Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Tucjes zijn ook echt bizar hoor, dat ligt niet aan jou. Daar zit een enorme lading zout op... dat is gewoon geen baby-voedsel.
Sta ook echt te klapperen met m'n oren ogen euhhh, nou ja, door die tucjes. Dat vind ik voor ons al zoiets als chips, snacken dus. Heel vreemd.

Aletta, zou je nog even willen kijken naar mijn vraag op dit topic ? Om hier niet teveel off topic te gaan.... Dank je!

Het gaat hartstikke goed hier met eten! Gisteren heerlijk van een abrikoos genoten en vandaag avocado. Nog steeds een beetje combi. We beginnen met Rapley, en wanneer hij teveel verslikt gaan we verder met geprakt. Want hij wil heel graag eten!

De diarree is ook beter (nog een beetje af en aan), maar heel sneu: ontzettende krampjes 's nachts. En heel vermoeiend voor ons, om eerlijk te zijn, vooral omdat ik deze week na een half jaar weer begonnen ben met werken. Pfff.... de nachtvoedingen daar kan ik me nog redelijk overheen zetten (meestal nog om de drie uur), maar dan tussendoor ook steeds wakker gaat me echt opbreken. Wilde vriend al naast Cardason laten slapen, maar ik denk dat ik alsnog eerder wakker wordt dan hij. Ik denk er serieus over om een nachtje in een andere kamer te slapen en dan alleen de voedingen te doen. Sorry hoor, even piepen

Hebben jullie nog tips wb de krampjes? Herkenbaar/ging het weer snel over?
Weet je zeker dat het krampjes zijn Cardamom? Mijn eerste gedachte was dat je misschien moest stoppen met gepureerd geven. Dan komt er toch teveel in zijn darmen en dat kan hij nog niet aan. Rapley is er toch juist op gebaseerd dat een kind steeds beter leert eten en dus geleidelijk steeds meer in zijn darmen krijgt. Als hij zo'n honger heeft, geef je hem toch eerst een borst?
Hier nooit gehad, krampjes. Ik kan me wel vinden in fab haar uitleg eigenlijk. Verslikt hij zich zo vaak? Zijn de dingetjes te hard of juist te zacht? Hier ih begin ook wel verslikken, maar ging weer over naarmate ze meer oefende.

Geef je steeds 3 dagen hetzelfde als je iets nieuws introduceert? Ik zou iig geen nieuwe dingen aanbieden als hij nog diarree heeft.

Hier vandaag een shake gemaakt van yoghurt en banaan en gegeven in zo'n rietjesbeker vd Hema. Groot Succes. Ze kan er erg goed uit drinken en vond het heerlijk. Alleen kreeg ze rode vlekjes, al een keer eerder van banaan dus dat doen we maar niet meer. Effe wat anders verzinnen door de yoghurt.
Hmmm, ja, dat zou heel goed kunnen... Ik geef het meestal wel daarvoor de borst (of bv een klein uurtje daarvoor), maar hij is denk ik gewoon erg enthousiast over de smaakjes etc. Wanneer hij dan hapt van het eten krijgt hij vaak een groot stuk binnen, en dan is het kokhalzen (en dus ook soms verslikken, hoewel het gelukkig wel steeds beter gaat). Maar ja, dan raken wij een beetje van slag en prakken dus nog wat. Ik doe dan wat op zijn lepeltje en dat likt/hapt/smeert hij er zelf vanaf. We hebben wel eens geprobeerd om gewoon te stoppen, maar daar was meneer het niet mee eens (sprong zowat uit z'n stoel ).

Dat drie dagen hetzelfde ga ik wat strenger aanhouden Sophy.

Baby's krijgen door de fles toch soms wat meer lucht naar binnen? Misschien dat het daar ook een beetje door komt, hij heeft van de week voor het eerst drie dagen achter elkaar de fles gehad overdag (kdv).

Bedankt voor de tips!
Cardamom, heel herkenbaar hoor! Ik freak ook als ze zich verslikt. Maar het wordt steeds minder en ik krijg ook steeds meer vertrouwen in dat ze het goed oplost. Fijn is dat. Maar ik herken je gevoel en heb het ook wel eens gepureerd. Wat je misschien kan overwegen om in dat geval bijv te pureren en een heeeeel klein beetje te mengen met moedermelk en evt beetje rijstebloem. Dan krijgt hij toch nog wat, maar niet zo heel veel. En hier hielp hele zachte groente/fruit ook tegen het verslikken. Ook appels ed stoom ik eerst.

Fles + lucht kan idd. Wij hadden een breastflowfles, nooit last van gehad. Misschien even noemen bij het kdv en vragen of ze extra willen letten op een goede boer.

Wel leuk zo'n fanatiek kereltje

succes hoor!
quote:Cardamom schreef op 29 augustus 2010 @ 00:08:

Hmmm, ja, dat zou heel goed kunnen... Ik geef het meestal wel daarvoor de borst (of bv een klein uurtje daarvoor), maar hij is denk ik gewoon erg enthousiast over de smaakjes etc. Wanneer hij dan hapt van het eten krijgt hij vaak een groot stuk binnen, en dan is het kokhalzen (en dus ook soms verslikken, hoewel het gelukkig wel steeds beter gaat). Maar ja, dan raken wij een beetje van slag en prakken dus nog wat. Ik doe dan wat op zijn lepeltje en dat likt/hapt/smeert hij er zelf vanaf. We hebben wel eens geprobeerd om gewoon te stoppen, maar daar was meneer het niet mee eens (sprong zowat uit z'n stoel ).

Dat drie dagen hetzelfde ga ik wat strenger aanhouden Sophy.

Baby's krijgen door de fles toch soms wat meer lucht naar binnen? Misschien dat het daar ook een beetje door komt, hij heeft van de week voor het eerst drie dagen achter elkaar de fles gehad overdag (kdv).

Bedankt voor de tips!dat wist ik ook niet.... gaan we ons ook maar eens aan houden misschien dat het dan met de avond krampjes wat beter gaat
Even een update terwijl dochter heerlijk met haar brocoli zit te spelen, want gegeten wordt er natuurlijk nog steeds nauwelijks.

We zijn ondertussen weer thuis, de werkdiagnose is nu koemelkallergie, vanaf vanavond krijgt dochter speciale dieetvoeding en moeten we kijken of het daarmee beter wordt.

Behalve melkprodukten mag ze alles weer eten/drinken, dus we gaan maar weer verder met de rapley, dit weekend bij opa en oma nog een verse pruim verorbert, vond ze heerlijk, hij werd helemaal afgelebberd!
Gw: fijn! Hopelijk blijft het hierbij!

Jacjac & cardamom: het idee van 3 dagen achter elkaar hetzelfde is om het kindje te laten wennen, maar vooral om allergieën te kunnen 'opvangen'. Je kunt dan ook beter zien hoe een baby reageert op de voeding. Hier bijv na dag drie banaan ineens rode vlekjes, na opnieuw introduceren na een paar week direct weer.

Ik heb zelfs wel 5 dagen iets geïntroduceerd. En steeds hele kleine beetjes. Van iets nieuws geef ik altijd heel weinig. Als ze goed reageert, dan krijgt ze gewoon meer.

Kennen jullie dat voedingsintroductieschema op borstvoeding punt com ? Vooral door de bv fanatieke statements heenlezen en dan heb je een heel mooi, maar vrij voorzichtig schema. Kijk als je kind alles goed trekt is er niets ad hand, maar Sophietje is bijvoorbeeld allergiegevoelig. Dus ik ben extra voorzichtig.

Hopelijk zijn de krampjes snel over. Zielig!!!
Bluh heb effe zo de balen.......lees net in haar boekje van het kdv dat Sophietje lekker fruit + sap heeft gehad. Leuk. Een paar bladzijden daarvoor staat doodleuk dat ze alleen maar water mag (en hoe gemeen dat is van mama, ik dacht, ik kop het zelf ff in ). Irritant. En een soepstengel. Ik kan me niet herinneren dat ik dat heb genoemd, maar goed, dat vind ik nog te overzien. Sap ook wel uiteindelijk, maar jeetje, ik spreek het toch af, of niet? Er staat ook dat ze banaan niet mag, maar dat ga ik maar op haar hoofd plakken, want kennelijk werkt ih boekje schrijven niet.

Zo even gespuid. Lekker

Fabindia: waar koop jij je bio appelstroop. In die van ah zit iig nog iets van 20% bietjes. Of bestaat er geen pure appelstroop?
Oh nog even een vraagje (knip plak van ander topic):

Nog even een vraag. Ik had een helder moment vandaag: ik geef hypoallergeen. Want dat verkleint de kans op allergieen wo koemelk allergie. Maar nu geef ik natuurlijk doodleuk yoghurt. Dat is toch 1 en al koemelk. Maar als ze dat trekt, kan ik dan ook over op gewoon? Iemand een idee?

Misschien dat hier iemand het weet. Niet zoveel fv ervaring misschien, maar wel veel verstand van allergieen enzo....
Soof wat vervelend dat het KDV zich niet aan gemaakte afspraken (of op schrift gestelde afspraken) houdt. Niet onoverkomelijk inderdaad, maar met allergieen is het echt iets anders - daar moeten ze zich echt aan houden!

Hier gaat het bijvoeden moeizaam. Niet omdat Bengelien het niet lekker vindt, maar omdat ze te moe is. Het fruitmoment 's morgens gaat prima, maar de groente 's avonds is vaak een ramp. Ze had vandaag uitstekend geslapen bij de oppas maar stortte toch helemaal in aan het eind van de middag. Om 17:30 is ze de nacht al in gegaan. En het lukt me dus echt niet om dan al gegeten te hebben. Ik was om 16:30 thuis uit mijn werk en heb haar eigenlijk direct in de kinderstoel gezet met haar stronkjes broccoli. Dat liep uit op een krijssessie, dus ik heb haar maar gevoed en naar bed gebracht en ze viel direct tevreden in slaap.
Mijn appelstroop hier komt van Canisius. Dat is dezelfde fabriek als waar de Rinze appelstroop vandaan komt. Bij de D*kaMarkt gewoon. 100% fruit; appel en peer.

Ik lees vrolijk mee hier. Wij doen ook Rapley sinds twee maanden. Zoon Noel is acht maanden. Hij is ook wel eens erg moe en dan is het lastig. Maar ik hou toch ook wel van vaste tijden, dus etenstijd is hier gewoon wel tussen half 6 en half 7.
Hier wat optimistischer nieuws, de nieuwe "melk" slaat goed aan, dus ik denk dat ze echt een kma heeft! Op zihc niet fijn, maar wel fijn dat we nu weten wat ze heeft.

Sophy, ik zou trouwens zwaar pissig zijn als mijn go dat zou doen. Maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren, ze maakte zich haast nog meer zorgen dan ik toen H de hele tijd dat bloed had.

En nu H dus schijnbaar ook een allergie kind is zal ze denk ik echt niet iets zonder onze toestemming geven.

Bengel, kan ze niet gewoon 's middags warm eten? Als ze nog niet zo moe is?
GW wat een 'goed' nieuws! Wat apart dat het eerder niet duidelijk was dan. Niet leuk maar het gaat bijna altijd over toch?

Wat lastig he Sophy? Ik weet ook niet meer goed hoe ik met het kdv moet omgaan. Dat heeft ook te maken met die tucjes. Dan wordt er gezegd dat R het niet krijgt als ik dat niet wil, maar hij ziet het wel en nog even en hij wil het ook. We hebben besloten om een een gastoudergezin te gaan zoeken. Ook omdat R zo licht slaapt en wakker wordt als een ander kindje naast hem huilt etc. Ik vind het erg moeilijk overleggen steeds en herhalen herhalen heb ik ook geen zin in. Hoe lief ze ook zijn.

R heeft gisteren spruitjes gegeten! Hij heeft geschranst! Shit man, wat lekker.
Ja, gaat meestal over (soms als ze 1 zijn, soms pas bij 3 of 4 jaar).

Ik vind een go echt ideaal, heb ook helemaal geen schriftje ofzo, zeg de belangrijke dingen gewoon als ik haar 's ochtends afzet.
Mmm fab, ik moest er na vandaag ook ineens aan denken. Ook omdat die bazin vertelde dat ze het laatste half uurtje altijd heel huilerig is (nu pas, na 4 maanden zei ze dat). En nu was ze ook echt overstuur. Het was ook een lange dag voor haar, maar goed. Ze slaapt daar ook minder. Maar wij hebben onregelmatige uren en dat is lastig met een gastouder. Denk ik iig.

Ik ga het iig nog even heel duidelijk aangeven!

Mmm dekamar kt hebben we niet. Ik ga maar eens op onderzoek. Bij mijn werk zit ook een natuurwinkel, daar eens neuzen.

Bengal: hier op crèche dagen ook geen avondeten. Gister en vandaag was ze helemaal kapot en dan heeft ze al fruit en brood gehad. Vandaag nog wel yoghurt fruit smoothie gegeven en dat ging goed, maar warm eten doe ik op niet crechedagen. Of als ze niet zo moe is wel...geeft toch ook niets? Ze krijgt dan toch best prima te eten?

Gw fijn dat het goed lijkt te gaan!
*breekt even in met appelstrooptip*

Appel-Perenstroop smaakt een stuk beter dan stroop van alleen appel (die zijn vaak vrij zuur).

In veel supermarkten (iig bij de c1000 en AH) verkopen ze Zonnestroop van Zonnatura; hier zitten geen toevoegingen in.

Van de natuurvoedingswinkel is het merk Poiret erg lekker (alleen wel een stuk duurder)

*breekt snel weer uit, want dochter mag pas over 2 maanden aan de Rapley *
Go is hier juist flexibeler Sophy, man stond in de file, even gebeld en het was geen probleem dat we H pas om half 7 op haalden.
Dank je Flonneke! Dat moet goed komen! Vind het zo suf dat die bilogische puur natuur eerlijke voeding shizzle van de ah dan ook weer eigenlijk nep is.

GW: wij hebben iedere week andere dagen en uren nodig. Deze week bijv 2x van 15:30 tot 17:30 en een hele dag, vorige week niets, volgende week 2 hele dagen etc. Dat is voor een gastouder denk ik onhandiger want haar inkomsten zijn dan ook steeds verschillend zeg maar. Maar misschien zit ik er naast.

Ik kan mijn creche ook bellen als ik file of noodgeval heb, dan blijven ze langer (tegen hoger tarief ).

De flexibiliteit is zo fijn daar en ze zijn heel lief, maar vind dit daarom juist zo'n tegenvaller.
GW, fijn dat je nu weet wat er (vermoedelijk) aan de hand is! Dan kun je tenminste actie ondernemen. Hopelijk gaat het nu snel permanent beter!

Soof, dat zijn dingen waar ik echt stampei om zou maken. Ik deed dat al van tevoren op een vriendelijke manier, ik heb meerdere keren heel duidelijk genoemd dat we ábsoluut niet willen dat ze suiker kreeg (bijvoorbeeld). Ik sta nu bekend als de moeder die op eetgebied bijzondere wensen heeft, maar niets vervelends of zo. Gewoon duidelijk. Die keer dat ze haar pindakaas gaven door een stom misverstand heb ik wel wat stampei gemaakt en dat snapten ze ook prima (en ook die keer dat ze friet gebakken in pinda-olie gaven). Nu letten ze er nóg beter op. En verder is het een fijne creche nu ze op de volgende groep zit.

Ik heb begrepen dat yoghurt door de bewerking minder allergenen bevat dan gewone koemelk.

Oh, Fab, dat kdv van jou, dat vind ik echt ongelooflijk. Tucjes? WTF?
Oh ja, appelstroop; ik heb biologische van de Jumbo. Alleen appel, dan wel appel en peren.
Wen, maar hoe zit dat dan vwb de rest vd voeding icm hypo allergeen? Op het andere topic heeft een cb gezegd dat in bijvoeding zoveel allergenen zitten, dat als dat redelijk goed gaat, je over kan op op standaard voeding. Maar ja cb hè? heb jij een idee? Ik heb echt geen verstand van allergie enzo merk ik... Jij iets meer geloof ik...

gelukkig was man ook over de zeik. Wat een heerlijke vent heb ik ook Dus we gaan zeker stampei maken, mag ze bij oma geen roosvicee (speciaal gekocht ), krijgt ze het op de crèche wel. Maar goed dat oma dat niet weet anders ging die ook stampei maken
Ik weet ook maar heel weinig van allergie hoor, alleen wat Stefan Kleintjes me verteld heeft een tijdje geleden.

Er zitten natuurlijk wel andere allergenen in elke soort bijvoeding (nou ja, dat staat er heel krom, niet elke bijvoeding bevat allergenen natuurlijk). Als je kind tegen fruit, eieren, gluten, pinda enz. kan, zegt dat nog niets over melk lijkt me. Het lijkt mij eigenlijk logisch dat als je een aanleg hebt voor koemelkallergie, die eiwitten nog steeds problemen kunnen veroorzaken zolang de structuur van de darmwand open genoeg is daarvoor, ook al gaan andere allergenen goed. Maar dat is boerenverstand van mijn kant
Fijn dat de hypoallergene voeding goed lijkt te gaan GW! Lastig dat er sprake is allergie, maar wel fijn dat je nu weet waar de oorzaak ligt.

Bedankt voor de tip van 's middags warm eten, daar kwam het CB net ook mee. Maar ze waren verder behoorlijk laconiek, Bengelien heeft nl. geen afvlakkende curve maar stijgt nog stug door in hetzelfde tempo als in het begin. Ze doet het heel goed op BV en het was prima dat de bijvoeding nog echt bijzaak was. Nu is ze ook nog maar net 6 maanden natuurlijk.

Verder kreeg ik een stencil mee over bijvoeden en ze bevelen dus de Rapley-methode aan. Ik had niks gezegd over Rapley, gewoon gezegd dat ze fruit en groente kreeg. Bij thuiskomst las ik het stencil door en zag ik dus de lofzang voor Rapley. Grappig hoe dat kan verschillen per CB.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven