gastouderopvang?

05-10-2010 09:12 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag moeders,

Mijn zoontje is nu bijna 4 weken oud. 2 weken geleden kregen we te horen dat we toch geen plekje op KDV hebben ivm te grote groep.... heel erg balen dus!

Direct aan het zoeken gegaan en nu ben ik beland bij een mevrouw die kleinschalig kindjes opvangt, ongeveer 4-5 maximaal per dag. Een gastouder. Ze vraag 55 euro per dag.

Ik ben bij haar langs geweest voor een kennismaking en het was een heel prettig ruim, licht huis met serre en grote tuin, en geheel ingericht op opvang van kleintjes (speciale slaapkamertjes, boxen etc). Ze doet het al ruim 15 jaar en is bezig een aanvraag in te dien om een kleinschalig KDV te beginnen aan huis.

Onze jongen kan straks bij haar terecht. Ik heb alleen nooit nagedacht over KDV versus gastouderopvang. Waar moet ik rekening mee houden? Wel dat ze 6 wk per jaar op vakantie is tijdens schoolvakanties.. maar verder? als ze ziek is heeft ze een vervangster maar ze vertelde in geen 5 jaar ziek te zijn geweest..

ik hoor graag jullie ervaringen-mening?
Voldoet ze aan de eisen om kinderopvangtoeslag te krijgen? Zo niet dan moet je alles uit eigen zak betalen. Heeft ze bijv. ehbo? Wat is in de prijs inbegrepen? luiers, eten? voor hoeveel uur is die 55 euro?
Gefeliciteerd met je zoon!

Wij voelden ons beter bij een KDV dan een GO, omdat we niet willen dat er een gezinssituatie wordt nagebootst, naast ons eigen gezinsleven.
*
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 05-10-2010 09:31
Reden: dubbel
% gewijzigd
Ilske, van harte gefeliciteerd met je zoon! Ks goed gegaan? Jij langzaam weer ok?
Ilske, van harte gefeliciteerd met je zoon! Ks goed gegaan? Jij langzaam weer ok?
Hou er rekening mee dat je met de toeslagen maar 5,09 vergoed krijgt bij gastouderopvang, let op of ze al geregistreerd is in haar gemeente!

Kijk met welk gastouderburo ze samen werkt en hoeveel deze dan nog vraagt.

Want ze moet zijn aangesloten bij een GOB, ivm de kassiersfunctie en deze kost meestal ook aardig wat.

Ik neem aan dat die 55,- voor 10 uur opvang is en dat eten erbij zit? En dat de kosten van het Gastouderburo er niet bij zitten, die komen er dus nog bij.

Dan zit je dus al ruim boven het tarief, alles wat je er boven zit moet je helemaal zelf betalen, als dat geen probleem is, dan is dit natuurlijk ook geen probleem.
Helantius, de burokosten worden gewoon vergoed hoor!

Mits je onder die 5,09 blijft per uur in totaal.
Tja, wat zijn de alternatieven? Stoppen met werken? Dat zou denk ik jammer zijn? Opzich klinkt het wel goed. Het klinkt niet of iemand leuk aan het hobbien is.
quote:zusenzoo schreef op 05 oktober 2010 @ 09:35:

Helantius, de burokosten worden gewoon vergoed hoor!

Mits je onder die 5,09 blijft per uur in totaal.Ik zag je post en er begon me weer iets te dagen. Bij de GO waar wij geinformeerd hebben, lagen de tarieven zodanig hoog, dat we boven het vergoede bedrag kwamen. Voor ons betekende dat de bemiddelingskosten erbovenop kwamen.
Ik zou nu ook vooral moeite hebben met het 6 weken per jaar dicht tijdens de schoolvakanties. Je kan nog heel veel jaren alleen in de schoolvakanties weg.

Ik geef zelf dan ook de voorkeur aan een KDV, gevoelsmatig meer mogelijkheden qua opvang. Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Wellicht is het een optie om de go te doen en ondertussen ingeschreven te blijven bij KDV. Die zes weken dicht zou ik echt lastig vinden.
6 weken vakantie is toch niet allemaal achter elkaar? Maar inderdaad dat was voor ons ook een bottleneck. Of kan je naar de vervangster als ze op vakantie is?
Ilske, ik denk dat je op dit moment weinig keuze hebt. Dus ik zou eerst voor de GO gaan en ook inschrijven bij een KDV. Mocht de GO je toch niet bevallen, dan kun je je zoon naar het KDV brengen t.z.t.

Geniet je van het moederschap?
het GOV zit bij 3 bureau´s aangesloten. we hoeven geen bemiddelingskosten te betalen, wel bureaukosten. hoeveel deze bedragen weten we nog niet. Ik heb ze net allemaal gemaild...

55 euro is idd voor 10 uur per dag. eten, luiers zijn niet inclusief.

maar krijg je van de belasting van een KDV-opvang meer terug dan van een GOV???

Wat ik met name erg prettig vind, is dat er een vaste leidster is... niet van die jonge meisjes die na een half jaar weer weggaan (zelf heb ik ooit op een kdv gewerkt en stiekem wist ik van toeten noch blazen)
Eten en luiers NIET inclusief??? Zus, is dat normaal bij gastouder?!
KDV krijg je een euro meer terug per uur!!!

Maar zo te horen is deze GO wel erg serieus en proffesioneel, dus ik zou zeker daarvoor gaan als het financieel haalbaar is en het met de vakanties lukt.
Ja je krijgt meer voor een KDV dan voor een GO. Maar inderdaad overal inschrijven bij KDV's en ook bij GO. En ik vind 55 euro per dag veel. 10 uur vind ik nl ook veel. Dat hebben KDV's ook maar ik maak er nooit gebruik van en als er voor die prijs ook geen luiers en eten bij zit dan wordt het echt wel prijzig.
quote:fleurtje schreef op 05 oktober 2010 @ 09:45:

Eten en luiers NIET inclusief??? Zus, is dat normaal bij gastouder?!Hangt van de GO af maar ik vind het niet normaal. Bij die van mij zat toendertijd wel eten en luiers en betaalde ik ook alleen daadwerkelijk de uren die ik afnam.
Eten is bij mij wel incl,dieetvoeding en luiers niet .

Ik vraag trouwens maar 40,/ voor 10 uur omdat het anders onbetaalbaar wordt voor de meeste van mijn vraagouders.

Ik doe dit ook proffesioneel, allang ingeschreven in de gemeente, eigen kamers-bedjes, speelkamer ed, ieder zijn eigen mandje, bolderwagen etc. het is hier gwoon een mini/kdv met 1 leidster.
Ik vind het heel vreemd dat er geen luiers en eten bij zit. Hoe doen ze dat? Ik bedoel, luiers kun je zelf meegeven, maar moet dat met eten dan ook? En zo niet, hoe berekenen ze dat dan? En als kind groter is en oh jee, op donderdag heeft het twéé borden pasta gegeten? Krijg je dan daarna een naheffing?

Heb ook weleens van een kdv gehoord waar je zelf fruit mee moest geven. Ik kan me er zo weinig bij voorstellen. Zijn er dan ook ouders die dat níet meegeven?

Bij ons was alles incl. Als je kind aparte melk moest hebben, of bv johannesbroodpitmeel door de melk, moest je dat zelf even kopen, maar dan kreeg je wel dat geld terug.
Eten en luiers niet inclusief? Dan vindt ik het persoonlijk behoorlijk aan de prijs(bereken maar eens wat er dan nog per dag/per week bij gaat komen). Ik zou dan voor over een tijd toch inschrijven op KDV. ..Ilske wat betreft wisselende leiding op kdv. Dat ligt heel erg aan KDV. BIj die van ons hebben alle groepen 2 vaste leidsters en 2 vaste invallers, en is er zeker geen sprake van jonge meisjes die niks weten. Natuurlijk zijn er wel eens stagiaires, maar die worden goed begeleid, en absoluut niet aan hun lot overgelaten. Als dat dus de indruk is die je hebt van het KDV dat je had uitgekozen (geen vaste leidsters, etc), dan zou ik eens rondkijken bij andere kdv.
Mensen nemen bij mij de uren af die afgesroken zijn, dus hebben ze 8 uur op contractbasis staan dan wordt dat ongeacht betaald.

,mits ik ziek ben of vakantie heb natuurlijk'
Ilske, gewoon goed opletten..hoe schoon is het binnen, is je kindje tevreden etc.

Verder ik maak gebruik van de gastouderopvang al bijna 6 jaar (eerst met mijn oudste, dan met mijn jongste, nu gaan beide mannen na school en in de schoolvakanties naar de gastouder) en ik ben dik tevreden. Ik ervaar het ook als veel goedkoper dan KDV en heel flexibiel. Onze gastouder is inderdaad in die 6 jaar tijd nooit ziek geweest. Natuurlijk zijn er ook min-punten (geen enkele opvang is ideaal, denk ik), maar kinderen zijn tevreden en ik ook. Ik betaal 4,5 euro per dag (incl. eten; luiers moest ik zelf brengen, maar nu zijn ze gelukkig niet meer nodig In de zomer gaat onze gastouder maximaal 3 weken weg (ze heeft zelf 2 kinderen die naar school gaan).

Ik moet ook wel zeggen, dat we heben in het begin voor een half jaar een andere gastouder gehad, en het ging niet zo goed, ik vond dat het niet altijd veilig bij haar huis was (traphekjes etc), haar man was aan het roken (binnenhuis) dus ja, let gewoon goed op.
We hebben een website gezien van een GO met een complete menulijst. Een boterham met beleg kost zoveel, een fruithapje zoveel, limonade zoveel, enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven