pil doorslikken slecht?
zondag 19 september 2010 om 11:08
Er zijn vast wel topics hierover, maar niet te vinden of erg oud.
Omdat er bij een pas geopend topic weer een kleine discussie ontstond over het doorslikken van de pil, en ik het nou ook wel eens wil weten, een nieuw topic!
Is de pil doorslikken (voor onbepaalde tijd) slecht?
zo ja, waarom?
zo nee, waarom niet?
Daarbij. mensen gaan er vaak vanuit dat je als je een stopweek hebt, je ongesteld wordt dus je kunt zien of je zwanger bent.
Het is toch geen ongesteldheid? dus kun je dat daar niet aan zien?
Zelf denk ik dat het niet slecht is, omdat het anders iig wel in de bijsluiter zou staan. En daarbij heb ik bij doorslikken nergens last van. (alleen ben ik eens per maand een aantal dagen vrolijker.
)
Omdat er bij een pas geopend topic weer een kleine discussie ontstond over het doorslikken van de pil, en ik het nou ook wel eens wil weten, een nieuw topic!
Is de pil doorslikken (voor onbepaalde tijd) slecht?
zo ja, waarom?
zo nee, waarom niet?
Daarbij. mensen gaan er vaak vanuit dat je als je een stopweek hebt, je ongesteld wordt dus je kunt zien of je zwanger bent.
Zelf denk ik dat het niet slecht is, omdat het anders iig wel in de bijsluiter zou staan. En daarbij heb ik bij doorslikken nergens last van. (alleen ben ik eens per maand een aantal dagen vrolijker.

zondag 19 september 2010 om 11:25
In de bijsluiter van Microgynon 30 stond niks over hoe lang je mag doorslikken. Maar nu heb ik ethinylestradiol/levonorgestrel en daar staat weer in de bijsluiter dat je maar maximaal 1 keer mag doorslikken. Dus tot het einde van de tweede strip. Je moet dan een stopweek inlassen, volgens de fabrikant.
Waarom? Geen idee.
Ik vraag me af wat daar de reden van is. Want de pil zorgt er puur voor dat je baarmoederslijmvlies niet klaargemaakt wordt voor innesteling, en het voorkomt een eisprong. Daarom is een pilmenstruatie geen echte menstruatie.
Waarom? Geen idee.
Ik vraag me af wat daar de reden van is. Want de pil zorgt er puur voor dat je baarmoederslijmvlies niet klaargemaakt wordt voor innesteling, en het voorkomt een eisprong. Daarom is een pilmenstruatie geen echte menstruatie.
zondag 19 september 2010 om 11:25
Doordat ik iedere maand onverklaarbare doorbraakbloedingen had (nouja, onverklaarbaar, de opbouw van mijn baarmoederslijmvlies ging niet helemaal goed door onbekende reden) werd mij door de gynaecoloog aangeraden om de pil gewoon door te slikken en nooit meer een stopweek in te lassen, dit zodat mijn hormoonhuishouding in balans kon komen en mijn bloedingen zouden verdwijnen! En dit laatste was dus echt het geval! Geen bloedingen meer gehad.
zondag 19 september 2010 om 11:29

zondag 19 september 2010 om 11:40
Gevoelsmatig vind ik het heel slecht om nooit meer een stopweek te hebben maar ik zou eigenlijk niet concreet kunnen zeggen waarom quote:moeilijkenaam schreef op 19 september 2010 @ 11:08:
Betekent dit dat als je zwanger bent, je 'ongesteldheid' gewoon door zou kunnen gaan?? Sorry voor de misschien domme vraag, maar ik vind dat toch een niet zo'n prettig idee..
Betekent dit dat als je zwanger bent, je 'ongesteldheid' gewoon door zou kunnen gaan?? Sorry voor de misschien domme vraag, maar ik vind dat toch een niet zo'n prettig idee..
zondag 19 september 2010 om 11:43
In mijn bijsluiter staat dat als de menstruatie uitblijft je ongesteld kunt zijn. Bij een tweede keer moet je naar de huisarts. Het lijkt mij dat dit wetenschappelijk onderzocht is gezien de aanklachtwaarde van een bijsluiter. Verder: het is juist zeldzaam als je wel ongesteld wordt tijdens een zwangerschap, ook met pil!

zondag 19 september 2010 om 11:46
quote:iklijkslimmerdanikben schreef op 19 september 2010 @ 11:43:
In mijn bijsluiter staat dat als de menstruatie uitblijft je ongesteld kunt zijn. Bij een tweede keer moet je naar de huisarts. Het lijkt mij dat dit wetenschappelijk onderzocht is gezien de aanklachtwaarde van een bijsluiter. Verder: het is juist zeldzaam als je wel ongesteld wordt tijdens een zwangerschap, ook met pil!Dus je menstrueert niet, maar bent wel ongesteld
In mijn bijsluiter staat dat als de menstruatie uitblijft je ongesteld kunt zijn. Bij een tweede keer moet je naar de huisarts. Het lijkt mij dat dit wetenschappelijk onderzocht is gezien de aanklachtwaarde van een bijsluiter. Verder: het is juist zeldzaam als je wel ongesteld wordt tijdens een zwangerschap, ook met pil!Dus je menstrueert niet, maar bent wel ongesteld

zondag 19 september 2010 om 12:27
quote:iklijkslimmerdanikben schreef op 19 september 2010 @ 11:43:
In mijn bijsluiter staat dat als de menstruatie uitblijft je ongesteld kunt zijn. Bij een tweede keer moet je naar de huisarts. Het lijkt mij dat dit wetenschappelijk onderzocht is gezien de aanklachtwaarde van een bijsluiter. Verder: het is juist zeldzaam als je wel ongesteld wordt tijdens een zwangerschap, ook met pil!Ik snap überhaupt niet hoe dat kan. Als je ongesteld wordt, laat je slijmvlies los. Maar daar zit toch juist je eitje ingenesteld??
In mijn bijsluiter staat dat als de menstruatie uitblijft je ongesteld kunt zijn. Bij een tweede keer moet je naar de huisarts. Het lijkt mij dat dit wetenschappelijk onderzocht is gezien de aanklachtwaarde van een bijsluiter. Verder: het is juist zeldzaam als je wel ongesteld wordt tijdens een zwangerschap, ook met pil!Ik snap überhaupt niet hoe dat kan. Als je ongesteld wordt, laat je slijmvlies los. Maar daar zit toch juist je eitje ingenesteld??
zondag 19 september 2010 om 13:12
Wat je in feite met de pil doet (even heeeeel erg gesimplificeerd) is hormonaal een zwangerschap nabootsen. Dat is dus niet slecht, dat kunnen vrouwen maanden en jaren volhouden, zonder dat dat enige negatieve gevolgen voor je lichaam heeft. De enige goede reden om toch zo nu en dan eens een stopweek in te bouwen in het voorkomen van doorbraakbloedingen. Die zullen bij de een al na 6 weken optreden, dus die zal vaker een stopweek moeten nemen, en de ander zal er nooit last van hebben.
Die stopweek is eigenlijk historisch bepaald. Op het moment dat de pil net op de markt kwam, wilden vrouwen natuurlijk niet het gevoel hebben dat ze 'tegennatuurlijk' bezig waren, daarom werd geprobeerd om toch een zo normaal mogelijke cyclus te houden (ook omdat veel vrouwen natuurlijk toen nog niet aan hun partner/ omgeving wilden laten weten dat ze met geboortebeperking bezig waren, taboe!). Tegenwoordig is het zo normaal om de pil te slikken, dat het eigenlijk belachelijk is dat je dan nog elke 4 weken een bloeding zou moeten hebben, gewoon lekker doorslikken dus!
Die stopweek is eigenlijk historisch bepaald. Op het moment dat de pil net op de markt kwam, wilden vrouwen natuurlijk niet het gevoel hebben dat ze 'tegennatuurlijk' bezig waren, daarom werd geprobeerd om toch een zo normaal mogelijke cyclus te houden (ook omdat veel vrouwen natuurlijk toen nog niet aan hun partner/ omgeving wilden laten weten dat ze met geboortebeperking bezig waren, taboe!). Tegenwoordig is het zo normaal om de pil te slikken, dat het eigenlijk belachelijk is dat je dan nog elke 4 weken een bloeding zou moeten hebben, gewoon lekker doorslikken dus!
zondag 19 september 2010 om 13:51
Ik weet niet of het goed of slecht is, maar ik weet wel dat ik bij het doorslikken allemaal hormonale pijntjes kreeg.
Is er überhaupt één antwoord op te geven? Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen goed is, maar voor een ander juist wel weer. Alles hangt samen met je gezondheid.
En ik vraag me dus af, ze hebben niet voor niks een strip gemaakt voor 21 dagen en spreken in de bijsluiter over stopweken. Zit vast een gedachte achter.
Is er überhaupt één antwoord op te geven? Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen goed is, maar voor een ander juist wel weer. Alles hangt samen met je gezondheid.
En ik vraag me dus af, ze hebben niet voor niks een strip gemaakt voor 21 dagen en spreken in de bijsluiter over stopweken. Zit vast een gedachte achter.

zondag 19 september 2010 om 15:58