Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook?

08-07-2009 17:35 3227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!
@ Maja: aiai, dat is inderdaad wel een vervelende fout om de naam verkeerd te schrijven! Gelukkig ben je toch uitgenodigd.

@Marie Liselotte: balen zeg. Ik vind dat ook moeilijk om te incasseren. Ik heb er nog weinig ervaring mee, ben slechts één keer echt afgewezen na een gesprek en dat was n.a.v. een interne vacature waarbij mijn sollicitatie achteraf niet realistisch was. Als ik afgewezen wordt na mijn gesprek van gisteren heb ik daar begrip voor, want ze hebben een bepaalde vaardigheid nodig waar ik weinig ervaring mee heb. Als ik daarom afgewezen wordt snap ik dat, en ligt het niet an een verkeerde indruk die ik tijdens het gesprek heb gemaakt. Heb jij een bevredigend antwoord op de vraag waarom hij het niet bent geworden? Of heb je het gevoel dat het beter had gekund tijdens het gesprek en dat je niet zo goed uit de verf bent gekomen als je bent.
Voor mijn gevoel ging het gesprek als een tierelier. Ik had graag nog een keer uitgenodigd willen worden maar ik vermoed dat ik te commercieel en ad-rem ben voor die functie...de reden was iets met het profiel waar ik niet aan voldeed. als ik het profiel letterlijk naast mijn cv leg, voldoe ik aan 75-80 procent....nou ja, ik heb volgende week nog een gesprek
@marie liselotte balen! Vervelend gevoel als je wordt afgewezen hè? Vooral als het gesprek zo goed ging. Gelukkig heb je volgende week weer een nieuw gesprek!

Mijn gesprek gister ging goed! Natuurlijk was ik zenuwachtig en dacht ik achteraf dit had ik nog kunnen zeggen en misschien had ik dat nog kunnen vragen. Ik hoop ook dat ik enthousiast genoeg over kwam! Dit is precies wat ik zoek!
Marie Liselotte: dan waren er waarschijnlijk genoeg mensen voor de tweede ronde die voor 80 -100% aan het profiel voldeden... Helaas maar niets aan te doen. Op naar je volgende gesprek volgende week!

Troetelbeertje: fijn dat het goed ging! En nu duimen voor de afloop!
Hallo sollicitanten ;)

Ik heb een aantal vraagjes mbt solliciteren.

Ik heb de komende weken een aantal sollicitatiegesprekken. Ik wilde graag weten of je het kan maken in een eerste gesprek een salarisindicatie te vragen?

Ik heb nu meerdere "aanbiedingen" en wil graag wat afwegen. De meeste bedrijven hebben mij zelf benaderd via een vacaturesite, er zijn dus voldoende banen in mijn afstudeerrichting.

Ook is er een vacature bij waar ik voor benaderd ben waar HBO voor gevraagd wordt maar ik de omschrijving meer MBO niveau vind lijken. Is het ongepast om te vragen wat de inhoud van de baan HBO niveau maakt?
Hoi allemaal,

Ik wil me graag aansluiten bij dit topic. Heb me nog niet bijgelezen (straks genoeg tijd voor ), maar ik weet sinds vorige week dat mijn contract niet verlengd wordt. Is gelukkig niet aan mijzelf te wijten, maar dat veranderd er natuurlijk niets aan ... Kan ivm de herkenbaarheid nog even niet in details treden, maar ik heb vorig jaar een vaste baan opgezegd en heb nu dus einde contract. Ga me eerst maar storten op het aanvragen van WW en het inschrijven bij diverse sites en uzb's, en ga daarna lekker bijlezen op dit topic.

Ik wil iedereen succes wensen bij alle lopende sollicitaties!
Hier breekt straks ook een spannende tijd aan, mijn eerste tijdelijke contract zit er bijna op. Hoewel het er allemaal goed uitziet, het bevalt ook van beide kanten, is het toch altijd maar afwachten of het wel/niet verlengd wordt. Dat hangt natuurlijk van meer af dan alleen je functioneren, zeker in de nasleep van een crisis. Concreet weet ik nog niets. Brr.

Voor iedereen hier: succes met solliciteren. Hopelijk blijft het mij voorlopig (nog) even bespaard.
Ik raak ondertussen ook redelijk gefrustreerd van de afwijzingen waarbij ze wel heel graag je gegevens willen bewaren. Blijkbaar zou je dan bruikbaar kunnen zijn in het bedrijf. Alleen nu even niet.

(overigens heb ik dit bij open sollicitaties, dus het is wel enigszins logisch dat ze geen functie hebben, maar toch)
Wat interessant om dit allemaal te lezen, de frustraties e.d. Ben blij dat ik niet de enige ben!

Ik ben 3 weken geleden afgestudeerd en dus sinds 3 weken op banenjacht. Dat valt natuurlijk nog reuze mee vergeleken met sommigen hier, maar het begint mij ook al flink te frusteren! Vorige week had ik een sollicitatiebrief gestuurd naar een uitzendbureau voor de functie van intercedente. Twee dagen daarna kreeg ik al bericht dat ik maandag op gesprek mocht komen. Wel moest ik eerst thuis online een aantal persoonlijkheidstesten (1,5 uur zou het duren) maken. Ook zou ik dan tijdens het gesprek een IQ test moeten doen.

Ik helemaal blij en begonnen aan de persoonlijkheidstesten, word ik vrijdagmiddag gebeld dat het gesprek niet doorgaat. Ze gingen toch intern de vacature opvullen... :S

Ik baalde er echt van, ik snap ook niet dat ze dat niet eerder bedacht hadden! Ze hadden ook meerdere vacatures op hun website voor verschillende vestigingen en deze zijn nu ook allemaal verwijderd. Ik vond het allemaal een beetje vreemd! Maar gelukkig heb ik vrijdag een sollicitatiegesprek bij een ander uitzendbureau, ook voor de functie van intercedente. Dus maar hopen dat het nu wel doorgaat! :D
Rare situatie Zorra.

Ik zou het ook helemaal niet prettig vinden als ik er dan al wel wat persoonlijkheidstesten voor gedaan had.

Ik zit nu ook een beetje met een dilemma. Misschien kunnen jullie me helpen.

Ik ben pasgeleden gebeld door detacheringsbureau X. Zij zoeken voor bedrijf Y iemand die bij overheid Z een opdracht wil uitvoeren.

Nu past die opdracht heel goed bij mij maar het is nog niet zeker dat bedrijf Y die opdracht ook gaat uitvoeren.

Gister belde bureau X of ik al een gesprek met bedrijf Y wou.

Het was nog niet zeker dat ze de opdracht bij overheid Z kregen maar ze zijn sowieso geinteresseerd.

(snappen jullie het nog?)

Nu mijn dilemma. Ik wil wel graag de opdracht bij overheid Z doen maar ik wil liever niet bij bedrijf Y werken.

Ik hoop dat ik verder niet voor de keus kom te staan. Als donderdag mijn gesprek goed gaat en kan daar heen dan is er niets aan de hand.

Maar wat als ik daar wel in gesprek ga voor de opdracht bij Z. Hoe kan ik dan brengen dat ik dat wel zou willen maar werken bij Y liever niet?
Deels copy-paste van ander topic:

Ik heb gebeld met een bedrijf naar aanleiding van 2 vacatures. Ze zijn allebei leuk en deels vergelijkbaar. Het gaat om vacature X en vacature Y. Vacature X spreekt mij het meest aan en past ook het beste bij mij. Vacature Y vind ik echter ook interessant!

Voor vacature X moet ik mijn sollicitatie richten aan persoon 1. Voor vacature Y moet ik mijn sollicitatie richten aan persoon 2.

Ik heb persoon 2 gesproken en die heeft me over beide functies geïnformeerd (ik vroeg eerst naar persoon 1 maar die was er niet). Ik mag in 1 brief aangeven dat ik in beide functies geïnteresseerd ben en zal uiteraard benoemen wat mij in de functies aanspreekt. Maar! Aan wie moet ik de brief nu richten?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik sluit me aan.

Ik ben sinds begin juni aan het solliciteren, maar heb totnutoe alleen maar afwijzingen gehad :( Ik word steeds op hetzelfde afgewezen: Geen ervaring.

Ik heb wel wat ervaring (met stages e.d. 1 - 2 jaar) en ik solliciteer ook op functies in dat gebied, maar dan zijn er altijd mensen met meer ervaringen.

Ik word er toch wel echt moedeloos van.

Vanmorgen weer 2 sollicitaties de deur uitgedaan, dus ik ben benieuwd.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Balen Zorra!

Maja,

- waarom wil je liever niet voor Y werken? Hoef ik niet per se te weten natuurlijk, maar heb je duidelijke redenen voor jezelf waarom je dat niet wilt?

- solliciteer je vanuit een baan of ben je werkloos?

- is de contractduur met Y voor zo lang de opdracht bij Z duurt, of is het een uitgebreidere functie?

Voor mij zou het van bovenstaande factoren afhangen. Ik zou er sowieso voor gaan en als later in de proceudre blijkt dat dit niet is wat je wilt kun je dat altijd nog duidelijk maken. Maar je wordt sowieso ingehuurd bij bedrijf Y maak ik op, dus als je echt heel zeker weet dat je daar niet wilt werken moet je niet solliciteren denk ik. Je kunt niet zeggen: "beste Y, ik wil graag doe opdracht doen maar verder niet te veel met jullie te maken hebben." En dat kun je ook niet tegen detacheringsbureau X zeggen vind ik.

Anders zou je misschien nog in de gaten kunnen houden of concurrenten van Y mensen zoeken, of een open sollicitatie schrijven. Misschien krijgen zij de opdracht voor Z en kun je langs die weg toch de opdracht doen.
Lastig Droomz! Heb je nu een baan of ben je werkloos?

Duimen voor die sollicitaties!
quote:nostradame schreef op 21 september 2010 @ 12:58:

Lastig Droomz! Heb je nu een baan of ben je werkloos?

Duimen voor die sollicitaties!

Ik ben werkeloos op het moment. Ben tijd - ergens in maart - terug gestopt met mijn studie. Het was het niet en heb een aan autisme verwante stoornis (pdd-nos) waardoor de studie (Journalistiek) achteraf veel te zwaar was. Wel geprobeerd om mijn propedeuse te halen, maar helaas is dat ook niet gelukt. Heb wel 2 mbo-niveau4 diploma's.

Heb maar een uitkering aangevraagd bij de Sociale Dienst, maar heb liever werk natuurlijk.

Ben onder de 27, dus je moet eerst langs het jongerenloket van het UWV.

Daar gaan en kunnen ze voorlopig niet veel met me doen, omdat ik WaJong heb aangevraagd en ze daar op willen wachten tot het is toe - of afgewezen.

Ik heb WaJong voor de stoornis aangevraagd. Vooral op advies van het UWV, want ik ben van mening dat ik prima kan werken en dat ik geen WaJong nodig heb. Ik vind WaJong voor mensen bij wie het echt niet haalbaar is.

Ik kan geen 40 uur werken, maar 24 - 32 uur is absoluut haalbaar. Ik ben op mijn stages ook niet tegen extreme dingen aangelopen.

Het enige wat ik wel zou willen is een jobcoach. Zie soms door de bomen het bos niet meer . Daar moet ik deze week achteraan bij stichting MEE (voor mensen met een beperking).

Het liefste wil ik gewoon een normale baan vinden zonder hulp van wie dan ook. Maar ja, geen ervaring + een stoornis maakt het toch een stuk lastiger om werk te vinden.

Al meld ik de stoornis niet in mijn brief of cv . En ook tijdens het eerste sollicitatiegesprek niet. Mede omdat mensen dan meteen een oordeel - niet goed snik, kan niet goed werken etc - hebben, terwijl dat oordeel (misschien) helemaal niet juist is.

Ik heb inmiddels 39 afwijzingen en 5 sollicitaties lopen nog.

Lang verhaal. Sorry ;)
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Pittig, Droomz! Op wat voor soort functies solliciteer je nu? In de richting van je voltooide MBO-opleidingen? Petje af dat je er 2 hebt voltooid, ik hoop dat je daar meer waarde aan hecht dan aan het feit dat de HBO-opleiding niet lukte!

Solliciteer je alleen in je vakgebied of ook daarbuiten?
Vraagje: heb gesolliciteerd, maar nog niks gehoord (alleen ontvangstbevestiging). Sluitingstermijn was 10 september. Tot wanneer moet ik geduld hebben om er zelf achteraan te gaan?
Ik had die vraag laatst ook abcdefg. Ik verloor iets sneller mijn geduld dan jij dus ik kreeg het antwoord nog even te wachten.

Ik heb uiteindelijk na 2,5 week gebeld of er al meer bekend was en nog een wek later had ik een afwjzing

In mijn geval was de sluitingstermijn midden in de vakantieperiode en ik wist dat de organisatie in kwestie ook in die vakantieperiode gesloten was. Ik vind dat jij nu na 11 dagen best kunt bellen of er meer bekend is.
quote:nostradame schreef op 21 september 2010 @ 12:57:

Maja,

- waarom wil je liever niet voor Y werken? Hoef ik niet per se te weten natuurlijk, maar heb je duidelijke redenen voor jezelf waarom je dat niet wilt?

Tja het is een comercieel bureau. Lees gericht op winst en daar kan ik niet zo goed mee om gaan. Nu zei die detacheerder ook nog dat zij een van de 'ergste' zijn als het om geld gaat.

Dat zie ik ook positief. Dat ze me dan alsnog willen betekend dat ik niet overvraagd heb w.b. geld. En da's ook wel een fijne bevestiging.

- solliciteer je vanuit een baan of ben je werkloos?

Werk tot eind dit jaar.

- is de contractduur met Y voor zo lang de opdracht bij Z duurt, of is het een uitgebreidere functie?

Dat is nog niet geheel duidelijk. Zo ik het gesnapt heb is het een detacheringscontract voor de duur van de opdracht met mogelijkheid om overgenomen te worden.

Wat staat er in de ontvangstbevestiging abcdefg?

Hoe gaat de procedure verder?

Ik vind 2 weken wel een beetje de max. Vaak klim ik eerder in de hoorn.
In de ontvangstbevestiging staat gewoon dat de brief ontvangen is. Meer niet. Geen idee hoe de procedure verder gaat. Ze zoeken 2,4 fte in totaal en had stiekem wel verwacht dat ze me uit zouden nodig (gezien mijn cv en de functie).

Denk dat ik morgen maar eens een mailtje ga sturen (graag feedback op de tekst, wil ook niet te opdringerig overkomen):

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs is het reactietermijn voor de vacature van ... afgelopen. Graag ontvang ik informatie over de sollicitatieprocedure.

Alvast hartelijk dank,

Met vriendelijke groeten,

abcdefg etc.
lijkt me prima.

Bellen mag ook hoor.

Je bent echt niet de enige.
Ik zou wel bellen Abc.

Maja, lastig. Ik zou er allereerst voor gaan en afhaken kan altijd nog.

Ik heb inmiddels al een besluit genomen over mijn vraag van 12.50.

Ik ga met volle overtuiging voor functie X, richt mijn brief aan contactpersoon van X en verwijs naar mijn gesprek met de contactpersoon van functie Y. Ze zijn directe collega's en delen een kantoor dus dat kon makkelijk, maakte ook niet zo veel uit zei Y.
Brieven schrijven gaat steeds makkelijker!

Brief 1 in juni duurde avonden!!

Brief 2 vorige maand, waarvoor ik inmiddels 1 gesprek heb gehad duurde 1 middag.

Brief 3 rolde er zo uit, fijn! Komt ook doordat ik zo enthousiast ben over de functie, het bedrijf en zelfverzekerder ben hierover dan brief 1.
Nou ik sluit mij ook bij jullie aan. Helaas lukt het niet eens uitgenodigd te worden voor een gesprek. Vorige week een pakkende brief geschreven naar een organisatie, maar geen bevestiging ontvangen. Meestal krijg je die binnen twee dagen. Dus heb ik ze gebeld, zegt de manager dat de vacature is ingetrokken wegens bezuinigingen volgend jaar!

Vandaag kreeg ik nog een afwijzing op een eerder ontvangen afwijzing. Ja klinkt vreemd maar ik was in portefeuille gehouden, voor een andere afdeling.Ook gebeld, er waren zoveel reacties dat zij er een aantal(waaronder ik natuurlijk) hebben afgewezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven