Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Wat goed dat het goed lijkt te gaan GW. Dat is een zorg minder!

Dochter neemt Rapley wel heel serieus. Ik had haar in de kindersteol gezet, banaan neergelegd en bedacht me dat ik haar slab was vergeten. Nog even pakken, kom terug; zit mevrouw de banaan met schil te eten...

Tot nu toe vind ze alles lekker en is ze dolgelukkig als er eten op tafel komt. Heerlijk! (zeker met een miepende peuter erbij aan tafel - die overigens vroeger ook een alleseter was )
Oh en zo leuk, ze lijkt hier nu ook echt de smaak van het rapleyen te pakken te hebben!

Zit hier nu vol overgave naast mij aan een stuk broodkorst te sabbelen! Vanochtend al 2 partjes nectarine en een stukje rijstwafel, zo leuk!
Vandaag voor het eerst "groenten" geprobeerd. Lekker culinair aardappelrasje; even koken, in hanteerbare reepjes en wat brocoliroosjes erbij. Zoontje pakt helemaal blij een aardappelreep en steekt hem in zijn klepje.

Goed: nu hebben we meteen geleerd dat pure aardappel een beetje te droog is om zo te eten: er zat meteen een enorm stuk aan zijn verhemelte gezogen dat hij niet meer weg kreeg

Kauwen en slikken heeft hij nog niet echt door. Hij krijgt alleen iets binnen als het heel rijp is en hij het (per ongeluk) opzuigt. Nou ja we zien wel. Hij is vandaag trouwens precies 6 maanden. Morgen gaan we naar het CB: ben benieuwd hoe lang en hoe zwaar hij is.
GW wat leuk! Eindelijk heeft ze het licht gezien!

Iemandanders: Zo begon het hier ook. Je zal zien hoe snel hij ook hardere dingen kan eten. Hier is de aardappel vaak favoriet als ik ook groente aanbied.
Sophy bedankt voor je ondersteunende woorden!

En wat irritant, dat KDV, daar mag je inderdaad echt wel heel boos om worden! Ben heel benieuwd hoe dat hier straks zal gaan, ben tot nu toe heel tevreden.

Wij zijn trouwens even gestopt (5 dagen) en gaan morgenochtend weer rustig aan beginnen. En dan drie dagen etc etc. De avocado ging er trouwens in als zoete koek :-) Helemaal zelf eten, zo leuk! Maar we hebben z'n darmpjes dus even rust gegund.

En GW, wat fijn dat het beter gaat nu!
Dochter heeft vandaag bietjes gegeten. Bijzonder moedig vond ik dat van mezelf. Ze heeft nu roze handen en een roze snoet, heel charmant En een roze gevlekte slab + ondergesmotste theedoek - ik had haar preventief goed ingepakt en de kinderstoel gestript.

Ze heeft er niks van opgegeten want ze vond het heel erg vies - nog viezer dan broccoli.
quote:Bengal schreef op 03 september 2010 @ 20:12:

Dochter heeft vandaag bietjes gegeten. Bijzonder moedig vond ik dat van mezelf. Ze heeft nu roze handen en een roze snoet, heel charmant En een roze gevlekte slab + ondergesmotste theedoek - ik had haar preventief goed ingepakt en de kinderstoel gestript.

Ze heeft er niks van opgegeten want ze vond het heel erg vies - nog viezer dan broccoli.

dat je bietjes aan durfde... goed hoor!!

broccoli blieft K ook niet echt er ligt meer op de grond dan dat er in haar mondje gaat.

:
Bietjes zou ik zelf trouwens nooit aan gedacht hebben om te geven.

Brocoli was hier trouwens al vanaf het begin geliefd! Grappig dat dat zo verschilt van kind tot kind.
Best stoer he die bieten !

Het is wel een nitraatrijke groente dus die mag ze niet vaker dan 2x per week. Mijn eerste keuze was het ook niet overigens, maar schoonmoeder had er een boel vers gekregen van het land van iemand en gekookt en mij dus ook een paar gegeven. Ze zijn hartstikke zacht als ze goed gaar zijn, dus prima te rapleyen. Het wordt alleen wel een vreselijk slagveld.
Hier voor het eerste een zelfde soort slagveld met worteltjes. Ze leken wel extra af te geven vanavond.

Bietjes hier ook al eens geprobeerd. Werd ook een gekleurde boel. Maar wel een lekkere als ik zijn eetkunsten (die overigens steeds meer verbeteren) mag geloven.
Mijn dochter heeft echt zitten bunkeren vanavond: een halve forel (!!), boontjes en yoghurt toe. Daarna nog een fles melk. Ik vraag me alleen af of ik haar inderdaad wel moet laten eten wat ze wil; is het dan niet veel te veel?
Wij zijn nu zo'n 1,5 maand bezig maar Perikind eet nog steeds niets.

Geen Rapley, geen gepureerde prutjes, geen broodkorst...helemaal niets.

Het enige wat lukt is rijp fruit (perzik, meloen, etc) waar ze op sabbelt. Het kind is gewoon borstverslaafd volgens mij.

Kan iemand mij even vertellen dat het echt wel goed komt?

Qua lengte en gewicht zit ze helemaal bovenaan de curve dus dat zit wel goed.
het komt echt wel goed!!!

ooit wel eens een kind van 18 gezien die niks eet en alleen maar bij mama drinkt???
Peri het woord borstverslaafd had ik nooit eerder gehoord, behalve hier op het forum af en toe. Ik geloof niet dat dat echt bestaat hoor. Ze vind het gewoon erg lekker en daar is niks mis mee. Er zijn hier meer kinderen die niet meteen bij zes maanden Rapley klaar zijn. Voordeel is dat je lekker bv geeft en het dus ook niet hoeft. Ik denk dat het vast wel goedkomt! Lekker bij het eten laten zitten kijken hoe jullie eten. Blijven aanbieden, niks opdringen. (moederinstinct misschien een beetje loslaten dat je kindje moet eten ze krijgt nl genoeg )

GW hoe gaat het bij jullie? Heeft ze echt het licht gezien en eet ze al met de pot mee?
Peri, hier zijn we ook iets meer dan 6 week bezig en ze heeft nu net een beetje de smaak te pakken, maar veel wordt er nog steeds niet gegeten (en gepureerd blieft ze ook niet, heb ik ook la gepureerd, je wilt toch dat ze wat eten).
Fab, nog lang niet met de pot mee dus.... maar het begin is er zullen we maar zeggen.
Ik stond vandaag ook nog even met potjes in mijn handen, maar er was bijna geen zonder melk(produkten), dus toch maar weer terug gezet
Haha GW, ik heb ook al potjes overwogen. Na 4 weken wordt er hier slechts met wisselend succes gegeten. Alleen sperziebonen, zoete aardappel en zeer zoet fruit gaan erin - en niet eens altijd.

Nou ja, ik ga er maar vanuit dat ze tot 9 maanden sowieso genoeg heeft aan BV en dat bijvoeding niet noodzakelijk is. Ze gaat vast wel een keertje eten, nu is BV nog ruim voldoende - madame blijft rap groeien en volgt een stijl stijgende lijn ipv de normale curve waarbij de groei iets minder explosief is na 4 maanden.
Bengal, ze heeft zelfs tot een jaar genoeg aan Bv dus rustig aan!

GW ik maakte een grapje he? Van die pot

Hier is het al een paar dagen pet. R is in de fase van verlatingsangst gekomen en alles staat in dat teken. Soms kan hij lekker zitten kliederen, maar vaker is het na drie hapjes niet meer leuk en wil hij eigenlijk het liefst bij me op schoot. (ook naar bed gaan is de laatste dagen echt brullen als Fabman het doet) Er wordt dus ineens erg weinig gegeten en ik ga ervanuit dat het een fase is.

Weet iemand hoelang die duurt?
fab geen idee hoelang het duurt..hopelijk niet te lang!!!

morgen naar het CB en ben zeeeeeer benieuwd hoeveel k is aangekomen en of ze nu al wat positiever zijn over rapley want dat was vorige keer nl niet het geval sterker nog werd voor gek verklaard; potjes zijn zo goed,minder gedoe/troep bla bla bla
Nou, behalve rijstwafels en brood wordt er hier ook weer weinig gegeten....

ik hoop maar dat kv ook genoeg is totdat ze een jaar is.
Hier gaat het ook op en af hoor dames. Hij eet wel zo'n beetje alles maar de aandacht verslapt snel en ik geef 'm ook best vaak een hapje in zijn mond. En toch als je hem zijn gang laat gaan dan pakt ie wel steeds weer een stukje en soms belandt dat in zijn mond soms op de grond.

Maar het verschilt hier ook heel erg per dag en per bui.

Vandaag artisjok geprobeerd. Was nog geen onverdeeld succes dus er maar wat stukjes tomaat achteraan gegooid.
Brood is hier echt een hit! Vandaag met zelfgemaakte appel perzik moes en kaas. Kaas is vies, brood is de bom.

's avonds groente is ook wisselend hoor. Soms eet ze veel, soms bijna niks.
Kaas is hier helemaal de bom Sophy! zuivelspread of jonge kaas Mjammie!!!

Weet iemand trouwens waarom ze jonge kaas aanbevelen en geen oud? Oude kaas is toch alleen maar zouter omdat het is ingedroogd? Heeft evenlang in het pekelbad gelegen.

Ritme leek hier weer iets meer ergens op. Ik had de aardappel, bleekselderij en rettich van gisteren bewaard, maar hij hoefde het vandaag ook niet. Kwarktoetje met fruit was wel een hit! Lekker romig natuurlijk.

jacjac succes morgen. Dan ben je maar gek. Soms vraag ik me af of ze aandelen hebben bij Nutroepcia.
Vind het wel een beetje sneu voor Htje dat ze bijna geen toetje kan krijgen (behalve fruit, maar dat vind ik toch anders). Zus vertelde hier nog dat het eerste woord van nichtje ongeveer toetje was , nou dat gaat hem hier niet worden.

(Sorry, even in een zeikbui).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven