Gezondheid alle pijlers

Onderzoek baarmoeder, hoe?

24-09-2010 13:53 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag binnenkort een onderzoek ondergaan waarbij wordt gekeken of de plek waar de ontmoeting van de eicel en de zaadcel bijelkaar komen, in orde is. De gyn gaf dit pas op het laatste moment aan, bij het weglopen naar de deur. Daarvoor had hij net een zeer pijnlijk uitstrijkje gedaan (met nogal wat bloedverlies) waardoor ik er geen vraag meer over heb gesteld. Via google kan ik niet iets vinden, weet ook niet hoe die plek precies heet. Nu zou ik graag willen weten hoe zo'n onderzoek gedaan wordt, is dit weer zo 'hardhandig' met eendenbek en/of gewroet met gehandschoende vingers? - met de opmerking 'wat smal en klein maar hij ligt wel erg diep. Ook charmant om te horen - Ik heb het onderzoek pas over een week of 6 maar zie er nu al tegenop. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou zeggen, bel naar het secretariaat en vraag of je meer info mag hebben over dat onderzoek.
Het enige wat ik me overigens kan bedenken is dat je een post-coïtum test zou moeten ondergaan. Dan heb je in je vruchtbare periode gemeenschap met je partner en de dag erna moet je dan naar de gyn (of de HA). Die haalt dan met een wattenstaafje slijm uit je cervix en kan dan zien hoeveel zaadcellen daarin zitten, hoe beweeglijk die zijn enz. Het is nl. die "slijmloper" waardoor de zaadcellen naar het eitje toezwemmen.
of hij bedoelt een HSG (=baarmoederfoto)

Je baarmoeder wordt afgesloten door een ballonnetje en dan wordt er contrastvloeistof in je baarmoeder gespoten en dat loopt dan ook je eileiders in...en dan maken ze daar een rontgenfoto van....
Ook nog een goeie mogelijkheide Ronkel :D Wel raar hoor, dat die gyn je niet beter informeert!!
Dank Pelikaan voor je antwoord maar hij zei echt dat het om de plek gaat in de baarmoeder. Het schijnt mogelijk te zijn dat die plek dus niet bereikbaar is. Mijn partner moet eerder zaad inleveren, ik moet een maand temperaturen en bloed laten afnemen (om na te gaan of ik een eisprong heb). Ik lees op google wel onderzoeken met een hysteroscoop maar weet dus niet in hoeverre dit instrument wordt gebruikt. Ik heb over 3 weken een belafspraak metde arts voor de uitslag van de uitstrijk (daar is niks verkleinends aan ) en kan het dan ook vragen maar ben nieuwsgierig of er meer ervaringen zijn? En de poli is op vrijdag niet geopend dus ik kan maandag pas bellen.
Ik denk ook een hsg. En helaas, dat is wel heel pijnlijk hoor. Heel even, dat wel. Door de vloeistof komt er even heel veel druk op je baarmoeder.

Ook zal er inderdaad een eendenbek geplaatst worden en er worden wat slangetjes ingebracht. Daar voel je niet zoveel van.

Sterkte, als je er eenmaal bent is het wel zo voorbij hoor! En hou je doel voor ogen, dat heeft mij ook bij al die rot onderzoeken geholpen.
Dotjemol. met een hsg kijken ze inderdaad of de eileider toegankelijk is. Daar moeten de zaadjes doorheen. Als er vloeistof doorheen kan, kan de rest er ook doorheen. Dat is het idee.
Vaak idd wel pijnlijk maar bij mij niet...
Dank Ronkel. Nooit van gehoord, weer wat geleerd :-) De gyn neemt juist alle tijd iets teveel. Had een afspraak om 10u en was half 12 nog niet binnen. Was ook zenuwachtig, is niet dagelijkse kost voor mij. Dankjewel Origineel, het is -helaas- mijn eerste kennismaking. Mag ook nog mijn overgewicht kwijt, ik sta te springen bij al deze vooruitzichten maar ik houd het doel voor ogen. Zal maandag even bellen zodat ik weet wat mij te wachten staat, voel ik mij een stuk prettiger bij.
Is het een onderzoek waarvoor je opgenomen wordt, zodat het op de ok gedaan wordt? Dan kan het een tubatest zijn.

Ik heb weleens met een gyn meegekeken op de ok en patiënten verpleegd die hiervoor kwamen, dus niet echt persoonlijke ervaringen.....

Je gyn moet je wel een soort info boekje kunnen geven lijkt mij. Denk dat dat onderzoek afhankelijk is van de uitslag van je uitstrijkje, dus mocht het nodig zijn dan hoor je het als je gebeld wordt. Dat is ook een goed moment om te vragen naar iets meer info.
Of het nou een samenlevingsonderzoek of zogenoemde baarmoederfoto betreft, in beide gevallen wordt er een speculem gebruikt. Ik begrijp dat dit juist is waar je zo tegen op ziet.

Probeer je buikademhaling te oefenen en concentreer je op die buikademhaling tijdens het onderzoek. Dat zal je een hoop gespannenheid en dus pijn besparen.
Even de gynaecologiepoli maandag bellen wat er nu voor je gepland staat. Voorlichtingsfolders kun je ook vinden op http://www.nvog.nl/voorli ... ngsbrochures/default.aspx

In deze folder staan de meeste onderzoeken wel genoemd en uitgelegd http://www.nvog.nl/Sites/ ... Fertiliteitsonderzoek.pdf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven