De Indiase keuken

15-09-2010 13:45 13 berichten
Dit weekend ga ik Indiaas koken. En de laatste keer dat ik in een Indiaas restaurant at, serveerden ze er heerlijk romige basmatirijst bij. Maar de smaak kon ik niet goed thuisbrengen. Ik vermoed iets met boter en kokosmelk. Maar ik kan nergens een recept vinden voor deze rijst.

Weet iemand misschien wat ik bedoel, en hebben jullie een recept?
Gewoon te koop in de meeste supermarkten.

Op de verpakking staat hoe het moet.

(* Je kunt beter vragen naar er lekker bij is. *)
http://www.dekooktips.com ... aan-rijst/rijst-soort.htm
Wat ik persoonlijk erg lekker vind is het Naan-brood. Komkommer-raïta en gewoon van rode uien dat is ook lekker.

(* De geuren in zo'n restaurant en dan samen met de entourage geven vaak de extra smaak. *)

In elk geval veel plezier zaterdag. Ik vind Indiaas heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, toevallig ga ik komend weekend ook Indiaas koken (vanuit een kookboek dat ik afgelopen zomer in India gekocht heb). Nu heb ik garam masala nodig, maar weet niet zo goed waar dat te koop is. Gewoon bij de supermarkt?

Sorry, geen tips dus, maar wel veel succes en eet smakelijk
Garam masala is vaak in de indische of chinese toko te krijgen.

Maar je kunt het ook zelf maken:

Ingrediënten

2 el komijnzaad

2 el korianderzaad

1 el zwarte peperkorrels

2 theelepels kruidnagel

1 theelepel cardemonzaad

2 gedroogde laurierblaadjes

1 kaneelstok (ongeveer 7,5 cm)

1 gedroogde rode chili

.Bereiden

Even een woordje uitleg : Garam massala is een typische Indische kruidenmengeling waarvoor het recept verschilt van familie tot familie...

Het is mild , maar bijzonder van smaak en wordt gebruikt om vlees bv. gehakt te kruiden.

Bereiding : alle kruiden met een vijzel fijnmaken en mengen. Je kan het in een afgesloten kruidenpotje heel lang bewaren.

bron: AH
pump, ik snap wel hoe ik basmatirijst moet klaarmaken. Maar in dat restaurant doen ze er nog extra kruiden en volgens mij dus boter oid door om het smeuig te maken. En daar ben ik eigenlijk naar op zoek.

AH heeft sowieso die garam massala, en de toko ook.

Volgens het recept hoort er inderdaad ook naanbrood en komkommer met yoghurtsaus bij. Maar ik wilde graag proberen om die lekkere rijst na te maken.
AH XL heeft wel Garam massala hoor, heb ik hier ook van de appie in huis.

Zat er verder niets door die rijst heen? Vlees of groenten? Je kunt basmatirijst gewoon koken in half kokosmelk, half water, en dan op het laatst klontje boter erdoorheen roeren.
Bedankt voor het recept! Ik was net bij de AH (wel een kleine) en die had het niet. Ik zal deze week nog even bij een grotere kijken en anders kan ik het altijd nog zelf maken dus!
(* Ik kom toch nog even terug. *)

Garam masala is gewoon een kerrie-mengsel (of curry in het Indiaas.) Die van de AH (die ik ken) vind ik persoonlijk tegenvallen. Dat komt misschien omdat er best wel veel peper in zat. Sommige van die kant en klare mengsels daar zit veel zout in. Als dat als eerste bij de ingrediënten staat dan is dat zo. Er zijn er ook zonder zout.

Even googlen op internet op "garam masala recept" en een eigen mengsel maken. Volgens mij is het ook bij reform- of wereldwinkel te koop. Of zo'n speciale toko met eigen mengsels.
Ik maak kokosrijst door de rijst te koken in water en kokosmelk (een blik kokosmelk op een blik water). Ik heb ook wel eens recepten gezien waarbij er minder of geen water bij moet maar dat brand bij mij te snel aan.
quote:suikervrij schreef op 15 september 2010 @ 14:05:

pump, ik snap wel hoe ik basmatirijst moet klaarmaken. Maar in dat restaurant doen ze er nog extra kruiden en volgens mij dus boter oid door om het smeuig te maken. En daar ben ik eigenlijk naar op zoek.

AH heeft sowieso die garam massala, en de toko ook.

Volgens het recept hoort er inderdaad ook naanbrood en komkommer met yoghurtsaus bij. Maar ik wilde graag proberen om die lekkere rijst na te maken.

Het is maar even voor de absolute duidelijkheid.

Ik zie ook dat er een heleboel reactie zijn gekomen in de tijd dat ik aan het typen was.

Ik heb hier http://www.okokorecepten.nl/recept/rijst/ even gekeken.

Bij dit recept: http://www.okokorecepten. ... y/thaise-viscurry-tilapia wordt de basmati-rijst met kokosmelk en andere ingrediënten klaar gemaakt.
Ja pumps, dat zocht ik inderdaad! Ik heb voldoende inspiratie opgedaan inmiddels. Lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven