is sowiezo handig, en CWI kan meen ik pas vanaf het moment dat je op papier hebt..
Wie heeft er tips of do's en don'ts voor me ?
maandag 16 augustus 2010 om 19:41
quote:Schilderspalet schreef op 16 augustus 2010 @ 18:16:
[...]
En economische redenen is de meest opgegeven reden afgelopen jaar voor ontslag! Al dan niet waarheid
Tegenwoordig schonen bedrijven hun personeelsbestand op en grijpen de econimische crisis aan om dit te doen
Heel lullig, maar helaas waarheid.
Ja idd, gebeurt aan de lopende band helaas.
Poldervrouw, sterkte ermee en hopelijk heeft je man vlug een nieuwe baan gevonden!
[...]
En economische redenen is de meest opgegeven reden afgelopen jaar voor ontslag! Al dan niet waarheid
Tegenwoordig schonen bedrijven hun personeelsbestand op en grijpen de econimische crisis aan om dit te doen
Heel lullig, maar helaas waarheid.
Ja idd, gebeurt aan de lopende band helaas.
Poldervrouw, sterkte ermee en hopelijk heeft je man vlug een nieuwe baan gevonden!
maandag 16 augustus 2010 om 19:42
quote:poldervrouw schreef op 16 augustus 2010 @ 19:37:
De reden is echt economisch daar twijfelen we niet aan. Voordeel mogelijk van vast contract is de eventueel de vergoeding.
Dat zou in deze specifieke situatie zo kunnen uitpakken maar gaat zeker niet in alle gevallen op. Eventueel is het juiste woord.
Hou overigens in de gaten dat je over meer zaken kunt onderhandelen. Denk aan kunnen solliciteren onder werktijd, het laten vervallen van de opzegtermijn waardoor je eerder aan de slag kunt bij een nieuwe werkgever, outplacement, etcetera. De ontslagvergoeding is niet altijd het belangrijkste aspect.
De reden is echt economisch daar twijfelen we niet aan. Voordeel mogelijk van vast contract is de eventueel de vergoeding.
Dat zou in deze specifieke situatie zo kunnen uitpakken maar gaat zeker niet in alle gevallen op. Eventueel is het juiste woord.
Hou overigens in de gaten dat je over meer zaken kunt onderhandelen. Denk aan kunnen solliciteren onder werktijd, het laten vervallen van de opzegtermijn waardoor je eerder aan de slag kunt bij een nieuwe werkgever, outplacement, etcetera. De ontslagvergoeding is niet altijd het belangrijkste aspect.
maandag 16 augustus 2010 om 19:44
maandag 16 augustus 2010 om 19:55
quote:traincha2 schreef op 16 augustus 2010 @ 19:38:
[...]
Is dat zo? Ik vond het anders in mijn geval nog wel meevallen eigenlijk.
Je ww is 70 % van je salaris tot een max bedrag, dat ik niet zo kan zeggen.
Dus ja verdien je veel meer, dan kom je op dat max bedrag uit, en als dat dan maar 50 % is van je salaris, dan scheelt het veel ja.
[...]
Is dat zo? Ik vond het anders in mijn geval nog wel meevallen eigenlijk.
Je ww is 70 % van je salaris tot een max bedrag, dat ik niet zo kan zeggen.
Dus ja verdien je veel meer, dan kom je op dat max bedrag uit, en als dat dan maar 50 % is van je salaris, dan scheelt het veel ja.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 16 augustus 2010 om 20:06
dinsdag 17 augustus 2010 om 12:39
Ok.. duidelijk..
Hij is nu ingeschreven bij Werk.nl maar verder wachten we even de verdere akties af van de werkgever.
Datum heeft ie niet gehad enige wat er is gezegd laat het maar bezinken en dan horen we wel wat je wil ?? Hij wil daar gewoon blijven natuurlijk..
We hebben contact met de bond en we zullen dan de event. aangeboden regeling door hen laten controleren. Zelf hebben we wel eea bedacht wat er in zou moeten. We hebben er totaal geen ervaring mee.. Geen van ons heeft ooit onze baan verloren..
De eerste paniek is al wat weg. Kwestie van gaan solliciteren. en hopen dat er zsm iets nieuws is.
Bedankt voor alle tips etc. fijn dat er een forum is met zoveel kennis..
Hij is nu ingeschreven bij Werk.nl maar verder wachten we even de verdere akties af van de werkgever.
Datum heeft ie niet gehad enige wat er is gezegd laat het maar bezinken en dan horen we wel wat je wil ?? Hij wil daar gewoon blijven natuurlijk..
We hebben contact met de bond en we zullen dan de event. aangeboden regeling door hen laten controleren. Zelf hebben we wel eea bedacht wat er in zou moeten. We hebben er totaal geen ervaring mee.. Geen van ons heeft ooit onze baan verloren..
De eerste paniek is al wat weg. Kwestie van gaan solliciteren. en hopen dat er zsm iets nieuws is.
Bedankt voor alle tips etc. fijn dat er een forum is met zoveel kennis..
dinsdag 17 augustus 2010 om 12:40
quote:keedy schreef op 16 augustus 2010 @ 19:44:
[...]
Nou, ik vind het toch behoorlijk schelen...doe mij maar weer heel vlug een baan
Ligt er natuurlijk aan hoeveel je verdient, hoe hoger salaris, hoe meer eraf gaat.Scheelt best veel hoor.. "Gelukkig" verdient hij niet extreem veel dus zal het verschil verhoudingsgewijs minder zijn, maar minder is het zeker en dan zou het prettig zijn als de vergoeding eea kan opvangen..
[...]
Nou, ik vind het toch behoorlijk schelen...doe mij maar weer heel vlug een baan
Ligt er natuurlijk aan hoeveel je verdient, hoe hoger salaris, hoe meer eraf gaat.Scheelt best veel hoor.. "Gelukkig" verdient hij niet extreem veel dus zal het verschil verhoudingsgewijs minder zijn, maar minder is het zeker en dan zou het prettig zijn als de vergoeding eea kan opvangen..
dinsdag 17 augustus 2010 om 12:43
Vakbond gaan bellen, wellicht kunnen ze een sociaal plan onderhandelen want het UWV doet inderdaad geen uitspraak over een ontslagvergoeding. Daarvoor moet je zelf binnen 6 mnd na opzegging voor naar de Kantonrechter wegens kennelijk onredelijk ontslag. Daarnaast kan de vakbond helpen met het schrijven van het verweerschrift. Als je de stukken van het UWV hebt gekregen waarin de werkgever zijn motivatie geeft mag je binnen 14 dagen aan het UWV laten weten waarom je het hier nit mee eens bent. De kans om die procedure te winnen is trouwens wel heel klein maar je bent lid van de vakbond dus gewoon proberen. Andere manier waarop je soms een ontslagvergoeding krijgt is vanwege de cao waar je onder valt. Soms geeft die een regeling dat je afhankelijk van leeftijd en dienstverband een aanvulling op je ww krijgt voor een bepaalde duur.