Gezondheid alle pijlers

zendium tandarts

12-10-2010 11:43 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kreeg mijn dochtertje van 3 bij de tandarts een tubetje zendium tandpasta en een tandenborstel. Ze heeft een goed gebit. De tandarts adviseert om haar tanden te poetsen met Zendium. Is dat nu echt zoveel beter of is het een kwestie dat ze worden gesponsord door die tandpastamerken? Is hier een tandarts of een tandartsassistente die me dit eerlijk kan beantwoorden?
mijn tandarts raadde me ook een specifieke pasta aan voor mijn gevoelige tandhalzen.

De proglasur..

Maar dat is ook de duurste die er is dus ik heb nu zendium voor gevoelige tanden.

Maarrr de tandarts verkoopt het niet zelf toch...? Dus hoe zouden ze daar baat bij hebben als jij dat in de winkel gaat kopen?

Dat is toch nooit te controleren..
mijn tandarts heeft allerlei gesponsorde dingen liggen, maar zegt altijd dat het geen ruk uitmaakt met welk merk je poetst. Whitening, anti-tandsteen etc allemaal dure bullshit.
Ik vind Zendium vreselijke tandpasta. Het loopt gewoon je mond uit terwijl je staat te poetsen. Misschien heeft hij aandelen? Lijkt me inderdaad een geval van sponsoring of zoiets.
ik poets met zendium of sensodyne en dat helpt zeer zeker wel tegen gevoelige tanden, dus waarom zou je 'n inferieur product kopen?
Tandarts verkoopt het zelf niet, maar kan wel een soort provisie en kortingen krijgen als hij belooft patiënten Zendium te adviseren. Natuurlijk wil iedereen een goed advies van de tandarts graag opvolgen, maar ik vraag me af in hoeverre dit een eerlijk advies is of dat er een sponsoring achter zit.
ik heb nu de zendium Elninjoo,die is prima en goed betaalbaar.

De proglasur die me aangeraden werd was rond de 5 euro en een kleinere tube..
Tsja, toen ik zwanger was en meer dan normaal last van bloedend tandvlees had, adviseerde mijn tandarts me Meridol.

Hielp als een tierelier. Dus ik ga van het goede uit en neem aan dat hij dat advies echt oprecht aan me gaf.
Overigens is tandpasta vaak in de aanbieding en dan koop ik gewoon een hele hoop tubes.
Ik ben tandartsassistente, en patiënten vragen regelmatig welke tandpasta nu de beste is.

Mijn tandarts antwoordt dan altijd, dat als er maar fluoride inzit, het verder niet uitmaakt. Tenzij je specifieke problemen hebt, zoals gevoelige tanden of tandvleesontsteking. Dan is het goed een speciaal daarvoor bestemde tandpasta te gebruiken.

Het belangrijkste is hóe je poetst, en niet waarmee. Als je de fluoride even wegdenkt, zou je in principe net zo goed met alleen water kunnen poetsen.
quote:biebelien schreef op 12 oktober 2010 @ 11:55:

ik heb nu de zendium Elninjoo,die is prima en goed betaalbaar.

De proglasur die me aangeraden werd was rond de 5 euro en een kleinere tube..Daar heb ik mini's van. Volgens mij zaten die 'n tijdje terug aan grote tubes vast. Da's altijd makkelijk voor op reis.
wat lotte zegt dus, dat zegt mijn tandarts ook.

Ik gebruik trouwens die groene van prodent (naturel fresh) omdat ik die gewoon lekker vind smaken.
Kijk, de tandartsassistente is er! Lotte, geven jullie ook tubetjes tandpasta mee aan patiënten en wel raar dat mijn tandarts zegt dat zendium tandpasta zo goed is dan...
Wij hebben ook tubetjes om mee te geven ja, maar allerlei verschillende. We kregen laatst een doos van Oral B, omdat die weer iets nieuws hebben, en die delen we dus nu uit. Maar we hebben ook Pro Glasur, Elmex en Parodontax.

Is het trouwens wel speciale kindertandpasta, die je dochtertje heeft meegekregen? (vast wel hoor) Die heeft namelijk een lager fluoridegehalte.
Ik gebruik dus Zendium of Sensodyne. Gebruik ik een andere tandpaste dan krijg ik geheid last van gevoelige tanden, ontstoken tandvlees en aften. Ik gebruik ook een zachte tandenborstel, een goede tandenborstel is ook van belang. Net als een goede poetsmethode.

Mijn man gebruikt gewoon prodent (blauwe tube) en heeft nergens last van. Kortom, wat voor de ene werkt werkt voor de andere niet. Je dient voor jezelf uit te maken welke tandpaste je wilt gebruiken.
Ja Lotte, het is een tubetje met Nijntje voor 0-5 jaar.
quote:Dahlia74 schreef op 12 oktober 2010 @ 12:38:

Ik gebruik dus Zendium of Sensodyne. Gebruik ik een andere tandpaste dan krijg ik geheid last van gevoelige tanden, ontstoken tandvlees en aften. Ik gebruik ook een zachte tandenborstel, een goede tandenborstel is ook van belang. Net als een goede poetsmethode.Een elektrische tandenborstel is idd ook van belang. Sinds ik daarmee begon te poetsen waren mijn tandvleesproblemen verleden tijd.
quote:Ouwe schreef op 12 oktober 2010 @ 12:40:

Ja Lotte, het is een tubetje met Nijntje voor 0-5 jaar.Goed zo!
Die nijntjetandpasta vind mijn dochter heerlijk.

Ze lebbert die hele tandenborstel af.
Ik gebruik ook al jaren zendium, op aanraden van mijn tandarts, wat tevens ook mijn vader is. Mijn vader (en dus mijn tandarts) zegt dat als je gezonde tanden hebt, het allemaal niet uitmaakt welke tandpasta je gebruikt. Tegenwoordig is geen enkele tandpasta meer 'echt' slecht. Als je problemen hebt, zijn er wel verschillende tandpasta's die helpen. Zo gebruik ik zendium tegen aften. Zodra ik een weekje zonder zendium poets, heb ik meteen mijn hele mond vol zitten.
Ik gebruik Pro Glasur, dat moest van de tandarts omdat hij lichte tanderosie zag en deze tandpasta zou helpen.

Ik vraag me nu wel af in hoeverre dat waar is... Lotte, weet jij vanuit jouw ervaring daar iets van?
Hallo?!
De tandarts waar ik werkte kreeg altijd dozen vol weggeefmateriaal. Alleen bij gevoelige tandhalzen adviseerde hij sensodyne/proglasuur. Ze verdienen er gelukkig niets aan.
quote:_Doortje_ schreef op 12 oktober 2010 @ 12:48:

Ik vraag me nu wel af in hoeverre dat waar is... Lotte, weet jij vanuit jouw ervaring daar iets van?

Dat is een lastige. Ik schrijf ook mee op een speciaal tandartsenforum, en de mondhygiëniste daar zegt dat er geen onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de werking van Proglasur.

Op de site van Sensodyne staat:

Proglasur tandpasta is speciaal ontwikkeld om je tanden te helpen beschermen tegen de gevolgen van tanderosie. Door dagelijks te poetsen met Proglasur verhard je je tandglazuur waardoor het beter bestand is tegen zuren.

Klinkt hartstikke mooi natuurlijk, maar wat je tandglazuur verhardt, is gewoon fluoride. Dat zit in vrijwel elke tandpasta, dus tja, wat is dan de meerwaarde van Proglasur....

Als je tanderosie wilt stoppen, is het beste wat je kunt doen het vermijden van zure voedingsmiddelen.
Hallo! Ik werk voor Zendium en wil graag iets uitleggen over Zendium. Om goed schoon te maken, hoeft een tandpasta niet te schuimen. Zendium schuimt minder, omdat schuim de werking van je speeksel aantast. Speeksel heeft een belangrijke, beschermende werking in je mond. Het werkt onder andere anti-bacterieel. Net als met goede shampoo. Als jullie vinden dat ik me er niet mee moet bemoeien moeten jullie het gewoon zeggen hoor.
Ik heb laatst trouwens gelezen dat er uit onderzoek is gebleken dat Aloe Vera tandpasta veel meer zou doen dan alle andere tandpasta's, ik kan de Aloe Vera tandpasta alleen nog nergens vinden.

Vwb fluoride, blijkt ook niet een al te fijn goedje te zijn, zie bijgaande tekst:

De mythe van fluoride

Veel consumenten kopen een tandpasta met fluoride omdat ze denken dat hun tanden daardoor sterker worden. Hiervoor is echter niet veel overtuigend bewijs. Anders dan bij een tekort aan echte voedingstoffen, zoals calcium en magnesium, is er bij mensen geen enkele aandoening die kan ontstaan door een ‘fluoridetekort’, ook tandbederf niet. Integendeel: fluoride is eigenlijk giftig als er te veel van in het lichaam komt, en in de gemiddelde gezinstandpasta zit genoeg fluoride om een klein kind mee te vergiftigen3. In Amerika en Zweden moet er op tandpastatubes met fluoride dan ook een waarschuwing staan over de giftigheid. In Nederland zijn er wel speciale peutertandpasta’s met minder fluoride, en voorlichtingsfolders van de tandarts over fluoridegebruik bij kleine kinderen, maar een waarschuwing op uw eigen tube zult u niet tegenkomen.

Fluoride kan overgevoeligheid en allergische reacties veroorzaken en is steeds vaker verdacht bij verschillende ziekten, waaronder maagreflux, botstoornissen, diabetes, schildklieraandoeningen en mentale stoornissen. Wanneer kinderen vóór hun zesde jaar te veel fluoride krijgen via tandpasta, water en pilletjes, lopen ze een verhoogd risico van fluorose: een aandoening waarbij de tanden gevlekt en verkleurd raken4. Uit onderzoek met zowel proefdieren als mensen blijkt een duidelijke relatie te bestaan tussen mondkanker en fluoride5,6. Meer recent is de ontdekking dat fluoride G-eiwitten activeert en verstoort. Dat zijn chemische boodschappermoleculen met een belangrijke rol in de functies van hormonen en neurotransmitters (zie kader).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven