Geld & Recht alle pijlers

Woningbouw wil geen kattenomheining

21-09-2010 14:48 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik huur sinds 2 jaar een huis van de woningbouw. Het is een flatje op de eerste verdieping met een balkon. Nu kwam er vandaag iemand van de woningbouw aan de deur met de mededeling dat de woningbouw wil dat ik het gaas weghaal waarmee ik mijn balkon afgezet heb.

Dit gaas heb ik in maart laten zetten omdat ik een poes heb en niet wil dat andere mensen last hebben van mijn kat.

Natuurlijk kan ik de kat binnenhouden (flat is groot genoeg) maar mijn ervaring leert dat op een of andere manier de kat wel ontsnapt en dan zit ze bij andere op het balkon of bij andere mensen in de tuin. Ik wil gewoon niet dat anderen last hebben van mijn kat.

Er wonen hier veel mensen in de buurt met vogeltjes en zo en het moet toch niet zo zijn dat mijn kat daar in de tuin loopt te paraderen en de vogels op vreet.

Er wonen hier veel mensen met katten. Toen ik het gaas nog niet had liepen er veel katten uit de buurt op mijn balkon die hier ook hun behoefte (sproeien) deden op mijn balkon (plantjes).

Ik weet dat ik de kat ook aan een riempje kan doen en dat zou ik ook niet zo'n probleem vinden maar dan heb ik dus wel weer last van andere katten op mijn balkon.

Mag de woningbouw mij verplichten om het gaas weg te halen? Ik kan er eigenlijk niets over vinden in mijn contract. Ik loop vanavond nog even langs iemand die ook gaas heeft om te vragen wat die gaat doen.

Het is ook nooit goed. Als mijn kat los loopt en bij anderen op het balkon schijt krijg ik ook problemen met de woningbouw. Maak ik alles netjes dicht vinden ze het niet mooi... Ik moet wel zeggen dat ik het heb laten doen door een bedrijf en het ziet er dus strak uit. Het is geen zooi of zo.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Wat gaven ze aan als reden waarom het weg moest?

En ja, ik denk wel dat ze het kunnen verplichten, het zijn hun flats tenslotte
quote:Boarn schreef op 21 september 2010 @ 14:54:

Wat gaven ze aan als reden waarom het weg moest?

En ja, ik denk wel dat ze het kunnen verplichten, het zijn hun flats tenslotteZe vinden het niet mooi dat het balkon dicht is. Dat is de enige reden.
van dat gaa som de spijlen houdt een kat toch tegen? Die springen toch gewoon over de balustrade heen?

Maar goed, misschien van die wilgentenen schermen plaatsen? Ziet er leuker uit dan gaas.

Dan mogen deze schermen zeker ook niet? Bizar!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Starshine schreef op 21 september 2010 @ 14:59:

van dat gaa som de spijlen houdt een kat toch tegen? Die springen toch gewoon over de balustrade heen?

Maar goed, misschien van die wilgentenen schermen plaatsen? Ziet er leuker uit dan gaas.Ik mag ook geen schermen plaatsen. Ik mag op geen enkele manier het balkon dichtmaken. Ik heb nog voorgesteld een net te plaatsen maar dat willen ze ook niet.
ik vrees dat er niets anders op zit dan weghalen.
Brandgevaarlijk?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
nou balen, doe je zo je best...
Ik denk ook dat je je er maar gewoon bij neer moet leggen.
Ik zou een kort geding aanspannen (eventueel samen met andere bewoners) onder het mom van discriminatie. Als ze het nergens in hun regels hebben staan mag het gewoon.
quote:Fame schreef op 21 september 2010 @ 15:00:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dan mogen deze schermen zeker ook niet? Bizar!Op die manier zit het balkon al dicht. Ik kan geen foto plaatsen (wegens herkenning) maar ik heb het zeg maar tot aan het balkon boven mij dicht. Dus mijn kat kan er niet uit en andere katten kunnen er niet in. Ik wil niet dat mijn kat bij anderen in de tuin of op het balkon loopt vandaar dat ik het dicht heb gemaakt.
Brief aan de woningbouw schrijven en aangetekend. Lees ook het regelement door. Dat wil ook helpen, als er niets staat in het regelement, dan sta je sterk. En ga anders langs de wetswinkel.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Ja ik ben benieuwd wat de buurvrouw zegt. Of die het gaat weghalen of niet. Als zij het niet weg wil halen kunnen we misschien samen wat doen.

Het is niet brandgevaarlijk. Ik heb 2 balkons en eentje heb ik dus dichtgemaakt.

Het ziet er ook netjes uit. Ik heb het laten doen dus het is netjes afgewerkt. Niemand heeft er last van. Ik snap het probleem niet zo.

Ik woon in een wat mindere buurt en als ik zie wat een rotzooi sommige mensen ervan hebben snap ik niet waar ze zich zo druk over maken.

Als ze perse willen dat ik het weghaal en het staat inderdaad nergens beschreven dat het niet mag vind ik dat zij de kosten moeten betalen voor het plaatsen. Dan wil ik nog wel overwegen om het weg te halen. Maar dan heb ik dat gesproei van de buurkatten weer op mijn balkon en daar heb ik ook niet zoveel zin in.
quote:meharis schreef op 21 september 2010 @ 15:09:

Brief aan de woningbouw schrijven en aangetekend. Lees ook het regelement door. Dat wil ook helpen, als er niets staat in het regelement, dan sta je sterk. En ga anders langs de wetswinkel.Stel dat ze een regelement hebben voor deze flat (niet contract maar algemene regels) en ik heb daar niet voor getekend en niets bij mijn contract ontvangen dan gelden deze toch niet?
quote:Fame schreef op 21 september 2010 @ 15:04:

Ik zou een kort geding aanspannen (eventueel samen met andere bewoners) onder het mom van discriminatie. Als ze het nergens in hun regels hebben staan mag het gewoon.

Maar wie discrimineren ze? Mijn kat?

Serieuze vraag hoor, ik zou niet weten hoe ik discriminatie zou moeten aantonen.
quote:Mikk schreef op 21 september 2010 @ 15:14:

[...]

Maar wie discrimineren ze? Mijn kat?

Serieuze vraag hoor, ik zou niet weten hoe ik discriminatie zou moeten aantonen.Je word beperkt in je vrijheid (waarschijnlijk puur op persoonlijke smaak van een of andere idioot bij de WBV) om je balkon in te richten zoals je zelf wilt en ook op een gebruikelijke manier dmv een balkonscherm.
Wandel eens bij een rechtwinkel binnen voor info. Ik vind het echt belachelijk.
Laat je inderdaad even goed voorlichten bij een rechtshulpwinkel of bij het Juridisch Loket ofzo. Er zijn wel degelijk situaties waarin je niets aan je gevel mag veranderen. Ik weet dat ik in de woning waar ik nu zit niet eens een bloembak buiten mag hangen. Dat kan ik wel belachelijk gaan zitten vinden, maar regel is regel.

Informeer dus eerst eens naar de regels die gelden voor jouw woning. En wat er bij de andere balkons gebeurt en of dat wel gedoogd wordt, kan daarin ook nog van belang zijn, maar dat hóeft niet. Over zooi hebben ze niets te zeggen, maar als er bijvoorbeeld wel schotelantennes hangen, dan kan de zaak alweer anders liggen. Maar dit soort dingen kunnen ze je beter uitleggen bij het Juridisch Loket, daar hebben ze werkelijke kennis van zaken.
Toen ik nog een woning huurde, mocht het van de WBV ook niet. Het stond in de reglementen, bij het contract stond dat de reglementen ter inzage op hun kantoor lagen.

Het stond beschreven als; geen ontsierende zaken op/aan het balkon, zoals afrastering, zeil enz. (Zoiets, exacte tekst weet ik niet). Maar het is dus niet ongewoon. Ik denk alleen wel dat ze je moeten wijzen op het reglement, voordat je het contract sluit, dus ik zou allereerst eens gaan kijken of het nergens staat vermeldt in je contract of reglement.

Overigens kan ik het dan wel weer begrijpen dat een WBV het vrij van zeilen en rasters wil houden Want jij komt met gaas, de buren willen een zeil, de ander wil het met hout dichtmaken... Ik denk dat ze dan gewoon 1 lijn moeten trekken.
Staat er in je huurcontract nog iets over het houden van huisdieren trouwens? Dat kan ook nog van belang zijn...
als je googelt op balkon gaas kat kun je zien dat half nederland zo'n ding heeft.

misschien is dat ook nog een argument om aan te voeren?
quote:qwertuu schreef op 21 september 2010 @ 15:26:

Staat er in je huurcontract nog iets over het houden van huisdieren trouwens? Dat kan ook nog van belang zijn...

Nee je mag hier gewoon huisdieren houden als de medeflatbewoners er maar geen last van hebben

Eh dat probeer ik juist te voorkomen door gaas te plaatsen.
quote:danivo schreef op 21 september 2010 @ 15:28:

als je googelt op balkon gaas kat kun je zien dat half nederland zo'n ding heeft.

misschien is dat ook nog een argument om aan te voeren?Ehhh, nee, dan vind je plaatjes van mensen die zo'n ding hebben. Als ik Google op 'huis met schotel op dak' kom ik er ook honderden afbeeldingen van tegen, wil niet zeggen dat half NL dat heeft.

Zo heb ik het ook ongeveer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven