Polydroom (taboe!)

23-08-2010 14:33 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder klein kind krijgt het er volgens mij wel ingeramd, met een liefdevolle bedoeling. Als je later groot bent, kom je een leuke jongen (meisje - voor de mannen hier) tegen, je krijgt verkering, verloving volgt, en daarna trouwen en krijgen jullie hele lieve kindertjes.

Het gehele beeld van het ideale gezin in de minder geëmancipeerde gebieden, zoals mijn omgeving, bestaat uit twee verliefde mensen met kinderen, waarvoor mama zorgt terwijl vader de kost verdient. Opgroeiend kwam ik er achter dat ik jongens helemaal niet zo leuk vond dat was geheel wederzijds. Meisjes vond ik trouwens ook niet interessant. Een moeilijke vriendschap zo hier en daar en vooral bezig met mijn eigen interesses tot ik (vér?) voorbij de 18 was.

Tot die keer dat ik hém tegenkwam. Vlinders van verliefdheid en duizelig van geluk, hoop, verwachting, liefde en vrees werden tot een hechte relatie: vrienden, maatjes en speelkameraadjes. Een knappe vent, liefdevol, zorgzaam, intelligent en humoritisch.

En toen kwam ik háár tegen.

Tot mijn verbazing voelde ik dezelfde vlinders nóg een keer en bleef mijn gevoel voor hém nog steeds het zelfde. Een ontmoeting tussen hem en haar leverde voor mij een onwaarschijnlijk gevoel op. De twee mensen waar je verliefd op bent en van houdt bij elkaar. Een ontmoeting die niet zonder gevolgen bleef, want ook tussen hen sloeg een vonk over.

Alles wat er sinds mijn opvoeding bij mij was binnengekomen over relaties tussen mensen ging omver. Man-vrouw is "zoals het hoort" en daarnaast heb je man-man en vrouw-vrouw relaties. Alle drie deze vormen zijn in Nederland (redelijk) algemeen geaccepteerd en voor de wet mag er in alle vormen getrouwd worden.

Even zoeken levert op dat wat "wij" hebben, een polyamoreuze relatie is. Overigens is de uitleg hiervan in mijn ogen wat beperkend. In de door mij gevonden informatie wordt er steevast gesproken over een relatie van één persoon van de éne sekse met twéé personen van de andere sekse. Voor mijn vriend zou dat inderdaad waar zijn, maar voor mijn vriendin en mij niet! Er bestaat naast de man-vrouw-relatie immers ook de vrouw-vrouw-relatie.

De emancipatie heeft ouderwetse term "veelwijverij" (nog?) niet omgebogen tot "veelpartnerij". Waarom rust er zo'n taboe op een dergelijke relatie, terwijl het gaat om liefde? Trouwen zou polygamie zijn, verboden volgens de Nederlandse wet. Niet dat trouwen een voor/door ons uit te voeren wens is, maar waarom verboden? Drie mensen die met elkaar in het huwelijk willen treden mag niet.

Beetje dromen er over mag gelukkig wel.

Onze polydroom.
uhm....fijn voor je dat je gelukkig bent

ik ben blijkbaar toch niet zo open-minded dat ik dit zonder wat meer gedachten onmiddellijk, tja wat?..goedkeur/accepteer..?
Raar is dat hè, want waarschijnlijk ben je wel heel openminded voor een homo/lesbo stel.
quote:hyperta schreef op 23 augustus 2010 @ 14:38:

Raar is dat hè, want waarschijnlijk ben je wel heel openminded voor een homo/lesbo stel.ja, dat is precies waar ik aan dacht. Zolang mensen van elkaar houden, gun ik hen alle geluk.
Ik vind dit mooi.

Jullie hebben, zo te horen, een hele liefdevolle, gelijkwaardige relatie met elkaar.

En dat is de maatstaf in een relatie (voor mij dan): liefde en respect. Of dat nou met mannen, vrouwen, 2, 3, 4...wat maakt dat dan nog uit?
Toevallig was ik hier laatst ook overna aan het denken..

Ik vind het ook vreemd,(omdat het dus niet het ideaal beeld is..)

maar ik begrijp het wel! en ik vind het ook jammer voor jullie dat jullie je niet officieel mogen binden.

Je houd van elkaar en daar gaat het om.!
Tja, ik zou er niet blij mee zijn als mijn kinderen met meer dan 1 persoon (per relatie) zouden thuiskomen.

Hoe doen jullie dat met kerst?
Ja, dat vind ik echt.
Hoe lang is deze situatie bestaand?

Ik ken het uit eigen ervaring, maar het bleek niet houdbaar.
'Kijk, en dat is nou het probleem met het homohuwelijk. Nu wil iedereen en alles trouwen.' Dat zouden mijn ouders zeggen. En geef ze eens ongelijk. Waar leg je de grens? Een huwelijk tussen drie mensen? Vier? Waarom zou een huwelijk tussen twintig man verboden moeten zijn?

Huwen doe je met een mannetje en een vrouwtje. Dat is de traditie. Sta je al het andere toe, man-man/man-vrouw/man-man-man-man-man-vrouw, man-hond-paard, wat is dan nog de meerwaarde van een huwelijk?
Geweldig. Lijkt me geweldig om zo'n relatie(s) te hebben.

Ik ben een gewone saaie hetero wat dat betreft. Maar ik roep altijd dat ik in mijn volgende leven man of lesbisch wordt. ( Omdat ik dat manvolk welliswaar aantrekkelijk maar onbegrijpelijk vind) Maar nu ik jouw post heb gelezen denk ik dat ik in een volgend leven polydromer word. Het beste van twee werelden en dan ook nog die twee werelden met elkaar kunnen delen.
ik ken geen mensen waarbij dit dagelijkse praktijk is, wel mensen waarbij er meerdere relaties zijn (maar dan niet ook nog onderling zoals bij jullie). Deze mensen zitten overigens in een wereldje (in de UK) waarbij poly wel meer voorkomt, in allerlei constellaties. Volgens mij kennen ze die mensen via Bicon, een jaarlijkse conferentie voor bisexuelen (http://bicon.org.uk/).

Ik vind het mooi dat het alle kanten op klikt, ik wens je veel geluk.
Als jullie maar gelukkig zijn toch!

Trek je maar niks aan van wat mensen ervan vinden.

Geniet ervan
quote:JohnnyCake schreef op 23 augustus 2010 @ 14:47:

Huwen doe je met een mannetje en een vrouwtje. Dat is de traditie. Sta je al het andere toe, man-man/man-vrouw/man-man-man-man-man-vrouw, man-hond-paard, wat is dan nog de meerwaarde van een huwelijk?Ik zie de meerwaarde sowieso niet in. Daarom ben ik ook niet getrouwd. Lang leven het samenlevingscontract. En een feestje geven kan altijd.
quote:Saaar schreef op 23 augustus 2010 @ 14:44:

Tja, ik zou er niet blij mee zijn als mijn kinderen met meer dan 1 persoon (per relatie) zouden thuiskomen.

Hoe doen jullie dat met kerst?

Ouders zijn ook in ons geval het probleem. Dat wil zeggen dat haar ouders niet op de hoogte zijn van het bestaan van welke relatie dan ook. Ze heeft "vrienden". Mijn ouders keuren de relatie tussen mij en mijn vriend af en ik heb ze verder niet op de hoogte gebracht, omdat de reactie te raden is. De ouders van mijn vriend zijn niet officieel op de hoogte gebracht, maar weten genoeg.

Kerst is dus ook ieder van ons onafhankelijk van elkaar bij de eigen ouders en tweede kerstdag zijn we allemaal "bij vrienden" en vieren we kerst dus met zijn drie-tjes.
quote:Guinevieve schreef op 23 augustus 2010 @ 14:50:

[...]

Ik zie de meerwaarde sowieso niet in. Daarom ben ik ook niet getrouwd. Lang leven het samenlevingscontract. En een feestje geven kan altijd.Precies, je snapt 'm!
Man-vrouw is zoals het hoort, omdat dat cultureel gezien het meest voorkomende is. Niet omdat dát alleen maar de enige juiste weg is wat mij betreft, integendeel.

Timanni krijgt dus van mij het plaatje man-vrouw te zien, omdat dat het meest voorkomende is en (dus) het meest behapbare voor een klein kind. Die ziet toch overal in de boeken, op school en op tv een pappa en een mamma voorbijkomen. En thuis ook, trouwens.

Zodra blijkt dat Timanni belangstelling heeft voor de andere óf eigen sekse als liefdespartner, zal ik daar niet moeilijk over doen. Tegen die tijd is ie ook klaar om te weten hoe de wereld op dat punt nog verder in elkaar zit.

Maar ook dan zal ik hem niet gelijk ook met alle 'niche-'verschijnselen (dat wil zeggen, de percentueel zéér weinig voorkomende relatievormen als polyamorie of polygamie) willen bekendmaken. Dat zoekt ie nog wat later maar weer uit, ook vanwege het mogelijk verwarrende aspect bij de eerste stapjes op liefdespad.

Zelf zou ik niet in een polyamoureuze situatie kunnen gedijen, maar dat ben ik. Voor mij verder geen taboe.
quote:houvanjezelf schreef op 23 augustus 2010 @ 14:47:

Hoe lang is deze situatie bestaand?

Ik ken het uit eigen ervaring, maar het bleek niet houdbaar.Twee jaar.
Waarom er zo'n taboe op rust?

Tsja,........ geen idee.

" Wat de boer niet kent dat vreet ie niet " , zoiets zal het wel zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De waarde van een huwelijk is de waarde die je er zelf aan geeft. De waarde van iets persoonlijks als jouw huwelijk hoort niet te dalen door hoe anderen het interpreteren

Verder merk ik dat ik in de liefde erg tolerant ben. Maar goed, ik ben op andere gebieden dan weer bijzonder intolerant; ieder zijn beperkingen
quote:JohnnyCake schreef op 23 augustus 2010 @ 14:47:

'Kijk, en dat is nou het probleem met het homohuwelijk. Nu wil iedereen en alles trouwen.' Dat zouden mijn ouders zeggen. En geef ze eens ongelijk. Waar leg je de grens? Een huwelijk tussen drie mensen? Vier? Waarom zou een huwelijk tussen twintig man verboden moeten zijn?

Huwen doe je met een mannetje en een vrouwtje. Dat is de traditie. Sta je al het andere toe, man-man/man-vrouw/man-man-man-man-man-vrouw, man-hond-paard, wat is dan nog de meerwaarde van een huwelijk?

Johnnycake, ik raad je aan je eens te verdiepen in de traditie van het huwelijk, en ook ietsje verder te kijken dan de christelijke traditie hierin die niet zo heel oud is, en waarin het huwelijk in den beginnen helemaal niet zo belangrijk was. Als je een leuk boek wilt lezen wat hier onder andere ook over gaat raad ik je Committed aan van Elizabeth Gilbert.

In geval van partners die meerderjarig zijn en in staat hun eigen wensen uit te spreken en een verbintenis willen aangaan die wettelijke rechten en plichten met zich mee brengt kan ik geen problemen hebben met een man-man-man-vrouw-vrouw verbintenis, om maar een dwarsstraat te noemen. Iets zo houden omdat de traditie zo was vind ik een zwak argument, zullen we de electriciteit dan ook maar verbannen en weer dierenhuiden omslaan?
aikidoka wijzigde dit bericht op 23-08-2010 14:57
Reden: typefoutje
% gewijzigd
quote:hyperta schreef op 23 augustus 2010 @ 14:51:

[...]

Ouders zijn ook in ons geval het probleem. Dat wil zeggen dat haar ouders niet op de hoogte zijn van het bestaan van welke relatie dan ook. Ze heeft "vrienden". Mijn ouders keuren de relatie tussen mij en mijn vriend af en ik heb ze verder niet op de hoogte gebracht, omdat de reactie te raden is. De ouders van mijn vriend zijn niet officieel op de hoogte gebracht, maar weten genoeg.

Kerst is dus ook ieder van ons onafhankelijk van elkaar bij de eigen ouders en tweede kerstdag zijn we allemaal "bij vrienden" en vieren we kerst dus met zijn drie-tjes.

Daarom is het dus zo'n taboe.

Jullie doen er zélf stiekum over.

Dat maakt het al meteen een beetje " viezig " voor een ander, kan ik me zo voorstellen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Guinevieve schreef op 23 augustus 2010 @ 14:50:

[...]

Ik zie de meerwaarde sowieso niet in. Daarom ben ik ook niet getrouwd. Lang leven het samenlevingscontract. En een feestje geven kan altijd.

Voor ons is het ook geen wens om te trouwen, maar het is tóch raar dat het een relatievorm is waarbij een wettelijke verbintenis strafbaar is. Dus ook al staan we alle drie te springen om te trouwen, dan mág het niet.

Persoonlijke meerwaarde of niet.
Ik sta er een beetje in zoals Tia Dalma, al heb ik dan geen kinderen en ik heb het tegenovergestelde van AlettaJacobs: tolerant op vele gebieden, maar gek genoeg minder bij liefde/sex.

Het zou bij mij dus zeker even een gefronste wenkbrauw geven als iemand mij dit zou melden.
Mij kan het absoluut niet schelen of mijn kinderen 'thuiskomen' met een man, een vrouw, 2 mannen of vrouwen, 1 man en 1 vrouw, of hoe dan ook, als ze maar gelukkig zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 augustus 2010 @ 14:55:

[...]

Daarom is het dus zo'n taboe.

Jullie doen er zélf stiekum over.

Dat maakt het al meteen een beetje " viezig " voor een ander, kan ik me zo voorstellen.Oudere mensen komen hebben vaak een hele andere opvattingen hierover door hun opvoeding en de tijd waarin zij opgroeiden. Moeten wij ze dan persé confronteren met onze ideeën of moeten we ze wellicht hierin wat in bescherming nemen. Zij willen dit meestal niet eens weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven