Gezondheid alle pijlers

Ik ben het zat: darmprobleem

09-06-2010 09:16 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een idee.

Sinds een aantal jaren heb ik last van mijn darmen. Het ergst is het na wat vetter eten. een half uur tot 2 uur krijg ik buikpijn en moet ik echt rennen naar het tiolet. Het is dan echt vloeibaar en bijna niet op te houden. (beetje ranzig sorry)

Pas geleden heb ik van mijn huisarts (voor iets ander) een pijnstiller/ontstekingsremmer: diclofenacnatrium, voorgeschreven gekregen met een maagremmer: misoprostol.

3x daags geslikt en ineens waren waren mijn darmklachten over. Ik blij maar. hetgeen waar ik de pijnstiller voor kreeg is nu ook sterk verminderd. Ik slik ze nu al een paar weken niet meer.

Vorige week ongesteld geweest en nu zijn helaas mijn darmklachten (zij het in lichte mate) weer terug. De ongesteldheid is over en ik slik m'n pil al weer dus hormoon gerelateerd is het niet. (niet helemaal)

Komt iemand het bekend voor. Mijn huisarts doet mijn klachten n.l. af als een spastische darm. Waarom heeft die pijnstiller er dan zoveel invloed op?

komt iemand dit bekend voor? Wat was er bij jou aan de hand. enz enz

(nog een nadeeltje. Ik ben tijden mijn ongesteldheid altijd wat zwaarder, 2kg. alleen wil het er nu niet af )

Groet Maja de Bij het Ballonnetje.
Ik ga morgen weer naar mijn huisarts bellen. Nu echt met de vraag om door verwezen te worden.

Mijn vriend wordt er gek van dat ik mar aan blijf modderen en verklaart me voor gek dat hij (HA) nu eerst weer een allergietest wil doen.

Maar hoe ga ik dat aan pakken?
Was de parasiet trouwens weg?

En hoe gaat zo'n allergietest in zijn werk? Bloedprikken?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 23 augustus 2010 @ 21:48:

Was de parasiet trouwens weg?

nop die is er nog, was te verwachten. Ik heb in die week ook geen verbetering en alleen verslechtering opgemerkt. Had het eigenlijk ook al verwacht, Verschillende artikkelen gelezen die aangaven dat de AB niet zo succesvol was tegen die parasiet

En hoe gaat zo'n allergietest in zijn werk? Bloedprikken?

Jep weer bloedprikken.

Verder heb ik terug gebeld en heb ik nu eindelijk een verwijzing voor een internist waar ik volgende week terecht kan. Nu hopen dat die wat zinnigers te melden heeft.
Ik hoop het ook voor je!

Zou fijn zijn als je weer wat fitter bent.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Nog een ranzig vraagje maar is het ook van belang dat 'het' vaak deels drijft. (gatverdamme)

Ik ben bang dat er iets mis is mijn mijn galblaas / -productie /-afvoer.

of met de alvleesklier.

maar dan zou ik toch ook of pijn moeten hebben of iets zichtbaar moeten zijn in het bloed?
up
Ik heb pds en ben lactose intolerant en kan dus slecht tegen koemelkprodukten maar voor ik het wist van de koemelk heb ik echt vanalles en nog wat gehad van eruit spuiten tot er niet uit willen.

De intolerantie heb ik inmiddels onder controle door de koemelkprodukten weg te laten maar de pds is nog steeds zij het niet zo vaak meer als vroeger aanwezig en uit zich in niet oke voelen veel last van mijn darmen en dus buikpijn en bijna niet naar de wc kunnen.

Momenteel zit ik weer aan de duspatal en slik ik zakjes movicolon om de boel weer in beweging te kijgen.

Al met al ben ik al meer dan 30 jaar zoet met beide problemen.

Btw ook een kwaal die bij mijn lactose intolerantie hoorde was een giga hoofdpijn die op den duur dag en nacht aanwezig was maar daar heb ik gelukkig geen last meer van dus niet alles is negatief!
quote:Maja82 schreef op 26 augustus 2010 @ 16:04:

Nog een ranzig vraagje maar is het ook van belang dat 'het' vaak deels drijft. (gatverdamme)

Ik ben bang dat er iets mis is mijn mijn galblaas / -productie /-afvoer.

of met de alvleesklier.

maar dan zou ik toch ook of pijn moeten hebben of iets zichtbaar moeten zijn in het bloed?Bij mij blijft de boel als ik last heb ook drijven.
Ik heb iets gevonden wat mijn buik echt niet wil

Ik had al zo'n vermoede gister ne nu heb ik er even iets te veel van gegeten en mijn buik ligt overhoop: Fudge.

Ingredienten:

Suiker

Glucosestroop

geharde plantaardige vetten

magere melkpoeder

zout

emulgator sojalectine

en aroma's (ik gok vanille)
Dus kan het nog steeds van alles zijn,ik heb indertijd een soort dieet gekregen waarbij iedere keer iets anders weggelaten werd, dat is eigenlijk de manier om er achter te komen of je ergens allergisch of intolerant voor bent zonder al te zware onderzoeken.

Mijn lactose intolerantie is ontdekt met een lactose ademtest.

Maar zoals ik al schreef kan het vanalles zijn.

Sterkte!!
Wat een heerlijk topic dit haha Eindelijk gelijk gestemde zielen....

Ik heb een aantal jaren terug lange tijd (iets van bijna 2 jaar) met grote regelmaat diarree aanvallen gehad, ik zal jullie de details besparen, maar het was geen feest. Daarna heel lang nergens last van gehad, gelukkig. Tot 5 weken geleden.

Opeens 's nachts met verschrikkelijke buikpijn wakker geworden, diarree en buikkrampen. Tot mijn schrik ook bloed bij de ontlasting, dus gelijk 's morgens de huisarts gebeld.

Volgens de HA waarschijnlijk een ontsteking van de dikke darm. Na het weekend weer terug, toch doorverwezen voor een spoed-sigmoscopie in het ziekenhuis. Twee dagen later 'mocht' ik, wat een ellende zeg! Uitslag bevestigde wat al gedacht was: ontstekking in de dikke darm. Ging toen al iets beter gelukkig.

Ook een stukje weefsel op kweek gezet, bleek een poliep(je) te zijn. Geen reden tot paniek, aldus de HA, alles was nu goed en ik moest over 3 a 5 jaar terug voor hetzelfde onderzoek als controle.

Tot mijn verbazing belde de huisarts (nu dus 5 a 6 weken nadat alle ellende was begonnen) dat hij nogmaals overleg had gehad met de arts in het ziekenhuis. Ik moet opeens volgende week toch terug voor een nieuw onderzoek (weer zo'n scopie) ter controle dat de ontsteking daadwerkelijk weg is en om te zien of er niets nieuws zit. Snap er niets van! Na al die weken opeens dit telefoontje?

Nu moet ik dus volgende week dinsdag weer naar het ziekenhuis en ik heb er zo geen zin in!! Weer de hele maandag laxeren (heb gevraagd om moviprep, had hier op het forum gelezen dat ik daar 'maar' 2 lt van hoefde te nemen, van die andere zooi die ik moest innemen 4 lt!), vreselijk vind ik dat. Dan dat onderzoek weer, zonder roesje, dus helemaal bij en nuchter. Ik baal er zo van.

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik weet verstandelijk dat ik het beter kan doen, maar verzet me er enorm tegen. Ik heb geen klachten meer gehad sindsdien, dus vind het onzin om nu weer zoveel gedoe op mijn hals te moeten halen, alleen maar om zeker te weten dat het weg is. Ze zijn toch bang voor colitus of crohn, maar dan had ik toch al veel vaker last moeten hebben? Wat is jullie ervaring hiermee? En moeten jullie ook na een paar weken wel eens opnieuw voor zo'n onderzoek?

Ik heb voor donderdagochtend toch maar een afspraak bij de HA aangevraagd om er eens achter te komen waarom dit zo plotseling moet, vind het allemaal een beetje raar gaan.

Sorry voor het 'inbreken' op jullie topic, maar hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken aan de hand van jullie ervaringen!
Wauw. Dat de HA je na weken opbelt omdat hij heeft overlegd met collega's. Dat vind ik wel een klasse huisarts.

Mijn ervaring is dat veel huisartsen het gooien op PDS en je verder zelf laten aanmodderen, aldus mijn vorige HA.

Ik heb dus ook PDS, heb hier een héle tijd geleden een eigen topic over geopend, maar heb die een beetje verwatert, sorry voor de dames die daar kwamen...

Ik verbaas me erover dat zoveel vrouwen hier last van hebben, en dat alle HA-en gewoon zeggen: ja hoor, je hebt PDS, gewoon even om je eten denken, sporten en veel water drinken, succes!

Ik heb nog steeds last, elke dag.

Ik heb me er heel lang vreselijk onrustig en onzeker over gevoelt, maar heb het naast me neer proberen te leggen.

Totdat enkele dagen geleden na de ontlasting ineens de hele wc onder het bloed zat -sorry voor de details-.

Ik 'perste' eventjes na en er kwamen allemaal druppels uit, ik gok een half kopje bloed.

Ik ben me lam geschrokken, de hele wc was rood.

Mijn vriend heeft toen de huisartsenpost gebeld en ik mocht langskomen. Deze HA had ik nog nooit gezien, maar hij was de eerste man die mijn klachten serieus nam en aandachtig luisterde en vragen stelde.

Ik heb een rectaal onderzoek gehad en alles was binnen goed voor zover hij kon voelen. Helder rood bloed wijst vaak uit op een aambei. (:$) maar hij kon niks vinden.

Maar hij zei later:

Ze kunnen pas PDS constateren nadat ze een bloedtest en buik echo hebben laten maken

Van die bloedtest wist ik -ook al moest ik daar zelf op staan- maar van die echo wist ik dus niet.

Hebben jullie wel een echo gehad?

Hij legde uit dat het begrip PDS heel vaag is, en dat buikpijn ook heel vaag is. Dat je buikpijn hebt, betekend niet meteen dat je last van je darmen hebt.

Dus ik bel morgen de HA en ik vraag om een doorverwijzing naar het ZH voor een buik echo. En als daar niks uit komt, wil ik denk ik toch nog een endoscopie om het helemaal uit te sluiten. Ik vind die echo toch een soort opstapje naar een volgend onderzoek, hebben we meteen alles gehad.

Wat is verder bij jullie onderzocht?

Waar is jullie bloed op getest, weten jullie dat ook? Ik weet alleen dat mijn bloed is geprikt en dat mijn waarden goed zijn. Maar dat is toch heel vaag??
quote:zonneschijn10 schreef op 01 september 2010 @ 00:30:

Maar hij zei later:

Ze kunnen pas PDS constateren nadat ze een bloedtest en buik echo hebben laten maken

zo'n vermoede had ik ook al. Ik Vond het iig heel raar dat mijn HA me 2 jaar geleden naar huis gestuurd heeft met wat info over een prikkelbare darm zonder bloedtest of wat dan ook. Ik vind het eigenlijk ook heel stom van mezelf dat ik me weg heb laten sturen

Van die bloedtest wist ik -ook al moest ik daar zelf op staan- maar van die echo wist ik dus niet.

Hebben jullie wel een echo gehad? nee, ik ga morgen er naar vragen bij de internist. Liever eerst dan dan zo'n darmonderzoek

Wat is verder bij jullie onderzocht?

alleen bloedtesten. Morgen ochtend moet ik ook nog wat bloed af laten tappen voor een allergie test. Wordt de 7e of 8e keer dit jaar Zo kom ik wel van mijn prikangst af. Mijn vriend heeft wel gelijk dat ie boos is (beetje op mij beetje op de HA) Waarom wordt niet alles in 1x getest? Ja als ik dat wist. Ik hoop alleen dat de internist niet weer wil prikken

Waar is jullie bloed op getest, weten jullie dat ook? Ik weet alleen dat mijn bloed is geprikt en dat mijn waarden goed zijn. Maar dat is toch heel vaag?? Mijn waarden zijn ook goed.

Wat er getest is?

Algeheel bloedbeeld (goed)

leverwaarden (goed)

Lyme (na uitgebreide test Goed)

B12 (237)

Ontstekingsparameters (goed)

Verder weet ik het niet precies.

Er komt iig dus nog een allergie test bij.

Ik heb trouwens hooit bloed bij mijn ontlasting gehad. Het is me althans niet opgevallen.

Bedankt voor je reactie!

Bij jou is ook meteen gezegd dat je PDS hebt zonder te testen? Ik vind dit ongelooflijk. Zo is het ook bij mij gegaan, maar zoiets kan toch niet zomaar.

Ik snap heus dat ze niet meteen denken: goh zij heeft een darmkanker, of zij heeft ziekte van Crohn, maar om nu meteen na buikpijn en winderigheid te zeggen dat je PDS hebt door alleen even op de buik te voelen vind ik niet oké. Wie weet heb je wél wat ernstigs.

Wat de dokter mij vertelde is dat als je helder rood bloed hebt dat het door een klein scheurtje kan komen bij anus door te hard persen of te dikke ontlasting, of door aambeien.

Als je donker bloed hebt komt het vaak hoger vandaan en dat schijnt niet goed te zijn.

Heb je die allergie test zelf aangevraagd? En op wat voor allergisch wordt je getest?
Ik ben 15 jaar geleden wel grondig getest. Bloedonderzoek, ontlastingonderzoek, echo's, darm-en maagscopie. En daar kwam niets uit, dus PDS.

De onderzoeken werden overigens pas gedaan nadat ik ontzettend veel gezeik met mijn toenmalige huisarts heb gehad omdat zij me niet door wilde verwijzen. "Je bent te jong voor darmkanker dus je hebt PDS" was haar conclusie.

Ik heb jaren wisselend last gehad, tot afgelopen februari, toen werd het ineens heel erg. Maar de pijn zit op een andere plek, de pijn is heel anders, het lijkt helemaal niet op de PDS die ik de afgelopen 15 jaar heb gehad. Dus naar de huisarts, die PDS concludeerde(zo goed zijn ze dus op de hoogte van je dossier...), neem nog maar een Duspatalletje, die overigens nooit veel geholpen hebben bij mij. Dat de klachten heel anders zijn en op een andere plek zitten was heel normaal bij PDS. Gek dat ik dat in 15 jaar nog nooit eerder heb gehad dan.

Dus ben ik zelf gaan expirimenteren met voedsel, waar ik last van kreeg, waar niet. Ik las op internet een studie waaruit bleek dat sommige PDS-ers baat konden hebben bij een glutenvrij dieet. Dat heb ik geprobeerd en zowaar, binnen een week waren alle klachten weg. In geen jaren zo'n stille buik gehad.

Ik dacht het dus gevonden te hebben, maar een maand geleden begon het hele liedje weer opnieuw.

Weer naar de huisarts(een andere), die een verstopping concludeerde èn natuurlijk PDS. Ik ging twee tot 3 keer per dag naar het toilet, redelijk normale ontlasting en normale hoeveelheden. Ik gebruikte al Movicolon en een stuk of 5 kiwi's, pruimen en appels per dag, leek me dus zèèr onwaarschijnlijk dat ik verstopt zat. Bovendien heb ik vaker last van verstopping gehad(gek he, met PDS), dus ik weet hoe het voelt.

Ga maar Bisacodyl slikken. Naast de Movicolon vond ik dat toch wel erg heftig, en er zitten ook nog eens gluten in het spul. Maar omdat ik niet officieel glutenintolerant ben wordt dat buiten beschouwing gelaten.

Na veel overleg mocht ik dan extra zakjes Movicolon gaan gebruiken. Ik heb dagen op de wc gezeten, maar het hielp niets, de klachten bleven. Maar er is verder niets aan te doen, kom maar terug als je bloed in je ontlasting hebt, of koorts en dergelijke.

Het gaat nu redelijk, soms een week heel veel pijn, soms wat minder.

Maar ik vind het vreemd dat huisartsen zo heel makkelijk PDS constateren en dan niet verder kijken. Ik heb PDS, dat is een feit. Maar dat betekent niet dat ik ook daarnaast nog wel iets kan krijgen, een blindedarmontsteking, een darmontsteking, noem maar op.
quote:zonneschijn10 schreef op 01 september 2010 @ 10:07:

Heb je die allergie test zelf aangevraagd? En op wat voor allergisch wordt je getest?

Ik heb er zelf naar gehint iig.

in 2006 had ik er al eens een gedaan. Toen was er volgens mijn huisarts niets aan de hand maar een andere arts heeft ooit opgemerkt dat er wel iets verhoogds te zien was maar dat dat zo miniem was dat er niet gezien kon worden waar dant van kwam.

Mijn moeder heeft iig een fatsoenlijke voedselallergie en nikkelallergie en mijn pa is allergisch voor o.a konijnen, cavia's en paarden. Het is dus niet zo vreemd dat ik dat verder onderzocht wil hebben.

Ik ben zo benieuwt wat de interniste morgen zegt.

Ik kan eigenlijk ff aan niets anders denken. bah
quote:zonneschijn10 schreef op 01 september 2010 @ 10:07:

Bedankt voor je reactie!

Bij jou is ook meteen gezegd dat je PDS hebt zonder te testen? Ik vind dit ongelooflijk. Zo is het ook bij mij gegaan, maar zoiets kan toch niet zomaar.

Ik snap heus dat ze niet meteen denken: goh zij heeft een darmkanker, of zij heeft ziekte van Crohn, maar om nu meteen na buikpijn en winderigheid te zeggen dat je PDS hebt door alleen even op de buik te voelen vind ik niet oké. Wie weet heb je wél wat ernstigs.Als je Crohn hebt (ontsteking) dan voel je dat echt wel hoor! Dan gil je het al uit van de pijn als er alleen nog maar naar gewezen wordt...
Dat kan bij PDS en andere aandoeningen ook het geval zijn. Er wordt vaak wat makkelijk over gedaan, ach wat winderigheid, buikpijn en diarree of verstopping maar er zijn wel degelijk mensen die ècht heel veel pijn hebben en voortdurend in de buurt van een toilet moeten zijn.

En ik ken ook mensen met Crohn die relatief weinig last hebben.

Het gaat er om hoe(met name) huisartsen met darmklachten om gaan. Zolang er geen bloed, pus of koorts bij komt kijken(en zelfs dan nog) wordt maar al te snel het etiket PDS er op geplakt, krijg je een recept mee voor een laxeermiddel of vezels en een doos Duspatal. En redt je er maar mee.
Inderdaad Luna.

Ik weet wel het één en ander over Crohn. Een familielid van mij heeft ziekte van Crohn en ze hebben er heel lang over gedaan om erachter te komen wat het was. Zij had niet heel veel pijn, af en toe. Na 7 á 8 keer bloed prikken kwam er nog niks uit en alles leek goed te zijn. Pas na verder onderzoek bleek dat ze Crohn had. Dus bloed prikken zegt trouwens ook niks!

Ik kreeg een keer op de fiets zoveel pijn, dat ademhalen zelfs moeizaam ging. Ik kreeg ontzettend veel steken in mijn buik, longen, en het trok helemaal door naar mijn rug. Ik kon haast niet meer ademhalen, ik had overal steken en mijn buik deed me ontzettend pijn. Ik was ontzettend in paniek en liep heftig te huilen op de fiets. Ik kon niet meer!

Eenmaal thuis een warme handdoek erop gedaan en warme melk gehad en door rustig te ademen trok het op een gegeven moment weg.

Dus met PDS kun je dus echt wel vreselijke pijn hebben, en is het niet alleen winderigheid en een opgezette buik.
@ maja en maxie?: ik weet niet of iemand het al gezegd heeft maar als je ontlasting blijft drijven is dat een teken dat dat niet helemaal goed is. De ontlasting is dan te vettig dus iets in je lichaam is dan ontregeld maar wat weet ik niet, gebrek aan medische kennis van deze kant Ik gok alvleesklier of galblaas maar ik zou er geen geld op zetten.
Wat een ellendige verhalen voor iedereen hier zeg. Sterkte er allemaal mee. Wat me vooral opvalt is dat de huisarts bij lange na niet iedereen serieus neemt met heftige klachten, jammer is dat toch!

Tja, ik moet er dinsdag dan toch echt (weer) aan geloven. Weer een darmonderzoek, wat baal ik daar van. Op zich geen reden tot ongerustheid, aldus de HA. Maar een week of 6 geleden bleken er (naast een flinke ontsteking) toch ook kleine poliepjes te zitten en die hadden een afwijkende PA-waarde (wat dat verder ook mag inhouden?). De MDL arts wilde daarom mij toch weer terugzien om opnieuw te kijken of alles goed is. Ik heb bij mijn HA flink door zitten zagen of het echt wel nodig was (ik heb tenslotte al weken nergens last meer van), maar helaas, het zal toch weer moeten. Ik zie er weer zo tegenop! Vooral de middag en ochtend ervoor, de hele tijd die laxeerzooi slikken en uuuuuren op de wc zitten, wat een ellende.

In deze moderne tijden, ze vliegen naar de maan en terug alsof het niks is, zou dit toch anders moeten kunnen!
Nou ik ben net terug uit het ziekenhuis.

Bij de internist geweest en 6 buisjes bloed afgegeven

Voor een allergietest en nog allerlei dingen die de internist wou weten.

Volgende week heb ik een lactose tolerantie test. Een ademtest. Nuchter Fijn dat het onderzocht wordt maar vanaf 18 uur de dag er voor niets eten. da's wel erg lastig.

Ik ben wel blij dat er eindelijk iets onderzocht wordt. De internist had wel zoiets van het klinkt als PDS Als er niets gevonden wordt in de bloedtesten komt er waarschijnlijk een darmonderzoek.
Eet jij s avonds dan nog wel eens iets dan?,ik neem aan dat je wel mag drinken en je kunt voor zessen gewoon je avondmaal nuttigen.

Ik heb geen idee of het overal hetzelfde is maar ik ben voor die intolerantie test de hele dag zoet geweest in het ziekenhuis maar dat is al meer dan tien jaar geleden dus wie weet gaat het nu anders?

In ieder geval heel veel sterkte met de onderzoeken!
quote:maxiemax schreef op 02 september 2010 @ 12:20:

Eet jij s avonds dan nog wel eens iets dan?,ik neem aan dat je wel mag drinken en je kunt voor zessen gewoon je avondmaal nuttigen.

! Ik mag tussen vijf en zes niets zwaars meer eten.

en na 6 uur alleen nog wat drinken.

Ik denk ik ik maar eens een stevige lunch nee in het bedrijfsrestaurant en 's avonds thee drink ipv koffie met een koekje.

De volgende ochtend half 9 want dan heb ik het onderzoek.

en dan krijg ik alleen een glaasje suikerwater denk ik.

Rond 12 uur ben ik klaar. dan mag ik weer wat eten.
Dat is inderdaad sneller dan het bij mij ging.

Zelf zou ik gewoon mijn warme eten tussen de middag nuttigen en s avonds gewoon een boterham of wat beschuiten met magere vleeswaren oid.

Zelf eet ik in de avonduren meestal niets meer of het moet een speciale gelegenheid zijn en nee ik ben niet superslank of op dieet ik heb er gewoon geen behoefte aan,gewoon een kopje koffie en water is wat ik gebruik.

Die soort suiker werd bij mij opgelost in een kopje thee en was niet onaangenaam om te drinken.

Als je echt lactose intolerant blijkt te zijn dan merk je dat zelf als het goed is tijdens dat onderzoek maar pas als het uit het onderzoek ook blijkt mag je het zo noemen.

sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven