Geld & Recht alle pijlers

Beslissing is genomen: wij gaan scheiden. Maar hoe???

08-10-2010 15:50 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al aangeeft, hebben mijn man en ik besloten te gaan scheiden. Maar hoe pak je dat nou aan?

Afgelopen week hebben we een afspraak bij een mediator gehad. Zij nemen een boel werk van je over, maar er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. En dat geld kunnen we straks goed gebruiken (makelaars- en notariskosten, nieuwe woonruimte en inrichting en noem maar op).

Zijn er mensen die mij hierin kunnen adviseren? Is het verstandig om voor een mediator te kiezen? Zijn er ook andere manieren? Man en ik zijn van plan goed uit elkaar te gaan en daar heb ik ook wel vertrouwen in. Allebei een advocaat is dus waarschijnlijk niet nodig...Wel hebben we een eigen woning en een klein meisje...

Ik hoop dat er iemand is die mij wat advies kan geven!
@ Struggling, ten eerste: sterkte! Ook al klink je er - gelukkig - vrij nuchter onder, het is toch heftig.

Ik ben begin dit jaar gescheiden. Wij zijn er goed uitgekomen samen. Zonder mediator, met gezamenlijke advocaat. Als je voor die oplossing kiest, vraagt dat wel meer uiztoekwerk voor jezelf. Maar het bespaart ook kosten. Kies alleen voor deze optie, als jullie het echt goed eens zijn samen. wij waren trouwens getrouwd op huwelijkse voorwaarden, dat maakte e.e.a. wel gemakkelijker.

Verder zou ik je aanraden, aangezien jullie een gezamenlijk koophuis hebben dat moet worden verkocht, goed uitzoeken hoe het fiscaal zit. Dat vond ik het meest ingewikkelde deel. Als jullie pas officieel gaan scheiden als het huis is verkocht, is er geen probleem. Maar dan moet je ook samen blijven wonen (in elk geval ingeschreven staan op hetzelfde adres). Er is verder een overgangsregeling wat betreft de hypotheekrenteaftrek en echtscheiding, maar bekijk deze even goed. Zie hier de eerste info: http://www.echtscheidings ... kbaarheid_hypotheekrente/
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

We hebben afgesproken dat we eerst gaan kijken of we het zelf kunnen regelen. Dat betekent dat ik ga worstelen met het ouderschapsplan en het echtscheidingsconvenant. Daarna laten we het checken door een advocaat. Zij zal het ook bij de rechtbank in moeten brengen.

Nou ook nog een afspraak met een makelaar maken om het huis te koop te zetten. Dat vind ik toch wel erg eng hoor! Heb nl nog geen zicht op iets anders....Hoop dat we het huis snel verkopen en dat er dan een leuk huisje/flatje is voor mijn dochter en mij!

Ben er nu wel echt heel erg klaar mee! Ex haalt af en toe een beetje rare streken uit....En dan moet ik maar op mn tong bijten want wil niet mijn dochter veel last van deze situatie heeft....Ach, probeer maar steeds weer de verstandigste te zijn. Maar oh, wat is dat soms moeilijk!!!
@ satire: begrijp ik goed dat het verstandiger is om eerst het huis te verkopen en dan te scheiden? Wil er eigenlijk niet op wachten.....Straks staat het huis een jaar te koop!!
Struggling, ik zou de fiscale toestanden prefereren boven de ellende van nog lang met je ex onder één dak blijven wonen. Wat Satire denk ik wil zeggen, is dat je je hier goed over moet laten informeren, omdat het ingewikkeld in elkaar zit.
Ga in therapie!
Ik denk dat het toch handig is om alvast via een advocaat jullie datum van de beslissing om te scheiden vast te laten leggen. Dat is bij mij jaaaaaren geleden ook gedaan om te voorkomen dat als de ene partner bv ergens nog heel veel schulden gaat maken (spullen op afbetaling), de ander hier nog steeds aan mee zou moeten betalen. Als je tenminste in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Tis maar een tip !
@breezerananas: helaas ben ik door schade en schande wijs geworden en ik laat dus de scheiding gewoon doorgaan. Dat van die schulden was ook al door mijn hoofd gegaan! Maar bedankt voor de tip!

(kan natuurlijk ook zelf nog even flink op de pof gaan shoppen, scheelt toch 50%......hahahahahahaha)
Heb even het stuk gelezen en ik denk niet dat dit op ons van toepassing is. Zolang wij het huis in ons bezit hebben, zullen we er allebei moeten blijven wonen, dus we kunnen ook de rente af blijven trekken (beetje een rare zin....).
Ha Struggling,

Wat ik bedoelde mbt de hypotheekrenteaftrek is: je moet in elk geval allebei op hetzelfde adres blijven ingeschreven staan. Kan jij of je (bijna ex-)man niet bij vrienden of ouders ofzo wonen? Of iets onderhuren? Oke, het is niet ideaal, maar op die manier behoud je je hypotheekrenteaftrek. Dan kun je scheiden als het huis is verkocht.

Als je eerder apart gaat wonen, geldt er een overgangsregeling van twee jaar waarin de volledige hypotheekrenteaftrek kan worden behouden. Deze overgangsregeling moet je goed uitzoeken, want er zitten wat haken en ogen aan. Na deze twee jaar kan volgens mij nog maar de helft van de hypotheekrente worden ontvangen.

Kun je je laten adviseren door een fiscalist? Je kunt ook de belastingtelefoon bellen. Maar de medewerkers van de belastingtelefoon mogen niet adviseren, alleen feitelijke informatie geven over de regelingen. Je moet dan dus goed doorvragen.

Succes!
quote:Struggling schreef op 12 oktober 2010 @ 08:27:

@ satire: begrijp ik goed dat het verstandiger is om eerst het huis te verkopen en dan te scheiden?

Financieel gezien is het de meest veilige oplossing. Maar ik kan niet inschatten wat jij het belangrijkste vindt. Voor mij zou dit geen optie zijn geweest. Mijn collega heeft er wel gekozen de scheiding pas door te zetten als het huis is verkocht. Haar ex woont tijdelijk bij zijn ouders en ze betalen zo samen de hypotheek, totdat het huis is verkocht. Een gespannen situatie: zeker voor degene die weer bij de ouders woont. nderszijds: financiele problemen door het niet kunnen betalen van een hypotheek, wil je ook niet, lijkt mij.

Ik bedoelde dus inderdaad dat je je goed moet laten informeren en dan een overwogen keuze moet maken. Het is ingewikkelde materie, dus verdiep je goed, laat je goed informeren en neem geen overhaaste beslissingen. Hoe moeilijk dat ook is, want ik kan me als geen ander voorstellen dat je liever niet nog maanden in een huis woont samen.

Nogmaals: succes!
@satire: de situatie rondom de hypotheekaftrek is mij na het lezen van de door jou aangeraden link helemaal duidelijk! Gelukkig ben ik fiscaal en juridisch redelijk onderlegd.

Samen in 1 huis wonen, is verre van ideaal. Ik heb echter geen mogelijkheden om bij familie/vrienden in te trekken tijdelijk. Ik neem natuurlijk ook een kind mee, dus dat is toch iets lastiger. Mijn mijn zou evt wel naar zn ouders kunnen, maar dat wil hij niet. Zolang het huis op ons beider naam staat, lijkt het mij ook niet echt mogelijk om hem te dwingen....(of heb ik dat mis?)

Tijdelijk iets huren is hier in de buurt erg lastig. Daar komt bij dat ik echt geen dubbele woonlasten kan ophoesten. Ik zal dus de komende tijd even met de tanden op elkaar moeten! Helaas ben ik ook degene die alles zal moeten gaan regelen. Manlief laat de boel de boel en steekt zijn handen niet uit de mouwen.

Maar heb al contact gehad met de advocaat en een afspraak met de makelaar geregeld. Kan dus wat afstrepen op mn lijstje hahahaha Nu maar hopen dat we snel een (goede) koper voor het huis hebben. Je hebt er maar één nodig.....!
quote:Struggling schreef op 12 oktober 2010 @ 22:04:

Helaas ben ik ook degene die alles zal moeten gaan regelen. Manlief laat de boel de boel en steekt zijn handen niet uit de mouwen.

Dat was hier precies hetzelfde.... zucht! Ik vond het een vermoeidende periode. Maar goed, ik zal je niet nu al ontmoedigen . Voordeel van alls zelf doen, is wel dat je goed beslagen ten ijs komt. Succes!

quote:Maar heb al contact gehad met de advocaat en een afspraak met de makelaar geregeld. Kan dus wat afstrepen op mn lijstje hahahaha Nu maar hopen dat we snel een (goede) koper voor het huis hebben. Je hebt er maar één nodig.....Ik duim voor je dat die ene er snel is!
quote:Struggling schreef op 12 oktober 2010 @ 22:04:

Tijdelijk iets huren is hier in de buurt erg lastig. Daar komt bij dat ik echt geen dubbele woonlasten kan ophoesten. Ik zal dus de komende tijd even met de tanden op elkaar moeten! Helaas ben ik ook degene die alles zal moeten gaan regelen. Manlief laat de boel de boel en steekt zijn handen niet uit de mouwen.

Is het niet zo dat als je kan aantonen dat jij huurt (dus nieuwe woning) en hij beaald de hypotheek dat jullie die hypotheek delen naar inkomen en dat hij dan al alimentatie moet betalen?

Een vriendin van mij heeft hetzelfde, zij huurt, koopwoning staat nog steeds te koop, hij betaald hypotheek. Nu wil hij dat zij ook mee betaald, oké zegt zij, dan betaal ik mijn deel en jij alimentatie. Volgens notaris is dit een normale gang van zaken

Succes nog verder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven