Wat doe ik fout? Brooddeeg is net stopverf.

31-08-2010 15:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen?

Ik dacht laat ik eindelijk eens de ciabattamix gebruiken die al tijden in de kast staat.

volgens de verpakking moest ik 500gr mix 350ml water en een eetlepel olie met elkaar mengen. Dit moest volgende de verpakking met een mixer. Die heb ik niet, dus eerst met een vork en later met mijn handen. Dat was al geen succes. Ik had verwacht dat het vergelijkbaar was met pizzadeeg. Maar het blijft een kleffe plakkerige bende.

Volgens google klopt dit. Nu na de eerste rijzingsperiode (half uur) moet ik het deeg in de vorm kneden. Maar er is nog helemaal niks veranderd aan het deeg. Niet groter,niet droger en zeker niet minder plakkerig.

Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan en hoe ik mijn broodjes nog kan redden?
Volgens mij is het goed hoor. Kun je er helemaal niets mee beginnen? Gewoon een rol van maken en in de oven?
@MV, kom er maar in!
euh nee zou niet weten hoe ik hier een rol van moet maken. het blijft overal aanplakken.

Heb al natte vork/handen geprobeerd.

En ik had zo'n zin in vers brood
Ook niet met bloem aan je handen en op de bakplaat?
Brooddeeg hoort als stopverf te voelen. Hoe lang heb je het doorgekneed? Staat je kom met deeg, afgedekt, op een warme plek om te rijzen? Het valt me op dat de rijstijd vaak een beetje wordt onderdreven door fabrikanten (tegenovergestelde van overdreven), of misschien rijst brood in mijn keuken gewoon heeeeeel langzaam. Na een uur op een warme plek, bijvoorbeeld op de vensterbank in de zon, zou je wel verschil in volume moeten zien.

Niet meer doen he, ciabattamix. Tenzij je graag geld wilt uitgeven aan gebakken lucht. Bloem, gist, zout, olijfolie en je hebt hetzelfde resultaat. Of misschien in jouw geval: een beter resultaat
Wat bloem bij gooien.

Volgende keer beginnen met de helft water en steeds een beetje erbij doen. En dan natuurlijk stoppen met water erbij doen als het deeg de goede structuur heeft
Hihihi, ik maak vaak zelf brood en als het plakkerig is dan voeg ik er heel simpel een pietsie meel bij, soms is dat zo weinig dat je denkt, oh waarom was het net nog zo plakkerig. Dus even kijken of je het daarmee nog kan redden. Plakkerig in een vorm doen heeft geen zin, krijg je het er nooit mooi uit. (mijn ervaring jaren geleden.)
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
En anders doe je er gewoon een beetje bloem doorheen. Maar zeker niet teveel anders word je brood heel droog.
gewoon veel bloem gebruiken.
Als je deeg vreselijk aan je handen plakt: bloem toevoegen. Maar hou het zo nat mogelijk. Het mag niet een soort kleuterklei worden. Je moet het nét aan kunnen kneden. Hoe meer vocht in je brood, hoe makkelijker de gluten zich kunnen vormen, hoe mooier de structuur van je brood. (Kijk maar op internet naar no knead bread - heel vochtig deeg, bijna beslag, zodat je niet meer hoeft te kneden en toch hele mooie structuur).

Sorry, broodbakfreak-in-opleiding...
Met het natte heb je het brood alleen maar plakkeriger gemaakt. Heb je het wel laten rijzen met een vochtige theedoek erop?
Eeeeehhh... Hoe lang stond het al in de kast??? Hoe goed het nog rijst kan echt wel te maken hebben met hoe oud het brooddeeg is...

Heb ook een keer cake getracht te maken van wat ouder zelfrijzend bakmeel (was nog niet over datum), en het rees voor geen meter meer... (nee, zelfs geen cm)
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Niet natte vork of natte handen - kleverig deeg is teveel vocht. Bloem to the rescue!

En mengen met vork of handen in plaats van mixer: dan mag je best tien minuten tot een kwartier kneden, door het kneden krijg je structuur in je brood. Niet kneden = compacte structuur = slecht rijzen...
Bloem op je handen, dan plakt het iig niet aan je handen.
Ik heb even geen filmpje bij de hand maar bakkers hebben wel een "techniek" om aan het eind het deeg nog met de hand goed te kneden. Doe ik ook altijd en het is nooit meer mislukt.

Maar laat het water achterwegen, het is juist tekort aan meel.
Inderdaad, gebruik wat bloem. Totdat het niet meer keeft.

Om het te laten rijzen, gebruik een warme plek. Eventueel in een verwarmde oven (die je dan wel uitzet tijdens het rijzen). Over het deeg leg je een theedoek die je geheel nat hebt gemaakt met warm water. Wacht dan zo ongeveer een uur. Dan kneed je het deeg nog eens goed. Maak er de vorm van die je wil. Dan nog een keer op dezelfde manier laten rijzen, drie kwartier. En dan weer de oven in.

Succes!!
Bedankt voor jullie reacties. Gaat snel

Schaal staat afgedekt in de keuken. Inmiddels al een uur. Dus dat zou nu wel goed moeten zijn toch?

Bloem dus. Via google las ik dat je dat nooit mocht doen omdat je brood dat keihard werd. Maar bij ander deeg doe ik dat idd ook. Ga het proberen!

Bedankt!
Nou ik denk dat vers brood er niet in zit vandaag. Terwijl ik toch echt niet zo'n kookramp ben normaal.

De keuken en ik zelf zitten onder het deeg. Er zit nu bijna 700 gram bloem in het deeg, en nu pas wordt het een heel klein beetje minder plakkerig.

Qua bakken moet ik het maar bij een cake houden denk ik
Uh,er staat een uiterste datum op het pak toch?
Inderdaad: hoe oud is die mix? Is de gist misschien dood? In dat geval kan je wachten tot je een ons weegt.

Als de mix nog goed zou moeten zijn, zou ik toch even de oven voorverwarmen (graad of 50), uitzetten, en het deeg er afgedekt in zetten. Oven op een kiertje mbv een lepel.

En last but not least, maar die kan Appelsientje misschien beter beantwoorden: rijst ciabatadeeg niet veel minder dan een gewoon brood?
Ow ja sorry die vraag had ik gemist. Het stond inderdaad al een tijdje in de kast. Maar is nog tot eind dit jaar houdbaar.
Ja, ciabatta hoort natter dan gewoon brood en komt iets minder omhoog. Maar heeft wel van die mooie grote bellen in het deeg, dus je moet 'm echt wel laten rijzen. Ik heb het een keer op een cursus gemaakt, het deeg was net pannekoekenbeslag. En dan met zo min mogelijk deeg proberen er wat van te maken...

We moesten het deeg laten rijzen in een mandje waar een bebloemde doek in was gelegd. Het leek wel The Blob, maar dan niet groen

Niet te doen thuis, daar zou ik 'm ietsje droger maken dan zo'n gelatinepudding-achtige toestand.
@spiegeltjeaandewand: als het deeg warm weg is gezet en er is in een uur niks gebeurd, dan kun je het beter weggooien. Soms doet gist het gewoon niet - bijvoorbeeld als het te oud is. Helaasssssss...
haal gewoon een afbakciabattabrood weg frustratie + geen zooi in de keuken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven