Tot welke leeftijd BSO?

29-09-2010 20:33 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nu 11 jaar en hij gaat elke donderdag naar de BSO, maar de laatste tijd heeft hij het niet meer naar zijn zin op de BSO. Hij wil het liefst zoals andere dagen zelf naar huis fietsen, maar op deze dag zit ik niet thuis te wachten. 2 uurtjes wachten tot ik thuis ben, ik denk dat hij daar wel zelfstandig genoeg voor is.. Beetje TV kijken, lezen, wii-en. Maar buiten op de fiets, met de buurtkinderen etc, dat heb ik denk ik liever niet. Ik zie het wel zitten om hem voor 2 uurtjes alleen thuis te laten, maar naar buiten zie ik niet zo zitten, thuis is lekker veilig en dan kan ik hem en hij mij ook altijd telefonisch bereiken. Een GSM mee is niet echt een optie, hij raakt altijd zo snel dingen kwijt, hij is een sloddervos en een wildebras. Ieder kind is natuurlijk anders, maar vraag mij af hoe dat bij anderen gaat.
Tja, dat is inderdaad een moeilijke leeftijd. Hier is oudste (nu brugklasser) vanaf groep 6 gestopt met BSO. Hij ging toen samen met een klasgenootje (dochter van vriendin en woont ook vlakbij) samen naar ons of haar huis, dan meldden beiden zich per sms bij de moeders. Daarna gingen ze soms samen, soms apart, iets doen in huis. Maar ja, mijn vriendin werkte toen op pakweg 600 meter van haar huis en ik ook zeer dichtbij. Bovendien ben ik om 16.30 uur thuis, dus effectief ging het maar om ruim een uur.
Ik denk dat het op die leeftijd best wel kan. Waarom geef je hem de kans niet om het laten zien dat hij het kan. Duidelijke afspraken maken en er een consequentie aan verbinden (dan wel bso) als hij zich niet aan de afspraken houdt.
Geen tips uit eigen ervaring, mijn kinderen zijn jonger. Maar hier starten steeds meer BSO's 9+ afdelingen. Juist omdat die leeftijdscategorie zich doodverveelt op de BSO. Hoe is dat bij jullie geregeld? Zit iet met veel kleintjes of zitten de oudere kinderen apart en doen ze spannendere dingen?

Ik denk dat veel afhangt van je kind en hoe verantwoordelijk/zelfstandig hij is. Misschien kan je het een keer proberen en afspraken maken om te kijken hoe het gaat. Ik kan me het vanuit zijn perspectief gezien wel voorstellen namelijk.
Wij wonen niet in een grote stad ofzo waar meerdere BSO groepen zijn ingedeeld naar leeftijd. Het is hier gewoon 1 groepje met kinderen van alle scholen uit de buurt.
Mijn oudste zit nu in groep 6 en vindt net zoals zijn broertje de hele bso maar niks (ik vind het ook niks). Ze moeten er 1 dag per week maximaal 1 uur heen (dus waar hebben we het over). Soms zit ik er aan te denken om die hele bso er af te gooien. We hebben het er wel eens over en over de afspraken die we dan zouden maken. Gelijk naar huis, maar ook thuis blijven en geen andere kinderen binnen laten.

Misschien kun je met hem ook zoiets afspreken. Eventueel de bso nog een tijdje achter de hand houden. Je betaalt dan wel, terwijl hij er niet zit, maar je kunt ook zo weer terug als het niet gaat.

Succes!
Weet je, mijn probleem zit hem niet in dat uurtje alleen thuis zijn. Want ik ga nu ook wel eens naar de supermarkt en raak wat langer dan gepland aan de praat. Maar mijn probleem is dat ze een weg over moeten steken en dat vind ik gewoon heel eng (het niet zeker weten of ze wel echt zijn thuisgekomen).
ik vind hem niet te jong, maar zorg er wel voor dat iemand in de buurt is die hij kan bellen en binnen 5 a 10 minuten bij hem is als er echt wat aan de hand is..
quote:lavendelbloem schreef op 29 september 2010 @ 21:08:

Weet je, mijn probleem zit hem niet in dat uurtje alleen thuis zijn. Want ik ga nu ook wel eens naar de supermarkt en raak wat langer dan gepland aan de praat. Maar mijn probleem is dat ze een weg over moeten steken en dat vind ik gewoon heel eng (het niet zeker weten of ze wel echt zijn thuisgekomen).

Maar dat is een ander probleem. Begin dan eerst eens met ze alleen naar huis te laten komen als jij thuis bent. Of haal ze wel op, maar loop/fiets een eind achter ze en kijk hoe ze het doen.

Hoe eng het ook is, je moet er toch een keer aan geloven....
Waar ben je bang voor als hij met vriendjes buiten speelt? Ik weet niet waar je woont, niet in de stad schreef je al, dus misschien scheelt dat. Ik werk op een bso, in de stad. Ik zie kinderen van 10-11 van de bso afgaan. Die blijven, zeker de jongens, voetballen op het schoolplein tot vijf uur ofzo. Als het regent gaan ze alleen naar huis. Wanneer ze met meerdere buiten spele lijkt het me dat ze altijd hulp kunnen halen in geval van nood. Kwestie van goede afspraken maken, of dat kan hangt van je zoon af....
quote:sassafras schreef op 29 september 2010 @ 21:20:

[...]

Maar dat is een ander probleem. Begin dan eerst eens met ze alleen naar huis te laten komen als jij thuis bent. Of haal ze wel op, maar loop/fiets een eind achter ze en kijk hoe ze het doen.

Hoe eng het ook is, je moet er toch een keer aan geloven....De oudste mag nu ook alleen naar huis (moet een middag naar school als de jongste niet hoeft). Maar, dan ben ik thuis en zou hij niet komen, dan kan ik gaan kijken waar hij blijft en dat kan niet als ik er een half uur vanaf zit.
Hier is speciaal voor de 'oudere' kinderen een speciale afdeling, waar ze meer (zelfstandig) doen.

Stiefzoon is nu 11 jaar, wel heel lang jong gehouden en weet dat dit zijn laatste jaar bso is.

Kun je niet met hem afspreken dat hij, zodra hij thuis is, je mobiel belt en de telefoon 1 x laat overgaan, zodat jij ziet dat hij thuis is en het kost je dan ook niks.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
Hier vanaf 10 jaar.
10 is hier op de bso ook wel de leeftijd waarop ze niet graag meer gaan.

De meeste ouders bij ons kiezen ervoor om hun kind wel te laten gaan, maar dan mogen ze zelfstandig eerder naar huis. Zo zitten ze niet de hele middag alleen.

We hebben ook ouders die ervoor tekenen dat hun kind zichzelf af mag melden als hij/zij bij een vriendje gaat spelen.

Je zou kunnen beginnen met een tijdje gewoon bellen dat hij zelfstandig naar huis komt, net voor jij vrij bent van je werk.

Daarna hem een uurtje alleen thuis laten zitten en ga zo maar door.

Dan doe je zeker niets te snel, bouw je het langzaam op zodat jullie je beide fijn voelen met de veranderende situatie.
Is er nog een alternatief denkbaar zoals iets van sport, muziekles, of in elk geval een half uurtje op de bieb laten doden wekelijks? Zodat 'ie een plan heeft en minder geneigd zal zijn om met vriendjes buiten te spelen (want dat niet mogen is ook niet leuk, alleen kan verdomd alleen voelen, hoeft niet).

Hier geen issue omdat de kinderen op een vreselijk leuke (sport) bso zitten..
Bespreek met hem dat dit voor jou ook spannend is en dat je goede afspraken wilt maken.

Dan kun je de eerste maand bijvoorbeeld afspreken dat hij zich alleen thuis moet vermaken, daarna (wanneer jij je er ook zekerder over voelt) kun je afspraken maken over eventuele vriendjes of buitenspelen etc.

Zo kun je er beide beetje bij beetje aan wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven