Werk & Studie alle pijlers

Even lekker zeuren

01-09-2010 19:37 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik verwacht eigenlijk helemaal geen reactie hierop maar ik wil het gewoon even van me afschrijven.

Sinds kort heb ik een nieuwe baan. Toen ik solliciteerde was ik al niet helemaal enthousiast maar ik probeer er het beste van te maken. Eigenlijk begin ik mijn taken steeds leuker te vinden.

Alleen is de werksfeer niet echt om over naar huis te schrijven. Al mijn collega's zijn universitair opgeleid, ik ben de enige met een MBO diploma. Als ik de gesprekken van mijn collega's onderling weleens hoor dan voel ik me zo dom. Ik probeer het niet over te laten komen en me eroverheen te zetten. Maar laatst vertelde ik iets aan mijn baas, zegt hij: goh, ben je toch niet zo dom als ik dacht. Normaal kan iemand dan een sneer terug verwachten maar omdat het m'n baas is houd ik me dan maar in.

Vandaag was ik tijdens de lunch het mikpunt van spot. Mijn andere leidinggevende begon over een klant die een vriendin zocht. Vervolgens vertelde hij hoe de vriendin van die klant eruit moest zien, hij beschreef een hork. En daarna vroeg hij of ik niet wat voor hem was. Zo ging het nog even verder. Daarna heb ik er lacherig iets van gezegd maar de tranen stonden in m'n ogen.

Ik ben nog maar net begonnen maar kan niet wachten tot m'n jaarcontract afgelopen is. Of totdat ik iets nieuws gevonden heb..
quote:Leja87 schreef op 01 september 2010 @ 20:37:

Het is een jong bedrijf en we zitten allemaal in een gemeenschappelijke ruimte. Ik ben bang dat ik me wat aanstel en dat het gewoon een apart gevoel voor humor is.Een jong bedrijf, een jonge onervaren baas ook?
@borderwalk Ja, mijn baas is zelfs jonger dan dat ik ben. En ik ben 22.
Mensen die echt zo slim en hun geld waard zijn hebben het niet nodig om andere mensen te kleineren.
Je werkt in zo'n vreselijke kantoortuin. Als kinderachtige gedrag aanhoudt dan word je toch gewoon ziek en ga je de ziektewet in, ondertussen zoek je een andere job.
Is dat zo'n jochie dat het stokje van papa heeft overgenomen, maar dan met een soort eigen bedrijfje ofzo?
quote:Leja87 schreef op 01 september 2010 @ 20:49:

@borderwalk Ja, mijn baas is zelfs jonger dan dat ik ben. En ik ben 22.

Dat is idd erg jong.

Er schieten twee opties door mijn hoofd:

De kans bestaat ook dat de 'baas' zichzelf wil profileren als baas door over jouw rug heen nare opmerkingen te maken, erg vervelend, niet direct tips

Kans bestaat ook dat deze piepjonge baas nog niet door heeft dat bij een medewerker, zeker als die al een beetje onzeker is, het woord dom heel anders binnen komt dan bij onderlinge harde opmerkingen tussen vrienden of studiegenoten. Dat is niet professioneel maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk. Ik zou dan ook op het moment dat iets gebeurd zeggen dat je het er niet mee eens bent, of dat je het niet zo'n leuke opmerking vindt.
Je baas is een amateur!
quote:Leja87 schreef op 01 september 2010 @ 20:49:

@borderwalk Ja, mijn baas is zelfs jonger dan dat ik ben. En ik ben 22.Dan is je baas iig zelf ook niet WO geschoold. Waar haalt ie dus het lef vandaan om zo minderwaardig over mbo te doen. Iedereen heeft zn eigen kwaliteiten. Echt belachelijk kinderachtig gedoe zeg, wat een eikels. Ik vind het echt heel sneu voor je. Probeer er boven te staan, weet ik klinkt makkelijk, maar het zegt meer over hun dan over jou. Ondertussen lekker verder solliciteren en hopelijk heb je snel een nieuwe job. Want hier word je echt niet gelukkig van. Veel succes!
quote:keedy schreef op 01 september 2010 @ 22:35:

[...]

Dan is je baas iig zelf ook niet WO geschoold. Waar haalt ie dus het lef vandaan om zo minderwaardig over mbo te doen. !

Het kan natuurlijk wel, vroeg begonnen (17+4 jaar) of alleen een bachelor gehaald en daarna zich op zijn bedrijf gericht, maar dat doet er niet. De baas van TO mag nog niet snobistisch doen al zou hij wel gestudeerd hebben. Hij kwetst TO met zijn opmerkingen dat is duidelijk, maar ook is duidelijk dat zij daar iig nog een tijdje zal rondlopen.

Ik kan uit dit topic niet helemaal goed opmaken wat nu de situatie precies is.

Slechste geval: nare ballerig(e) mannetjes, geeft bewust rotklusjes, maakt opmerkingen om te kwetsen en ter eigen vermaak, niet meer bij te sturen.

Beste geval is het studentikoze onbenulligheid, dacht dat TO die klusjes wel wilde doen of vond dat soort extra klusjes bij de functie horen en is hij zich totaal niet bewust hoe zijn opmerkingen overkomen op TO, die daar ook nog niets van gezegd heeft en zich ook wat onzeker voelt tussen haar universitair geschoolde collega's.

Het slechte geval is makkerlijk, dan kan je gewoon roepen wat Wat een !@#$%^&* net als sommige reageerders hier, maar misschien dat het allemaal iets genuanceerder ligt.
TO trouwens heel veel succes, ik kan de komende dagen niet reageren, maar ik hoop dat je nog nuttige tips krijgt.
Iedereen hartstikke bedankt voor de lieve berichtjes. Op mijn werk durf ik het tegen niemand te zeggen dat ik het zo verschrikkelijk vind. Dus het is fijn om te lezen dat dit gedrag niet normaal is.

Ik heb er gisteravond eens over nagedacht en ik ga er maar gewoon vanuit dat het om het beste geval van Borderwalk gaat. Dat ze zelf keihard zijn en helemaal niet door hebben dat ze mensen hiermee kwetsen. Wat ze eigenlijk behoorlijk dom maakt. Ik zou het iig niet in mijn hoofd halen om zo lullig tegen iemand te doen. Dat maakt mij misschien ook wel kwetsbaar in de groep. Omdat ik zelf niemand wil kwetsen.

Dankzij jullie berichtjes ga ik vandaag weer met frisse moed aan het werk. Ik probeer er gewoon boven te staan. Het zijn gewoon een stel eikels die dit grappig vinden. En het helpt natuurlijk ook wel dat aan het eind van de dag mijn weekend begint :D
Leidinggevende of niet, dat soort opmerking accepteer ik niet en zal ook een leidinggevende dat heel duidelijk maken! Daarnaast zou ik inderdaad wat anders gaan zoeken, maar ja, dat is nu zo gemakkelijk nog niet.

Sterkte!
Lastige situatie Leja. Ik snap dat je je baan en het geld nodig hebt. Maar zo door blijven werken, daar ga je zelf aan onderdoor. Niemand verdient het om voor schut te worden gezet, zeker niet en public. Zolang de proefperiode loopt, zou ik de situatie nog niet op de spits drijven. Als je dan in je 'gewone' werktijd zit, zou ik dit wel aankaarten. Bv als je baas een kwetsende opmerking maakt, meteen zeggen dat je dat niet een leuke opmerking vindt. En ook waarom niet, dat het bv niet gepast is om zoiets te zeggen. Ik hoop voor je dat je snel een andere baan hebt waar je wel gewaardeerd wordt.
Leja, helaas heb ik geen tips voor je, maar wilde alleen zeggen dat ik het hier ook wel herken dat de academici (niet allemaal) zich groter tellen. Werk op het kantoor van een groot bedrijf, waarbij ik voornamelijk ondersteundend werk doe. Ik ondersteun en beantwoord vragen van diverse professionals (jak die naam alleen al: alsof de andere collega's niet professioneel zijn). Velen benaderen ons (ik noem het even 'het kantoorpersoneel' alsof we dommer zijn dan een achtereind van een varken zijn). En schuiven de k*tklusjes op ons af, te lui om dit zelf te doen.

En het stomme is...wanneer ik dan laat weten dat ik ook hoger opgeleid ben (ben ook drs.) dan benaderen ze je meteen anders. Echt zo zielig. Alsof ik dan opeens 'beter ben'. Het is net zoals je al zegt: dit zegt meer over hen dan over jou. En wat zegt opleiding nu? (Ik ben op de MAVO gestart en had dus ook met MBO kunnen eindigen. Een diploma zegt niets over je echte kwaliteiten (misschien kun jij ook wel universiteit). En waar draait het in het leven om: niet alleen om diploma's maar ook om hoe je bent als persoon.

P.s. niet alle academici zijn horken, net zoals niet alle MBO-ers aardig en vriendelijk zijn ;)
wat bestaan er toch een idioten op de wereld :S
quote:granaatappeltje schreef op 02 september 2010 @ 12:07:

Lastige situatie Leja. Ik snap dat je je baan en het geld nodig hebt. Maar zo door blijven werken, daar ga je zelf aan onderdoor. Niemand verdient het om voor schut te worden gezet, zeker niet en public. Zolang de proefperiode loopt, zou ik de situatie nog niet op de spits drijven. Als je dan in je 'gewone' werktijd zit, zou ik dit wel aankaarten. Bv als je baas een kwetsende opmerking maakt, meteen zeggen dat je dat niet een leuke opmerking vindt. En ook waarom niet, dat het bv niet gepast is om zoiets te zeggen. Ik hoop voor je dat je snel een andere baan hebt waar je wel gewaardeerd wordt.

Je moet dit zeker niet pikken als ze nu al in je begin fase daar al zo tegen je doen en je zegt er niets van blijven ze het doen tot je een burn out er van krijgt.

Je kan 2 dingen doen of er wat van gaan zeggen even moedig zijn ook al vind het mischien eng.

Of ga kijken voor een andere baan ondertussen je bent jong en zijn zat vacature's voor secretaresse ik denk niet dat je zo een jaar wilt gaan werken daar. succes
Wat een rotsfeer. Ik kan me helemaal voorstellen dat de tranen je op zo'n moment in de ogen staan.

Bah, wat bof ik dan dat er bij ons op het werk nooit zo met mensen wordt om gegeaan. Als ik dit soort verhalen lees dan valt mijn mond open dat dit in het echt gebeurt zeg.

Sterkte voor jou, ik hoop dat je snel iets anders vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven