Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel netto hypotheek per maand?

21-09-2010 09:01 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!!

Mijn vriend en ik zijn bezig naar een ander huis te kijken. Samen hebben we rond de 3300 euro per maand aan inkomsten. Wel zal dit de komende jaren nog wat gaan groeien maar daarna misschien ook weer iets afnemen door evt parttime werken bij kinderen.

Onze insteek was om naar een huis te kijken met een maandlast van ongeveer 800 euro netto per maand, dit leek ons acceptabel.

Nu wordt er binnenkort bij ons gestart met een nieuwbouwproject. Hier komen super mooie huizen te staan. Op zich zijn we hier wel in geinteresseerd. Het zijn grote huizen waar we bij wijze van spreken de komende 20 jaar vooruit kunnen, ook met het oog op een eventueel gezin. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, komen er nog veel kosten bij, zoals keuken, vloeren, wanden, tuin etc.

Hierdoor zou ons hypotheekbedrag per maand netto op zo'n 1025 per maand uit gaan komen.

Eigenlijk vinden we dit vrij hoog maar een nieuwbouwhuis heeft zo ook z'n voordelen. Onze ouders zijn ervan overtuigd dat wij dit prima moeten kunnen ophoesten.

Ik en vriend twijfelen echter. We willen graag ook kunnen blijven sparen per maand voor als we nog eens een nieuw auto nodig hebben, willen trouwen etc.

Hoeveel betalen jullie netto per maand aan hypotheek en hoeveel inkomsten hebben jullie per maand??

Wel of niet doen?? Graag jullie advies!

Thanx.
Michelle, denk aan een levensverzekering, opstalverzekering, WOZ aanslag etc. Bereken dat er eens bij, wat dat voor jou gaat kosten.
dreamzzz wij hebben een hypotheek van rond de 900 netto per maand en verdienen 3000 netto. Hebben zelfs een kind en een kleine studieschuld af te lossen. Het ligt helemaal aan je bestediingspatroon of je het gaat redden. Willen jullie in de toekomst minder werken? Kinderen? Hou daar ook rekening mee he.
Zusenzoo: Ik probeerde het uit te rekenen maar ik kan nergens een schema vinden waar ik dat kan zien. En ik heb er verder echt de ballen verstand van, maar ik hoor echt horror verhalen dat er wel 400euro bij kan komen.. Dus dan is het helemaal niet zo goedkoop
Wat voor verzekeringen bedoel je Michelle?

Wij hebben een woonhuisverzekering van 11,20 per maand en een inboedelverzekering van 6,39 per maand. Dat is dus niet het geld.

Je moet ook bedenken dat je waterschapsbelasting moet betalen. Je kan op de site van de gemeente kijken hoeveel dat is. Ook heb je andere gemeentelijke heffingen.

Zorgverzekering zijn we 100,00 pp aan kwijt.

Autoverzerking, ligt aan je type auto etc...

Dus ja, je kan zomaar aan de 400,00 komen voor extra kosten.

Daarbij heb je natuurlijk ook nog je gas/water/licht elke maand. Ook zo 150,00
Ik bedoelde overlijdensrisico verzekering en idd inboedel en woonverzekering. Maar is dat niet heel duur dan?

Ja glw is duur dat weet ik.. Maar voor met zn tweeen valt het wel mee toch?
Loop eens als je verzekeringen en aanslagen na die je moet betalen en vertaal dat naar maandelijkse lasten.

Vind het zelf een behoorlijk bedrag wat wij moeten betalen per maand.

Wij komen met alle maandelijkse terugkerende afschrijvingen op 1500 euro, en dat is exclusief boodschappen en hypotheek.

-zorgverzekeringen

-inboedel en opstalverzekering

-hoogte woz aanslag

-verontreinigingsheffing

-autoverzekering

-levensverzekering

-gas/water/licht (ongeveer)

-uitvaartverzekering

-boodschappen

-telefoon en internet abbo's

-tijdschriften/kranten
“Don’t look back – you’re not going that way.”
325 netto betaal ik.

Ik woon alleen en verdien 1450 euro in de maand.
Nikki: Maar dan heb je of een goede hypotheek of een huis waar je niet veel voor heb hoeven lenen?
quote:Tickel schreef op 22 september 2010 @ 08:33:

Vind het zelf een behoorlijk bedrag wat wij moeten betalen per maand.

Wij komen met alle maandelijkse terugkerende afschrijvingen op 1500 euro, en dat is exclusief boodschappen en hypotheek.Wij zijn ook ongeveer maandelijks dat bedrag kwijt, maar dat is dan inclusief boodschappen en hypotheek. Nu hebben we maar een klein hypotheekje (350 euro bruto per maand), dus is het niet vergelijkbaar met de bedragen die ik hier voorbij zie komen. Ik ben in ieder geval blij dat ik maar een heel klein deel van onze inkomsten aan woonlasten hoef te besteden, dat geeft een hoop vrijheid!
1025 alleen al aan je hypotheek? Lijk mij veels te veel. Komen je gas en licht, verzekeringen, belastingen waterschap en gemeneten (en die tikken stiekum aan!) en evt. andere onverwachte dingen nog bij. Parttime werken kun je van tevoren plannen, maar misschien gebeurt er wel eens iets waardoor jij of je vriend (even) niet kan werken (je krijgt een ziek kindje, je baan verdwijnt etc). Ik zou zorgen dat je alle lasten van 1 salaris kunt betalen.

Luister goed naar jezelf en houd in een gesprek bij een hypotheekadviseur altijd in het achterhoofd dat hij leeft van jouw hypotheek, dus hoe hoger hoe beter voor hem...
quote:Madhe schreef op 21 september 2010 @ 20:18:

Wat is het probleem dan?

Van dat bedrag moeten hele gezinnen rondkomen. Als je met dat vrij te besteden bedrag niet rond kunt komen doe je dus iets niet goed met je geld.

Op dit moment zal het vast nog wel prima gaan ja. Maar zodra er kinderen komen wordt het echt wel krap. Wij zijn er zo'n 800 euro per maand op achteruit gegaan toen de oudste geboren werd (beiden vier dagen werken plus de kosten van de opvang, luiers e.d. reken ik dan nog niet mee). Dan is je vrij besteedbaar inkomen ineens 400 euro en dan baal je best van je nieuwe huis....

Wij hebben een hypotheek van 850 euro netto bij een inkomen van 3700 euro per maand. Dat is goed te doen. Jullie plan lijkt me minder goed te doen. Het voordeel is dat we al een kind hadden (en dus al minder werkten) toen we dit huis kochten, dus wij wisten waar we financieel stonden. Daarom vind ik de tip om eens een half jaar te gaan leven alsof je dat huis en twee kinderen al hebt, een hele goede.
Hoe komen jullie aan zoveel geld per maand? Of zijn jullie allemaal veel ouder als mij en mijn vriend?

Wij zitten met z'n tweeen op 2800,- Ik ben 20, hij is 23.

Wat doen wij verkeerd?
quote:Michelle90 schreef op 22 september 2010 @ 09:48:

Hoe komen jullie aan zoveel geld per maand? Of zijn jullie allemaal veel ouder als mij en mijn vriend?

Wat doen wij verkeerd?Wij hebben allebei dr. voor onze naam staan en we zijn 30 en 32. Dat helpt wel.
Michelle, wij zijn 15 jaar ouder dan jij dus meer werkzame jaren gehad. Daarnaast gaat het er ook om wat voor werk je doet. Logisch toch? Het modale inkomen p.p. ligt nu rond de 1650 netto per maand.
Hou ook met de toekomst rekening.

Misschien verdwijnt de renteaftrek, misschien gaat de rente stijgen, wellicht komen er kinderen.

Kijk niet alleen naar de netto hypotheek. Kijk of je de bruto hypotheek kunt betalen, want misschien moet dat binnenkort.
quote:Capibara schreef op 22 september 2010 @ 09:01:

[...]

Wij zijn ook ongeveer maandelijks dat bedrag kwijt, maar dat is dan inclusief boodschappen en hypotheek. Nu hebben we maar een klein hypotheekje (350 euro bruto per maand), dus is het niet vergelijkbaar met de bedragen die ik hier voorbij zie komen. Ik ben in ieder geval blij dat ik maar een heel klein deel van onze inkomsten aan woonlasten hoef te besteden, dat geeft een hoop vrijheid!

Ik betaal me helaas scheel aan woz en nuon

Hoewel we dit huis voor een redelijke prijs hebben kunnen kopen vindt de gemeente ons huis véél meer waard.

Het is ook wel een groot huis hoor

Wat doen wij verkeerd?Tot je 23e ga je ieder jaar meer verdienen, daarna is het een kwestie van ervaring, en zelf loonsverhoging vragen.
Ik vind het relatief te duur.

Wij verdienen samen 3200 euro. We hebben er bewust voor gekozen om niet aan de bovenkant van ons budget te gaan zitten gezien onze kinderwens.

Netto-hypotheek 823

(N.B. die hypotheekrente-aftrek zou ik me niet zo op blindstaren. Rechts gaat er de komende jaren niets aan doen en ze schaffen het sowieso niet ineens af, zeker niet voor de lagere inkomens).

Wij sparen 500 per maand en hebben na alle vaste lasten, boodschappen, benzine etc etc ieder ons eigen potje over. Ikke 350 (verdien iets meer) en vriend 250. Dat is goed te doen.

Ik ben 30, man 27 jaar.

Wat doen wij verkeerd?

Wij zijn ouder (ik 34 en hij 43) en werken allebei in een sector waar de verdiensten en de secundaire arbeidsvoorwaarden relatief goed zijn, beide zijn we hoger opgeleid.

Maar de veranderingen in de huizenmarkt hebben ons (hem) nog het meest opgeleverd. Hij kocht zijn eerst huis voor 225.000 gulden en verkocht het 11 jaar later voor 275.000 euro. Mijn leeftijdsgenoten en jonger hebben dat soort winsten zelden gemaakt, zijn leeftijdsgenoten wel. Dus staar je niet blind op de vermogens van sommige 40-ers die een op zichzelf niet eens zo heel bijzondere baan hebben.
Wij hebben ons huis ook met grote winst verkocht.

Aankoop was 180.000 guldenVerkoop 275.000 euro

Wel een grote verbouwing gehad van 40.000 gulden, maar toch flinke winst
ik vind netto 1025 ook vrij veel. zeker omdat de hypotheekrente-aftrek zo'n struikelblok is bij het kabinet. wat zijn de bruto lasten per maand? een ruime 1400?

je moet ook nadenken dat mocht er wel afgaan, kan je dan nogsteeds vrolijk verder leven met je maandelijkse lasten zonder dat je met een rekenmachine door de supermarkt moet op de 25e van de maand.

Maar ja, dan woon je wel nieuw. Das dan weer wel mooi.
Hoi,

Naast de bedragen in mijn vorige post komen er ook nog verzekeringen bij. Weet zo niet uit mijn hoofd wat ik voor het huis betaal en inboedelverzekering maar het totaalpakket bedraagt rond de 590 euro inclusief autoverzekering. We hebben een totaalpakket bij dezelfde verzekeringsmij.

we betalen ook nog 168euro/maand voor de nuon en 84 euro voor het water.

daarnaast nog 30 euro voor internet en de rest is me momenteel even een raadsel. moet ik even voor in de papieren duiken.

groetjes

Wat doen wij verkeerd?

Michelle, het kan nog gekker hoor. Wij hebben een hypotheek van 2500 euro bruto. Maar de inkomens zijn daar ook naar.

Combinatie van factoren zorgt hiervoor. Ik vind dat jullie op jullie leeftijd een heel goed salaris hebben hoor.

Wij zijn met 36 en 38 een stuk ouder.
Ik zou het trouwens met jullie inkomen niet doen. Hypotheek bedrag is 1/3 van jullie netto inkomen en dat vind ik behoorlijk veel.

lijkt me erg zuur om te moeten werken voor je woning. Dan is voor mij de lol er snel van af. Liever iets goedkoper wonen en wat meer financiele ruimte.
quote:87_slagroomsnoes schreef op 22 september 2010 @ 18:54:

ik vind netto 1025 ook vrij veel. zeker omdat de hypotheekrente-aftrek zo'n struikelblok is bij het kabinet.

Volg je de politiek ook zelf of laten je je dit vertellen? Ik zou niet weten wat er een struikelblok aan is? Links wil de aftrek beperken, maar pas vanaf woningen van ¤ 500.000. Rechts wil er juist helemaal niks aan veranderen en het lijkt er nog steeds op dat rechts aan de macht komt!

Dus wat is het struikelblok precies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven