
Een automaat, of niet?

woensdag 25 augustus 2010 om 13:33
Wat zijn de voor en nadelen van het rijden in een automaat?
Wij zitten eraan te denken een nieuwe auto te kopen. Een automaat dus. Dat is toeval, de auto van onze keuze, 4 jaar oud, is automatisch geschakeld. Hoewel het heus gemakkelijker is? ( want niet meer schakelen) lijkt het me ook vreemd. Want als het zo veel gemakkelijker is, waarom zijn dan niet alle auto's automatische geschakeld? En wat als deze auto, zeg maar, na 4 jaar aan vervanging toe is, en we kopen weer een gewone geschakelde auto, wat dan? Moet je dan niet ineens gigantisch wennen?
Ik weet niet maar ik twijfel. Wie helpt?
Wij zitten eraan te denken een nieuwe auto te kopen. Een automaat dus. Dat is toeval, de auto van onze keuze, 4 jaar oud, is automatisch geschakeld. Hoewel het heus gemakkelijker is? ( want niet meer schakelen) lijkt het me ook vreemd. Want als het zo veel gemakkelijker is, waarom zijn dan niet alle auto's automatische geschakeld? En wat als deze auto, zeg maar, na 4 jaar aan vervanging toe is, en we kopen weer een gewone geschakelde auto, wat dan? Moet je dan niet ineens gigantisch wennen?
Ik weet niet maar ik twijfel. Wie helpt?

woensdag 25 augustus 2010 om 14:49

woensdag 25 augustus 2010 om 15:06

woensdag 25 augustus 2010 om 15:10
Al die standen klinken me net zo in de oren als schakelen, nou ja; ongeveer dan. In z'n vrij, in de 1 optrekken, 2 op het pleintje, of in de bocht in de wijk,3 op de wijkring, soms ook;4 en 5 op de autobaan....
Die S en E en D stand zijn dan toch vergelijkbaar??
Ja het rijdt idd goedkoper heb ik me laten vertellen, omdat de auto zelf op de goede momenten schakeld.
Maar wat is dan het probleem met bergen? Wij gaan vaak ver weg met de auto, ook door de bergen ( hoge alpen) is dat dan een serieus ding?
Lijkt me overigens geweldig als je allebei kunt. En automatisch en hand. Doe-mij-die-maar....
Tja wat is wijsheid he? Het is een audi, diesel, station, helemaal leuk, alles erop en eraan. Maar die automaat....kweenie. Ikzelf vind het de uitvinding van de eeuw. Maar mijn man is degene die rijdt, dus tja.
Ik ben wat dat betreft gewoon een gewoontemens, iedereen hier rijdt zowat handgeschakeld, dus dan zou dat wel beter zijn denk ik dan? En waarom anders doen als dit prima werkt?
Aan de andere kant, ik heb altijd de schurft gehad aan dat geschakel en schakel nog steeds te snel en teveel, en ook in de bocht terwijl ik eigenlijk wil afremmen ( i know i know).
Maar als je logisch redeneerd is een automaat veel logischer
Toen we vorig jaar op Curacao waren reed mijn man in de huurauto, uiteraard een automaat, en hij vond het maar niks...
Ik neig nu wel naar een; DOEN, beetje wel dankzij alle goede bijdrages van jullie hier.
Die S en E en D stand zijn dan toch vergelijkbaar??
Ja het rijdt idd goedkoper heb ik me laten vertellen, omdat de auto zelf op de goede momenten schakeld.
Maar wat is dan het probleem met bergen? Wij gaan vaak ver weg met de auto, ook door de bergen ( hoge alpen) is dat dan een serieus ding?
Lijkt me overigens geweldig als je allebei kunt. En automatisch en hand. Doe-mij-die-maar....
Tja wat is wijsheid he? Het is een audi, diesel, station, helemaal leuk, alles erop en eraan. Maar die automaat....kweenie. Ikzelf vind het de uitvinding van de eeuw. Maar mijn man is degene die rijdt, dus tja.
Ik ben wat dat betreft gewoon een gewoontemens, iedereen hier rijdt zowat handgeschakeld, dus dan zou dat wel beter zijn denk ik dan? En waarom anders doen als dit prima werkt?
Aan de andere kant, ik heb altijd de schurft gehad aan dat geschakel en schakel nog steeds te snel en teveel, en ook in de bocht terwijl ik eigenlijk wil afremmen ( i know i know).
Maar als je logisch redeneerd is een automaat veel logischer
Toen we vorig jaar op Curacao waren reed mijn man in de huurauto, uiteraard een automaat, en hij vond het maar niks...
Ik neig nu wel naar een; DOEN, beetje wel dankzij alle goede bijdrages van jullie hier.

woensdag 25 augustus 2010 om 15:23
Even wat dingen ontkrachten.
Automaat en zuiniger rijden, dit is lang niet altijd zo. Net als schakelen op het juiste moment. Dit hangt ook af van de afstelling van de automaat. Dit is voor elk merk verschillend. Daarnaast hangt zuinigheid vooral af van de rechtervoet en doet bandenspanning ook heelveel.
De door jouw genoemde letters zeggen mij niet zoveel. Je hebt de P (parkeren) R (achteruit) N ( neutraal) en D (rijden). Of Audi hiervoor andere aanduidingen gebruikt is mij niet bekend.
Maak een uitgebreide proefrit, je man kan dan ervaren of hij het wel of niet wat vindt.
Handschakelen bij een automaat kun je absoluut niet vergelijken met handmatig schakelen. Er zijn omstandigheden dat door automaat ingeschakelde versnelling niet overeen komt met de wens, dit kun je aanpassen.
In de bergen rijden is absoluut geen probleem. Bij dalen is het de kunst om af zoveel mogelijk af te remmen op de motor en niet met je remmen. Dit is beter voor de auto. Je hebt hiervoor dus een speciale stand op de automaat, zodat je meer kunt afremmen op de motor en de remmen minder hoeft te belasten.
Er zijn echter veel mensen die vooral de remmen gebruiken en deze kunnen dan oververhit raken.
Automaat en zuiniger rijden, dit is lang niet altijd zo. Net als schakelen op het juiste moment. Dit hangt ook af van de afstelling van de automaat. Dit is voor elk merk verschillend. Daarnaast hangt zuinigheid vooral af van de rechtervoet en doet bandenspanning ook heelveel.
De door jouw genoemde letters zeggen mij niet zoveel. Je hebt de P (parkeren) R (achteruit) N ( neutraal) en D (rijden). Of Audi hiervoor andere aanduidingen gebruikt is mij niet bekend.
Maak een uitgebreide proefrit, je man kan dan ervaren of hij het wel of niet wat vindt.
Handschakelen bij een automaat kun je absoluut niet vergelijken met handmatig schakelen. Er zijn omstandigheden dat door automaat ingeschakelde versnelling niet overeen komt met de wens, dit kun je aanpassen.
In de bergen rijden is absoluut geen probleem. Bij dalen is het de kunst om af zoveel mogelijk af te remmen op de motor en niet met je remmen. Dit is beter voor de auto. Je hebt hiervoor dus een speciale stand op de automaat, zodat je meer kunt afremmen op de motor en de remmen minder hoeft te belasten.
Er zijn echter veel mensen die vooral de remmen gebruiken en deze kunnen dan oververhit raken.
woensdag 25 augustus 2010 om 15:43
woensdag 25 augustus 2010 om 15:53
quote:Vivamp schreef op 25 augustus 2010 @ 15:10:
Al die standen klinken me net zo in de oren als schakelen, nou ja; ongeveer dan. In z'n vrij, in de 1 optrekken, 2 op het pleintje, of in de bocht in de wijk,3 op de wijkring, soms ook;4 en 5 op de autobaan....
Die S en E en D stand zijn dan toch vergelijkbaar??
.
Zoals Dahlia zegt, in veruit de meeste gevallen zet je de automaat in D (drive) en that's it. Mijn moeder rijdt al meer dan tien jaar automaat en meer dan D of R(reverse) gebruikt ze niet, gezien de stoflaag bij het standje 3,2 en L.
Gek genoeg rij ik sportiever in een automaat. Als ik even snel wil inhalen dan hoef ik niet te schakelen maar dan trap ik het gaspedaal gewoon wat verder in et voila, de automaat schakelt automatisch een stapje lager en de auto gaat als een speer. Allemaal heel soepeltjes. Mensen die automaten niks vinden hebben dit denk ik nog niet door, de zogenaamde kick-back functie
Al die standen klinken me net zo in de oren als schakelen, nou ja; ongeveer dan. In z'n vrij, in de 1 optrekken, 2 op het pleintje, of in de bocht in de wijk,3 op de wijkring, soms ook;4 en 5 op de autobaan....
Die S en E en D stand zijn dan toch vergelijkbaar??
.
Zoals Dahlia zegt, in veruit de meeste gevallen zet je de automaat in D (drive) en that's it. Mijn moeder rijdt al meer dan tien jaar automaat en meer dan D of R(reverse) gebruikt ze niet, gezien de stoflaag bij het standje 3,2 en L.
Gek genoeg rij ik sportiever in een automaat. Als ik even snel wil inhalen dan hoef ik niet te schakelen maar dan trap ik het gaspedaal gewoon wat verder in et voila, de automaat schakelt automatisch een stapje lager en de auto gaat als een speer. Allemaal heel soepeltjes. Mensen die automaten niks vinden hebben dit denk ik nog niet door, de zogenaamde kick-back functie

woensdag 25 augustus 2010 om 16:18
quote:Vivamp schreef op 25 augustus 2010 @ 15:10:
Al die standen klinken me net zo in de oren als schakelen, nou ja; ongeveer dan. In z'n vrij, in de 1 optrekken, 2 op het pleintje, of in de bocht in de wijk,3 op de wijkring, soms ook;4 en 5 op de autobaan....
Die S en E en D stand zijn dan toch vergelijkbaar??
Ik weet niet wat een E-stand is. Wij hebben zelf ook 2 verschillende Audi's en daar zit bij beiden geen E-stand op.
De S is de sportstand. Dan maakt hij meer toeren voordat hij doorschakelt, dus ben je nog sneller weg aan het stoplicht dan in de D-stand...tenminste bij mijn autootje wel.
quote:Tja wat is wijsheid he? Het is een audi, diesel, station, helemaal leuk, alles erop en eraan. Maar die automaat....kweenie. Ikzelf vind het de uitvinding van de eeuw. Maar mijn man is degene die rijdt, dus tja.Mijn vorige Audi was hetzelfde model als wat ik nu heb, alleen handgeschakeld. In het begin vond ik het maar niets. Ik wilde zelf schakelen, had het idee dat je met zelf schakelen sneller weg was dan met de automaat...maar dat is allemaal bedrog. Nu na 5 jaar automaat rijden wil ik niet anders meer. Zeker als je net als ik veel op de weg zit en ook nog regelmatig file rijdt.
Al die standen klinken me net zo in de oren als schakelen, nou ja; ongeveer dan. In z'n vrij, in de 1 optrekken, 2 op het pleintje, of in de bocht in de wijk,3 op de wijkring, soms ook;4 en 5 op de autobaan....
Die S en E en D stand zijn dan toch vergelijkbaar??
Ik weet niet wat een E-stand is. Wij hebben zelf ook 2 verschillende Audi's en daar zit bij beiden geen E-stand op.
De S is de sportstand. Dan maakt hij meer toeren voordat hij doorschakelt, dus ben je nog sneller weg aan het stoplicht dan in de D-stand...tenminste bij mijn autootje wel.
quote:Tja wat is wijsheid he? Het is een audi, diesel, station, helemaal leuk, alles erop en eraan. Maar die automaat....kweenie. Ikzelf vind het de uitvinding van de eeuw. Maar mijn man is degene die rijdt, dus tja.Mijn vorige Audi was hetzelfde model als wat ik nu heb, alleen handgeschakeld. In het begin vond ik het maar niets. Ik wilde zelf schakelen, had het idee dat je met zelf schakelen sneller weg was dan met de automaat...maar dat is allemaal bedrog. Nu na 5 jaar automaat rijden wil ik niet anders meer. Zeker als je net als ik veel op de weg zit en ook nog regelmatig file rijdt.

woensdag 25 augustus 2010 om 16:44
Die letters waren even fictief bedoeld mea culpa voor de verwarring. Hoe dan ook, we hebben vrijdag middag een testrit. Ik ben benieuwd. Hoor net dat hij ook met de hand kan, dus problem solved.
Het is een audi, een zilveren, hoe en wat weet ik verder niet.
Maar man is gek op alles van audi en volkswagen en skoda en mercedes, dus dat komt wel goed, en met 3 kids moet het goed en degelijk zijn.
Met 170 duizend op de teller is het een mak lammetje. Want een diesel gaat nog wel jaren mee dan. De auto die we nu hebben, een passat station uit 2001 heeft nu bijna 400.000 op de teller, en de board computer is kaduuk dus hij kwam niet meer door de apk. Deze auto heeft ons de laatste tijd veel te veel gekost, dus tijd voor een andere. Hiervoor hadden we en golf station, een seat en een mercedes. Manlief heeft een voorkeur voor alles van Volkswagen, en Mercedes. En ik wil vooral dat de airco het doet, want afgelopen zomer was climate controll kapot en dat is niet leuk. Arko is leuk hoor, maar niet met 36 graden, lol.
Het is een audi, een zilveren, hoe en wat weet ik verder niet.
Maar man is gek op alles van audi en volkswagen en skoda en mercedes, dus dat komt wel goed, en met 3 kids moet het goed en degelijk zijn.
Met 170 duizend op de teller is het een mak lammetje. Want een diesel gaat nog wel jaren mee dan. De auto die we nu hebben, een passat station uit 2001 heeft nu bijna 400.000 op de teller, en de board computer is kaduuk dus hij kwam niet meer door de apk. Deze auto heeft ons de laatste tijd veel te veel gekost, dus tijd voor een andere. Hiervoor hadden we en golf station, een seat en een mercedes. Manlief heeft een voorkeur voor alles van Volkswagen, en Mercedes. En ik wil vooral dat de airco het doet, want afgelopen zomer was climate controll kapot en dat is niet leuk. Arko is leuk hoor, maar niet met 36 graden, lol.

woensdag 25 augustus 2010 om 17:13
quote:Vivamp schreef op 25 augustus 2010 @ 16:44:
Die letters waren even fictief bedoeld mea culpa voor de verwarring. Hoe dan ook, we hebben vrijdag middag een testrit. Ik ben benieuwd. Hoor net dat hij ook met de hand kan, dus problem solved.
Ja, dat kan. Maar geloof mij, dat heeft 'ie na een paar dagen zo afgeleerd. Het is totaal niet vergelijkbaar met een handgeschakelde bak.
170.000 is niet veel voor een diesel. Moet echt nog héél wat kilometers meegaan. Veel plezier met jullie 'nieuwe' auto!
Die letters waren even fictief bedoeld mea culpa voor de verwarring. Hoe dan ook, we hebben vrijdag middag een testrit. Ik ben benieuwd. Hoor net dat hij ook met de hand kan, dus problem solved.
Ja, dat kan. Maar geloof mij, dat heeft 'ie na een paar dagen zo afgeleerd. Het is totaal niet vergelijkbaar met een handgeschakelde bak.
170.000 is niet veel voor een diesel. Moet echt nog héél wat kilometers meegaan. Veel plezier met jullie 'nieuwe' auto!
woensdag 25 augustus 2010 om 19:51
Bergen is geen probleem, we zijn net met de automaat op vakantie geweest naar Zwitserland. Bij het dalen wel af en toe de bergstand gebruikt, zodat je niet steeds hoeft te remmen, maar hij op de motor afremt.
Verder gebruik je vooral de D(rive)-stand. En wat Johnnycake zegt doen wij ook, even goed intrappen als je bv in wilt halen, hij schakelt dan zelf terug. Test dat wel even bij de proefrit, onze vorige automaat deed dat niet zo goed (Peugeot 307).
Verder gebruik je vooral de D(rive)-stand. En wat Johnnycake zegt doen wij ook, even goed intrappen als je bv in wilt halen, hij schakelt dan zelf terug. Test dat wel even bij de proefrit, onze vorige automaat deed dat niet zo goed (Peugeot 307).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
donderdag 26 augustus 2010 om 00:45
quote:Juultje schreef op 25 augustus 2010 @ 19:51:
Bergen is geen probleem, we zijn net met de automaat op vakantie geweest naar Zwitserland. Bij het dalen wel af en toe de bergstand gebruikt, zodat je niet steeds hoeft te remmen, maar hij op de motor afremt.
Verder gebruik je vooral de D(rive)-stand. En wat Johnnycake zegt doen wij ook, even goed intrappen als je bv in wilt halen, hij schakelt dan zelf terug. Test dat wel even bij de proefrit, onze vorige automaat deed dat niet zo goed (Peugeot 307).
Vrijwel alle topklasse auto's zijn standaard met een automaat uitgerust, en in 't rijke Zwitserland rijden veel dure auto's.....dus "Bergen" en automatische versnellingsbakken gaan prima samen.
De letter "E" staat bij sommige automaten voor "Economy", hij schakelt eerder op, of vertrekt in de tweede versnelling oid.
"W" = Winter, verschilt per merk zulke aanduidingen.
Bergen is geen probleem, we zijn net met de automaat op vakantie geweest naar Zwitserland. Bij het dalen wel af en toe de bergstand gebruikt, zodat je niet steeds hoeft te remmen, maar hij op de motor afremt.
Verder gebruik je vooral de D(rive)-stand. En wat Johnnycake zegt doen wij ook, even goed intrappen als je bv in wilt halen, hij schakelt dan zelf terug. Test dat wel even bij de proefrit, onze vorige automaat deed dat niet zo goed (Peugeot 307).
Vrijwel alle topklasse auto's zijn standaard met een automaat uitgerust, en in 't rijke Zwitserland rijden veel dure auto's.....dus "Bergen" en automatische versnellingsbakken gaan prima samen.
De letter "E" staat bij sommige automaten voor "Economy", hij schakelt eerder op, of vertrekt in de tweede versnelling oid.
"W" = Winter, verschilt per merk zulke aanduidingen.
donderdag 26 augustus 2010 om 00:47
quote:Vivamp schreef op 25 augustus 2010 @ 16:44:
Die letters waren even fictief bedoeld mea culpa voor de verwarring. Hoe dan ook, we hebben vrijdag middag een testrit. Ik ben benieuwd. Hoor net dat hij ook met de hand kan, dus problem solved.
Het is een audi, een zilveren, hoe en wat weet ik verder niet.
Maar man is gek op alles van audi en volkswagen en skoda en mercedes, dus dat komt wel goed, en met 3 kids moet het goed en degelijk zijn.
Met 170 duizend op de teller is het een mak lammetje. Want een diesel gaat nog wel jaren mee dan. De auto die we nu hebben, een passat station uit 2001 heeft nu bijna 400.000 op de teller, en de board computer is kaduuk dus hij kwam niet meer door de apk. Deze auto heeft ons de laatste tijd veel te veel gekost, dus tijd voor een andere. Hiervoor hadden we en golf station, een seat en een mercedes. Manlief heeft een voorkeur voor alles van Volkswagen, en Mercedes. En ik wil vooral dat de airco het doet, want afgelopen zomer was climate controll kapot en dat is niet leuk. Arko is leuk hoor, maar niet met 36 graden, lol.
Audi automaat = multitronic (= CVT), of echt een klassieke automaat met koppelomvormer? Zeg het even omdat die multitronics soms wat problemen geven, moet je goed letten op bouwjaar en productie nummer.
Die letters waren even fictief bedoeld mea culpa voor de verwarring. Hoe dan ook, we hebben vrijdag middag een testrit. Ik ben benieuwd. Hoor net dat hij ook met de hand kan, dus problem solved.
Het is een audi, een zilveren, hoe en wat weet ik verder niet.
Maar man is gek op alles van audi en volkswagen en skoda en mercedes, dus dat komt wel goed, en met 3 kids moet het goed en degelijk zijn.
Met 170 duizend op de teller is het een mak lammetje. Want een diesel gaat nog wel jaren mee dan. De auto die we nu hebben, een passat station uit 2001 heeft nu bijna 400.000 op de teller, en de board computer is kaduuk dus hij kwam niet meer door de apk. Deze auto heeft ons de laatste tijd veel te veel gekost, dus tijd voor een andere. Hiervoor hadden we en golf station, een seat en een mercedes. Manlief heeft een voorkeur voor alles van Volkswagen, en Mercedes. En ik wil vooral dat de airco het doet, want afgelopen zomer was climate controll kapot en dat is niet leuk. Arko is leuk hoor, maar niet met 36 graden, lol.
Audi automaat = multitronic (= CVT), of echt een klassieke automaat met koppelomvormer? Zeg het even omdat die multitronics soms wat problemen geven, moet je goed letten op bouwjaar en productie nummer.
donderdag 26 augustus 2010 om 00:50
quote:Dahlia74 schreef op 25 augustus 2010 @ 13:51:
@Rower, dat is echt onzin. Je hebt de P-stand voor parkeren, wij zetten onze auto met automaat nooit op de handrem.
Handrem is er niet op ontworpen om nooit te worden gebruikt:
kan dan vastroesten wegens niet bewegen etc, Duitse autobladen schrijven vaak over Mercedessen met dat probleem, komt door eigenaren die hem altijd in "P" zetten, en nooit die handrem gebruiken.
(Sowieso verstandig om de handrem er op te doen indien je op een helling staat).
@Rower, dat is echt onzin. Je hebt de P-stand voor parkeren, wij zetten onze auto met automaat nooit op de handrem.
Handrem is er niet op ontworpen om nooit te worden gebruikt:
kan dan vastroesten wegens niet bewegen etc, Duitse autobladen schrijven vaak over Mercedessen met dat probleem, komt door eigenaren die hem altijd in "P" zetten, en nooit die handrem gebruiken.
(Sowieso verstandig om de handrem er op te doen indien je op een helling staat).
donderdag 26 augustus 2010 om 00:53
quote:Scuba schreef op 25 augustus 2010 @ 13:57:
Als ik nu zou moeten kiezen zou het ook een automaat worden. Veel relaxter in de files. Ik snap ook niet waarom we dat niet meer rijden hier in Europa. Ik zou het dus wel weten.
Automaat is duurder dan een handbak, en vroeger met ouderwetse viertraps automaten e.d., lag het verbruik hoger. Nu niet meer dankzij, 6, 7, of 8-traps automaten.
(Is het verbruik soms zelfs lager dan bij een handbak)
Als ik nu zou moeten kiezen zou het ook een automaat worden. Veel relaxter in de files. Ik snap ook niet waarom we dat niet meer rijden hier in Europa. Ik zou het dus wel weten.
Automaat is duurder dan een handbak, en vroeger met ouderwetse viertraps automaten e.d., lag het verbruik hoger. Nu niet meer dankzij, 6, 7, of 8-traps automaten.
(Is het verbruik soms zelfs lager dan bij een handbak)
donderdag 26 augustus 2010 om 01:07
quote:ambra schreef op 25 augustus 2010 @ 13:47:
Rower, mijn automaat staat inderdaad op de handrem maar dat deed ik met de handgeschakelde auto ook. Altijd weggekomen in de winter
Een automaat rijdt wel duurder, de remblokken slijten eerder en je kunt niet remmen op de motor.
Het nieuwe rijden, wat gepromoot wordt, lukt helaas niet met een automaat.
Verder is het overstappen van het een naar het ander inderdaad geen probleem.
Waarom zou dat "nieuwe rijden" niet kunnen met een automaat?
Afremmen op de motor gaat zoals eerder al gezegd prima, in sportstand, maar hij doet het ook zelf bijvoorbeeld met Cruise Control aan: dan remt hij zelf af op de motor bij een afdaling, of schakelt zelf terug als je een helling op gaat, om de gekozen snelheid constant te houden.
(Zolang het geen extreme hellingen zijn uiteraard, maar in die gevallen zul je de cc sowieso niet ingeschakelt hebben denk ik)
Rower, mijn automaat staat inderdaad op de handrem maar dat deed ik met de handgeschakelde auto ook. Altijd weggekomen in de winter
Een automaat rijdt wel duurder, de remblokken slijten eerder en je kunt niet remmen op de motor.
Het nieuwe rijden, wat gepromoot wordt, lukt helaas niet met een automaat.
Verder is het overstappen van het een naar het ander inderdaad geen probleem.
Waarom zou dat "nieuwe rijden" niet kunnen met een automaat?
Afremmen op de motor gaat zoals eerder al gezegd prima, in sportstand, maar hij doet het ook zelf bijvoorbeeld met Cruise Control aan: dan remt hij zelf af op de motor bij een afdaling, of schakelt zelf terug als je een helling op gaat, om de gekozen snelheid constant te houden.
(Zolang het geen extreme hellingen zijn uiteraard, maar in die gevallen zul je de cc sowieso niet ingeschakelt hebben denk ik)

donderdag 26 augustus 2010 om 09:01
quote:Ava0208 schreef op 26 augustus 2010 @ 02:19:
Ook hier een automaat, ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit nog terug ga naar schakelen. Voor sportief rijden heb ik triptronic (maar heb geen idee hoe dat werkt *schaamsmiley*).Ik heb ook tiptronic en zelfs flippers aan mijn stuur om te schakelen, maar ik gebruik het zelden. Ja, ik schakel wel eens terug op de snelweg om in plaats daarvan niet mijn rem te gebruiken,maar op de motor af te remmen. Want dat is wel een 'nadeel' van een automaat. Je gebruikt eerder je rem, dan dat je op de motor afremt.
Ook hier een automaat, ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit nog terug ga naar schakelen. Voor sportief rijden heb ik triptronic (maar heb geen idee hoe dat werkt *schaamsmiley*).Ik heb ook tiptronic en zelfs flippers aan mijn stuur om te schakelen, maar ik gebruik het zelden. Ja, ik schakel wel eens terug op de snelweg om in plaats daarvan niet mijn rem te gebruiken,maar op de motor af te remmen. Want dat is wel een 'nadeel' van een automaat. Je gebruikt eerder je rem, dan dat je op de motor afremt.

donderdag 26 augustus 2010 om 09:05
quote:JohnnyCake schreef op 25 augustus 2010 @ 13:55:
Tenzij je een of andere rally fanaat bent, of nog puberaal achter een autostuurtje zit te scheuren, is een automaat vele malen comfortabeler dan een handgeschakelde auto. Waarom men in Europa hier nog niet van overtuigd is is mij dan ook een raadsel. En wat het wennen betreft, ik heb jaren lang automaat gereden, nu sinds kort weer handgeschakeld. Wennen? Waaraan? Het is net als fietsen, dat verleer je niet. Dus ga ervoor zou ik zeggen!
Ik ben het helemaal eens met Johnny.
Ik hoef echt nooit meer wat anders.
En zijn we op vakantie en huren we een geschakelde auto: geen probleem, rij ik zo mee weg.
Tenzij je een of andere rally fanaat bent, of nog puberaal achter een autostuurtje zit te scheuren, is een automaat vele malen comfortabeler dan een handgeschakelde auto. Waarom men in Europa hier nog niet van overtuigd is is mij dan ook een raadsel. En wat het wennen betreft, ik heb jaren lang automaat gereden, nu sinds kort weer handgeschakeld. Wennen? Waaraan? Het is net als fietsen, dat verleer je niet. Dus ga ervoor zou ik zeggen!
Ik ben het helemaal eens met Johnny.
Ik hoef echt nooit meer wat anders.
En zijn we op vakantie en huren we een geschakelde auto: geen probleem, rij ik zo mee weg.

donderdag 26 augustus 2010 om 09:10
quote:Ava0208 schreef op 26 augustus 2010 @ 02:19:
Ook hier een automaat, ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit nog terug ga naar schakelen. Voor sportief rijden heb ik triptronic (maar heb geen idee hoe dat werkt *schaamsmiley*).
Ha ha ha, zit er bij ons op de A3 ook op maar ik weet ook niet hoe het werkt.
Over dat sportieve rijgedrag enzo: hiervoor had ik een auto met een DSG versnellingsbak. Daar trok ik bij de stoplichten toch echt vrijwel iedereen eruit.
Ook hier een automaat, ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit nog terug ga naar schakelen. Voor sportief rijden heb ik triptronic (maar heb geen idee hoe dat werkt *schaamsmiley*).
Ha ha ha, zit er bij ons op de A3 ook op maar ik weet ook niet hoe het werkt.
Over dat sportieve rijgedrag enzo: hiervoor had ik een auto met een DSG versnellingsbak. Daar trok ik bij de stoplichten toch echt vrijwel iedereen eruit.