Geld & Recht alle pijlers

biedingsverloop koophuis van woonstichting

09-09-2010 16:15 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
De woningbouw is anders dan een particuliere verkoper. Meestal is er geen sprake van dringende geld/tijdnood waardoor ze geneigd zijn te zakken met de prijzen. Ze kunnen de woningen immers gewoon weer gaan verhuren. Dat maakt ze als verkopende partij een stuk sterker.
Waarom overleg je het niet met een makelaar in jouw omgeving, die weet er vast meer vanaf dan wij.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 09 september 2010 @ 16:37:

Wat wil je nou weten?

Bij onze woningbouwstichting laten ze een huis zo een jaar leeg staan, helemaal geen haast hoor.

Precies, Bij ons heeft ook een huis ongeveer 2 jaar te koop gestaan! Er zijn meerdere mensen geweest om te kijken! Maar ze kregen het niet verkocht!

En nu is het inmiddels alweer verhuurt!!
ik zie nu op het kadaster dat de laatste 2 woningen in de buurt verkocht zijn in maart '10 voor 167,5 en in juli '10 voor 141,5, exact dezelfde woningen in eenzelfde onderhoudsstaat (dat zijn ze allemaal, de gerenoveerden worden nl. niet verkocht)
quote:cinranete schreef op 09 september 2010 @ 16:35:

14/15% onder de vraagprijs bieden is toch niet compleet onredelijk in deze tijd? gebeurd overal om ons heen. en die woonstichtingen zijn superveel nieuwbouwprojecten uit de grond aan het stampen, die willen hier toch gewoon vanaf na een half jaar zonder interesse?

Dat het economisch slecht gaat wil niet zeggen dat een bod van 15% onder de vraagprijs niet onredelijk is.

Tja de woningbouwverenigingen hier zouden echt niet serieus op jouw bod ingaan.
Cinranete,

je kunt best een bod doen van 138,000. Dan merk je vanzelf hoe daar op gereageerd wordt. Maar mijn ervaringen zijn hetzelfde als die van de anderen hier, dat woningbouwverenigingen een lange adem hebben als het op huizenbezit aankomt.

Wanneer wil je je bod doen? En laat je ons weten wat de reactie is? Succes in ieder geval. Zou mooi zijn als je het voor zo'n prijs krijgt!
m'n man heeft een bod van 138 uitgebracht... nu is het afwachten makelaar belt vandaag nog terug.
Ik kocht een paar jaar terug een huis van de woningbouw. Ik bood direct de vraagprijs, ik mocht hebben voor nog eens 1500 euro meer...

Was een populair project toen.
quote:cinranete schreef op 09 september 2010 @ 16:58:

m'n man heeft een bod van 138 uitgebracht... nu is het afwachten makelaar belt vandaag nog terug.Dat is lekker snel! Spannend.
Het ligt ook aan de woningstichting.

Bij mij in de buurt (randstad)worden veel ex huur woningen te koop aangeboden onder afwijkende voorwaarden (koopgarant etc). Over de prijs onderhandelen is dan geen optie.

20% onder de vraagprijs kopen is zeker niet iets wat veel voorkomt. Zeker niet in jou prijsklasse. Ik denk dat op dit moment heel veel huizen al te koop staan voor een lage prijs en dat veel mensen financieel niet kunnen zakken. Maar proberen kan altijd natuurlijk.
Over het algemeen is de kans erg klein dat jij bij een oude huurwoning flink onder de prijs kan kopen maar je kan het altijd proberen. En ik zie dat je al een bod hebt gedaan dus gewoon afwachten.

Vaak wordt er door de verhuurder een zogenoemde laatprijs doorgegeven. Dat is dan de minimale prijs die de woning moet opbrengen. Zit het bod eronder dan kan de makelaar zelfstandig al het bod afwijzen zonder te overleggen met de verkopende partij.

En je kan hier heel veel advies vragen maar uiteindelijk is de woningbouw de enige die antwoord kangeven op de vraag of ze veel willen zakken. Er kunnen namelijk verschillende redenen zijn om te verkopen. Willen ze een gemengde opbouw in de wijk dan hebben ze alle tijd van de wereld. Moeten ze verkopen om geld te generen om lopende projecten of zelfs schulden te betalen dan hebben ze meer haast. Zeker bij kleine corporaties kan dit nog weleens spelen. De grotere hebben vaak wat meer financiele ruimte om grote projecten te betalen.
tegenbod van 149,5, morgen gaan we 142,5 bieden met de verzekering van een snelle overdracht (aangezien ons eigen huis al verkocht is en we de hypotheek rond hebben)

dank voor al jullie input!
Nou ben heel verbaasd dat ze gelijk zo'n eind zakken, maar fijn voor jullie natuurlijk! Succes dan maar
Mijn woningstichting werkt niet met vraagprijzen, maar met koopprijzen. Het is die prijs of niet ;).
Zo, die zijn een lekker eind gezakt! Succes met de verdere onderhandelingen.
Mijn ervaring is dat woningstichtingen zeer weinig tot niets in de prijs zakken. Ze hebben de woning voor een bepaalde prijs in de boeken staan en dat moet ie opbrengen. Soms is er zelfs helemaal niet te praten over de prijs en soms kan er een klein beetje vanaf.

En zij hoeven er bovendien nooit vanaf, want als er geen koper komt, dan gaan ze hem toch gewoon weer verhuren.

Ik denk dus dat wat je wilt niet haalbaar is. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis.

edit: ik zie dat ze toch flink gezakt zijn. Heb ik hier in de omgeving nog niet meegemaakt. Maar goed voor jou natuurlijk!

Succes!
na het weekend meer... maar ik denk een ja voor 142,5 anders zeker niet meer dan 145! krijg ik toch m'n keuken :D
Ik he zelf ook een huis via de woonstichting gekocht, maar dat is 6 jaar geleden. De prijs stond vast, maar was wel lager dan andere huizen die in het dorp waar ik woonde te koop stonden. Ik kom uit de Randstad en toen was het best lastig om alleen een betaalbaar huis te kunnen kopen. Tijdens de bezichtinging werd er door de persoon van woonstichting gezegd, dat over de prijs nog wel te onderhandelen was, dit meer omdat de cv ketel echt bejaard was en aan vervanging toe was. Met wat onderhandelen kreeg ik 3500 euro van de prijs af.
rond! voor 144! huis is vandaag van de markt gehaald :DDD
Gefeliciteerd! Durf hebben helpt!

(Hebben wij ook gedaan, ipv 175 voor 161 :-) maar geen wooningbouw)
Gefeliciteerd! Bij kennissen van me is het ook gelukt. Dus het kan wel.

De verkoopprijs van een oude huurwoning stond vast op 190.000, huurders van de woningbouwvereniging kregen voorrang en hebben er uiteindelijk 170.000 voor betaald.
Gefeliciteerd! (BEn je al die nieuwe keuken aan het uitzoeken )
Hmmmm, waar zijn de posters nu die zeiden dat het nevernooitginglukken ;-P

Edit: Gefeliciteerd trouwens, gaaf als het je zo lukt!
Och ik zie het zomaar gebeuren dat het huurappartement van mijn pa

(al 25.000 euro gezakt in prijs) voor nog veel minder verkocht gaat worden.

Er staan er inmiddels wel 20 te koop en ze krijgen ze aan de straatstenen niet verkocht/verhuurd.

Prima!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven