Problemen in de brugklas

01-10-2010 08:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het even niet meer ....

Mijn dochter is dit jaar naar de brugklas gegaan. Uiteraard is dat wennen, spannend en eng.

Ze leek er echter in het begin weinig moeite mee te hebben, maar nu des te meer. Ze heeft HAVO-advies, zit in een gemengde brugklas (mavo-havo-vwo). Ze heeft al een aantal onvoldoendes binnen, terwijl ze de pw wel goed geleerd heeft (heb haar geholpen met overhoren). Ze wordt nu moedeloos en is bang dat ze van deze school af moet om naar lager onderwijs te gaan. (Veel huilen, zich dom voelen).

Dat is natuurlijk nog lang niet aan de orde (gelukkig), ze heeft van nog niets eens alle vakken een cijfer binnen. Bovendien zit haar mentrix er momenteel bovenop qua begeleiding ed, dom is ze zeer zeker niet maar ze heeft gewoen even een oppepper nodig.

Mijn peptalk haalt momenteel weinig uit ("ja, jij hebt makkelijk praten"), wie heeft voor mij DE tip mijn dochter weer uit haar dip te halen en lol in school (en thuis) te krijgen? Ik weet het zelf even niet meer
Voor veel kinderen is de middelbare zó enorm wennen; ze moeten écht leren om te leren. Ze krijgen op een gemiddeld niveau les waardoor ze nu misschien net een zesje halen en als ze straks op hun eigen niveau zitten wel dikke voldoendes.

Er worden ook dingen gevraagd buiten het boekje om om hun eigen inzicht te toetsen.

Mijn ervaring is dat heel veel kinderen na het tweede jaar ( en na dat jaar zelfs nog meer ) niet het niveau gaan doen waarmee ze na de CITO toets zijn thuisgekomen. Beschouw dat maar als" leuke info, maar we gaan het wel zien " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als ze zich thuis gesteund weet ( " rot joh, van die 4, maar wij weten dat je er hard voor geleerd hebt , pech gehad " ) en ook weet dat jullie je niet in een crisis gooien mocht het tóch MAVO- advies worden.......
Onze dochter zit inmiddels in de tweede, maar ik kan me nog heel goed herinneren dat de overgang voor haar en haar klasgenoten van de basisschool naar de brugklas een wereldschokkende gebeurtenis was. De kinderen veranderen van een basisschool kind binnen een paar weken in een puber met alle bijkomende onzekerheden van dien. Ze moeten nog leren-leren. Leren plannen. En leren incasseren. Tel daar een nieuwe school en een nieuwe klas vol onbekende leerlingen bovenop, et voila. Ze moeten leren omgaan met teleurstellingen ( slechte cijfers misschien?) en met de ontwikkeling op een grote school.

Ineens moeten ze op de fiets of met de bus naar de stad, elk uur een ander vak met andere docenten, huiswerk maken én goed opschrijven, vooruit denken, minder tijd voor hun vriendjes en vriendinnetjes etc etc. Tot en met de herfstvakantie is het vaak wennen, je nieuwe draai vinden, aftasten. En vanaf de kerst zie je de kinderen vaak opbloeien en hun eigen weggetje gaan. Het ene kind heeft er ietsjes meer moeite mee en ietsjes meer tijd voor nodig dan het andere kind, maar maak je op voorhand nog niet te veel zorgen.

Je kan altijd contact opnemen met de klasse-docent, maar realiseer je dat vaak de cijfers van voor de kerst, of voor de herfst vakantie, weet het zo even niet meer precies, vaak niet meetellen voor het overgangsrapport omdat zij natuurlijk ook wel weten dat de bruggers even tijd nodig hebben om erin te komen.

Sterkte ermee. Het is allemaal niet niks. Ook voor de ouders niet. Zucht...

Maar het went. Echt. Het went!!
Sommige kinderen komen bijv uit een dorp en zaten 8 jaar op een kleine basisschool, dan is een grote leerfabriek waar meer dan 2000 kinderen opzitten natuurlijk een ware aardverschuiving. Weet je wel hoeveel energie daarin gaat zitten.

Gelukkig zaten/zitten mijn kinderen op een redelijk grote stadsbasisschool en zit mijn oudste op een categoraal gymnasium wat in ons geval betekend dat het een relatief kleine school is. Ik denk dat dat uit kán maken in het wenproces? Ik weet het natuurlijk niet zeker.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 oktober 2010 @ 08:54:

Als ze zich thuis gesteund weet ( " rot joh, van die 4, maar wij weten dat je er hard voor geleerd hebt , pech gehad " ) en ook weet dat jullie je niet in een crisis gooien mocht het tóch MAVO- advies worden.......

Als docente en met jarenlange mentrix-ervaring weet ik dat het heel belangrijk is voor een kind om te weten dat het die steun kriijgt èn weet dat ieder niveau goed is.

Haalt namelijk een hoop druk van die toch al overbelaste schoudertjes.

Eens met BGB dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
En de beste peptalk is blijven aanmoedigen en blijven bevestigen. Zit er niet teveel met je neus bovenop, geef vooral positieve feedback. En geef haar keer op keer het vertrouwen dat het goed gaat komen. En mss leert ze wel verkeerd. Dat is ook een proces.Daar moet je inkomen. Mss kan je online informatie vinden hieromtrent of toch de klassendocent eens aanspreken, bij ons kan dat nml per mail.
En idd wat Calvijn zegt, ieder niveau is goed, als je kind zich maar lekker voelt en niet op zijn tenen hoeft te lopen. Staar je niet blind op die cito score. En nogmaals sterkte ermee.
quote:Vivamp schreef op 01 oktober 2010 @ 09:03:

En idd wat Calvijn zegt, ieder niveau is goed, als je kind zich maar lekker voelt en niet op zijn tenen hoeft te lopen. Staar je niet blind op die cito score. En nogmaals sterkte ermee.Inderdaad, die citotoets zegt helemaal niets.
quote:Vivamp schreef op 01 oktober 2010 @ 09:03:

En idd wat Calvijn zegt, ieder niveau is goed, als je kind zich maar lekker voelt en niet op zijn tenen hoeft te lopen. Staar je niet blind op die cito score. En nogmaals sterkte ermee.Inderdaad, die citotoets zegt helemaal niets.
quote:calvijn1 schreef op 01 oktober 2010 @ 09:05:

[...]

Inderdaad, die citotoets zegt helemaal niets.Jammer dat zoveel ouders denken dat het alles zegt.
Wat BGB zegt.

Niet teveel vasthouden aan die citotoets maar positief zijn over de getoonde inzet. En imho kun je als pubert beter nog energie over hebben voor hobbies, sport, muziek, vrienden en weetikket allemaal, dan alleen maar met school bezig zijn. Ze gaan zich op zoveel gebieden ontwikkelen, 't zou zonde zijn als ze alleen maar aan haar schoolvakken toekomt.
hier ook een 2e klasser.. Het 1e jaar was enorm wennen.. de drukte, de veranderingen, al die vakken, leraren , roosters , so's pw etc. etc.. na het 1e kwartaal (dus zo rond de herfstvakantie) was het allemaal weer wat rustiger en ging het veel beter.

Die CITO zegt geen drol..Hier starten kinderen op VWO maar stromen af naar VMBO.. en omgekeerd. dus hou je daar niet aan vast.

Gewoon helpen waar je kan, blijven steunen en positief blijven.Komt vast goed..
Je kind leren dat als ze ergens haar best voor heeft gedaan, dat ze dan trots op zichzelf mag zijn.

School is meer dan cijfers alleen. Hoe gaat het in de klas? Heeft ze het leuk?

Probeer ook eens te achterhalen hoe zwaar deze eerste cijfers meetellen t.o.v. de andere cijfers.

Op de school waar ik werk tellen de eerste cijfers niet mee voor de overgang, omdat de leerlingen dan nog vooral bezig zijn met wennen. Dit weten de leerlingen meestal niet.

Succes!
sosofie dat is hier ook ongeveer zo. Daar worden de cijfers van het 1e rapport maar 1 keer meegeteld in het eindcijfer en niet alel vakken tellen even zwaar.. Zo is BVG (beeldvormende weet ik veel) minder zwaar berekend dan wiskunde.. Zo krijg je dus de regel 1-2-2 bij de belangrijke vakken en de rest 1-1-1.

Ze krijgen dus 3 rapporten en dan is het 4e cijfer het eindcijfer en is voor de overgang belangrijk. Dus alle 3 de rapporten bij elkaar opgeteld en dan delen door de weging.

Hier tellen de SO's 1 keer mee, PW 3 x en de verslagen 2 x .Soms gelden er andere regels maar dat horen ze dan tijdig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 oktober 2010 @ 09:08:

[...]

Jammer dat zoveel ouders denken dat het alles zegt.

Daar gaat het dus juist niet om hoor! Het is leuk als ze inderdaad de Havo kan gaan doen, maar als het lager uitvalt is er niets aan de hand! Dat houden we haar ook voor, geef haar ook complimenten dat ze wel goed geleerd heeft en dat het jammer is dat het dan toch een onvoldoende wordt ... maar het is echt haar eigen gevoel! Ze voelt zich gewoon dom, een nietsnut. Ze heeft zelf als streven de Havo, liever nog het VWO, maar dat zit er dus waarschijnlijk gewoon niet in.

En ik blijf haar vertellen dat het nu nog niet uitmaakt (hoewel de cijfers vanaf deze week wel gaan meetellen en de proefwerkperiode voor de deur staat).

Ik weet alleen niet meer hoe ik dit streberige, verdrietige meisje weer kan veranderen in een blije meid met lol! Ik word er zelf ook zo vreselijk verdrietig van.
heb je niet iemand op school waar mee ze kan praten ? Op poldermeisje haar school hebben ze een zorgcoördinator en die kan haar daar mee helpen, want ze klinkt me ook wat faalangstig.. Kijk daar eens naar, kan heel goed helpen
Mijn broertje heeft daar jaren last van gehad. Eerst in de hogere klas van de basisschool, vervolgens de brugklas periode.

Inderdaad, als mijn ouders hem op probeerde te peppen hadden ze voornamelijk te maken met dwarse reacties. Als ik het probeerde, kwam het iets meer aan. Ik was immers de grote zus die niet meer thuis woonde en al lang en breed studeerde - meer afstand.

Uiteindelijk is er inderdaad begeleiding vanuit school geweest. Maar thuis werd er een periode lang elke avond een half uurtje of langer samen huiswerk gedaan + overhoringen. Als hij een proefwerk of SO had die dag, dan werd er 's ochtends nog even een kwartier de tijd gemaakt. Doordat het een standaard iets werd, werd het ook een rustige periode op de avond waar aan het huiswerk werd gewerkt; lees minder frustraties en 'ik kan het toch niet'. De nadruk werd ook niet op cijfers gelegd, een 5.5 was net zo mooi. En toen op den duur kwamen er mooiere cijfers binnen. DAT was aanleiding voor meer zelfvertrouwen. Ik hoop dat dit voor jouw dochter ook gebeurt. Mijn broertje zit overigens inmiddels alweer in 4 VWO. Hij kon het dus allemaal wel.
Ach, wat vervelend voor je dochter. De brugklas is ook ontzettend wennen, en niet alleen voor het kind zelf maar voor het hele gezin. Praat er samen met je dochter en haar mentor over. Zolang je dochter "gewoon" haar best doet komt het echt wel goed. Soms moet het kwartje in een puberhoofd even vallen. Als het eerste jaar erop zit en ze zit in de middelbare schoolstructuur zal het beter gaan. Het kan heel goed zijn de ze in het tweede jaar de smaak echt pas goed te pakken krijgt en dat ze dan wel HAVO niveau haalt. Ze loopt iedergeval niet de kantjes ervan af.
Ik zou proberen te achterhalen waarom meis onder haar niveau presteert. Voelt ze zich niet fijn in de klas? Heeft ze faalangst? Wordt ze gepest en durft ze het niet te zeggen? Heeft ze concentratieproblemen die nu op een veel grotere, hectische school pas echt opvallen? Of was t advies te hoog gegrepen ( kan jij zelf wel beoordelen, denk ik)?

Vanuit daar kan je hulp inschakelen. Maar eerst onderzoeken wat de reden is dat t niet zo lekker gaat.

Sterkte, ik zou me over zoiets ook heel druk maken!
Het is natuurlijk heel erg wennen. Een nieuw ritme, opeens echt moeten leren(en dat doet iedereen op zijn eigen manier, het duurt altijd even voor je voor jezelf hebt gevonden wat de beste manier van leren is) nieuwe mensen(en daarmee ook mensen die al bijna volwassen zijn waarmee ze een beetje in aanraking komt. Volgens mij is het niet zo heel vreemd dat brugklassers in het begin "onder de maat" presteren. Het zou alleen jammer zijn als deze klap voor haar zelfvertrouwen resulteert in faalangst. Citotoetsen zeggen idd ook niet alles. Ik ken ze die met mij op het vwo begonnen en naar het vmbo zijn gegaan. En verhip, vorige week zag ik dat meisje bij mij op de uni lopen. Het kan dus nog alle kanten op gaan. Probeer er alleen voor te zorgen dat haar zelfvertrouwen er niet te veel onder lijdt. Maak haar er anders bewust van dat ze bij lange na niet de enige is die een zware start heeft en dat het meestal na een paar maanden een stuk beter gaat. Misschien dat ze daar een beetje rust in vind. Succes.
De middelbare school vergt van veel leerlingen een hele omschakeling. Ze moeten leren om te gaan met allerlei verschillende vakken, docenten en lesstijlen. Een nieuwe locatie, een nieuwe klas, het is allemaal niet niks.

Ook moeten ze leren om op de juiste manier te leren voor een toets. Als er dan een paar onvoldoendes gehaald worden voor de eerste toetsen slaat de stress toe en kan faalangst ontstaan.

druk je dochter op het hart dat ze even moet (en mag) wennen aan de nieuwe situatie. Vraag of er evt. bijles aangeboden wordt, zo kan een docent controleren of je dochter op de juiste wijze haar toetsen leert.

Ik geef zelf les op het VO in de onderbouw en deze problemen komen me erg bekend voor.

Enkele tips voor het leren van proefwerken:

Maak samenvattingen van de leerstof, door de belangrijkste info uit een hoofdstuk te halen en dit op te schrijven blijft het beter hangen en is het overzichtelijker,

Ga na wat er fout ging bij de vorige toetsen, waarom haalde ze onvoldoendes? waren het kleine foutjes? was ze onvolledig in haar antwoorden? Kreeg ze door de stress een black out en wist ze niks meer? Door dit soort zaken na te gaan kun je specifieker te werk gaan..

benadruk ook voral dat je hoe dan ook trots op haar bent, en dat school meer is dan cijfers alleen. Bovendien is het niet het einde van de wereld als ze afzakt qua niveau, ze kan altijd weer omhoog (ik ben zelf van VWO naar HAVo en uiteindelijk zelfs naar MAVO gegaan, om vervolgens na het MBO nog een HBO af te ronden)
Hahaha wat grappig, ik hier nét zo. Begonnen op het vwo, na 2 jaar naar de Havo, in Havo 3 blijven zitten en in Havo 4 weer en toen in 1 keer mijn Mavo gehaald, van de Mavo naar Havo 4 en 5 in 1 jaar gegaan, en daarna VWO 5 en 6 ook in 1 jaar gedaan. Het duurt even, maar dan heb je ook wat

Uiteindelijk trouwens niet naar het WO gegaan, maar naar het HBO omdat dat toch veel beter bij mij paste.

Maar wat je zegt over dat leren leren, en dat wennen aan allerhande prikkels is me alom bekend. Nu mijn dochter in de 2-de zit gaat het nóg beter met haar. Het regent tienen zeg maar.

En ze heeft het echt wel zwaar. Want 2 gym is geen lolletje, maar ze heeft het onderhand goed in de smiezen en begint elke dag netjes zelf aan haar huiswerk. Alleen de proefwerken en so's worden nog steeds 1 dag van te voren geleerd. Ach ja, zolang het werkt voor haar en ze zulke goede cijfers blijft houden, maak ik er verder geen punt van. Zo trouw als zij haar werk af heeft had ik dat vroeger nml sowieso al nooit

Ik heb een brave harry gecreëerd, hahahaha hoe ironisch.

Overigens ben ik het deels mee oneens dat een CITO toets helemaal mumbojumbo is. Kinderen worden doorgaans vanaf groep 1 doorgetoetst om hun niveau te bepalen. Natuurlijk houdt een leerkracht ook rekening met verzachtende omstandigheden en momentopnames. Maar door de jaren heen krijg je hier desalniettemin toch een vrij aardig beeld door.

Bij mijn dochter in de klas had iedereen een 550 score en was die van haar ineens niet zo interessant meer. En ze hanteren toch niet voor niets een minimum van 545 voor de instroom bij haar op school. Dat,samen met voorgaande scores en het commentaar van de meester of juf in groep 8 is dan bindend. Want een 550 score alleen betekend nog niet dat je kind naar het gym kan. Mss is een vwo dan beter op zijn plaats. Het moet nml wel bij je kind passen.

En wat mij door een onderzoeksbureau is verteld is dat een kind wat alle jaren prima resultaten liet zien, en in principe op basis daarvan gemakkelijk de HAVO aan zou kunnen maar op de cito eindtoets ineens benedengemiddeld scoort, kan toch nog die HAVO gaan doen én halen. Andersom; iemand die alle jaren basisonderwijs laag scoorde, eens heeft gedoubleerd en in groep 8 op groep 6 niveau is blijven steken, zou nooit een hogere cito score kunnen halen als passend bij zijn of haar capaciteiten. Dus lager scoren als je hoger kunt kán, maar hoger scoren als je lager begaafd bent, komt zelden tot niet voor. Want iemand die behoorlijk bij de pinken is, kan zijn dag eens niet hebben, maar iemand die niet zo heel erg bij de pinken is, kan niet ineens wél zijn dag hebben op i.q technisch niveau.

Dit heb ik me laten vertellen he, en eigenlijk vond ik er wel wat in zitten...

Maar goed nu heb ik makkelijk praten want mijn kind deed het al die jaren hartstikke goed, sloeg een klas over en ging met een 550 score naar het gym en haalt daar in de tweede nog steeds tienen.

Zul je zien dat bij de tweede en derde het ineens heel anders gaat hahahaha. Ik maak mijn borsten alvast maar nat, lol

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven