Expat vanaf jan 2011

26-09-2010 21:27 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

De kogel is door de kerk. Vanaf Januari 2011 gaan wij naar Azie verhuizen. Ik word "Expat wife"! (in eerste instantie; als er vervolgens werk op mijn pad komt ga ik er uiteraard voor..). Zijn er hier meerdere mensen die zo'n stap aan het maken zijn en daarover willen meeschrijven? Over alles wat je moet regelen, waar je over struikelt. Dingen/situaties/mensen die je achterlaat...

Lijkt me leuk om daar over ervaringen uit te wisselen!!

groetjes

Jessie
Wat leuk! wat spannend! Geen ervaring helaas...
Superleuk en spannend idd, maar ook eng.. :-)

Ben daarom errug benieuwd naar ervaringen van anderen!
Wat?!??? Cewl!!!

Hoe vinden de meisjes het? Spannend?

Ik ga nu dutten maar ik lees mee!

x
Hi Suze! Meisjes weten het sinds gisteren, zijn blij dat ze naar een land gaan waar ze nooit meer spijkerbroeken aan zullen moeten, aleen maar jrukjes... (das hun idee een beetje..).

Hoe gaat het met jou!! En jouw kleintjes!
"Expats" van Max de Bruijn al gelezen?
Nee, Fleur, leuke tip!
Expatica ken je zeker al?
Been there, done that, glad to be home
quote:jessie75 schreef op 26 september 2010 @ 21:50:

Nee, Fleur, leuke tip!Onthoud het volgende: denk niet tijdens het lezen, dit kan niet, zó erg,! Maar die De Bruiijn was/is écht zo
Kom eens kijken op het (r)emigrantentopic, Jessie. Ik ben daar ook een paar maanden voordat we naar de de VS vertrokken mee gaan schrijven en heb er nog steeds veel aan
Hallo,

Sinds april van dit jaar ben ik ook zo'n 'expat wife'. Mijn man en ik zijn voor zijn baan naar Californië verhuisd. Wel een heel andere plek dus, maar over het verlaten van je eigen vertrouwde land, vrienden, familie en alles wat je moet regelen, kan ik wel meepraten!

Wat zou je allemaal willen weten?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Hoi Jessie,

Spannend hoor! Ook ik ben een ' expat wife', ik ben 7 weken geleden naar Indonesie vertrokken voor het werk van mijn vriend (dus officieel geen 'wife' maar hier noemen we het maar zo, dat maakt alles een stuk makkelijker)

Waar ga je naar toe in Azie?

Ik kan je waarschijnlijk niet veel tips geven (behalve: neem een flinke dosis geduld mee, dan komt het wel goed) maar ik klets graag mee.

Veel plezier met de voorbereidingen :-)
jaloerssss, waar gaan jullie heen? zou zo met je willen ruilen. Ik heb zelf geen ervaring, maar wel een paar oud collegaas, huisgenoten uit mijn studententijd etc, die dat gedaan hebben, en vooral degenen die naar azie zijn verhuisd, willen nooit meer terug, dus dat zegt wel genoeg lijkt me. Spannend!
Leuke tips allemaal en dat remigranten topic ga ik zo opzoeken.

We vertrekken in jan 2011 naar Singapore. Man gaat daar werken, ik ga daar houswifen..
Wow, gaaf hoor. Hoewel Singapore relatief westers overkomt (in die paar uur dat ik er heb doorgebracht) is het toch wel een heel ander land.

Spannend om daar met kinderen heen te gaan. Voor mij hield het regel gedeelte niet meer in dan mijn appartement en baan opzeggen. Ik kan me zo voorstellen dat er voor jullie heel wat meer bij komt kijken.
Wij moesten wel heel wat regelen, maar op zich was het allemaal wel goed te doen. Vooral toen we er midden in zaten was het een hoop gedoe, maar het verliep allemaal redelijk vlekkeloos.

Krijg je daar een werkvergunning, of mag je gewoon sowieso werken? Ik moest een vergunning aanvragen en dat duurde wel een tijdje.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Wij zitten momenteel op het antwoord te wachten of we begin volgend jaar ook naar Azie gaan vertrekken. De bestemming is nog niet 100% duidelijk maar het wordt heel waarschijnlijk ook Singapore. De andere opties zijn Penang of Sjanghai. We hebben een dochter van 4 en ik ben zwanger van de tweede. Dus ook heel spannend ! Ik ga zeker ook meelezen en hou je op de hoogte als we ook naar Singapore gaan ...
Ik ben net een jaartje weg, heb twee jaar in Singapore gewoond en was ook 'expat wife' (maar idd niet getrouwd). Ik heb het enorm naar mijn zin gehad en ben met pijn in het hart vertrokken. Wij hebben het merendeel van de voorbereidingen zelf gedaan - ipv de werkgever - dus brand maar los met je vragen, ik help je graag verder!
Cowgirl, de vraag van Chryssa leg ik graag bij jou neer; weet je of ik een werkvergunning nodig heb? Mijn man wordt uitgezonden, ik "ga mee", maar zou het wel leuk vinden om in ieder geval de optie hebben om daar te kunnnen werken. Wordt dat erg ingewikkeld?

Honeyhoney; wat spannend en wat leuk! Gaat het om jouw werk of dat van je man? In dat laatste geval; denk je dat jij gaat werken daar??
Jessie, als je getrouwd bent, krijg je een dependant's pass (gekoppeld aan die van je man), indien je niet getrouwd bent krijg je een long term social visit pass. Maw: een toeristenvisum maar wel voor de duur van de verblijfsvergunning van je partner.

Naar mijn ervaring kun je op beide passen een baan zoeken in Singapore. Wanneer je wordt aangenomen zorgt de werkgever er mede met jou voor dat er een werkvergunning wordt aangevraagd. Je hebt er dus zeker de optie om te werken!! Overigens is het goed mogelijk dat de salarissen voor een lokaal contract een stuk lager liggen dan je gewend bent en hebben ze vaak minder vakantiedagen dan in NL (ik zou er max 15 krijgen, dat was voor mij reden om het niet te doen aangezien ik ook graag wat van de omgeving wilde zien).

Ik zou zo graag weer teruggaan naar Azie.....ben jaloers op jullie!
Ok, goed om te weten. Weet je of onze dochters van 3 en 5 een apart vergunning moeten hebben of kunnen die ook meeliften?

ZO, 15 dagen, dat is niet veel. Ik denk ook niet dat ik FT zou willen werken, doe ik hier ook niet, voor onze kinderen en ik denk dat die zowiezo al moeite zullen hebben met de verandering. Nou, we gaan eerst maar eens die kant op en dan zien we nog wel of ik ga werken!
Ha Jessie, iedereen krijgt zijn eigen verblijfsvergunning met eigen registratienummer. Je kinderen dus ook!
Hi Jessie, het gaat om het werk van mijn man. Ik werk nu full-time maar ga binnenkort met zwangerschapsverlof van onze 2e. Dus afhankelijk van de periode dat we weggaan, ga ik of op zoek naar een baan ter plekke of neem ik een verlengde zwangerschapsverlof op. Heb je al nagedacht over de school voor je kinderen ? En waar jullie gaan wonen ? Ik ben al een beetje rond gaan kijken voor een apartement maar schrok wel van de hoge huurprijzen.
Hoy Honey, heb gisteren onze meisjes ingeschreven op de Hollandse School Singapore. Als je wilt kan ik je wat fotos ervan sturen, zijn er vorige week geweest en tis er super. Hebben ook een superleuke Preschool (2,5-4 jaar) waar onze jongste 3 ochtenden per week heen zal gaan. Wonen is superduur in Singapore idd. Gelukkig betaalt het bedrijf van mijn man een heel groot gedeelte..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven