Werk & Studie alle pijlers

Ik wil een leuke opleiding doen!

08-09-2010 13:31 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, de titel zegt het al een beetje:

Ik wil graag weer een opleiding gaan doen! Maar, net zoals 10 jaar geleden, zie ik door de bomen het bos niet meer. Misschien weten jullie een leuke opleiding, waar je redelijke baangarantie mee kunt krijgen? Ik moet daarnaast wel werken, en heb een schoolgaande dochter Of is het misschien handig om naar een opleidings-adviseur of iets dergelijks te gaan?

Ik heb het eerste jaar Personeel&Arbeid gedaan, en propedeuse behaald. Dat is inmiddels alweer 12 jaar geleden! Ik weet niet of deze nog geldig is, bovendien is de 'boom' alweer een beetje uit deze bedrijfstak verdwenen geloof ik.

Iemand tips??
De propedeuse vervalt niet (maw je mag hem vermelden op je cv) maar de geldigheid van de tentamens op een gegeven moment wel. Dus je kunt niet zomaar doorgaan waar je gebleven was. De propedeuse van mijn opleiding was 6 jaar geldig.

Verder kunnen wij hier natuurlijk allerlei leuke opleidingen gaan verzinnen maar dan moet je toch echt met wat meer toelichting komen (interesses, toekomstbeeld, niveau etc).
Ja het lijkt me verstandig om eerst te bekijken waar je interesses naar uitgaan en waar je talenten liggen, dan alleen te kijken naar een leuke studie met baangarantie..

Ik ben ook net weer begonnen met (deeltijd) studeren en merk nu al dat het wel iets is waar je goed over na moet denken. Je motivatie moet groot zijn om naast je werk en gezin te studeren.

Maar het is wel erg leuk, dus zoek alles goed uit en ga er dan voor!
anoniem_70797 wijzigde dit bericht op 08-09-2010 13:40
Reden: nogal kromme zinnen :)
% gewijzigd
Ik zou eens naast elkaar zetten wat je zoekt. Dus wat je leuk vindt, waar je goed in bent, wat je interesses zijn, wat je zoekt in een opleiding.

En dan naar een loopbaanadviseur gaan.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Oke, ik zal het proberen:

Niveau: HBO (afgeronde VWO-opleiding, en de P&A propedeuse behaald)

Interesses: heeel cliché, maar ik zou graag met mensen willen werken. Bijvoorbeeld bij de gemeente bij Sociale Zaken oid. Maar dan ben ik ook weer zo dat ik morgen denk: hé, dokters-assistente lijkt me ook erg leuk werk om te doen!

Ik spreek m'n talen, dat zou ik graag willen gebruiken in mijn toekomstige baan.

Maar wat ik ook niet onbelangrijk vind is dat er genoeg werk in te vinden is! En dat het een beetje leuk verdient
Ik heb ooit eens een tip gekregen om eens vacatures te gaan bekijken om te kijken wat me leuk lijkt en daarna te gaan kijken welke opleiding daar bij past. Misschien kun je zo al het één en andere filteren. Als je dan iets van 3 opleidingen hebt die je leuk lijken, dan kun je daar eens kennis gaan maken of eens met mensen uit het werkveld praten...
Bedankt voor de tips tot nu toe!

Wat doet een loopbaanadviseur precies? Hoe komt hij of zij erachter wat dé baan/opleiding voor mij is?
Hij of zij komt daar niet achter, dat doe JIJ.

Niet om reclame te willen maken, maar even ter illustratie een website (als het niet mag, haal ik hem zo weer weg!) www.100procentik.nl
Wat kan je? Zet eens op een rij welke vaardigheden je hebt (ontwikkeld) en wat je talenten zijn. Deze punten moet je kunnen onderbouwen, dwz kunnen verwoorden waaruit dat blijkt.

Waaruit blijkt dat je bv commercieel, overtuigend bent of leidinggevende capaciteiten hebt?

Hoe zien anderen je?

Vervolgens gaan beschrijven wat je wil doen en waarom. Geen beroep beschrijven maar type werkzaamheden.

Dit is m.i. de 1e stap in je proces. Hier zijn -tig boeken over geschreven. Ik vind "Welke kleur heeft jouw parachute" en "Jij bent aan Z" goede boeken voor dit doel.

Pas met antwoord op dit soort vragen kan je je gaan orienteren op opleidingen.
Ghehe, Tia Dalma, klopt natuurlijk, ik moet daar achter komen. Zou wel fijn zijn als iemand zou zeggen: déze opleiding is echt wat voor jou! Die moet je gaan doen

Ik heb op de website gekeken, ziet er wel interessant uit!
Wanneer wil je starten? Want de scholen zijn toch net vorige week weer begonnen?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Volgend jaar, er staat eerst nog een verhuizing op het programma (woon nu nog in het buitenland). Nieuwe frisse start, nieuw leven, nieuwe opleiding
Eisen van Emellebel

1: opleiding moet "leuk" zijn

2: werk moet "leuk" zijn

3: het moet ook nog leuk verdienen

4: redelijke baangarantie

Doe mij zo'n topbaan!

Maar....wat heb je zelf te bieden? Werkervaring lijkt mij erg belangrijk helemaal gezien je vermoedelijke leeftijd. Als leidinggevende zou ik liever een jonge meid aannemen dan een herintreder zonder werkervaring in de bewuste sector waarvoor jij eventueel gaat kiezen.
quote:emellebel schreef op 08 september 2010 @ 14:18:

Ghehe, Tia Dalma, klopt natuurlijk, ik moet daar achter komen. Zou wel fijn zijn als iemand zou zeggen: déze opleiding is echt wat voor jou! Die moet je gaan doen

Ik heb op de website gekeken, ziet er wel interessant uit!

Mocht je overigens overwegen om de P&A opleiding weer te gaan doen: die P is na 12 jaar niet meer geldig denk ik, en sowieso totaal niet relevant.

En wat bedoel je met 'booming' precies? Het vakgebied HRM is volcontinu in ontwikkeling en HRM'ers worden altijd gevraagd.

Maar ja, net als met élk ander beroep: het moet je wel liggen om het leuk en succesvol te maken...
quote:Tia Dalma schreef op 08 september 2010 @ 14:03:

Hij of zij komt daar niet achter, dat doe JIJ.

Niet om reclame te willen maken, maar even ter illustratie een website (als het niet mag, haal ik hem zo weer weg!) www.100procentik.nlWow, mooi filmpje: Dare to change op die site
Nou zo oud ben ik nog niet hoor of vind jij 32 al behoorlijk op leeftijd?

En ja, als ik een opleiding ga doen waar ik tot nu toe helemaal geen ervaring in heb opgedaan dan zou een werkgever me onervaren kunnen noemen.

Ik werk momenteel als reisleidster, niet echt een baan waar je U tegen zegt, oké, maar ik wil dan ook een opleiding doen zodat ik een andere (sorry, LEUKE) baan kan zoeken.

Vind jij dat ik zulke absurd hoge eisen stel dan, 2Italy2? Welke eisen stel jij aan een baan?
Een volkomen nieuwe carriere vergt daarom moed, doorzettingsvermogen, een hoop motivatie en 'roeping' zo je wilt, en daarmee een hoop zelfinzicht.

Baangaranties zijn er niet vanuit een opleiding, wél vanuit jezelf. Jij verkoopt jou, niet je opleiding.

Je stelt wat mij betreft niet al té absurde eisen, maar in combinatie met je huidige gebrek aan inzicht in je drijfveren en je motivatie komt het vrij onrealistisch over. Je begint bij het eind, zeg maar. In dit geval is dat niet de oplossing.

Een goede loopbaancoach kan jou op je eigen pad zetten door je te wijzen op de mogelijkheden om met hulp te onderzoeken waar je krachten, talenten, drijfveren en motivatie liggen. En dat is geen zweverig psychotherapeutisch proces, maar heel resultaatgericht.
Tia Dalma; je verwoordt het heel goed! Dat is precies hoe ik er zelf ook over denk namelijk. Wat zou het makkelijk zijn als ik al van jongs af aan precies wist wat ik altijd had willen worden, zeg. Die 'roeping', die mis ik zeg maar tot nu toe.

Wat voor mij eigenlijk niet in mijn voordeel werkt, is dat er zo ongelovelijk veel keus is! Ik zie echt door de bomen het bos niet meer!

En, wat je zegt over de loopbaancoach vind ik erg interessant om te horen. Want het komt aan de ene kant heel 'zweverig' over, wat er op die site staat.

Pffff. Moeilijk.
Grappig dat je het zegt, want de loopbaancoach in kwestie ken ik persoonlijk (vandaar dat ik zo haar site kan oplepelen, maar vooral omdat die vrij veel zicht biedt op het instrument loopbaancoaching) en zij is bijzonder resultaatgericht

Wat vond je precies 'zweverig' overkomen?

Keuze is geen probleem als je jezelf richting kunt geven. Keuzes leveren pas stress op als je geen inzicht hebt in de wijze waarop je je keuzes maakt of wilt maken.
Ik heb nog een keer gekeken naar de website, ook om je vraag te kunnen beantwoorden waarom het een beetje zweverig overkomt.

Onderstaand stukje had ik nog niet eens gelezen, maar hierbij krijg ik wel een beetje geitenwollensokken-gevoel :

(gaat over wandelcoaching)

De natuur heeft zijn eigen symboliek, die aanknopingspunten biedt bij dat wat zich voordoet in je leven. We zullen hier soms letterlijk bij stil staan. Denk aan een obstakel op de weg, bv. een omgevallen boomstam. Het kan een symbool zijn voor de belemmeringen die jij tegenkomt om dat wat jij wilt, te verwezenlijken. Een T-splitsing kan wijzen op een te maken keuze.

Welke weg kies je?

Een plotseling opstekende windvlaag kan vertaald worden naar tegenwind of weerstand die jij ervaart.

Maar, over het algemeen spreekt de website me wel erg aan. Ik denk dat ik sowieso een orienterend gesprek aan kan vragen, dan kan zij me hopelijk vertellen of ze me verder kan helpen of dat ik aan het verkeerde adres ben

Bedankt Tia Dalma!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven