Toeslag terugbetalen
woensdag 15 september 2010 om 23:52
Vandaag schrok ik mij het hoedje toen ik mijn brievenbus had geleegd... Of ik even 1500 euro huurtoeslag wil terugbetalen binnen enkele weken... Termijnen of niet, dit is een rib uit mijn lijf.
En ik dacht nog wel dat ik alles goed bijhield met financieel adviseur en DigiD bijhouden.. Leuke verassing... Afgelopen maand ook al 400 (!) euro zorgtoeslag terug moeten betalen, die volgens mijn berekeningen niet te hoog is geweest...
Leuker kunnen we het niet maken... wel makkelijker..?
En ik dacht nog wel dat ik alles goed bijhield met financieel adviseur en DigiD bijhouden.. Leuke verassing... Afgelopen maand ook al 400 (!) euro zorgtoeslag terug moeten betalen, die volgens mijn berekeningen niet te hoog is geweest...
Leuker kunnen we het niet maken... wel makkelijker..?
woensdag 15 september 2010 om 23:59
Balen he? Mijn moeder kreeg vorige week ook te horen dat ze iets meer dan eur. 2.000 huurtoeslag terug moet betalen. Ik vraag me toch af of het wel allemaal zo duidelijk is bij de belastingdienst. Mijn moeder heeft een financieel adviseur die haar belastingaanslag voor haar invult.
Tot overmaat van ramp kreeg ze ook nog eens een lul van een belastingambtenaar aan de telefoon toen ze om uitleg vroeg. Die man was ronduit onbeschoft tegen haar. Eikels.......
Tot overmaat van ramp kreeg ze ook nog eens een lul van een belastingambtenaar aan de telefoon toen ze om uitleg vroeg. Die man was ronduit onbeschoft tegen haar. Eikels.......
donderdag 16 september 2010 om 00:04
quote:lapin schreef op 15 september 2010 @ 23:59:
Tot overmaat van ramp kreeg ze ook nog eens een lul van een belastingambtenaar aan de telefoon toen ze om uitleg vroeg. Die man was ronduit onbeschoft tegen haar. Eikels.......Laat je moeder een persoonlijke afspraak maken. Die 'callcenter'medewerkers weten niks! Alhoewel ze vast wel moet betalen, dat dan weer wel.
Tot overmaat van ramp kreeg ze ook nog eens een lul van een belastingambtenaar aan de telefoon toen ze om uitleg vroeg. Die man was ronduit onbeschoft tegen haar. Eikels.......Laat je moeder een persoonlijke afspraak maken. Die 'callcenter'medewerkers weten niks! Alhoewel ze vast wel moet betalen, dat dan weer wel.
donderdag 16 september 2010 om 00:06
Ja ik heb dit dus ook lapin laat alles door een ervaren adviseur uitrekenen. Hij verzorgt ook al zo lang als ik mij kan herinneren de alles voor mijn ouders' onderneming en is naar mijn weten een zeer betrouwbaar adviseur.
Bij datum dagtekening staat ook nog zo leuk precies de datum van mijn verjaardag.. Leuk cadeau!
Ook ben ik minder gaan werken ivm studie en verdien nu dus minder maar alles wordt nog berekend nav mijn inkomen van vorig jaar geloof ik... Ik snap er een heel klein beetje maar verder weinig van
Bij datum dagtekening staat ook nog zo leuk precies de datum van mijn verjaardag.. Leuk cadeau!
Ook ben ik minder gaan werken ivm studie en verdien nu dus minder maar alles wordt nog berekend nav mijn inkomen van vorig jaar geloof ik... Ik snap er een heel klein beetje maar verder weinig van
donderdag 16 september 2010 om 00:09
Als je er geen kaas van hebt gegeten kun je eens hulp vragen. Op zich is het even op de achterkant van de brief kijken welke gegevens de Belastingdienst heeft gebruikt en dat vergelijken met de info die jij hebt gebruikt om te berekenen waar je recht op zóu hebben.
Als daar een verschil tussen zit (moet eigenlijk wel), weet je meteen waar het spaak loopt. Zul je alleen nog moeten uitzoeken of jij of de Belastingdienst die verkeerde gegevens heeft gebruikt. In geval van eerste; ouch! Direct lopende toeslagen opnieuw bekijken, voor je dit straks weer gebeurd. Is het de Belastingdienst die verkeerde cijfers gebruikt; je kunt in bezwaar.
Als daar een verschil tussen zit (moet eigenlijk wel), weet je meteen waar het spaak loopt. Zul je alleen nog moeten uitzoeken of jij of de Belastingdienst die verkeerde gegevens heeft gebruikt. In geval van eerste; ouch! Direct lopende toeslagen opnieuw bekijken, voor je dit straks weer gebeurd. Is het de Belastingdienst die verkeerde cijfers gebruikt; je kunt in bezwaar.
when you wish upon a star...
donderdag 16 september 2010 om 00:11
donderdag 16 september 2010 om 00:11
Voor zover ik weet mag je grote bedragen aan terugvordering in heel veel termijnen terug betalen. Als je tenminste direct reageert op de brieven. Ik heb ooit ten onrechte huurtoeslag ontvangen en toen ze daar bij de belastingdienst ook eindelijk achter waren, kreeg ik een betalingsregeling aangeboden voor wel twee jaar geloof ik. Ik had alles apart gezet en het was dus niet nodig, maar ik zou er in jouw geval wel om vragen.
if we all light up, we can scare away the dark...
donderdag 16 september 2010 om 00:16
quote:meds schreef op 16 september 2010 @ 00:02:
de belastingdienst heeft meestal gewoon gelijk hoor
Ik ken mensen met andere ervaringen maar dan niet met huur-/zorgtoeslag.
Anyway, wat ik bedoel is dat het voor TO zaak is uit te vinden of die financieel adviseur van haar bekwaam is of niet.
Ik neem aan dat het om een correctie op de voorschotten over 2009 gaat? Als die financieel adviseur er een potje van gemaakt heeft met je aangifte/aanvragen over 2009 dan zou ik willen weten of dat voor 2010 ook geldt. Ik weet niet of het mogelijk is om nog een correctie over 2010 te laten doorvoeren, het jaar is al bijna om, maar als 2010 ook niet klopt en je voorschotten te hoog zijn geweest dan kun je er in 2011 in ieder geval vast maandelijks geld voor opzij zetten. Dan zit je volgend jaar rond deze tijd niet weer met hetzelfde probleem.
de belastingdienst heeft meestal gewoon gelijk hoor
Ik ken mensen met andere ervaringen maar dan niet met huur-/zorgtoeslag.
Anyway, wat ik bedoel is dat het voor TO zaak is uit te vinden of die financieel adviseur van haar bekwaam is of niet.
Ik neem aan dat het om een correctie op de voorschotten over 2009 gaat? Als die financieel adviseur er een potje van gemaakt heeft met je aangifte/aanvragen over 2009 dan zou ik willen weten of dat voor 2010 ook geldt. Ik weet niet of het mogelijk is om nog een correctie over 2010 te laten doorvoeren, het jaar is al bijna om, maar als 2010 ook niet klopt en je voorschotten te hoog zijn geweest dan kun je er in 2011 in ieder geval vast maandelijks geld voor opzij zetten. Dan zit je volgend jaar rond deze tijd niet weer met hetzelfde probleem.
donderdag 16 september 2010 om 00:16
Je gaat er inderdaad van uit dat de financieel adviseur het wel goed zal berekenen, maar het is niet altijd zo duidelijk bij de belastingdienst. Ik heb er naar gekeken en het klopt inderdaad, ze moet het terugbetalen. Jammer maar helaas.
Ik hoop dat je een beetje schappelijke regeling met ze kan treffen Sunshine. Krijg je nu over dit jaar wel huurtoeslag?
Meds, je zegt het al 'meestal'. Dat is dus niet altijd.
Ik hoop dat je een beetje schappelijke regeling met ze kan treffen Sunshine. Krijg je nu over dit jaar wel huurtoeslag?
Meds, je zegt het al 'meestal'. Dat is dus niet altijd.
donderdag 16 september 2010 om 00:30
Lap, ik neem aan dat je moeder/jij voor mam al hebt uitgezocht hoe en wat voor dit jaar zodat ze niet nog een vervelende klapper krijgt? Vervelend hoor! Zoals hier ook al vermeld, kun je gelukkig hele schappelijke kleine termijnen regelen maar dan wel via regiokantoor. Is echt de moeite waard als iemand een bedrag niet zo op kan hoesten.
donderdag 16 september 2010 om 00:31
quote:sunshine1984 schreef op 16 september 2010 @ 00:23:
Denk dat het punt hem zit in het jaar dat zij nemen voor berekening van de toelage.Hoe bedoel je dat? Ook bij de proefberekeningen wordt immers duidelijk aangegeven welk jaartal je moet gebruiken voor berekenen, dus dat had dan toch voor jou en helemaal de adviseur duidelijk moeten zijn? Of is er per ongeluk gegevens ingevuld van jaar Y terwijl jullie dachten dat die gegevens van jaar X waren?
Denk dat het punt hem zit in het jaar dat zij nemen voor berekening van de toelage.Hoe bedoel je dat? Ook bij de proefberekeningen wordt immers duidelijk aangegeven welk jaartal je moet gebruiken voor berekenen, dus dat had dan toch voor jou en helemaal de adviseur duidelijk moeten zijn? Of is er per ongeluk gegevens ingevuld van jaar Y terwijl jullie dachten dat die gegevens van jaar X waren?
donderdag 16 september 2010 om 06:17
Ik mag ook 900 euries heffingskorting én 150 zorg toeslag terug betalen!
Dat ze gvd daar eens luisteren.Ik heb begin vorig jaar gezegd dat mijn jaar inkomen veel hoger was als op dat lijstje,maar nee,dat konden ze niet terugdraaien.........dan moest ik het maar krijgen,en apart zetten?Lijkt me toch niet zo moeilijk iets stop te zetten wel?
Klote belastingdienst...
Dit jaar kreeg ik 12 euro huurtoeslag,heb ze gezegd dat ze het geld maar houden! want 12 euro is keiweinig,maar 12x12 euro terugbetalen is toch een boel geld@!
Dat ze gvd daar eens luisteren.Ik heb begin vorig jaar gezegd dat mijn jaar inkomen veel hoger was als op dat lijstje,maar nee,dat konden ze niet terugdraaien.........dan moest ik het maar krijgen,en apart zetten?Lijkt me toch niet zo moeilijk iets stop te zetten wel?
Klote belastingdienst...
Dit jaar kreeg ik 12 euro huurtoeslag,heb ze gezegd dat ze het geld maar houden! want 12 euro is keiweinig,maar 12x12 euro terugbetalen is toch een boel geld@!
donderdag 16 september 2010 om 06:43
Hier nog iemand die 2000 euro kan terugbetalen, ik schrok er ook van. Ik werk in de horeca en daar heb je nooit vaste uren, blijkbaar heb er teveel gewerkt. Ik ga vandaag bellen naar 'mijn' boekhouder, want ik vind het wel vreemd dat er zich nu al meer mensen hier melden die moeten terugbetalen. Zouden ze zelf stiekem de regels hebben veranderd, zonder het ons te vertellen?
donderdag 16 september 2010 om 06:58
Het punt zit er in dat heel veel mensen vergeten om de toeslag te wijzigen bij een wijziging in hun inkomen. Heb zelf ook eenmaal de fout gemaakt. Ging iets omhoog in loon, niet superveel, maar net genoeg om boven een grens te komen, Tja en dan moet je terugbetalen. Overigens wel gelachen. volgens de telefoniste moest ik of alles in 1 betalen of elke maand 20 euro. Het feit dat optie alles in 1 teveel was, maar ik wel meer dan 20 euro per maand kon en wilde aflossen kon er niet echt in bij haar. Uiteindelijk na heel veel geharrewar wel meer per maand kunnen aflossen, anders was ik nu nog bezig.
Kindgebonden budget is ook zo'n leuke. Die hoef je niet aan te vragen, krijg je zo van de belastingdienst. Maar is ook op je inkomen gebaseerd, dus als dat stijgt meteen doorgeven, anders krijg je een leuke naheffing.
Kindgebonden budget is ook zo'n leuke. Die hoef je niet aan te vragen, krijg je zo van de belastingdienst. Maar is ook op je inkomen gebaseerd, dus als dat stijgt meteen doorgeven, anders krijg je een leuke naheffing.
donderdag 16 september 2010 om 06:59
quote:tatlitatli schreef op 16 september 2010 @ 00:11:
Voor zover ik weet mag je grote bedragen aan terugvordering in heel veel termijnen terug betalen. Als je tenminste direct reageert op de brieven. Ik heb ooit ten onrechte huurtoeslag ontvangen en toen ze daar bij de belastingdienst ook eindelijk achter waren, kreeg ik een betalingsregeling aangeboden voor wel twee jaar geloof ik. Ik had alles apart gezet en het was dus niet nodig, maar ik zou er in jouw geval wel om vragen.Eindelijk achter waren.. Nou nou. Als je toch wist dat het ten onrechte was, had je dit toch al lang zelf kunnen melden? Hoefde je ook niks terug te betalen.
Voor zover ik weet mag je grote bedragen aan terugvordering in heel veel termijnen terug betalen. Als je tenminste direct reageert op de brieven. Ik heb ooit ten onrechte huurtoeslag ontvangen en toen ze daar bij de belastingdienst ook eindelijk achter waren, kreeg ik een betalingsregeling aangeboden voor wel twee jaar geloof ik. Ik had alles apart gezet en het was dus niet nodig, maar ik zou er in jouw geval wel om vragen.Eindelijk achter waren.. Nou nou. Als je toch wist dat het ten onrechte was, had je dit toch al lang zelf kunnen melden? Hoefde je ook niks terug te betalen.
donderdag 16 september 2010 om 07:10
donderdag 16 september 2010 om 07:12
quote:lichtpuntjes schreef op 16 september 2010 @ 06:59:
[...]
Eindelijk achter waren.. Nou nou. Als je toch wist dat het ten onrechte was, had je dit toch al lang zelf kunnen melden? Hoefde je ook niks terug te betalen.Ook dat dus. Tenzij je het zelf al meerdere keren hebt doorgegeven en ze er niets mee doen. (maar dan zou ik wel de toeslag opzij zetten elke maand)
[...]
Eindelijk achter waren.. Nou nou. Als je toch wist dat het ten onrechte was, had je dit toch al lang zelf kunnen melden? Hoefde je ook niks terug te betalen.Ook dat dus. Tenzij je het zelf al meerdere keren hebt doorgegeven en ze er niets mee doen. (maar dan zou ik wel de toeslag opzij zetten elke maand)