Geld & Recht alle pijlers

'Belastingvrij' in het buitenland bestellen?

09-10-2010 13:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben net voor mezelf begonnen en heb binnenkort een afspraak met een boekhouder om duidelijkheid te scheppen, maar zit nu met een vraag waar ik hier wellicht al een antwoord op kan krijgen.

Ik woon niet in NL (wel B'lux) en heb een internationaal BTW-nummer. Ik kan dus spullen bestellen in het buitenland en hoef dan geen belasting te betalen in dat land. Andersom breng ik klanten van over de grens geen BTW in rekening wanneer ze zo'n nummer hebben.

Maar nou vraag ik me dus af of ik die belasting straks in mijn eigen land alsnog moet betalen of dat ik dus echt belastingvrij inkoop? Ik weet dat ik hier belasting terug krijg over bepaalde uitgaven, maar als ik alles in het buitenland bestel, betaal ik deus gewoon helemaal geen belasting over mijn aankopen? Het lijkt me wel erg 'makkelijk' als ik eindeloos bestellingen in het buitenland kan plaatsen zonder daar belasting over te betalen..

Is er hier iemand die me het hoe en waarom van deze 'regeling' uit kan leggen? Alvast bedankt!
Ik kan wel gaan uitleggen hoe het in NL zit, maar je woont in het buitenland, en dus gelden de belastingregels van het land waar je woont. Dus mssn is het handig als je dat even vermeld.
Ik woon in Luxemburg. Maar ben ook heel benieuwd hoe het in NL zit ;) Ik kan me niet voorstellen dat zoiets als dit, wat een soort van internationale regeling is erg af zal wijken tussen onze landen.
Wat bedoel je met een internationaal BTW nummer? Is dat volgens de matrix op deze pagina?

Misschien heb je ook wat aan deze link.

In principe werkt het zo dat als een VAT geregistreerd bedrijf in een EU land een product of dienst afneemt uit een ander land er door de verkoper geen VAT berekend hoeft te worden, maar dat de koper hiervoor zorgdraagt in het eigen land en tegen het eigen geldende belastingrecht / percentage.
VAT=BTW

Je boekhouder kan je zeker uitleggen wat het in jouw geval betekent.
Ja bergamot, dat nummer bedoel ik. bedankt voor de link, die ga ik even bekijken!
Ja, weet dat ik dit natuurlijk het beste neer kan leggen bij de boekhouder, maar ik hoor hele verschillende verhalen om me heen.

Voorbeeldje: Ik bestel voor 200 euro product A in het buitenland voor een klant. Ik betaal geen belasting aan dit land. Vervolgens bereken ik de klant een prijs voor dit product en de bijgeleverde service die ik lever en stel dat ik 500 euro vraag, dan krijgt de klant een factuur van 500 euro plus VAT/BTW/TVA van 15% = 575 euro. De 75 euro draag ik af.

Maar nu vraag ik me dus af of ik tijdens het berekenen van mijn prijs voor de klant rekening moet houden met het feit dat ik hier straks nog 15% belasting moet betalen over het product van 200 euro?
Er staan scenario's bij die tweede link. Helpt dat?
Bergamot, hele handige link, bedankt! ik heb een aantal mensen in mijn omgeving die net voor zichzelf zijn begonnen en ik vind het echt heel frappant dat er mensen zijn die zeggen dat ze geen belasting hoeven te betalen over bestellingen in het buitenland! Ik ga er altijd voor het gemak vanuit dat je niets voor niets krijgt en dat het te mooi om waar te zijn zou zijn als je 'ohne ende' in het buitenland zou kunnen shoppen zonder VAT af te dragen. dat zou in principe betekenen dat ik vrolijk voor mijn hele familie inkopen zou kunnen doen om op belasting te besparen..
Ik denk dat de gedachtengang zo is: ik krijg hier over bepaalde uitgaven belasting terug, dat wordt dan natuurlijk verrekend met de belasting die ik mijn klanten heb gefactureerd. Dus dan hoef je niets te betalen over je uitgaven in het buitenland.. Ik moet zeggen dat het erg lastig is om als jonge ondernemer aan de juiste info te komen hier, echt een kastje-muur verhaal..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven